Sök:

Sökresultat:

1039 Uppsatser om Skydd- och stödsćtgärder. - Sida 32 av 70

Utveckling av skyddsvÀst för jakthundar mot rovdjursangrepp

Varje Är skadas eller dödas hundar av rovdjur i samband med framförallt jakt. Olyckorna leder till debatter angÄende rovdjurens vara eller inte vara. Detta arbete utreder möjligheterna till skydd för dessa hundar. Skyddsmetoden som utreds Àr en vÀst som utlöser en elektrisk puls vid ett angrepp. Tanken Àr att oavsett var pÄ vÀsten ett angrepp sker sÄ ska en spÀnningsstöt utlösas vilket ska fÄ angriparen att slÀppa taget.

Bestraffning istÀllet för beskattning? : BestÀmmelserna om skattetillÀgg

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka bestÀmmelserna om skattetillÀgg och dess förenlighet med grundlÀggande krav pÄ rÀttssÀkerhet. Skatteverket beslutar om skattetillÀgg i första led och överklagande sker hos förvaltningsdomstol. Syftet med sanktionen Àr att ha en avskrÀckande effekt, sÄ att den skattskyldige betalar rÀtt skatt. För pÄförande av skattetillÀgg krÀvs det att Skatteverket visar, styrker eller gör det mycket sannolikt att den skattskyldige har lÀmnat en oriktig uppgift i deklarationen.SkattetillÀgget som sanktion har funnits utgöra ett straff i Europeiska konventionen om skydd för de mÀnskliga rÀttigheterna och de grundlÀggande friheterna och dÀrmed Àr artikel 6 ocksÄ tillÀmplig. Detta innebÀr att de svenska bestÀmmelserna mÄste upprÀtthÄlla kraven som stÀlls enligt konventionen.

Tre önskningar pÄ en gÄng - det gÄr vÀl inte? En studie av normativa grundmönster i den svenska debatten om flexicurity

Uppsatsen undersöker den svenska diskurs som prÀglar talet om flexicurity. FrÄge-stÀllningar för studien rör (1) vilka normativa grundmönster som kan utlÀsas i de olika texterna, (2) pÄ vilket sÀtt dessa normativa grundmönster bidrar till att konstituera den svenska diskursen om flexicurity och (3) pÄ vilket sÀtt diskursen om flexicurity kan relateras till samhÀllsutvecklingen.FrÄgestÀllningarna besvaras genom en normvetenskaplig analys av texter som behandlar flexicurity frÄn Europeiska kommissionen, svenska riksdagspartier och den svenska arbetsmarknadens parter. Undersökningen tar sin utgÄngspunkt i rÀttsvetenskapliga och rÀttssociologiska teorier om normativa grundmönster och samhÀllsutveckling. I studien anvÀnds en diskursanalytisk metod, inspirerad av Michel Foucault samt Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori. Studiens teoretiska utgÄngspunkter hÀmtas i huvudsak frÄn Anna Christensens teori om normativa fÀlt och HÄlan Hydéns norvetenskapliga teori samt hans teori om samhÀlls-utveckling.

Enhetschefers förtroende för omsorgspersonalen inom hemtjÀnsten

Föreliggande uppsats handlar om enhetschefers förtroende för omsorgspersonalen inom hemtjÀnsten ur enhetschefsperspektiv. Eftersom förtroende Àr ett begrepp som kan se olika ut beroende pÄ vilket omrÄde som undersöks, avgrÀnsas uppsatsens undersökning till att gÀlla enhetschefers förtroende i samband med förekomsten av omsorgspersonal som stjÀl hemma hos brukare. Omsorgspersonals stölder hos brukare av hemtjÀnst Àr ett outforskat omrÄde, det enda som med sÀkerhet kan sÀgas Àr att det förekommer. DÀrför har uppsatsen som syfte att undersöka hur enhetschefers förtroendebild och kontrollÄtgÀrder ser ut för att kunna ha förtroende avseende förekomsten av stölder. Teorierna som anvÀnds för analysen Àr UslanerŽs teori om moralisk och strategisk tillit och LuhmannŽs teoretiska funktionsanalys av förtroende samt CohenŽs och FelsonŽs rutinaktivitetsteori.

Civila - (o)skyddade? Skyddet för civila i icke-internationella konflikter efter TadicŽdomen vid ICTY

Det humanitÀrrÀttsliga skyddet för civila i konflikter har sedan dess tillkomst frÀmst reglerat internationella konflikter, nÄgot som inte förÀndrats i takt med att konfliktbilden skiftat frÄn att ha dominerats av internationella konflikter till att istÀllet prÀglas av mer svÄrdefinierade, interna sÄdana. Först 1993 togs ett avgörande steg mot en breddning av skyddet dÄ sÀkerhetsrÄdet instiftade International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia, ICTY. Tribunalen vilken inte var avsedd att fungera lagstiftande kom detta till trots att skapa prejudikat i form av domen mot TadicŽ, ett prejudikat, vilket kom att fÄ tvÄ viktiga konsekvenser. Det gav upphov till en ny definition av begreppet ?vÀpnad konflikt? och det ledde till att sedvanerÀtten tillskrevs större vikt.

