Sökresultat:
2770 Uppsatser om Standardiserade produkter - Sida 30 av 185
Förskollärares uppfattningarom mångkultur i förskolan : En undersökning om hur pedagoger lyfterarbetet med barns olika kulturer,traditioner och språk.
Dagens konsumenter nöjer sig inte längre med en enstaka produkt, de vill ha ett mervärde, enimage att förhålla sig till, kunna passa in men även anpassa sina produkter efter just derasspecifika behov. Vi befinner oss i en slags upplevelse-ekonomi. Efterfrågan på var ifrån minprodukt som jag köper exempelvis kommer ifrån och vem som har gjort den, spelar en störreoch större roll för konsumenter. En vara ska kännas autentisk, alltså äkta. Det som gör en sakäkta för en människa, kanske dock inte känns äkta för en annan, därför individualiserasföretagens produkter mer och mer.
Korta och stabila genomloppstider: en studie gjord på
PW2000TEC vid Volvo Aero Corporation
Företag har under senare år förstått vikten av att ha en fungerande logistikfunktion. Logistik är ett mycket vitt begrepp och innefattar många ämnesområden av vilka ledtid (genomloppstid)är ett. Detta är ett begrepp som blivit aktuellt och det finns förståelse för att det går att spara pengar genom att korta ledtiden och på så sätt minska antalet produkter i arbete (PIA). Detta examensarbete har utförts vid svetsavdelningen, avdelning 9852, vid Volvo Aero Corporation i Trollhättan och behandlar ledtiden för detaljen Svetskomplett PW2000TEC. Fokus har satts på att korta och stabilisera väntetiden då denna utgör den allra största delen av den totala ledtiden.
Piratkopiering : Livsfarligt eller Livsnödvändigt?
Utbredningen av piratkopierade varor har varit explosiv de senaste åren. Denna kopiering försämrar utbudet av arbetstillfällen och försämrar förtroendet på marknaden och leder till att investeringsviljan sjunker. Vissa av dessa varor kan till och med vara livsfarliga men man måste ändå minnas att många människor i fattiga länder lever på försäljning av dessa piratkopierade produkter..
Utveckling av badbrygga
I Öjebyn, Piteå ligger företaget Rollytech AB som tillverkar och utvecklar produkter inom flera områden. De tillverkar bland annat marina produkter under varumärket Y-bommen. En produkt som ingår i Y-bommens produktsortiment är badbryggan. Den är uppbyggd av flytpontoner stålram samt trädäck. Detta är en brygga som kan anses vara klassiskt svensk då de flesta bryggorna på marknaden ser ut just på detta sätt.
Att vara ekologisk : En kvalitativ studie om hur konsumenter ser på ekologiska förpackningar
Problemformulering och syfte: Det är sedan tidigare konstaterat att fo?rpackningens visuella utformning a?r ett viktigt marknadsförings- och positioneringsverktyg och används för att kommunicera varumärken. Den visuella utformningen är särskilt viktig på förpackningar till lågengagemangsprodukter då tidigare forskning visat att konsumenter ofta väljer förpackningar baserat på deras utseende. För den växande marknaden är det intressant att se hur förpackningen används fo?r att positionera ekologi och ekologiska produkter och hur konsumenter uppfattar ekologiska förpackningars kommunikation.
Parametrisering av badrumsgolv
Från det produktionsfokuserade industriella byggandet i Sverige på 1960- och 1970-talet så har utvecklingen idag lett till att flera koncept från tillverkningsindustrin har börjat tillämpas inom husproduktion. Genom att erbjuda individuella lösningar så skapar man problem med att försöka anpassa redan väl standardiserade lösningar. En metod för att hantera detta är genom tillämpning av mass-kundanpassning och användandet av produktkonfiguratorer.För att undersöka användandet av produktkonfiguratorer för byggnadselement så har denna studie utförts med syftet att undersöka möjligheten av att utveckla en produktkonfigurator för badrumsgolv. Detta utfördes genom en fallstudie med målet att producera en konfigurator av badrum. Resultatet från fallstudien ställdes sedan mot att traditionellt rita utformningar av badrumsgolv i två olika CAD-program för byggindustrin och resultatet från det låg som grund för att undersöka lönsamheten.Resultatet visade på att det går att utveckla en konfigurator för badrumsgolv som klarar av kravställningarna som finns och som kan producera färdiga ritningar efter användarens önskemål.
Ekonomiska och andra värden med CE-märkning av
ballastmaterial
CE-märkning av produkter blir allt vanligare i Europa. I stort sett alla produkter kan CE-märkas. En av dessa produkter är ballast, det vill säga berg- och grusmaterial. Det finns många olika användningsområden för ballast, men framförallt är det en viktig komponent i asfaltbeläggningar, betong och som väg- och järnvägsmaterial. Säkerhets- kraven på dessa typer av ballast är höga, vilket har medfört att ett antal nya europeiska kravstandarder har utvecklats.
