Sökresultat:
9560 Uppsatser om Strategisk Human Recource Management - Sida 8 av 638
Belöningssystem - ett incitamentverktyg för att skapa motivation : En fallstudie av Sparbanken Rekarne
SammanfattningDatum: 201?0-08-3?0Kurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi, FÖA300, 15 hpHandledare: Carl G. ThunmanFörfattare: Feven Gebretsadkan och Mahabad MinozadaTitel: Belöningssystem ? ett incitament verktyg för att skapa motivation. En fallstudie av Sparbanken RekarneSyfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva vad belöningssystem innebär och anställdas uppfattning av belöningssystemet och dess inverkan på motivation i Sparbanken Rekarne.
Humankapitalets roll i kunskapsföretags förvärvsprocess
Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera ett antal kunskapsföretags värdering av humankapitalet vid tänkbara företagsförvärv. Syftet är även att beskriva Human Resources Due Diligence och diskutera om detta begrepp/förhållningssätt kan tillföra företagsvärdering något. Vi har använt oss av deduktiv metod för att dra våra slutsatser. Primärdatan har insamlats genom fallstudier, dessa fallstudierna har genomförts genom semistrukturerad intervjuform. Vi grundar vår uppsats på teorier kring kunskapsföretag, humankapital, förvärvsprocess samt begrepp som Due Diligence och Human Resources Due Diligence.
The Knowledge City Concept?The Ideal Conditions of a Knowledge City
The purpose of this thesis is to look into the knowledge city concept and the preferences and requirements of companies on such a city. Furthermore, suggestions of ideal conditions in a knowledge city are proposed. The thesis has been conducted through a qualitative approach where a deductive procedure has been implemented. In order to examine knowledge cities, Barcelona has sketchily been looked at as an early example of a knowledge city, whereas a more exhaustive observation of Copenhagen was conducted. Since the concept of knowledge cities is a rather new phenomenon, models from several disciplines constitute the theoretical framework.
Integration av de anställda i den strategiska utvecklingsprocessen : En fallstudie om kopplingen mellan Affärsutveckling, Change Management och det Balanserade styrkortet på ett svenskt IT-bolag
Strategisk affärsutveckling har länge varit ett fenomen åtskilliga företag velat bemästra. Då ett kontinuerligt förändrande marknadslandskap präglar dagens affärsutveckling är det svårt att bedriva effektiv strategisk affärsutveckling. Denna studie syftar till att beskriva och öka förståelsen kring hur ett modernt IT-företag med hjälp av ett balanserat styrkort som strategiskt verktyg skall kunna förbättra den förändringsbaserade affärsutvecklingen utifrån de anställdas perspektiv. Fyra års akademisk erfarenhet inom ekonomi samt ett brinnande intresse för strategisk affärsutveckling ligger till grund för denna studie.Studier har visat att generellt sett närmare 80 procent av anställda inom olika företag upplever oklarheter kring begreppet förändring och hur det påverkar organisationens strategiska utveckling. Således har vi valt att i det teoretiska avsnittet fokusera på strategisk affärsutveckling, vidare har vi belyst konceptet Change Management samt hur förändring påverkar den strategiska utvecklingsprocessen.
Human Security in Serbia: A Case Study of the Economic and Personal Security of Internally Displaced Persons
The aim of this study was twofold; firstly it sought to describe the human security situation of Roma IDPs and IDPs living in collective centers, secondly it tried to create an understanding for how the human security situation can affect IDPs capabilities to develop. The findings of the study were mainly based on a field study conducted in Belgrade, Serbia for two months. The results of the study were that IDPs in collective centers have a poor human security situation regarding basic income, employment, adequate housing and experienced personal security. Roma IDPs suffer from the same insecurities, but in addition also has poor human security in basic education and personal safety. Their stagnant human security situation proved to be the result of the inability to help IDPs by the actors involved in the relief work.
Walk the talk : Miljöstrategiskt arbete i praktiken inom offentlig förvaltning
SammanfattningTitel: Talent Management inom den svenska banksektorn.Författare: Martin Eriksson och Oscar Alfelt Handledare: Timurs UmansNivå: Kandidatuppsats 15 hp, Ledarskap, VT 2012 Frågeställning: Hur använder svenska banker talent management processen som en del av sitt HR-arbete? Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur banker använder talent management processen som en del av sitt HR-arbete och på så sätt öka sin konkurrenskraft och effektivisera sitt arbete. Vi ämnar undersöka hur processen kan anpassas till en specifik sektor vilket i vårt fall är den svenska banksektorn.Metod: Studien gjordes med ett beskrivande angreppssätt. Vi använde en kvalitativ ansatts med individuella öppna intervjuer. Intervjuerna gjordes över telefon med fem stycken respondenter från svenska banker. Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen består av tre delar där första delen handlar om att förklara vad talent management är för att sedan presentera två talent management processer samt att beskriva HR inom banksektorn.
Mysteriet med de spridda människobenen på Ajvide, Gotland : en studie om olika gravskick samt begravningsritualer under neolitikum
This essay includes an osteological analysis on the 1122 scattered human remains from The Pitted Ware culture site at Ajvide, Gotland. The scattered human remains have been found in the cultural layers, during archeological excavations at Ajvide between the years 1983-1987 and 1992-2009, where a burial ground was discovered. During the excavations, 85 skeletons graves were found, with complete and incomplete skeletons of 87 individuals. But aside from the graves, scattered human bones were discovered at The Pitted Ware culture site. One of the aims of the essay was to examine the bone material of the scattered human remains, and to determine whether this could possibly be a different type of burial custom than the skeletons graves.
