Sök:

Sökresultat:

420 Uppsatser om Sprćk sociologi - Sida 12 av 28

Norm- och kultur konflikter : En studie om hedersrelaterat vÄld ur ett rÀttssociologiskt perspektiv

Studien belyser hedersrelaterat vÄld ur ett rÀttssociologiskt perspektiv, dÀr vi fokuserar pÄ den samhÀlliga normen kontra den rÀttsliga. VÄr övergripande forskningsfrÄga Àr skillnaderna mellan östs synsÀtt att se pÄ hedersrelaterat vÄld mot vÀsts. För att fÄ svar pÄ denna frÄga har vi anvÀnt oss av en fallstudieundersökning, den genomfördes med hjÀlp av metoderna dokumentanalys och djupintervju.De svar vi fick fram genom fallstudien visade pÄ att det finns klara skillnader mellan lagar och normer mellan öst och vÀst, detta ledde i sig till att det uppstÄr kulturkrockar.Hedersrelaterat vÄld handlar om att förtrycka kvinnan, de mÀnskliga rÀttigheterna respekteras inte. Lagstiftningen behöver effektiviseras och förstÀrka ÄtgÀrder för att garantera rÀttvisa och jÀmlikhet för kvinnor, deras ekonomiska, sociala, kulturella och politiska villkor mÄste förbÀttras för att vi ska fÄ bukt med hedersrelaterat vÄld. Resultatbilden av hur lagen och socialtjÀnsten ser ut och vad som inte fungerar, visar pÄ att det finns möjligheter till förbÀttringar, detta har bÄde utrikesministern och jÀmstÀlldhetsministern insÀtt.

Kan idrotten vara en integrationsfaktor för vuxna invandrare?

Olika typer av projekt har blivit vanliga idag, och mÄnga Àr inriktade pÄ att integrera invandrare inom skilda omrÄden i samhÀllet. Vi har gjort en empirisk undersökning av ett specifikt projekt i Landskrona som benÀmns IK ISI, och vars mÄlsÀttning Àr att synliggöra idrottsrörelsen som en viktig samverkanspartner i integrationsarbetet. Vi ville ta reda pÄ om projekt kunde vara ett meningsfullt sÀtt att integrera vuxna invandrare, samt vilka idéer invandrarna hade om integration.Resultaten fick vi fram genom tematiserade, semistrukturerade intervjuer med kursdeltagare och handledare, samt genom samtalsintervjuer med projektledaren. Vi har i slutdiskussionen analyserat resultaten med hjÀlp av litteratur och tidigare forskning inom omrÄdet.Vi kom fram till att projektet inom flera omrÄden var pÄ vÀg att uppnÄ sina mÄl och att deltagarna i överlag endast hade positiva erfarenheter sÄ hÀr lÄngt, och de tyckte att utformningen av projektet var bra. De deltagande invandrarna tyckte sig mÀrka förbÀttringar i svenska sprÄket och att deras nÀtverk delvis hade utvidgats, och förhoppningar fanns om kommande arbete inom föreningarna.

Mobbning pÄ arbetsplatsen : En kvalitativ studie

SAMMANFATTNING Mobbing Àr ett dolt men vÀlkÀnt problem pÄ mÄnga svenska arbetsplatser. Syftet med denna uppsats Àr; hur informanterna upplever, beskriver och förstÄr mobbning pÄ arbetsplatsen. Genom att lÄta ett antal personer som sjÀlva anser sig vara eller ha varit utsatta för mobbning sjÀlva berÀtta om detta. Jag har delat upp syftet i tre frÄgestÀllningar:Vad berÀttar de intervjuade om det de varit med om?Vad möjliggör mobbning pÄ arbetsplatsen enligt informanterna?Vad saknas pÄ arbetsplatsen enligt informanterna?En kvalitativ metod med en hermeneutisk ansats har anvÀnts.

Effektivitet pÄ gott eller ont? - en studie av effektivitetsbegreppet i Àldreomsorgen

Äldreomsorgen utgör i dag den största delen av Sveriges kommunala vĂ„rd och omsorg och antalet Ă€ldre ökar i snabb takt. Samtidigt utsĂ€tts denna sektor för stĂ€ndiga krav pĂ„ nedskĂ€rningar och besparingar. Mot bakgrund av denna situation ökar ocksĂ„ kraven pĂ„ att verksamheten ska organiseras effektivt. Men vad som utgör en effektiv organisation inom omsorgssektorn Ă€r ingen sjĂ€lvklarhet.Syftet med uppsatsen Ă€r att ur ett organisationssociologiskt perspektiv ta reda pĂ„ vad effektivitet kan innebĂ€ra för personal och chefer i en Ă€ldreomsorgsenhet samt att titta pĂ„ vilka effektivitetssatsningar som görs inom enheten.Uppsatsen bygger pĂ„ en kvalitativ studie med djupintervjuer. Materialet har analyserats utifrĂ„n olika organisationsteoretikers syn pĂ„ effektivitet.

Bakom de goda intentionerna: en intersektionell analys av hur "vi" och "dom" reproduceras och kategoriseras via politik och massmedia.

