Sök:

Sökresultat:

184 Uppsatser om Smć stater - Sida 2 av 13

SuverÀnitet i förÀndring : En jÀmförelse av Rysslands och Kinas syn pÄ humanitÀr intervention i Kosovo och i Libyen

SuverÀnitetsbegreppet förÀndras. I en tid dÄ mÀnskliga rÀttigheter viktas upp i relation till staters rÀttigheter omdefinieras suverÀnitet till förmÄn för mÀnsklig sÀkerhet. Det globala Ätagandet till Responsibility to Protect visar pÄ en ny förstÄelse av suverÀnitet hos stater. Detta har potential att lösa interventionsdilemmat, det vill sÀga den oförenlighet som uppstÄr mellan begreppen statssuverÀnitet och humanitÀr intervention. Auktoriseringen av den humanitÀra interventionen i Libyen 2011 kan ses som ett indicium pÄ att en sÄdan suverÀnitetssyn fÄtt praktiska effekter, Àven i stater med en traditionellt statsmoraliserande hÄllning; Kina och Ryssland.

Hög villighet krÀver lÀgre tillfÀlle ? Faktorer som pÄverkar den icke-statliga vÀpnade aktörens lÄnga vÀpnade kamp

SammanfattningFör att underlÀtta grÀnsöverskridande transaktioner ingÄr stater idag internationella överenskommelser av olika slag. Traktat som de Àven kallas utgör en del av folkrÀtten och Àr reglerade i Wienkonventionen om traktatrÀtten frÄn 1969. En av de vanligaste formerna av traktat Àr idag dubbelbeskattningsavtal vilka huvudsakligen syftar till att fördela beskattningsrÀtt mellan stater för att undvika en dubbelbeskattningssituation. Sveriges dubbelbeskattningsavtal inkorporeras i intern rÀtt vilket ger uttryck för det dualistiska synsÀttet. Inom folkrÀtten Àr principen att avtal ska hÄllas en viktig grundsats som kommer till uttryck i artikel 26 Wienkonventionen. Wienkonventionens artikel 27 stadgar vidare att en part inte kan Äberopa sin interna rÀtt som grund för sin underlÄtenhet att fullgöra ett avtal.

GUSP frÄn ett teoretiskt perspektiv

GUSP Àr till skillnad frÄn EU:s övriga arbete med regleringar, omfördelning och ekonomisk stabilisering ett försök att sÄ lÄngt som möjligt, sammanlÀnka de suverÀna medlemsstaternas utrikespolitik. MÄlet Àr att ge EU en politisk tyngd som kan matcha den ekonomiska storleken och befolkningsmÀngden som kryper allt nÀrmare halvmiljardsgrÀnsen. Syftet med denna uppsats Àr att analysera i vilken utstrÀckning olika teorier inom internationella relationer den gemensamma utrikes- och sÀkerhetspolitiken inom EU lÀmpligast förklaras utifrÄn. FrÄgan som uppsatsen söker svar pÄ Àr: i vilken utstrÀckning överensstÀmmer de teorier vi presenterat med hur GUSP Àr tÀnkt att fungera? Vi anvÀnde realism, neorealism och neoliberalism för att göra detta. Ur fördragen som skapat GUSP har vi identifierat det viktiga ur sÀkerhets- och utrikespolitisk synvinkel vilket sedan undersökts mot bakgrund av teorierna. Ingen av teorierna kan förklara GUSP fullt ut men delar av teorierna passar in pÄ alla undersökta fördrag.

Statsmakternas mÄlsÀttning - försvarsmaterielförsörjning genom interdependens i ett Europaperspektiv : Finns förutsÀttningar för försvarsmaterielförsörjning genom interdependens i ett Europaperspektiv?

