Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 5 av 216

LÀroplanens mÄl om fysisk aktivitet i det dagliga skolarbetet : En studie av 6 skolor i Dalarna och SkÄne

Undersökning av hur skolor i Dalarna och SkÄne arbetar med fysisk aktivitet i skolans dagliga verksamhet utöver idrottstimmarna, kopplat till lÀroplanens mÄl om daglig rörelse inom ramen av hela skoldagen. .

Skolutveckling : En fallstudie av en skolas utvecklingsarbete pÄ vÀg mot profilskola

I det hĂ€r arbetet har ombildningen av en traditionell kommunal skola till profilskola belysts och stĂ€llts mot en modell för skolutveckling i form av frirumsmodellen. Syftet var att belysa styrkor sĂ„vĂ€l som svagheter i skolans förfarande och att arbetet ska kunna fungera som stöd för andra skolor som stĂ„r inför liknande förĂ€ndring. Processen har dokumenterats fortlöpande under ett Ă„rs tid genom deltagande observationer, enkĂ€t- och inkĂ€tundersökningar och intervjuer. Den fallskola som var föremĂ„l för studien Ă€r en enhet med grundskola och trĂ€ningsskola. Utvecklingsarbetet skulle resultera i en profil med inriktning Äventyr & Miljö.

Didaktik, profession och likvÀrdighet i ett decentraliserat samhÀlle

I början av 1990-talet genomfördes en rad reformer i svensk skola. En av dessa reformer kallas för kommunaliseringen av skolan. I detta examensarbete diskuteras konsekvenserna som kommunaliseringsreformen innebar för skolans didaktiska tillvaro, samt för lÀrarprofessionen och skolans likvÀrdighet, med utgÄngspunkt i nÄgra intervjuade lÀrares och rektorers tankar och Äsikter om förÀndringen. Aktuell forskning pÄ omrÄdet presenteras och undersökningsresultaten tolkas tillsammans med denna i en analytisk del. Undersökningen utgörs av kvalitativa intervjuer med lÀrare och rektorer som arbetade i skolan bÄde före och efter reformens införande och dÀrför sjÀlva kan relatera till förÀndringen.

Elevers attityder till skolans Àmnen iklass tre och fem : ur ett genus och ? jÀmstÀlldhetsperspektiv

Syftet med denna uppsats Àr att belysa och analysera elevers attityder till skolansÀmnen utifrÄn ett genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv. Genom elevers attityder kanman fÄ syn pÄ hur de stÀller sig till skolans Àmnen, jag har valt en kvalitativutgÄngspunkt och Àven gjort vissa iakttagelser. I intervjuer kan man fÄ syn pÄelevers attityder pÄ ett djupare plan, dÀr följdfrÄgor Àr möjliga, vilket varbetydelsefull i denna uppsats. Uppsatsen visar pÄ att det finns attityder dÀrkönsrelaterade skillnader i förlÀngningen fÄr konsekvenser ur ettjÀmstÀlldhetsperspektiv. De traditionella könsmönster slÄr ibland igenom dÀr demanliga och kvinnliga kodade Àmnena fortfarande ligger djupt rotade i elevernasattityder och ageranden kring vissa av skolans Àmnen.

"DÄ funkar det inte alls med skolans vÀrdegrund" : En kvalitativ studie om samhÀllskunskapslÀrares behandling av Sverigedemokraterna i sin undervisning

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur samhÀllskunskapslÀrare behandlar Sverigedemokraterna i sin undervisning och hur det förhÄller sig till lÀrarens syn pÄ vÀrderingar, elevens medborgarskap och Sverigedemokraternas ideologi. Detta sker genom samtalsintervjuer med fyra samhÀllskunskapslÀrare. Uppsatsen syftar Àven till att utifrÄn partiets Äsiktsdokument föra en diskussion kring Sverigedemokraternas ideologiska utgÄngspunkter och hur dessa överensstÀmmer med skolans vÀrdegrund. Uppsatsen föreslÄr att Sverigedemokraterna tillskrivs en högerpopulistisk politisk grundsyn och i Äsiktsdokumentens jÀmförelse med skolans vÀrdegrund bedöms den i flera fall vara problematisk. Partiets krav pÄ assimilering samt delar av dess kritik av islam och mÄngkultur har setts som svÄrförenlig med skolans vÀrdegrund.