Göra, veta och känna : - En fokusgruppstudie i attityder till produktplacering i olika medier
Produktplacering har växt i popularitet över åren och används i allt fler typer av medier. Det har gjorts flera studier om konsumenters attityder till produktplacering men endast ett fåtal av dem har gjort en distinktion mellan konsumenters attityder till produktplacering i olika slags medier. Genom att använda fokusgrupper ska denna studie därmed undersöka studenters attityder till produktplacering i de fyra följande medierna; filmer, musikvideor, datorspel samt bloggar. För att ta reda på detta användes ABC-modellen av attityder och studenternas attityder delades upp under de tre olika kategorierna inverkan, beteende och kognition. Resultaten visar att studenter överlag är positiva till produktplacering i filmer och anser att det ofta är en naturlig del av filmer.
Vilse i litteraturen? : Den autonarrativa litteraturen i teori och praktik. Erfarna och oerfarna läsares läsning av två autonarrativa texter.
Vilken roll har den kulturella globaliseringen på visuell design i tidningsbranschen? Medier är i konstant rörelse och världen har blivit ett öppet kulturellt utrymme där olika kulturer kan förmedlas via medier. Företag globaliserar sin verksamhet vilket gör att kulturella produkter som Coca-Cola och Nike är välkända runt om i världen. Samtidigt diskuteras de konsekvenser som globaliseringen av kulturella produkter kan ha på världen och om detta leder till homogenisering eller hybridisering av kultur.Kvinnomagasinet Cosmopolitan är ett globalt varumärke som existerar i över 100 länder. Den fråga som uppstår är om en stark kulturell produkt som Cosmopolitan har satt en standard för andra kvinnomagasins estetiska uttryck i andra länder.
Avreglering och internationalisering : Strategier inom och konsekvenser för kärnkraftindustrin
En undersökning genomförs av de större företagen inom svensk kärnkraftindustri efter ca. 1990, främst med avseende på ändringar i företagens ägande och marknadspositioner. Undersökningen omfattar såväl kärnkraftverken och deras ägare, kraftbolagen, och kärnkraftverkens huvudleverantörer av kärntekniska produkter. Stora förändringar påvisas till följd av ny lagstiftning och nya marknadsvillkor (internationalisering).
Faktorer som påverkar konsumenternas inköpsbeteende : en studie - Remarkable
Examensarbetet tar upp frågor som handlar om konsumentens inköpsbeteende på konsumentmarknader och vad som påverkar hennes beslut. Syftet är att undersöka hur stor betydelse de faktorer som nämns i teorin faktiskt har på konsuments inköpsbeteende. Med hjälp av dessa visar det sig även vad konsumenten värdesätter hos produkter, varumärken samt företagen. Metoden som användes till det är olika typer av sekundär- samt primärdata. För att sammanställa teorin användes sekundärdata medan för empirin användes mest primärdata.
Sjuksköterskans roll vid identifierandet av äldre med depression
Bakgrund: Depression i kombination med andra sjukdomar ger ökad vårdbelastning, vårdkostnader och ökad dödlighet för patienten. Syftet: med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskans roll vid identifierandet och diagnostiseringen av äldre deprimerade patienter över 65 år. Metod: Uppsatsen är en litteraturöversikt som involverar 11 vetenskapliga artiklar. Resultat: Både sjuksköterskor och patienter undviker att samtala om emotionella problem. Sjuksköterskan har stor potential att bli bättre i identifierandet och i kontakten med patienten.
Sjöfart, kyltransport och framtiden hållbara sjöfart.
AbstractDenna rapport behandlar sjöfartens struktur och dess olika marknader idag, en grundläggandeprojektering samt en översiktlig analys av hur användandet av olja som huvudsaklig energikälla tillframdrivning kommer att förändras i framtiden. Sjöfart är en global marknad som är hårtkonkurrensutsatt. Stora delar av världens försörjning av råolja, oljeprodukter, mat, stål och andralivsnödvändiga råvaror och förädlade produkter säkerställs m.h.a. sjöfarten. För att fastställa att säkerhetenär acceptabel på denna marknad så finns IMO, ett FN-organ som innefattar alla länder med intresse isjöfart.
Upplevelsemarknadsföring enligt Generation Y: En fallstudie med undersökning om målgruppens erfarenheter kring upplevelsemarknadsföring
Då samhället har utvecklats från att ha gått från informationssamhälle till ett upplevelsesamhälle ställs det högre krav på att företag och organisationer ska se individen och dess behov av meningsskapande. Upplevelser används inte bara för att sälja produkter och tjänster, utan även i marknadsföringen av dem. Marknadsföringsbranschen är också i ständig utveckling för att hitta nya kreativa vägar och lösningar att nå ut till sina konsumenter. I dag är människor konstant uppkopplade på nätet via sina smarta mobiler och surfplattor. Ungdomar i denna fallstudie, även kallade generation Y, har visat sig ha en stor påverkan på utvecklingen av internetbaserade tjänster och produkter.
Design ur ett barns perspektiv
Jag beundras av barns sätt att se på världen. Deras ärlighet, nyfikenhet och förmåga att säga precisvad de tycker och tänker. Hur barn ser på allting med nya ögon och hur de kan förklara saker ochting på det mest självklara sätt. Dessa egenskaper försvinner med tiden och i takt med att vi bliräldre, men det är någonting jag vill bevara. Jag vill i mitt projekt överföra barns tolkning ochförståelse av begrepp till objekt och produkter..