Sök:

Skolutveckling

En fallstudie av en skolas utvecklingsarbete på väg mot profilskola


I det här arbetet har ombildningen av en traditionell kommunal skola till profilskola belysts och ställts mot en modell för skolutveckling i form av frirumsmodellen. Syftet var att belysa styrkor såväl som svagheter i skolans förfarande och att arbetet ska kunna fungera som stöd för andra skolor som står inför liknande förändring. Processen har dokumenterats fortlöpande under ett års tid genom deltagande observationer, enkät- och inkätundersökningar och intervjuer. Den fallskola som var föremål för studien är en enhet med grundskola och träningsskola. Utvecklingsarbetet skulle resultera i en profil med inriktning Äventyr & Miljö. Resultatet visade på vikten av att ha alla med sig i ett utvecklingsprojekt. I frirumsmodellen är utgångspunkten att synliggöra skolans inre och yttre gränser. Ett utvecklingsarbete ska sträcka sig över en längre tidsperiod och alltid utgå från skolans egna förutsättningar och behov. I diskussionen framgår hur fallskolans utvecklingsarbete kunde ha bedrivits utifrån frirumsmodellen.

Författare

Åsa Marnefeldt Malin Törnå Norén

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..