Sök:

Sökresultat:

420 Uppsatser om Sprćk sociologi - Sida 11 av 28

Förortsslang : En kvalitativ studie om förortsslang i grundskolans tidigare Är

Purpose: The purpose of this study is mainly based on teachers and students attitudes towards multiethnic youth language in primary school. The study will answer two questions; what are teachers and students attitudes towards multiethnic youth language used among young people? And what significance does the multiethnic language have for its identity? This study will also research whether the slang shows signs of group membership.Method: In order to investigate this, five structured qualitative interviews were made with fifteen teachers and pupils from primary schools. The study is based on the participated teachers and students attitudes views of the multiethnic youth language. This study cannot give an overall view of the teachers and students answers of the languages that are spoken among young people.Result and conclusions: The result of this study showed that multiethnic youth language is used mostly among children and teenagers growing up in multilingual urban neighborhoods in south of Stockholm.

LivsvÀrldsarenan, livsvÀrldspedagogen och livskunskapen. Det kommunikativa handlandets betydelse för fritidsledaren som pedagog

Denna uppsats tar sin utgĂ„ngspunkt i intervjuer med fem ungdomar som besöker en fritidsgĂ„rd. Syftet Ă€r att fĂ„ en uppfattning om vilka konsekvenser JĂŒrgen Habermas teori om det kommunikativa handlandet kan ha för fritidsgĂ„rdens verksamhet i förhĂ„llande till fritidsledarens arbete som pedagog.Författaren har metodologiskt utgĂ„tt frĂ„n de intervjuer som analyserats med en meningskonstitutionsanalys. De teoretiska perspektiven som presenteras utgĂ„r frĂ„n JĂŒrgen Habermas och det kommunikativa handlandet, samt Edmund Husserl och fenomenologin. Ett viktigt teoretiskt begrepp som diskuteras Ă€r begreppet livsvĂ€rld som bĂ„de Husserl och Habermas talar om.Resultatet som presenteras i uppsatsen har i diskussionen, först och frĂ€mst, delats in i punkterna livsvĂ€rldsarenan, livsvĂ€rldspedagogen och livskunskapen. Resultaten synliggör fritidsgĂ„rden som en livsvĂ€rldsarena, dĂ€r lĂ€rande leder fram till vad författaren kallar livskunskap.

Institutioners makt - att integrera makt i institutionell teori

Institutionell teori förklarar socialt liv genom att undersöka institutioners pÄverkan pÄ sociala relationer. Institutionella förestÀllningar ses som nÀrvarande i alla sociala relationer genom kulturella, kognitiva och normativa institutionella element, som ges stor betydelse i denna teoribildning. Denna uppsats syftar till att problematisera institutionell teori genom att införa maktaspekter i teoribildningens förklaringsmodeller eftersom detta hittills varit ovanligt i institutionella analyser. SÀrskilt de förklaringsmodeller som betonar kulturella och kognitiva element har saknat maktaspekter. Uppsatsen Àr ett integrationsförsök mellan institutionell teori och maktteori.

Unga "invandrartjejer" och deras fritid: en kvalitativ studie

Vi lever idag i ett mÄngkulturellt samhÀlle dÀr mÀnniskor frÄn alla vÀrldens hörn möts. Anledningen till att vi ville göra denna undersökning Àr att vi anser att det finns en diskurs i det svenska samhÀllet om att invandrartjejer Àr strÀngt hÄllna, kontrollerade och förtryckta. Det Àr oftast denna grupp av tjejer som nÀmns och problematiseras i samhÀllet. Vi vill bidra till att ge samhÀllet en annan bild av hur invandrartjejer lever Àn den som ges ut.Syftet med vÄr undersökning har varit att utforska och analysera invandrartjejer i Sverige med speciellt fokus pÄ deras fritid. Vi har velat ta reda pÄ hur de uppfattar sig sjÀlva och det samhÀlle de lever i.

"Handlandets förnuft" : En intervjustudie om fem innebandyspelares syn pÄ handlingar i matchsituationer.

Syftet med arbetet var att undersöka hur innebandyspelare talar om sitt samt lagets handlande och Àven att undersöka om det ligger sociala strukturer kring spelarnas handlingar vid tolkningen av fair play-idealet. Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie dÀr fem innebandyspelare, som spelar i de serier som Dalarnas innebandyförbund administrerar, fick tala om handlande i matchsituationer. Resultatet av studien var att spelarna upplever att deras handlande styrs av lagets tankar och normer kring ett riktigt handlande. Det korrekta handlandet styrs av hur mycket nytta handlingen har för laget samt vad laget vinner pÄ handlingen. Spelarna belyste ocksÄ vikten av ett bra ledarskap samt att spelarna ser domaren som en symbol för rÀttvisa.