The purpose with this essay is to look at how categories of "us" and "them" are created, reproduced and categorised. The areas of politics and media are in focus, though they are powerful and influential actors in generating discourses.The method is qualitative analyses of current research and analyses of discourses, contexts and resources from an intersectional perspective. Intersectionality presents a theoretical tool for complex understandings of power as it takes its point of departure in an understanding of power as multidimensional and one where gender, ethnicity and class are constitutive and bearing principals. Intersectional analyses aim to understand how these dimensions are created and changed in relation to each other and how they interact with specific gender orders in specific contexts.The analyse shows that "immigrants" are in a subordinate position compared to "Swedish" when it comes to resources, contexts and discourses. The analyse indicates the relation of power between "us" and "them", where "us" have the power and with that preferential right of interpretation in discourses, contexts and resources.

Hur blir vi vad vi Àter? En medieanalys av överviktens diskurs

Uppsatsen behandlar Àmnet om hur diskursen om övervikt skapas och vidmakthÄlls med specifikt fokus pÄ hur detta görs i tv-programmet "Du Àr vad du Àter". Bakgrunden till uppsatsen hÀmtas frÄn den rÄdande samhÀllsdebatten om fetma och övervikt och syftar till att dels se hur man genom att representera en viss grupp mÀnniskor kan synliggöra och vidmakthÄlla en diskurs och dels att ifrÄgasÀtta en social norm i vÄrt samhÀlle. Den teoretiska ansatsen hÀmtas inom kultur och diskursanalysen men Àven frÄn sociologiska teorier om kroppen och kroppens symbolik. Teorier om tv som analysobjekt tillÀmpas ocksÄ. Analysen belyser och diskuterar överviktens diskurs samt hur kroppsideal skapas.

Att falla i vÀlfÀrdssamhÀllets sprickor : To fall into the gaps of a welfare society

I samrÄd med FörsÀkringskassan har vi valt att undersöka individens upplevelse och bemötande frÄn FörsÀkringskassan och dess handlÀggare. Vi gick ut i empirin och intervjuade fyra respondenter vars gemensamma nÀmnare Àr att alla har fÄtt avslag pÄ sin begÀran om rÀtt till sjukpenning frÄn FörsÀkringskassan samt att de Àr arbetslösa. Kombinationen gör att respondenterna hamnar i klÀm mellan olika myndigheter och blir utan ersÀttning. Detta skapar starka reaktioner hos de drabbade sÀrskilt nÀr de upplever att de inte har nÄgot stöd eller kÀnner att det inte finns empati hos handlÀggaren vilket medför kÀnslor av frustration. Det tydligaste mönstret vi fick se var att en av vÄra respondenter hade mycket bra kontakt med sin handlÀggare varpÄ hon kÀnde sig vÀldigt tillfreds med FörsÀkringskassans handlande trots sitt avslag, medan de andra tre har haft i de nÀrmaste obefintlig kontakt med sina handlÀggare varefter de har kÀnt en enorm frustration och ibland Àven ilska pÄ FörsÀkringskassans handlande.

Förarbeten: en undersökning om lagförarbeten, maktdelning och rÀttssÀkerhet

Lagförarbeten intar en unik position i Sverige vid en jÀmförelse med andra rÀttsystem genom sin starka stÀllning bland de andra rÀttskÀllorna. Sverige Àr antagligen det land dÀr lagförarbetena Ätnjuter starkast stÀllning i vÀrlden. Varför Sverige Àr sÄ annorlunda Àr en frÄga som det inte har reflekterats över eller diskuterats om i nÄgon större utstrÀckning i den offentliga debatten. En intressant frÄgestÀllning som aktualiseras angÄende förarbeten Àr emellertid frÄgan om maktdelning mellan den lagstiftande, verkstÀllande och dömande makten, dvs. riksdag, regering och domstolarna.

Betydelsen av social snedrekrytering och snedrekryteringen till högskolestudier för invandrarstudenter

Uppsatsen Ă€r en litteraturstudie av befintligt material och befintlig statistik som har gjorts under de senaste 10 Ă„ren och som avser den sociala snedrekryteringen. ÄndamĂ„let med denna typ av undersökning Ă€r att se om, och i sĂ„ fall vilken effekt den sociala snedrekryteringen har haft nĂ€r det gĂ€ller antalet invandrare till högskoleutbildning. Med invandrare menas utrikesfödda som Ă€r folkbokförda i Sverige samt de som Ă€r födda hĂ€r men som har bĂ„da förĂ€ldrarna födda utomlands. De socioekonomiska grupptillhörigheter betraktas som en allmĂ€n faktor dvs. för hela studentgruppen oavsett etnicitet, detta för att se om det har intrĂ€ffat nĂ„gon förĂ€ndring under det senaste decenniet Ă€ven i detta avseende.Av statistiska uppgifter och andra fakta framgĂ„r att det har skett en ökning av rekrytering av invandrarstudenter de senaste tio Ă„ren.

"Ingen mÀnniska Àr bara en diagnos" : ADHD-diagnosens betydelse inom familjehemsvÄrd ur socialsekreterares perspektiv.

