Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 6 av 216

Hur pedagoger uppfattar begreppet en skola för alla : Gruppintervjuer med olika yrkeskategorier verksamma i en f-6 skola.

Studien Àr kvalitativ och utgörs av halvstrukturerade gruppintervjuer med olika yrkeskategorier verksamma i en f-6 skola (förskoleklass till och med Ärskurs 6). De olika yrkeskategorierna Àr alla pedagoger men verksamma inom olika omrÄden, vilka Àr Ärskurs 1-3, Ärskurs 4-6, specialundervisning, förskola/fritidshem och elevvÄrd. Syftet med studien Àr att undersöka hur olika yrkeskategorier verksamma i en f-6 skola ser pÄ kunskap, skolans organisation och specialundervisning, i förhÄllande till de i lÀroplanen (Lpo 94) faststÀllda strÀvansmÄlen, att verka för en skola för alla I andra kapitlet i lÀroplanen (Lpo 94) talas det om strÀvansmÄl och uppnÄendemÄl, dÀr strÀvansmÄlen anger inriktningen pÄ skolans arbete och dÀr uppnÄendemÄlen anger vad eleverna minst ska ha uppnÄtt nÀr de lÀmnar skolan. StrÀvansmÄlet Àr samhÀllets uppdrag till skolan och ska vara utgÄngspunkten för skolans planering. Det ska leda till diskussioner om kunskap och organisation i en skola för alla.

?... för det finns ju barn som har ljugit.? : Rektorers syn pÄ skolans ansvar för barn som far illa eller misstÀnks fara illa.

Tidigare forskning finner det angelÀget med vidare studier gÀllande lokala organisationsförhÄllanden för anmÀlningspliktigaprofessioner. Studien syftar dÀrför till att kartlÀgga hur rektorer som ansvarar för Ärskurs 7-9 pÄ kommunala grundskolor ien kommun i norra Sverige ser pÄ skolans ansvar nÀr barn far illa eller dÄ det finns misstanke om att ett barn far illa. Utöverdetta studeras Àven hur rektorerna resonerar kring barn som far illa eller misstÀnks fara illa samt skolans rutiner ochtillvÀgagÄngssÀtt i samband med detta. Fyra kvalitativa intervjuer av semistrukturerad karaktÀr ligger till grund för studienoch intervjuerna har dÀrefter analyserats med hjÀlp av en kvalitativ innehÄllsanalys. Resultatet visar att barn som far illa ansesvara ett brett begrepp och att det i mÄnga situationer Àr svÄrt att avgöra om ett barn far illa eller inte.

HÀlsa och livsstil i skolan - en fallstudie pÄ en gymnasieskola

HÀlsa och livsstil spelar en stor roll i dagens samhÀlle. Folksjukdomar och ohÀlsosamt leverne blir allt mer förekommande. Skolan har en viktig uppgift att utbilda eleverna till att inse vikten av ett hÀlsosamt och sunt liv. Syftet med studien Àr att uppmÀrksamma och belysa hur och om en gymnasieskola arbetar med hÀlsa och kost mot eleverna. Litteratur kring hÀlsa, kost och livsstil har behandlats dÀr skolans roll har varit i fokus.

Teoretisk syn pÄ inlÀrning inom ART : En kvalitativ textanalys av ART, Aggression Replacement Training A Comprehensive Intervention for Youth samt skolans styrdokument, Lpo 94

ART, Aggression Replacement Training Àr en multimodal behandlingsmetod som bygger pÄ tre samverkande komponenter. Dessa Àr: Interpersonell fÀrdighetstrÀning dÀr sociala fÀrdigheter trÀnas, ilskekontrolltrÀning som lÀr individen att handskas med sin ilska samt moraltrÀningen som ska höja det moraliska resonerandet. 1987 började ART att anvÀndas pÄ ungdomsvÄrdsskolor i USA, metoden har spridit sig och idag anvÀnds ART inte enbart inom den institutionella vÄrden utan allt mer i skolans vÀrld.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilket eller vilka teoretiska perspektiv pÄ inlÀrning som metoden stödjer sig pÄ och hur vÀl dessa stÀmmer överens med skolans styrdokument (Lpo 94). Studien Àr baserad pÄ en kvalitativ textanalys av ART Aggression Replacement Training A Comprehensive Intervention for Youth, en bok av grundarna till metoden, samt skolans styrdokument (Lpo 94).Reultatet visar att ART vilar pÄ flera olika teorier om inlÀrning, och att olika teorier finns representerade inom de olika komponenterna. I förhÄllande till Lpo 94 visar de delar jag analyserar pÄ en överensstÀmmelse, Àven om nÄgon punkt kan tolkas annorlunda..