Internationella fredsfrÀmjande operationer och mÀnskliga rÀttigheter

Uppsatsen behandlar deskriptivt hur ÀmnesomrÄdet mÀnskliga rÀttigheter behandlas vid internationellafredsfrÀmjande operationer och det legala ramverk som Àr styrande. Av sÀrskilt intresse Àr desvÄrigheter som det internationella samfundet, FN, har med kontrollen av efterlevnaden att stateragerar i enlighet med de principer som anslagits i den allmÀnna förklaringen om mÀnskliga rÀttigheter.DÄ alltfler nationer deltager i fredsoperationer Àr det viktigt att konventioner och andra styranderegelverk, som folk- och sedvanerÀtten, utformas pÄ sÄdant sÀtt att de kan nÄ bred förankring samtstyra utvecklingen för skyddet av de mÀnskliga rÀttigheterna i en positiv riktning.Syftet med uppsatsen Àr att bringa kunskap om var Sverige stÄr i dagslÀget avseende synen pÄmÀnskliga rÀttigheter och hur vi utbildar och övar vÄr personal inför fredsfrÀmjande operationer för attsÀkerstÀlla att vÄra soldater/sjömÀn och civila agerar pÄ ett riktigt sÀtt i enlighet med FN:s grundlÀggandeanda och vÀrderingar.I detta perspektiv Àr det viktigt att samtlig personal som skall deltaga i en multinationell fredsoperationÀr vÀl fötrogna med vilka rÀttigheter och skyldigheter de har enligt internationell rÀtt att ingripa, enskiltom sÄ Àr nödvÀndigt, för möjliggörande att skydd av de mÀnskliga rÀttigheterna ges sÄvÀl inom denegna fredsstyrkan som till tredje part och de inblandade i konflikten som man Àr satt att lösa..

Den framtida operativa förmÄgan: Förslag pÄ organisatoriska ÄtgÀrder för RÀddningstjÀnsten Halmstad

Syftet med denna rapport Àr att lÀgga fram förslag pÄ organisatoriska ÄtgÀrder Ät RÀddningstjÀnsten Halmstad. Genom att titta pÄ dagens organisation utifrÄn sett, som en representant för tredjeman, Àr förhoppningen att detta ska ge ett nytt perspektiv pÄ dagens organisation och de problem denna stÄr inför. RÀddningschefen i Halmstad, Hans Ekberg, har Älagt organisationen att rannsaka sig sjÀlva och lÀgga fram förslag pÄ ÄtgÀrder inför nÀsta kommunala handlingsprogram för skydd mot olyckor. Uppdraget i stort Àr fördelat pÄ sju deluppdrag dÀr denna rapport kommer att fokusera pÄ tre av dessa. Detta görs genom att besvara fem frÄgor: hur Àr dagens organisation utformad, vilka problemomrÄden finns, hur ser kommunens framtid ut, vilka ÄtgÀrder Àr nödvÀndiga, angelÀgna, eller önskvÀrda, samt vilka fortsatta frÄgor finns det för den operativa förmÄgan? Bakgrunden till uppdraget Àr att RÀddningstjÀnsten Halmstad likt mÄnga andra rÀddningstjÀnster i dagen Sverige ser ett större behov av att rekrytera RÀddningspersonal i Beredskap till framförallt orter utanför centralorten.

PatentrÀttsliga aspekter pÄ reverse engineering: ett klargörande om under vilka förutsÀttningar reverse engineering inom tillverkningsindustrin Àr tillÄtet enligt patentrÀtten

Denna uppsats har som syfte att klargöra hur lÄngt det Àr tillÄtet att med reverse engineering experimentera med en patentskyddad uppfinning innan patentintrÄng föreligger. FrÀmst förs en diskussion om hur lÄngt det Àr tillÄtet att experimenteramed en patentskyddad uppfinning, utifrÄn patentlagens experimentundantag, utan att krÀnka ensamrÀtten som patentet ger. För att svara pÄ denna frÄga börjar diskussionen ur ett svenskt perspektiv i den svenska patentlagen, med ett instick ilagen om skydd för företagshemligheter. Diskussionen förs sedan ut i Europa för att se hur bedömningen av reverse engineering och experimentundantaget gjorts dÀr och till sist vÀnds blicken mot USA. Bedömningen som görs Àr att reverse engineering ges ganska fria hÀnder sÄ lÀnge mÄlet för processen Àr att finna ny kunskap utöver den kunskap som finns inbÀddat i patentet.

Omprövning av trafikskadeersÀttning - ny praxis frÄn HD

De senaste Ären har rÀtten till omprövning av skadestÄnd enligt 5 kap 5 § SkL varit nÄgot oklar. Möjligheten till omprövning förutsÀtter att en vÀsentlig Àndring intrÀffat i den skadelidandes förhÄllanden som inte gÄtt att förutse vid tiden för bestÀmmandet av ersÀttningen. I artiklar och doktrin har framförallt uppfattningar till förmÄn för försÀkringsbolagen framförts. Det var dÀrför med viss förvÄning som Högsta domstolen i december 2008 prövade tvÄ fall dÀr skadelidande begÀrde omprövning av sin livrÀnta pÄ grund av en vÀsentlig Àndring. Det var fall dÀr förutsÀttningarna förÀndrats mot de förhÄllanden som rÄdde vid tidpunkten för avtalet mellan försÀkringsbolaget och den skadelidande.

