Sök:

Sociala medier

En studie om sociala medier mellan universitet och studenter


Inom området för marknadsföring har utvecklingen under de senaste åren gått väldigt fort. Detta har i stor utsträckning varit tack vare den tekniska utvecklingen med internet och sociala medier. Organisationer har svårigheter att hantera sociala medier, det finns olika typer av användare som kräver olika typer av behandling och universitet börjar etablera sig men har en låg användning. Med vetskapen om dessa problem och förhållanden har studiens syfte konstruerats. Studiens syfte är att beskriva hur sociala medier kan användas i kommunikationen och relationen mellan universitet och studenter. Inom studien har en intervju med personen med det övergripande ansvaret för sociala medier vid Luleå tekniska universitet genomförts. Detta har gjorts för att studera hur ett universitet kan använda sociala medier, för att skapa kommunikation och relation med studenter. För att undersöka studenters användning av sociala medier och uppfattning av universitets aktiviteter på sociala medier har enkäter sammanställts och analyserats. En enkät för nuvarande och en för potentiella studenter har skickats ut. Studiens resultat fastslås att universitet kan använda sig av sociala medier på liknande sätt som mer traditionella kanaler och marknadsföring. Både nuvarande och potentiella studenterna ser Facebook främst som en kanal för privat bruk. Inte som en bra informations eller kommunikationskanal med organisationer. Men när de besöker ett universitets facebooksida är det för att inhämta information, inte för att kommunicera.

Författare

Jakob Barchan Nils Rehn

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..