Sök:

Upplevelsemarknadsföring enligt Generation Y

En fallstudie med undersökning om målgruppens erfarenheter kring upplevelsemarknadsföring


Då samhället har utvecklats från att ha gått från informationssamhälle till ett upplevelsesamhälle ställs det högre krav på att företag och organisationer ska se individen och dess behov av meningsskapande. Upplevelser används inte bara för att sälja produkter och tjänster, utan även i marknadsföringen av dem. Marknadsföringsbranschen är också i ständig utveckling för att hitta nya kreativa vägar och lösningar att nå ut till sina konsumenter. I dag är människor konstant uppkopplade på nätet via sina smarta mobiler och surfplattor. Ungdomar i denna fallstudie, även kallade generation Y, har visat sig ha en stor påverkan på utvecklingen av internetbaserade tjänster och produkter. Detta genom att generation Y är den första generation som vuxit upp med internet dagligen. Genom sin användning av internet och annan teknik utsätts de i dag för en stor mängd kommunikation och tvingas konstant sålla bland viktig och oviktig information. Detta har bidragit till ett kritiskt förhållningssätt till information och de ställer höga krav på dess avsändare. I denna fallstudie har vi gjort litteraturstudier och gruppintervjuer med målgruppen, 13-17 år. Vi ställer oss frågan hur det går att nå ut till dessa ungdomar genom att använda sig av upplevelsemarknadsföring i sin kommunikation.

Författare

Hanna Linderstedt Victoria Norman

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..