Sök:

Sjöfart, kyltransport och framtiden hållbara sjöfart.

AbstractDenna rapport behandlar sjöfartens struktur och dess olika marknader idag, en grundläggandeprojektering samt en översiktlig analys av hur användandet av olja som huvudsaklig energikälla tillframdrivning kommer att förändras i framtiden. Sjöfart är en global marknad som är hårtkonkurrensutsatt. Stora delar av världens försörjning av råolja, oljeprodukter, mat, stål och andralivsnödvändiga råvaror och förädlade produkter säkerställs m.h.a. sjöfarten. För att fastställa att säkerhetenär acceptabel på denna marknad så finns IMO, ett FN-organ som innefattar alla länder med intresse isjöfart. Ännu en viktig aktör är klassningssällskapen som klassar fartyg enligt IMO:s och myndigheternasregler. Eftersom godset som transporteras till sjöss är så varierande så finns det många olika typer avfartyg både standardiserade och specialiserade. Ett kyltransportfartyg är ett exempel på ett special anpassatfartyg. Den grundläggande projekteringen gjordes på ett kyltransportfartyg som ska transportera 5000 tonfärsk frukt mellan Nya Zeeland och Östersjön. Transportvägen är 12954 NM vilket gav 23 knopsmarschfart. Fartyget projekterades för att gå genom Panamakanalen och dimensionerna anpassades därefter. Längd mellan perpendiklarnaLPP bestämdes till 167 m och längd över allt LOA till 177 m. Maxbreddblev 27 m, djupgåendet 7 m och fribordet 5 m. Lasten förvaras i 9 isolerade lastrum under däck samt icontainrar på däck. Den beräknade lastytan i lastrummen är 5900 m2. Blockkoefficienten är antagen till 0,6och deplacementet blev ca 20400 ton. Stabiliteten analyserades med GZ-kurvor och fartyget uppfylldesjöfartsverkets krav i både fullastat och olastat tillstånd. Framdrivningsmotståndet blev 1,2 MN enligtHoltrop & Mennens metod. Det syns även att motståndsökningen från 21 till 23 knop är ca 25 % ochdärför föreslås minskad marschfart till fördel för minskad bränsleförbrukning. Ett propellerarrangemangbestående av två propellrar valdes, kavitationskontroll måste göras mer ingående då det inte gick attundersöka om propellern gör för mycket kavitation. Slutligen gjordes en undersökning av hur framtidenshållbara sjöfart kommer att se ut. De olika energikällorna som finns att tillgå till havs är sol-, vind- och vågkraft samt eventuell medhavd energibärare. Avgörande för vilken energikälla som kommer att användas ärhur oljepriset utvecklas men med säkerhet kan LNG bli närmast komplement till olja. Detta p.g.adistribution och tillgång. Vart eftersom priset för att påverka miljön negativt ökar kommer dock fossilabränslen att succesivt bytas ut mot renare alternativ. Världsflottan kommer att bestå av större, fler ochlångsammare fartyg till förmån för minskad bränsleförbrukning. Beroende på politiska beslut ocheventuell tillgång på olja och naturgas kommer det till slut bli mindre kostsamt att utnyttja renarealternativa framdrivnings metoder.

Författare

Gustav Frid

Lärosäte och institution

KTH/Farkost och flyg

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..