Skilda vÀrldar? : En studie av skolans respektive restaurangbranschens krav pÄ nyutbildade kockar

Hur stÀmmer kraven mellan skolans hotell- och restaurangprogram samt restaurangbranschen överens utifrÄn de styrdokument som utbildningen Àr uppbyggd av och hur representanter frÄn nÀringslivet ser pÄ vad som krÀvs av nyutbildade kockar. Undersökningen Àr genomförd enligt en kvalitativ metod bestÄende av intervjuer samt dokumentanalys. Studien visar pÄ att skolan och branschen till stor del har tvÄ olika synsÀtt av de krav och kunskaper som stÀlls pÄ nyutbildade kockar..

Mobbning inom skolan - förebyggnad samt ÄtgÀrder

Syftet med mitt examensarbete Àr att lyfta fram vad mobbning innebÀr. Vad Àr det som definierar mobbning, vilka utformningar den kan ha och varför det bara Àr vissa som blir mobbade. Min avsikt Àr Àven den att lyfta fram skolans ansvar gentemot mobbning. Hur kan man arbeta förebyggande samt vilka ÄtgÀrder finns det i skolan mot mobbning. Mina tre frÄgestÀllningar i mitt arbete Àr följande: ? Vad Àr mobbning? ? Hur kan mobbning förebyggas i skola? ? Vilka ÄtgÀrder inom skolan finns mot mobbning? Som hjÀlp till mitt arbete har jag anvÀnt mig av relevant fakta och litteratur.

"Dom Àr inte vi!" - En undersökning om barns upplevelser rörande elever i sÀrskild undervisningsgrupp

Det övergripande syftet med examensarbetet har varit att undersöka huruvida en skola med ett kompensatoriskt arbetssÀtt vad gÀller den specialpedagogiska undervisningen Àr med om att konstruera, och möjligtvis upprÀtthÄlla, ett ?vi och dom? bland eleverna. Betoning har lagts pÄ hur de elever som gÄr i sÀrskild undervisningsgrupp uppfattas av skolans övriga elever. Detta har skett utifrÄn följande frÄgestÀllningar: ? Hur beskriver skolans elever den sÀrskilda undervisningsgruppen som fenomen? ? Hur ser de övriga eleverna pÄ de elever som undervisas i sÀrskild undervisnings-grupp? En kvalitativ forskningsansats antogs dÀr kvalitativa intervjuer var metoden för insamlandet av det empiriska materialet.

Internationell terrorism och EU:s sÀkerhetspolitiska dagordning : en studie i hur internationell terrorism ramats in och prioriterats pÄ EU:s sÀkerhetspolitiska dagordning efter terrorattackerna den 11 september 2001

Uppsatsen handlar om ungdomars anvĂ€ndande av grovt talsprĂ„k. Varför anvĂ€nder sig ungdomar av grovt talsprĂ„k och nĂ€r gör de det? Vilket Ă€r skolans uppdrag, nĂ€r det gĂ€ller att försöka motverka det grova talsprĂ„ket? Syftet med undersökningen Ă€r att undersöka orsakerna till ungdomars anvĂ€ndande av grovt talsprĂ„k och samtidigt ge en inblick i vad pedagoger i skolans vĂ€rld kan göra och bör tĂ€nka pĂ„ för att försöka motverka detta.I litteraturdelen redogörs för teorier om hur grupptillhörighet, slang och attityder till sprĂ„ket kan pĂ„verka ungdomars talsprĂ„k. Även skolans roll som samhĂ€llsfostrare tas upp. Undersökningen grundar sig pĂ„ intervjuer med tolv elever i Ă„r sex och tolv elever i Ă„r nio.

Om godhet - Religion, moralutveckling och vÀrdegrund

Uppsatsens syfte Àr att undersöka förhÄllandet mellan skolans vÀrdegrund och den bild av skolan som ungdomarna har. Nio elever med en religiös identitet och som identifierade sig som antingen ?muslimer? eller ?kristna? intervjuades för att se hur de resonerar kring moraliska frÄgor, med utgÄngspunkt frÄn begreppet ?godhet?. Syftet var Àven att analysera de eventuella likheter och skillnader som fanns i deras sÀtt att resonera. Bland annat Kohlbergs moralutvecklingsteori anvÀndes för att strukturera empirin.