SammansĂ€ttningen av försvarsindustrin i Sverige Ă€r ett resultat av en politik som under lĂ„ng tid haft som mĂ„lsĂ€ttning attvidmakthĂ„lla en stark inhemsk försvarsindustribas i syfte att sĂ€kerstĂ€lla tillgĂ„ng till kvalificerad försvarsmateriel. NyaförutsĂ€ttningar för försvarsindustrin har under 1990-talet gjort internationellt försvarsmaterielsamarbete nödvĂ€ndigt.Statsmakternas mĂ„lsĂ€ttning idag Ă€r att skapa interdependens, ömsesidiga beroenden, mellan försvarsindustrier och stater i ettEuropaperspektiv för att sĂ€kra materielförsörjning vid kris och krig. Interdependens förutsĂ€tter ett balansspel mellan stater,industrier och organisationer dĂ€r uppoffringar mĂ„ste göras, maktambitioner nedtonas och dĂ€r politiken stater emellanharmoniserar. Interdependensen bygger pĂ„ ett liberalt tĂ€nkande dĂ€r grĂ€nsöverskridande och marknadskrafter i stor utstrĂ€ckningstyr utvecklingen utifrĂ„n ett efterfrĂ„geperspektiv. Översatt till försvarsindustritermer sĂ„ handlar detta resonemang om politiskamĂ„lsĂ€ttningar, metoder och försvarsindustrikompetenser.

Konflikten om Kosovo: en analys av Kosovoalbanernas argument till en egen stat

Kosovokonflikten Àr högst aktuell dÄ Kosovo förklarade sig sjÀlva sjÀlvstÀndigt i början av Är 2008, samtidigt som Serbien med alla medel försöker hejda den pÄgÄende utbrytningen. OmrÄdet Kosovo har sedan 1300- talet varit ett omrÄde som har plÄgats av just suverÀnitetskonflikter mellan Serbien och det Osmanska riket, fram tills pÄ 1900-talet dÄ Kosovo införlivades med den Jugoslaviska federationen. NÀr Balkankriget utbröt sökte Kosovo att förklara sig sjÀlvstÀndigt vilket Serbien hejdade genom bland annat brott mot mÀnskligheten. Arbetets syfte Àr att undersöka om Kosovo uppfyller de teoretiska och empiriska riktlinjerna för att nÄ ett statserkÀnnande och dÀrmed nÄ suverÀnitet. Uppsatsen utförs genom en mindre fallstudie, eftersom uppsatsen fokuserar pÄ ett fÄtal aktörer och enbart ett fall, det vill sÀga Kosovokonflikten.

Alliansen: Samarbete och maktkamp

Denna studie behandlar de statliga intressen som bidrar till att Nato fortsÀtter att vara en attraktiv institution för stater, dÄ hotet den bildades för att möta har försvunnit. Jag har utgÄtt ifrÄn min hypotes att det finns varierande intressen hos staterna beroende pÄ deras kapacitet och maktposition i systemet, som gör det lönsamt för staterna att fortsÀtta verka inom institutionen. I studien anvÀnds realismen för att finna och identifiera dessa intressen hos USA, Frankrike och Polen som alla Àr medlemmar av Nato, men Àven den liberala institutionalismen avvÀnds som ett komplement till realismen. Mina resultat bekrÀftade min hypotes om staternas egenintressen i organisationen, och visade att Nato frÀmst Àr en arena för staterna att utöva och utöka sin makt och sitt inflytande över andra stater. I USA:s fall handlar det om att fördröja och kanske förhindra att ett europeiskt försvarssamarbete tar form och utvecklar kapacitet att utmana deras unipolÀra stÀllning.

Fyra staters intervention i Koreas ÄterföreningsfrÄga: en neoklassisk analys

Efter andra vÀrldskrigets slut blev Korea uppdelat mellan de tvÄ segrarmakterna USA och Sovjetunionen och Ànnu i dag Àr Koreahalvön uppdelad i tvÄ stater: Nord- och Sydkorea. Alltsedan Korea delades har bÄde nord- och sydsidan haft ett gemensamt mÄl i sikte- Äterförening, men ÄterföreningsfrÄgan Àr inte bara en angelÀgenhet mellan Koreahalvöns tvÄ stater, utan ett spel mellan stormakterna USA, Ryssland, Kina och Japan. Uppsatsens syfte Àr att analysera USA, Ryssland, Kina och Japans intervention och agerande i frÄgan om Koreas Äterförening, samt undersöka vilken instÀllning dessa stater har till en Äterförening av Nord- och Sydkorea. Det teoretiska instrumentet i uppsatsen grundar sig pÄ neorealismens och hegemoniskolans tankar om staters beteende, liksom maktfördelning mellan stater, och det kommer i uppsatsen undersökas om stormakterna agerat enligt neorealismens och hegemoniskolans principer om staters beteende och maktfördelning. De frÄgor som kommer att besvaras i uppsatsen Àr (1) Vilka intressen har USA, Ryssland, Kina och Japan i ÄterföreningsfrÄgan och vilken roll spelar de? (2) Finns det nÄgra tendenser till samarbete för att lösa KoreafrÄgan eller handlar staterna endast utifrÄn egna intressen och konkurrens? (3) Hur ser maktfördelningen ut mellan dessa stater i frÄga om Korea? Enligt neorealismen bestÄr det internationella systemet av enheter (stater) och en struktur (hur staterna Àr relaterade till varandra).