Mönster i elevernas skolvardag : -En studie av elevers anvÀndning och upplevelser av skolans platser.

Uppsatsen ?Mönster i elevernas skolvardag? behandlar hur elever pÄ ett gymnasium anvÀnder skolans platser under rasterna, med fokus pÄ fyra centrala begrepp: plats, roll, identitet och tidsgeografi. UtgÄngspunkten för uppsatsen Àr lÀroplanen för gymnasieskolan 2011 samt kursplanen för samhÀllskunskap 1b, vilket Äterknyts i det didaktiska undervisningsmaterialet. VÄr uppsats Àr relevant, den ger kunskap kring hur eleverna uppfattar och anvÀnder skolans platser under rasterna. Informationen Àr betydelsefull dels för eleverna men Àven för lÀrarna eftersom den frÀmjar gemenskap och motverkar utanförskap.

Att frÀmja skolnÀrvaro : Elever- och förÀldrars upplevelser av skolans arbete med skolfrÄnvaro

UtifrÄn OECDs analys av PISA (2012) Àr svenska elever bÀst i Norden pÄ att skolka.Syftet med min studie Àr att belysa hur elever och förÀldrar i en Ärskurs 6 upplever skolans arbete med att frÀmja skolnÀrvaro och identifiera faktorer som kan frÀmja skolors arbete med elevers nÀrvaro. Mina frÄgestÀllningar Àr följande.Hur upplever förÀldrar och elever skolans rutiner vid ogiltig frÄnvaro?Hur anser förÀldrar och elever att rutinerna fungerar?Vad motiverar eleverna att gÄ till skolan?Vad tror eleverna Àr orsaker till skolk?Vad anser eleverna att skolan kan göra för att öka skolnÀrvaron?För att fÄ svar pÄ frÄgorna valde jag att intervjua 5 elever i Ärskurs 6 och förÀldrarna fick besvara en enkÀt.Resultatet av intervjuerna visade att eleverna tyckte att lektionernas innehÄll och utformning bidrog till huruvida det var roligt att gÄ till skolan eller inte. Eleverna kÀnde till skolans rutiner vid ogiltig frÄnvaro och sen ankomst. Skolan kontaktade elevernas förÀldrar samma dag om eleverna var frÄnvarande utan giltiga skÀl och den sena ankomsten rapporterades in i skolans plattform.

Produktivitet vid stubblyftning :

Stump wood was used between 1850 and 1950 for production of tar and as firewood. In the 1950s the use decreased because of the introduction of the cheap fossil oil. In the 1970s stump wood became an interesting issue again as a raw material for the pulp industry. Stump lifting has today become a possible source for bioenergy. The objectives with this study were to investigate the productivity of stump lifting and stump extraction, and to analyse the economy.

En studie av kursplanens intentioner och bransbehov inom hotell och restaurangprogrammet

Sammanfattning: Ett arbete med syftet att belysa likheter och skillnader mellan skolanskursplan och restaurangbranschens krav genom följande frĂ„gestĂ€llningar: ÖverensstĂ€mmerskolans mĂ„l i kursplanen med restaurangbranschens behov av utbildad arbetskraft?Vilka kopplingar finns det mellan skola och bransch?VĂ„ra teoretiska utgĂ„ngspunkter i denna studie grundar sig i de sociokulturella traditionerna medföretrĂ€dare sĂ„som Vygotskij. Bourdieus kapital/fĂ€lt begrepp anvĂ€nder vi för att kunna belysa sede olika fĂ€lten och dess olikheter i respektive kunskapstradition. Syftet med vĂ„r studie har varitatt sĂ€tta oss in i och förstĂ„ skolans uttolkande av kursplanen i relation till de behovrestaurangbranschen har pĂ„ utbildad arbetskraft.Med utgĂ„ngs punkt i frĂ„gestĂ€llningarna har vi kommit fram till följande slutsatser.Kursplanens mĂ„l visar tydligt sambandet mellan branschkrav och skolans uppdrag.Den praktiska uttolkningen skapar dock problem vid genomförandet av undervisningen.De kopplingar som idag finns mellan skola och yrkesliv skapar en anstrĂ€ngd situation dĂ€r alltförmycket maktpositionering sker grupperna emellan.