The aim of this study is to examine social workers? experiences of how the ADHD-diagnosis affects their work with children and youths living in foster care and how it affects the individuals and families themselves. The study is built upon five qualitative interviews and the results are analyzed through a theoretical framework that constitutes ADHD as not only the symptoms and the medical disorder but also as a social phenomenon where the disorder is socially constructed by the current society, norms, and knowledge. The study shows that the social workers? do not rely on the sole ADHD-diagnosis in the understanding and guidance of the children and their foster parents, but rather see the individual needs of each children.

Vem vill bli socionom? - en studie om social snedrekrytering pÄ Socialhögskolan i Lund

This essay aimed to give a basis for the departement of social work in Lund in its task to recruit students from underrepresented parts of the population to the departement and to the university by presenting which social groups are underrepresentated. The research also aimed to give an explanation of how the backgrounds of the studentÂŽs have influenced them and lead them to undertake studies of social work. The main questions were: - What background do the students at the departement of social work have as seen from the variables; sex, age, national background, class, parents' educational level, society of childhood and direction of upper secondary school? - How can the background of the students at the departement of social work be explaned by the theories of Pierre Bourdieu? The research was performed with a quantative method based on a questionnaire. The data received by the questionnaire were compared with data of the general students population and of the population of Sweden at large.

FrÄn RosengÄrd till akademisk utbildning : Sju kosovaalbaners vÀg till högre utbildning i Sverige

De svÄrigheter invandrarungdomar frÄn invandrartÀta omrÄden stöter pÄ i den svenska skolan uppmÀrksammas ofta, vilket leder till att det politiska mÄlet blir att försöka hitta lösningar pÄ problemen.I denna uppsats ville vi uppmÀrksamma ungdomar med utlÀndsk bakgrund som vÀljer att högskoleutbilda sig, i syfte att nyansera den i nulÀget negativ bild som finns av unga invandrare frÄn segregerade omrÄden och deras skolprestationer. Vi genomförde sju intervjuer med kosovaalbaner frÄn RosengÄrd. Intervjuerna hade en livshistorisk karaktÀr eftersom vi hade som avsikt att analysera deras livsöden. Centrala begrepp i vÄr analys var habitus, kapital, stigmatisering och identitet. Vi har, med hjÀlp av dessa huvudbegrepp, analyserat intervjupersonernas vÀg till högre utbildning.

En ny teoris framvÀxt : en studie om teoriutvecklingen inom barndomssociologin

This essay aims to examine how theories within childhood sociology have evolved. The main questions are: Who are the central scientists within the field, what are their objects of study and who are the intended recipients of their work? How can the origin of the theories be described? Which elements are central in the theories and have they changed over time? How can the theories be evaluated based on criteria of valid theories?The study was based on a qualitative literature review. Six scientists' publications were examined, ranging from the time of the theories establishment to present time. In the analysis hermeneutics and theories of scientific development were used to seek explanations.The main results show that the central elements in the theories describe childhood as a social phenomenon and a structural category.

Den anonyma sekten

Syftet med detta arbete Àr att göra en omdefinition av begreppet sekt som utgÄr ifrÄn vad sekten fyller för funktion hos individen, samt att studera om denna nya definition erbjuder plats till storseansen. Studien bygger dels pÄ en kvalitativ intervjustudie med sex respondenter, tvÄ observationer som genomförda i vid olika tillfÀllen samt skrivna vittnesmÄl frÄn sexton avhoppade sektmedlemmar. Denna studie Àr ett försök att belysa sektbegreppet utifrÄn vad sekten erbjuder individen, dÀrför Àr sekten som organisation endast beskrivet kort och ingen större diskussion angÄende olika sektformer förekommer. Det nya sektbegreppet grundar sig dels i vittnesmÄl frÄn avhoppade sektmedlemmar och dels i etablerade sociologiska begrepp som berör individer och det moderna samhÀllet.Resultatet visar tydligt att begrepp som gemenskap, individuallitet, erkÀnnanden och tillhörighet Àr av största vikt för individer som gÄtt med i sekter och försvagad ontologisk trygghet verkar vara avgörande för hur individen reagerar nÀr denna kommer i kontakt med en sekt.Arbetet visar Àven att det finns stora likheter i vad sekten erbjuder individen och vad storseansen erbjuder individen, men viktigt Àr att poÀngtera att det Àven finns stora skillnader och det Àr inte helt problemfritt att likstÀlla dessa tvÄ fenomen..

VÀrdet av skapande i förskolan : En studie om pedagogers förhÄllande till skapande verksamhet i Stockholm och i Tornedalen

The purpose of this study was to investigate how preschool pedagogues in Stockholm and in Tornedalen speak about and relate to creative activities. By qualitative interviews in two geographically distant areas, one minority culture and one majority culture, I have collected information from six pedagogues, three in each area. Values in, and the significance of culture in creative activities have been the main focus. From this study I conclude that all pedagogues agreed upon the creative activity having an extensive role in the preschool work. The role of the individual pedagogue within the creative activity is multiple and dependent on where, when and how the activity is carried out.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->