Sudokulo?sare: Ja?mfo?relse av ko?rtider fo?r backtracking och ma?nskliga strategier
Sudoku solvers are a widely researched topic among mathematicians and computer scientists. This report investigates the differences in execution time and time complexity between backtracking and human strategies for classes with 17-21 clues. Backtracking is compared to our implementation of human strategies with test data that contains 99 Sudoku puzzles for each class. The study shows that the execution time and time complexity is improved for human strategies compared to backtracking for each class. The conclusion shows that it is always favorable to implement the human strategies investigated in the report. .
Själlös rapportering eller strategisk kommunikation? : En analys av svenska börsnoterade bolags hållbarhetsrapportering
Syfte: Att undersöka hur hållbarhetsrapportering fungerar som strategisk kommunikation. Att granska hur 20 svenska börsnoterade bolags hållbarhetsrapportering struktureras.Teoretisk ram: Intressentmodellen. Systemteoretisk kommunikationsmodell.Metod och material: Samtalsintervjuer med nyckelpersoner verksamma inom CSR-kommunikation. Kvantitativ innehållsanalys av 20 börsnoterade bolags hållbarhetsrapporter.Problemställningar: Hur används hållbarhetsrapportering som strategisk kommunikation bland svenska börsnoterade företag? Hur påverkar hållbarhetsrapportering bolagens varumärken? Hur präglar branschtillhörighet och rapportering enligt det internationella ramverket Global reporting initiative, GRI, hållbarhetsrapporteringen?Slutsatser: De studerade bolagen använder hållbarhetsrapportering som strategisk kommunikation för att berätta för aktörer inom och utom organisationen om sitt CSR-arbete.
Strategisk partnering i offentlig sektor: en fallstudie vid NCC
Byggsektorn i Sverige är stor, kring 10 % av den svenska arbetsmarknaden räknas in i denna sektor. Eftersom byggbranschen är så stor är det viktigt att den fungerar effektivt. Denna studie har därför inriktat sig på att undersöka hur strategisk partnering kan användas på ett mer framgångsrikt sätt mellan levererande företag och kunder i den offentliga sektorn. De budget- och tidsramar som tagits fram överskrids ofta, och kvaliteten på det som byggs uppnås inte i tillräckligt hög grad. Till stor del härrör detta från det faktum att offentliga upphandlare ofta gör sina upphandlingar baserat på det lägsta priset, och ej tar hänsyn till andra ?mjuka? faktorer.
Det ligger nog i deras arbete att vara problemlösare : En kvalitativ fallstudie om HR-funktionens image och identitet ur ett intraorganisatoriskt perspektiv
Introduction: HR departments have been developed to take care of the organizations most important resource: the human being. HR as a function has however faced criticism claiming that the function does not entail any value to organizations. The rest of the organization often have a hard time understanding what HR?s daily work means and thereof not having a clear image of the function?s purpose or the function?s role in the organization Aim: The purpose of this study is to describe the relationship between the organization's view of the HR department (image) and the HR department's image of themselves (identity) in order to create a greater understanding of how the HR function successfully can be a well-functioning resource in an organization's overall business. Methodology: The study was conducted in the form of a case study. We have approached the issues by taking different perspective into account, which includes HR, managers and employees.
Rädda, varna, larma, släck! - En studie om förhållningssätt till varumärke inom den kommunala räddningstjänsten
This study examines how the local rescue services relate to the brand of the rescue service and the concept of brand management. To understand the attitudes against the brand and brand management, empirical data, theoretical modelling of brand and current laws have been discussed together in a try to get an overview how the rescue services practically works with the brand. The study results are based on a questionnaire survey and qualitative semi-structured interviews. The survey was sent to employees working with the communication of the rescue service. The interviews were held with two employees working with the communication of the rescue service and two fire chiefs.
En djupfryst bransch ? Strategiska allianser i den svenska storhushållmarknaden
SYFTE: Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur tillverkare av storhushållsugnar och producenter av djupfrysta livsmedel för storhushåll samarbetar för att öka värdet för den gemensamma slutkunden ? storhushållet. METOD: Studien är av kvalitativ karaktär och kretsar runt djupintervjuer med nyckelpersoner inom livsmedelsbranschen och tillverkare av storhushållsugnar.TEORI: För att besvara uppsatsens syfte utgår vi från teorin om strategiska allianser ur ett resursbaserat synsätt, strategiska innovationer och strategisk positionering. RESULTAT: Vårt resultat kan kopplas till några konkreta punkter som presenteras nedan: ? Samarbeten mellan ugnstillverkare och livsmedelsproducenter efterfrågas var för den logiska grunden för strategiska allianser i branschen är stor.
Mänskliga rättigheter i lokal praktik -En undersökning av kommunal verksamhet
The Swedish political organization is subject for the investigation of this thesis, with regard to the realization of universal human rights. There is a discrepancy between the Swedish state's international undertakings in legally binding treaties and theactualization of human rights by local authorities. The local authorities are ruled by a complex function of both national and local government. Of interest here, is the effect that these, and other organizational aspects, between the national and the local, have for the realization of human rights in local authorities. Also, the discrepancy between the national and the local is attempted to be understood.
En strategisk marknadsföring för den finansiella tjänsten gentemot Orvar
Vi har genomfört en studie avseende marknadsföring av finansiella tjänster för 40-talister. Vårt syfte har varit att finna nyckelfaktorer som bör ligga till grund för utformandet av marknadsföringsstrategier. Vi har utgått från en abduktiv ansats och använt oss av en kombination av kvalitativ och kvantitativ metod. Sex intervjuer har genomförts med finansiella experter samt marknadsföringsexperter. Med hjälp av teorier kopplade till konsument beteende, tjänster samt relationsmarknadsföring har vi kommit fram till följande nyckelfaktorer.