Sök:

Sökresultat:

10038 Uppsatser om Sociala medier - Sida 3 av 670

Krisinformation i sociala medier : Kommuners användning av Facebook och Twitterför att sprida information till kommuninvånare

Det blir allt vanligare att kommuner använder Sociala medier i sitt kommunikationsarbete. I denna uppsats har det undersökts hur Sociala medier används för spridning av krisinformation på kommunal nivå samt vilka faktorer som bidrar till att krisinformationen når kommuninvånarna. Vidare har det undersökts hur kommunernas delade krisinformation i Sociala medier kan förtydligas genom aggregering till en annan plattform. Studien som innefattar intervjuer med tolv kommuner som är aktiva i Sociala medier samt med tre i ämnet insatta personer visar på att Sociala medier som kriskommunikationskanaler idag används i relativt liten utsträckning. Det beror, enligt kommunerna, främst på att få kriser drabbat kommunerna sedan användningen av Sociala medier påbörjades.

Sociala medier ? Ett komplement till den traditionella rekryteringsprocessen

Sammanfattning: Föreliggande studie syftar till hur Sociala medier har förändrat den traditionella rekryteringsprocessen. Sociala medier är ett ämne och område i rekryteringssammanhang som är relativt outforskat och nytt och därmed har studien en explorativ och induktiv karaktär. Studien syftar till att kartlägga, beskriva samt att undersöka hur tre globala, ett internationellt, och ett nationellt företag använder sig utav Sociala medier i sina rekryteringsprocesser.  Genom kvalitativa intervjuer har fyra frågeställningar besvarats som berör hur Sociala medier används i företagens rekryteringsprocesser, om Sociala medier har påverkat det traditionella tillvägagångssättet att rekrytera, problem som kan uppstå när Sociala medier används i rekryteringsarbetet samt hur användandet av Sociala medier kommer se ut i framtiden. Studiens resultat visar att Sociala medier används som komplement inom den traditionella rekryteringsprocessen. Annonsering, urval och referenstagning kan idag utföras via Sociala medier till mindre kostnader och med högre effektivitet gentemot traditionella tillvägagångssätt.

Marknadsföring i Sociala Medier : En kvalitativ studie av marknadsföring i sociala mediers särdrag och skillnader emot traditionell marknadsföring

Under de senaste åren har det utvecklats en rad nya applikationer på internet, så kallade Sociala medier, där användare kan interagera med varandra på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Antalet användare av Sociala medier, ökar ständigt och företag börjar inse potentialen att använda dem i sin marknadsföring. Syftet med denna uppsats var att undersöka och förklara hur marknadsföring i Sociala medier skiljer sig från traditionell marknadsföring samt hur de olika delarna av Sociala medier kan användas i marknadsföringsprocessen. För att kunna göra detta har vi samlat in och studerat både primär och sekundär kvalitativ data. Primär data har vi erhållit genom intervjuer med tre personer som dagligen arbetar med marknadsföring inom Sociala medier.

Öka försäljningen av ekologiskt kött! : En studie om konsumenternas inställning till ekologiskt kött

Den rådande trenden är att vi blir alltmer uppkopplade mot Internet och Sociala medier. Vi kommunicerar med varandra snabbare och flitigare. Via Sociala medier kan företag nå en allt större publik. Främjar Sociala medier relationen mellan företag och kund eller gör de mer skada än nytta?.

En studie hur Sapa Profiler AB kan använda sig av sociala medier i sitt varumärkesbyggande

BakgrundJag har fått i uppdrag av Sapa Profiler AB att ta fram konkreta förslag på hur de skulle kunna använda sig av Sociala medier i sitt varumärkesbyggande.SyfteGe Sapa Profiler AB konkreta åtgärder på hur de kan använda Sociala medier i sitt varumärkesbyggande.MetodJag har använt mig av kvalitativa intervjuer, benchmarking, netnografi och dokumentanalyser av Sapa Profiler AB:s eget material.ResultatJag har gett olika förslag på hur Sapa Profiler AB kan använda sig av Sociala medier för att stärka sitt varumärke..

Social rekrytering : en kvalitativ studie som behandlar fyra organisationers och fyra professionella aktörers tankar om rekrytering oc sociala medier.