All makt utgÄr frÄn VÀst : En kritisk diskursanalys av Afghanistans politiska rekonstruktion

Syften med denna uppsats Àr att studera vilka normer och vÀrderingar som ligger till grund för rekonstruktionen av Afghanistans regeringsinstitutioner, samt vilka strukturer som gör att dessa normer Àr de hegemoniska globalt. I mitt analysarbete har jag framförallt anvÀnt mig av Norman Faircloughs textnÀra kritiska diskursanalys och ?VÀrldssamhÀllemodellen?, dÀr begrepp sÄsom legitimitet och hegemoni stÄr i fokus. Som analysunderlag ligger ?Afghan Bonn Agreement? samt tre resolutioner frÄn Förenta Nationernas (FN) Generalförsamling.Det finns idag tydliga normer som styr vad som anses vara ett legitimt styrelseskick.

DĂ€rför bildades Mercado ComĂșn del Sur!

Efter andra vĂ€rldskriget sĂ„ har ett av de mer övergripande sĂ€rdragen i det internationella systemetutgjorts utav framvĂ€xten av regionala - och internationella mellanstatliga integrationer. En avhuvudfrĂ„gorna inom det integrationsteoretiska forskningsomrĂ„det har handlat om att förklara vilkakrafter som fĂ„r stater att sammansluta sig i politisk-ekonomiska konstellationer i likhet medEuropeiska Unionen. I början pĂ„ 1990-talet kom en ny vĂ„g av integration att ta fart i Sydamerika,dĂ€r Mercado ComĂșn del Sur (Mercosur) utgör en av de mer framgĂ„ngsrika sammanslutningarna.Denna uppsats har ansatsen att klarlĂ€gga vad som driver stater i Sydamerika till att samarbeta ochingĂ„ avtal inom ramen för dessa politisk-ekonomiska organisationer. DĂ€r jag utifrĂ„n enhegemonisk stabilitetsteori undersöker vilka motiv som ligger till grund för bildandet avMercosur. Analysen omfattar tre olika aspekter som stĂ„r i direkt koppling med det teoretiskaramverket.

Konflikt pÄ flykt - Analys av flyktingströmmars pÄverkan pÄ konflikterna i Great Lakes-regionen.

Konflikterna i Great Lakes-regionen har prÀglats av bÄde flyktingströmmar och etniska dimensioner. Vi har genomfört en fallstudie pÄ detta omrÄde för att undersöka vilken betydelse flyktingar har för konflikterna i regionen.Vi visar hur flyktingströmmarnas karaktÀr och flyktingskapets utsatthet leder till skÀrpta etniska spÀnningar och bidrar till försvagandet av stater. Flyktingarnas osÀkra livssituation och kollektiva minnen innebÀr ett sÀrskilt starkt identitetsbehov, vilket kan leda till ökad etnisk polarisering och gör att de blir lÀtta att mobilisera politiskt.Flyktingströmmar orsakar ett allvarligt försvagande av stater, eftersom de pÄ ett fundamentalt sÀtt underminerar statens legitimitet, genom exempelvis deras förlorade förtroende för staten och dess institutioner samt deras inblandning i vÀpnade attacker mot hemlandet.Generellt uppmÀrksammas flyktingströmmar oftast bara som en allvarlig konsekvens av konflikter, men vi visar hur de ocksÄ kan förstÄs som en starkt bidragande orsak till inomstatlig och regional instabilitet..