Om upplevda konsumtionsbehov hos tonÄringar med olika socioekonomiska bakgrunder

The purpose of my essay is to study and analyse how adolescents with different socioeconomical backgrounds experience their consumtion needs.There are five main questions:1. How do adolescents experience their needs of status symbols, labeled clothes etc?2. In what way does adolescents experience influences over their consumtion options?3.

VÄldtÀkt och vÄldtÀktsoffer. Analys av unga kvinnors synsÀtt.

AbstractThis essay concerns young womenÂŽs point of view and discussions about rape and rape victims. The purpose was to examine young womenÂŽs view on rape and rape victims. By young women we mean 17 to 18 year-old-high school-students.Our main questions were how young women define rape, if there are any circumstances were they blame the victim and/or consider her less trustworthy and how they explain rape.This study is based on one qualitatively oriented group interview, with six young women, and four individual interviews, as compliment to the group interview. We have used our interviews and earlier research to answer our questions. The analysis is based on a feministic point of view and Nils Christies article on "ideal victims".The result that appeared was that the young womenÂŽs broad definition of rape narrows down through the different circumstances concerning the alcohol consumption, the womanÂŽs way of living and what clothes she was wearing, the acquaintance-level between the victim and perpetrator and how the woman says "no" to sex.

Varför stannar hon? - en textanalys av problematiken kring kvinnomisshandel

Kvinnomisshandel Àr idag ett etablerat samhÀllsproblem. OcksÄ i massmedia fÄr detta problem stor uppmÀrksamhet. NÀr kvinnomisshandel diskuteras kan det kÀnnas som om kvinnan skuldbelÀggs. Den kvinna som stannar kvar hos vÄldsmannen kanske inte fÄr förstÄelse ifrÄn omgivningen lika lÀtt som den som bryter upp? Syftet med uppsatsen Àr att fÄ en större förstÄelse om varför en del kvinnor inte lÀmnar en man som slÄr henne.

MÄlstyrningen av den svenska skolan : blev det nÄgon skillnad?

I mitten av 1990-talet ersattes den svenska skolans direktiv om hur undervisningen skulle gÄ till med en beskrivning av vilka resultat och mÄl som skulle uppnÄs.Syftet med denna uppsats var att öka förstÄelsen för hur nÄgra lÀrare upplevde hur skolarbetet hade pÄverkats av att den svenska barn- och ungdomsskolan övergÄtt frÄn att vara regelstyrd till att vara mÄlstyrd. Sex lÀrare med lÄng erfarenhet intervjuades. De timslÄnga intervjuerna spelades in pÄ band och transkriberades sedan. Resultaten frÄn dessa intervjuer analyseras sedan hermeneutiskt utifrÄn Webers rationalitetsteori och Foucaults maktbegrepp regementalitet.LÀrarna tyckte inte att mÄlstyrningen hade lett till en effektivare skola dÀr eleverna lÀr sig mer. LÀrarna trodde inte heller att lÀrandet hade blivit mer lustfyllt, att skolarbetet blivit roligare för eleverna.

Ménage à trois - hur sexualiteten Àn yttrar sig, Àr samhÀllet med pÄ en kant. En studie av ungdomstidens sociosexuella utveckling.

Adolescence is more and more characterized by messages containing allusions and attitudes through social agents (family, friends, school and media). Therefore the purpose of this study was to investigate what significance the social agents and their messages, concerning sexuality, have in relation to young people's thoughts, questions and socialisation.The study is made from the young people's perspective. Our target group was 15 to 16-year-olds in ninth grade at a compulsory school in Sweden. The quantitative part of the study consisted of an anonymous and voluntary questionnaire among the students. To achieve a greater variety we made an interview as a complementary addition in which nine students participated.We found our main theoretical starting point in Anthony Giddens's theories about social agents, modernity, post modernity and sexuality.The conclusion was that the young people in our study foremost associated sexuality to sex, love, relationships and sexual orientation.