Detta är en kvalitativ studie som behandlar relationen mellan Sociala medier och rekrytering, så kallad social rekrytering. Vi har genomfört intervjuer med personer från företag och offentliga organisationer kring deras användande av social rekrytering. Vi har även intervjuat fyra professionella aktörer som arbetar med Sociala medier, kommunikation och human resources, med avsikten att få en djupare inblick i hur Sociala medier bör och kan användas i rekryteringssammanhang. Vi kopplade våra intervjuresultat till teorier kring bland annat rekrytering, Sociala medier och employer branding.Studiens frågeställningar berörde hur företagen och de offentliga organisationerna möter social rekrytering samt hur de använder social rekrytering idag. De professionella aktörerna besvarade frågor kring hur de ser på samspelet mellan rekrytering och Sociala medier.

Nedskrivning av goodwill : En studie om faktorer som påverkar nedskrivning av goodwill i svenska börnoterade bolag.

Sammanfattning: Föreliggande studie syftar till hur Sociala medier har förändrat den traditionella rekryteringsprocessen. Sociala medier är ett ämne och område i rekryteringssammanhang som är relativt outforskat och nytt och därmed har studien en explorativ och induktiv karaktär. Studien syftar till att kartlägga, beskriva samt att undersöka hur tre globala, ett internationellt, och ett nationellt företag använder sig utav Sociala medier i sina rekryteringsprocesser.  Genom kvalitativa intervjuer har fyra frågeställningar besvarats som berör hur Sociala medier används i företagens rekryteringsprocesser, om Sociala medier har påverkat det traditionella tillvägagångssättet att rekrytera, problem som kan uppstå när Sociala medier används i rekryteringsarbetet samt hur användandet av Sociala medier kommer se ut i framtiden. Studiens resultat visar att Sociala medier används som komplement inom den traditionella rekryteringsprocessen. Annonsering, urval och referenstagning kan idag utföras via Sociala medier till mindre kostnader och med högre effektivitet gentemot traditionella tillvägagångssätt.

Elevers kunskaper om tobaks skadeverkningar

Detta är en kvalitativ studie som behandlar relationen mellan Sociala medier och rekrytering, så kallad social rekrytering. Vi har genomfört intervjuer med personer från företag och offentliga organisationer kring deras användande av social rekrytering. Vi har även intervjuat fyra professionella aktörer som arbetar med Sociala medier, kommunikation och human resources, med avsikten att få en djupare inblick i hur Sociala medier bör och kan användas i rekryteringssammanhang. Vi kopplade våra intervjuresultat till teorier kring bland annat rekrytering, Sociala medier och employer branding.Studiens frågeställningar berörde hur företagen och de offentliga organisationerna möter social rekrytering samt hur de använder social rekrytering idag. De professionella aktörerna besvarade frågor kring hur de ser på samspelet mellan rekrytering och Sociala medier.

Privat information på sociala medier. : Vilka faktorer kan påverka vilka kvinnor som offentliggör privat information på Sociala medier?

Syftet med denna B-uppsats i informatik är att få en bild av samt få bättre förståelse för vilka faktorer det är som kan påverka vilka kvinnor i åldern 18-25 som offentliggör privat information på Sociala medier.  Dock har inte djupintervjuer tillämpats utan enkäter, vilket annars är normalt för ett kvantitativt tillvägagångssätt. Enkäter valdes för att respondenterna skulle kunna svara anonymt eftersom syftet är att undersöka samt analysera vilka kvinnor i ålder 18-25 offentliggör privat information på Sociala medier.   Utifrån en enkätundersökning som skickades ut elektroniskt till 25 kvinnor i åldern 18-25 har jag kunnat identifiera olika faktorer som bidrar till varför vissa kvinnor delar med sig av mer privat information på Sociala medier. Några av de slutsatser som dragits utifrån denna studie är att kvinnor som befinner sig i ett offentligt förhållande oftare delar med sig av information på Sociala medier samt att de som studerar är mer aktiva på Sociala medier. .

Medborgarens nyhetsagenda på sociala medier

Syfte: Att klargöra vad det finns för likheter hos de nyheter som publiceras av privatpersoner på Sociala medier för att sedan plockas upp och bli till nyheter i de traditionella medierna.Metod: Kvalitativ forskning.Material: Fem nyheter som skapats av privatpersoner och publicerats på Sociala medier och sedan plockats upp av traditionella nyhetskanaler.Huvudresultat: De fem fall som studerats i denna uppsats indikerar att man som medborgare, med rätt sorts materiellt, kulturellt och socialt kapital, i vissa specifika fall, har möjlighet att påverka den traditionella nyhetsagendan genom att publicera text eller video på Sociala medier..