Revisorers oberoende : En kvalitativ studie med utga?ngspunkt i revisorers agerande vid missta?nkt brottslighet

Av de ekobrottsmisstankar som varje a?r la?mnas till a?klagare sta?r revisorer fo?r ungefa?r 1,4 procent. Detta anses vara remarkabelt med tanke pa? att revisorer a?r den externa part med mest insyn i ett bolags verksamhet. Tidigare forskning menar att den la?ga andelen rapporterade brott av revisorer kan fo?rklaras av att revisorer a?r beroende av ett fo?rha?llande till sina klienter ur ba?de ett socialt som ett affa?rsma?ssigt perspektiv.

SÖDRAs Gröna Skogsbruksplaner : en uppföljning relaterad till SÖDRAs miljömĂ„l, FCS's kriterier och svensk skogspolitik

SÖDRA beslutade 1995 att starta ett projekt för att förse föreningens medlemmar med naturvĂ„rdsanpassade skogsbruksplaner. Projekt "Gröna skogsbruksplaner" har som mĂ„l att fram till Ă„r 2002 tĂ€cka halva medlemsarealen med gröna planer, och har för att nĂ„ detta givits en budget pĂ„ 50 miljoner kronor. Konceptet med grön plan Ă€r ursprungligen skapat av skogsvĂ„rdsorganisationen, men SÖDRA Ă€r först med att producera gröna planer i stor skala. De gröna planerna skall enligt projektets syfte "ge SÖDRAs medlemmar ett verkningsfullt redskap for virkesproduktion med hĂ€nsyn till de miljömĂ„l som finns formulerade i SÖDRAs miljöpolicy". Detta Ă€r ett led i det miljöengagemang som pĂ„ senare Ă„r ökat i Sverige.

Könsrelaterad förföljelse : I lag och vid tillÀmpling

I och med den nya utlÀnningslagen (2005:716) kan könsrelaterad förföljelse pÄ egen hand leda till flyktingstatus. Ansökningar om uppehÄllstillstÄnd, med könsrelaterade asylskÀl bedömdes tidigare enligt bestÀmmelsen om skyddsbehövande i övrigt. Grad av förföljelse som krÀvs för skydd enligt de bÄda bestÀmmelserna Àr densamma. Fram till lagÀndringen har könsbestÀmmelsen tillÀmpats i mycket begrÀnsad utstrÀckning. Sökande har i stor utrÀckning istÀllet erhÄllit uppehÄllstillstÄnd pÄ humanitÀra grunder.

Högsta domstolens hetsdoktrin, TillÀmpningen av 16 kap. 8 § brottsbalken

Uppsatsen redogör för brottet hets mot folkgrupp och dess relation till yttrandefriheten. Under senare Är har Högsta domstolens tillÀmpning av 16 kap. 8 § brottsbalken gjorts i ljuset av Europakonventionen. För att uppnÄ en konventionsenlig tillÀmpning har den svenska bestÀmmelsen tolkats mer restriktivt Àn vad dess förarbeten ger vid handen. Den rÀttsliga diskussionen har kretsat kring rekvisitet missaktning samt Europadomstolens begrepp hate speech.

Illegal fildelning : Ur ett materiellt och processuellt perspektiv.

UpphovsrÀtt Àr den rÀtt som författare, kompositörer, konstnÀrer och andra upphovsmÀn har till sina verk. BestÀmmelserna om detta finns i lagen (1960:729) om upphovsrÀtt till litterÀra och konstnÀrliga verk. UpphovsrÀtt avser att ge rÀttsligt skydd för resultat av andligt skapande i vilken form det Àn föreligger samt en rÀtt till ersÀttning för skapade verk. UpphovsrÀtten har emellertid tvingats genomgÄ omfattande förÀndringar pÄ grund av den tekniska utvecklingen som sker pÄ omrÄdet. Den digitala teknologin möjliggör idag att det snabbt, billigt och enkelt gÄr att framstÀlla nÀstan exakta kopior av skyddade verk i alla former och att överföra dem till ett stort antal mottagare med hjÀlp av internationella nÀtverk som Internet.

I grÄzonen mellan lag och bedömning : MellanstadielÀrares förhÄllningssÀtt till sin anmÀlningsskyldighet

Barn som far illa a?r en utsatt grupp i va?rt samha?lle. Ma?nga ga?nger a?r orsaken till att barn far illa att de personer som barnet a?r i beroendesta?llning till, va?rdnadshavarna, brister i sin fo?ra?ldrafo?rma?ga. Till skydd fo?r barnen har vissa yrkesgrupper anma?lningsskyldighet till socialtja?nsten vid misstanke om att ett barn far illa.

<- FöregÄende sida 32 NÀsta sida ->