?Ett luftslott av sjÀlvkÀnsla? : En kvalitativ undersökning om sjÀlvkÀnsla ur ett genusperspektiv

I dagens samhÀlle generellt och Àven inom forskningen framförs uppfattningen att individen sjÀlv Àr ansvarig för att skapa en stabil sjÀlvkÀnsla. Detta menar vi blir problematiskt eftersom den sociala kontexten Àr av stor vikt. Tidigare forskning pekar pÄ att det exempelvis finns genusskillnader i den upplevda sjÀlvkÀnslan hos ungdomar.Syftet med denna studie Àr att frÄn ett socialkonstruktivistiskt perspektiv och genusperspektiv undersöka hur unga mÀn och unga kvinnor i grupp konstruerar förestÀllningar om sjÀlvkÀnsla, utifrÄn frÄgestÀllningarna ?Finnas det skillnader i hur unga kvinnor respektive unga mÀn pratar om sjÀlvkÀnsla?? och ?Vilka faktorer kan generellt sett pÄverka sjÀlvkÀnsla, enligt unga vuxna??. Vi har i fokusgruppsintervjuer undersökt hur unga mÀn och unga kvinnor pratar om sjÀlvkÀnsla.

Varför gÄr hon?: en socialpsykologisk studie om kvinnors uppbrottsprocess frÄn ett misshandelsförhÄllande

Syftet med denna uppsats var att fÄ förstÄelse för vilka sociala faktorer som leder till att misshandlade kvinnor bryter upp frÄn ett misshandelsförhÄllande samt hur sjÀlva uppbrottsprocessen ser ut. FrÄgestÀllningarna var: Vilka mekanismer Àr det som antingen leder kvinnan mot ett definitivt uppbrott eller som hÄller henne tillbaka, kvar i förhÄllandet? Hur Àndrar kvinnorna sina tolkningar av sin situation och sina reaktioner pÄ vÄldet och mannen sÄ de tar sig ur förhÄllandet? Hur pÄverkar stöd och hjÀlp frÄn andra uppbrottet? Jag utgick frÄn en kvalitativ metodansats och intervjuade sju kvinnor. Som grund för uppsatsens teoretiska del lÄg det symbolisk interaktionistiska perspektivet samt uppbrottsprocessen. Teorier kring förÀlskelse och kÀrlek samt kön och makt stÀllde Àktenskapets roll och assymmetriskt rollövertagande i centrum.

Staten och socionomen. En kvantitativ studie av social bakgrund och vÀlfÀrdspolitiska attitydmönster bland blivande socialarbetare.

The North-American sociologist Michael Lipsky has characterized social workers as street-level bureaucrats with a substantial discretion in the relationship between the welfare state and its citizens. Within LipskyÂŽs theoretical framework social workers appear as a powerful group that socializes the citizens to uphold certain expectations towards the welfare state and its (re)distributional programs. From this point of view, it is important to learn more about social workers and the attitudes they express towards the welfare state. The aim of this study is to analyze how the welfare-political attitudes of future social workers are affected by their social background (e.g. class background and ancestral homeland).

Att vara eller icke vara? En studie om hur unga med tvÄ olika etniska kulturer skapar sin identitet

Det finns idag mÄnga i Sverige som bÀr pÄ mer Àn ett kulturellt och etniskt ursprung. Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur unga med tvÄ olika etniska kulturer skapar sin identitet. För uppsatsen har fem kvinnor respektive fem mÀn vars förÀldrar kommer frÄn olika kulturer intervjuats. Alla intervjupersonerna Àr uppvuxna i Sverige och har starka band till landet.De teoretiska utgÄngspunkterna bestÄr bland annat av erkÀnnandeteorier, kulturanalyser samt identitetsstudier. Jag har för analysen anvÀnt mig av kvalitativa metoder sÄsom diskursanalys och textanalys.

Kuratorers arbete med gymnasieungdormars psykiska ohÀlsa: en kvalitativ studie

The overall aim with this essay was to study how counsellors at upper secondary school work with mental illness among youths and compare this with what research and theories advocate. This because there has been a rise in the number of people, especially in the age-group 16-24 years, suffering from different degrees of mental illnesses. The school can in some aspect contribute to cause mental illness but it also consists of good opportunities to offer counselling and work to prevent mental illness among the students. This study consists of five qualitative interviews and two short telephone interviews with school counsellors. During the interviews they expressed their thoughts concerning factors that causes mental illness among youths and gave an account of how they work with prevention, counselling and collaboration.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->