Företagsmingel i din dator : Hur sociala medier har påverkat marknadskommunikationen på tre svenska företag

I dagens samhälle ser vi fler och fler företag som vill att vi går med i deras Facebook-grupp eller blir deras följare på Twitter (Sociala medier). Vi har undersökt hur detta har påverkat företagens marknadskommunikation och vad den allmänna konsumenten tycker om företag på Sociala medier. Tack vare, eller på grund av, Sociala medier är det numera vanligare med så kallad Word of Mouth (åsiktsspridning) via nätet och detta kan leda till både positiv och negativ kritik mot företagen. Det är även vanligare med "Customer relationship management" som beskrivs som ett sätt att skapa relationer med olika intressenter, i vårt fall via Internet.Vi intervjuade kommunikationsansvariga på tre svenska företag, gjorde en enkätundersökning med de allmänna konsumenterna gällande hur Sociala medier har påverkat företags marknadskommunikation och analyserade hur åsikterna skiljer sig åt. Av detta kom vi bland annat fram till att företags marknadskommunikation har påverkats av Sociala medier men att det inte alls är lika vanligt att ungdomar följer företag på Sociala medier som vi först hade trott..

Sensing social media: En studie om sociala medier som informationskälla på en organisation

Titel Sensing social media: En studie om Sociala medier som informationskälla påen organisationFörfattare Johan LarssonHandledare Bengt JohanssonUppdragsgivare Current Model Quality, Volvo Personvagnar ABKurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapInstitution Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs UniversitetTermin Höstterminen 2013Sidantal 48 (exklusive bilaga)Antal ord 19 365Syfte Att undersöka och kartlägga Volvo Current Model Quality:s arbete med Sociala medier idag och utifrån detta samt relevant teori och tidigare forskning ge förslag på framtida arbete med Sociala medier sominformationsintag.Metod Kvalitativ respondentintervjuMaterial Sex (6) intervjuer med individer anställda vid Volvo Current Model Quality som till en högre grad använder sig av Sociala medier i arbetet. Förinförskaffandet av övergripande information kring Sociala medier på Volvo Personvagnar AB och Volvo Personbilar AB utfördes också fyra (4)informantintervjuer.Huvudresultat Sociala medier arbetas med till en högre grad av sex av trettioen anställda inom ?Teknisk support och produktuppföljning?. Dessa sex individers arbete varierar i form och användningsområdena som ses för Sociala medier varierar också stort. De sex individerna är innovators för sitt arbete med Sociala medier och har sina egna förståelser för vad Sociala medier är.

Kommunikation pa? sociala medier : En studie om fem svenska TV-kanalers strategi pa? Facebook

Fo?retag och organisationer anva?nder sig allt mer utav Sociala medier i syftet att kommunicera med sin ta?nkta ma?lgrupp. Oavsett om fo?retag va?ljer att delta i diskussionerna eller ignorera samtalen online a?r det definitivt att konversationerna kommer att a?ga rum. Denna studie fokuserar pa? kommunikationen mellan anva?ndare och fem svenska TV-kanaler samt hur denna kommunikation kan fo?rba?ttras med hja?lp av Sociala medier.

Sociala medier: En studie om sociala medier mellan universitet och studenter

Inom området för marknadsföring har utvecklingen under de senaste åren gått väldigt fort. Detta har i stor utsträckning varit tack vare den tekniska utvecklingen med internet och Sociala medier. Organisationer har svårigheter att hantera Sociala medier, det finns olika typer av användare som kräver olika typer av behandling och universitet börjar etablera sig men har en låg användning. Med vetskapen om dessa problem och förhållanden har studiens syfte konstruerats. Studiens syfte är att beskriva hur Sociala medier kan användas i kommunikationen och relationen mellan universitet och studenter.

Praktisk optimering av marknadsföring i sociala medier

Detta arbete undersöker hur företagare praktiskt kan optimera sina marknadsföringssatsningar i Sociala medier. Marknadsföring i Sociala medier är något som många företagsledare prioriterar eftersom det främjar en tvåvägskommunikation som i sin tur kan leda till att man når ut till fler kunder och ge lyckade vinsteffekter.Arbetet behandlar utvalda best-practices för att hitta de rekommendationer som kan ses som bäst lämpade för att praktiskt optimera ett företags webbsida och profilsidor i Sociala medier. För att precisera rekommendationerna granskade arbetet vilka som tillämpas i verkligheten samt vilket behov och vilken kunskap mindre verksamheter har av Sociala medier. Detta undersöktes genom att analysera fem företags aktivitet på Internet samt genomföra en enkätundersökning riktad till småföretagare. Resultatet omfattar en sammanställning över adekvata rekommendationer till mindre företag som praktiskt vill optimera sina marknadsföringssatsningar i Sociala medier..

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->