MÄl i skolans praktik. LÀrares uppfattningar av och arbete med lÀroplanens mÄl om elevers ansvar och inflytande

I rapporten redovisas en undersökning av hur den svenska nationella lÀroplanen i grundskolan blir till den genomförda lÀroplanen i en skolas undervisning/praktik. FrÄgestÀllningarna gÀller lÀrares uppfattningar av och skolans arbetssÀtt för att genomföra mÄlen om elevers ansvar och inflytande. Undersökningen Àr en fallstudie. Dataunderlaget kommer frÄn intervjuer med lÀrare och skolans dokumentation. Detta har analyserats med tillÀmpning av kvalitativ metod.

HÀlsa till eleverna - skolans betydelse för elevernas hÀlsa

Bakgrunden till denna undersökning Àr den eskalerande ohÀlsan bland barn och ungdomar. Syftet Àr att visa skolans möjligheter att förebygga hÀlsoproblem.Resultat: PÄ de skolor som vi undersökte fattades det en lokal arbetsplan gÀllande hÀlsa. Trots detta var rektorerna vÀl medvetna om hÀlsans betydelse i skolan. Ett ökat hÀlsoarbete i skolorna leder till att eleverna har lÀttare för att koncentrera sig. Detta leder i sin tur till ett bÀttre resultat i undervisningen..

EN MILJ?STUDIE OM DE GEOKEMISKA F?RH?LLANDENA I SK?RHAMN, SVENSKA V?STKUSTEN

The following study aims to investigate the environmental conditions of the harbor of Sk?rhamn, a small fishing community on the west coast of Sweden. The interest to do so rose as a newly built apartment residence failed to connect the sewage pipes of 18 apartments, causing the untreated sewage running into the sea. The parameters accounted for are the C/N ratio, total organic carbon (TOC) as well as total nitrogen present (TN) and ?13C in the top ten centimeters of a sediment core retrieved in the Sk?rhamn harbour.

Samband mellan ESG-betyg och finansiell prestation

I en omv?rld d?r h?llbarhetsfr?gor f?r st?rre intresse ?r det av stor vikt f?r f?retag att l?gga ner resurser och tid p? att utveckla sina verksamheter h?llbart. ESG som st?r f?r ett f?retags arbete g?llande milj?-, social- och styrningsfr?gor har v?xt under senare ?r. Det har genom ?ren genomf?rts ett stort antal studier p? koppling mellan f?retags ESG-prestationer och deras finansiella prestationer som f?ljd, men resultaten ?r skilda och det finns inget tydligt konsensus inom ?mnet. I denna studie unders?ks sambandet mellan europeiska IT-f?retags ESG-betyg och deras finansiella prestationer.

Skola i MariehÀll : Delarna och helheten

Examensarbete som bestod i att rita en lÄg- och mellanstadieskola i det nybyggda omrÄdet Annedal. Skolan Àr programmerad för cirka 600 elever, sex Ärskurser med fyra klasser i varje Ärskurs, 25 elever i varje klass. Utöver de olika klassrummens hemklassrum breddades skolans program genom att lÄta specialklassrummen (slöjdsalar, idrottshall, mm) rita sig utÄt och bli offentliga lokaler efter skoltid. Skolans program bestÄr alltsÄ av 24 klassrum med tillhörande hemvister, tvÄ musiksalar, sal för trÀslöjd, sal för syslöjd, bibliotek, fullskalig idrottshall med fyra tillhörande omklÀdningsrum, en aula som rymmer hela skolan samt andra mer serviceinriktade skollokaler sÄsom matsal, skolkök och kontor för skolans administration.För att ta sig an skolans stora program anvÀndes en metod dÀr skolan fick komma till som i ett collage. Olika vÀl fungerande rumsligheter frÄn andra projekt blev inspirationskÀllor som införlivades och fogades in i byggnaden.Tanken om collaget blev Àven vÀgledande i utformningen av byggnadens estetik samt dess tekniska detaljer.

Hur förhÄller sig pedagoger till kunskap som elever tillÀgnar sig utanför skolans ramar?

Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att undersöka hur pedagoger förhÄller sig till de erfarenheter och kunskaper som elever tillÀgnar sig utanför skolans ramar, inte minst frÄn populÀrkulturen, och hur detta tar sig uttryck i skolan.Intervjuer genomfördes med pedagoger i grundskolans tidigare Är. För att fÄ en motpol till resultatet som intervjuerna med pedagogerna gav, valde vi att göra tvÄ gruppintervjuer med elevinformanter..

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->