Livsvärldsarenan, livsvärldspedagogen och livskunskapen. Det kommunikativa handlandets betydelse för fritidsledaren som pedagog
UngdomarFritidsgårdLivsvärldsarenaLivsvärldspedagogLivskunskapMeningskonstitutionsanalys kommunikativt handlandeFenomenologiKritisk samhällsteoriSociologySociologiPedagogy and didacticsPedagogikDidaktikSocial Sciences
Denna uppsats tar sin utgångspunkt i intervjuer med fem ungdomar som besöker en fritidsgård. Syftet är att få en uppfattning om vilka konsekvenser Jürgen Habermas teori om det kommunikativa handlandet kan ha för fritidsgårdens verksamhet i förhållande till fritidsledarens arbete som pedagog.Författaren har metodologiskt utgått från de intervjuer som analyserats med en meningskonstitutionsanalys. De teoretiska perspektiven som presenteras utgår från Jürgen Habermas och det kommunikativa handlandet, samt Edmund Husserl och fenomenologin. Ett viktigt teoretiskt begrepp som diskuteras är begreppet livsvärld som både Husserl och Habermas talar om.Resultatet som presenteras i uppsatsen har i diskussionen, först och främst, delats in i punkterna livsvärldsarenan, livsvärldspedagogen och livskunskapen. Resultaten synliggör fritidsgården som en livsvärldsarena, där lärande leder fram till vad författaren kallar livskunskap. Utifrån de utskrivna intervjuerna kan man framställa fritidsledaren som en livsvärldspedagog, som genom att tillämpa ett kommunikativt handlande kan skapa ömsesidiga och legitima relationer med ungdomarna på fritidsgården.