  ?GLOBALISERINGENS INVERKAN PÅ NATIONALSTATEN? :   En kvalitativ studie om nationalstatens stĂ€llning under globaliseringens era

Den hÀr uppsatsen syfte Àr att Àr att ta reda pÄ vilka funktioner som nationalstaten har fÄtt under globaliseringens era. Ett delsyfte blir ocksÄ att studera hur nationalstaten tar hand om de utmaningar som globaliseringen har fört med sig. Detta görs med hjÀlp av en kvalitativ textanalys, som utgÄr frÄn sekundÀrdata. SÀrskild uppmÀrksamhet Àgnas Ät hur Sveriges regering har agerat nÀr det gÀller direktiven frÄn EU:s kommission, som har en överordnad stÀllning nÀr det gÀller den nationella lagstiftningen. Det gÀller sÀrskilt visstidsdirektivet frÄn 1999, som Sverige inte har genomfört helt och hÄllet.

OmvÀrldens agerande vid grova brott mot de mÀnskliga rÀttigheterna i Afrika.

Genom att utgÄ frÄn Graham Allisons modell Organisational Behavior undersöker denna uppsats huruvida FN:s agerande vid grova brott mot mÀnskliga rÀttigheter, sÄ som folkmord, förÀndrats pÄ en tioÄrsperiod. DÄ FN inte Àr den ende aktör vid sÄdana kriser har vi valt att studera hur regionala organisationer (Organisationen för Afrikansk enhet/Afrikanska Unionen) samt enskilda stater ( USA) agerat i samma fall. Dessa undersöks utifrÄn Allisons modell Rational Actor. Genom att studera folkmordet i Rwanda och den humanitÀra krisen i Darfur ser vi hur omvÀrldens bemötande utvecklats. Trots att förutsÀttningar har förbÀttrats och erfarenheterna ökat kvarstÄr dock problematiken med att agera.

Mjuk makt i en förÀndrad vÀrld

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka begreppet ?mjuk makt?. Mjuk makt Àr en relativt ny term som myntades av statsvetaren Joseph Nye Är 1990. Sedan dess har detta nya begrepp förÀndrat hur vi ser pÄ internationell makt. Genom anvÀndandet av attraktion och lockelse anvÀnder sig stater av mjuk makt för att fÄ inflytande.

Proportionalitetsprincipens tillÀmpning i samband med skattetillÀgg

Skatteparadis har funnits i mÄnga Är. De första trenderna pÄ skatteparadis kan spÄras redan frÄn 1960 - talet och det verkar inte finnas nÄgot stopp för dess tillvÀxt. PÄ grund av en alltmer globaliserad vÀrld har kapitalrörelserna frigjorts över nationsgrÀnserna. LikasÄ har alltfler mÀnniskor i dag en ökad förmögenhet. Allt detta tillsammans skapar en skattekonkurrens som gör det möjligt för vissa stater, det vill sÀga skatteparadis, att locka till sig utlÀndska investerare som i vanliga fall inte skulle ha varit sÄ attraktiva om de förmÄnliga skattevillkoren inte hade funnits.Uppsatsens syfte Àr dels att ge en innebörd av vad skatteparadis innebÀr, dels att studera vilka aktioner riktade mot skatteparadis det finns samt pÄvisa hur dessa fungerar som medel.

Skatteparadis : Hur fungerar CFC - lagstiftningen som en förebyggande ÄtgÀrd?

Skatteparadis har funnits i mÄnga Är. De första trenderna pÄ skatteparadis kan spÄras redan frÄn 1960 - talet och det verkar inte finnas nÄgot stopp för dess tillvÀxt. PÄ grund av en alltmer globaliserad vÀrld har kapitalrörelserna frigjorts över nationsgrÀnserna. LikasÄ har alltfler mÀnniskor i dag en ökad förmögenhet. Allt detta tillsammans skapar en skattekonkurrens som gör det möjligt för vissa stater, det vill sÀga skatteparadis, att locka till sig utlÀndska investerare som i vanliga fall inte skulle ha varit sÄ attraktiva om de förmÄnliga skattevillkoren inte hade funnits.Uppsatsens syfte Àr dels att ge en innebörd av vad skatteparadis innebÀr, dels att studera vilka aktioner riktade mot skatteparadis det finns samt pÄvisa hur dessa fungerar som medel.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->