?Är han en sĂ„n dĂ€r Hen eller?? - En studie om begreppet Hens möjliga funktion i skolans jĂ€mstĂ€lldhetsarbete

Uppsatsens syfte var att undersöka om begreppet Hen kan fylla en funktion i skolans jÀmstÀlldhetsarbete. Jag har genomfört bÄde kvalitativa och kvantitativa studier genom tre djupdykningar, en enkÀtundersökning som verksamma lÀrare svarade pÄ, tre semistrukturerade intervjuer med informanter som frÀmst representerar ett akademiskt perspektiv samt en textanalys frÄn ett kapitel av en lÀrobok. Resultatet har jag teoretiserat genom Hirdmans begrepp det stereotypa genuskontraktet, Butlers teori om performativitet och genom den binÀra genusuppdelningens betydelse i genusordningen samt stÀllt resultatet i relation till tidigare forskning. Resultatet av teoretiseringen pekar i stor utstrÀckning pÄ att de verksamma lÀrarna ser ett problem med det stereotypa genuskontraktet samt performativitet, men inte den binÀra genusuppdelningen. Informanterna sÄg problem med alla dessa begrepp dÄ de Àr en del av genusordningen.

KrÀnkande behandling, mobbning och utfrysning - skolans uppdrag och partnerskolans situation och arbete

Syftet med detta examensarbete Àr att utifrÄn inventering av vad skolans styrdo-kument föreskriver, vad forskning och litteratur upptar inom omrÄdet samt anvÀnd definition pÄ mobbning och utfrysning undersöka i vad mÄn mobbning och utfrysning förekommit eller förekommer pÄ min partnerskola, den skola dÀr jag fullgjort min verksamhetsförlagda del av lÀrarutbildningen, samt pÄ vilket sÀtt skolan i sitt arbete mot krÀnkande behandling, mobbning och utfrysning lever upp till de nationella mÄlen..

Skolans demokratiuppdrag : en analys av de kunskapsmÀssiga och formella förutsÀttningarna för demokratiundervisningen

Syftet med uppsatsen Àr att urskilja de centrala kunskapsstrukturella och formella förutsÀttningarna för gymnasielÀrarens demokratiundervisning, och dÀrigenom problematisera skolans generella demokratiuppdrag. De frÄgor vi stÀller Àr: Hur beskrivs demokratisynen i styrdokumenten för de frivilliga skolformerna; Hur ser demokratisynen ut i samhÀllskunskapsÀmnet pÄ lÀrarhögskolorna; Hur framstÀlls demokratisynen i lÀroböckerna för gymnasieskolan i Àmnet samhÀllskunskap? Som teoretisk utgÄngspunkt för studien anvÀnds demokratiteorierna republikanism, liberalism och strukturalism. Den metod som anvÀnds Àr en idéanalys dÄ demokratiteorierna appliceras pÄ materialet som Àr styrdokument (Lpf 94), lÀrarutbildningarnas kursplaner i samhÀllskunskap samt lÀromedel i samhÀllskunskapsÀmnet för de frivilliga skolformerna. Resultatet visar att lÀrarens förutsÀttningar för skolans demokratiuppdrag genomsyras av liberala tankar.

PopulÀrkultur i skolan - uttryck, anvÀndning och attityd

Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att undersöka hur elevernas erfarenheter av populÀrkultur tar sig uttryck inom skolans ram samt vilka attityder detta möts av frÄn lÀraren. Materialet Àr insamlat frÀmst genom observationer av en klass i skolÄr fyra. Observationerna genomfördes under en vecka, i samtliga moment av elevernas skoldag, och kompletterades med att lÀraren och fyra elever intervjuades. Elevernas populÀrkulturella erfarenhet tog sig en mÀngd olika uttryck. Dessa yttryck anvÀndes huvudsakligen i syften som hade med socialisation, identitetsskapande och omvÀrldsorientering att göra. LÀrarens attityd visade sig till stor del stÀmma överens med skolans traditionella kultursyn, dÀr man anser sig företrÀda en majoritetskultur som bör överföras till eleverna och dÀr populÀrkultur rankas lÄgt. De övergripande slutsatserna av undersökningen Àr att det finns en diskrepans mellan skolans och elevernas kultur och att skolan har behov av att vidga sin kultursyn för att konstruktivt kunna bidra till den kulturella utvecklingen..

Skolans demokratiska vÀrdegrund : förutsÀttning för lÀrandet och utvecklingen till en demokratisk medborgare

NÀr vi pratar om vÀrdegrund och om skolans vÀrdegrund sÄ finns det vissa vÀrden som inte Àr förhandlingsbara, för att de Àr sjÀlvklara för vÄr mÀnskliga samlevnad. Ett av de viktiga Àr ett alla mÀnniskors lika vÀrde i betydelsen demokrati och detta vÀrde utgör en slags minsta gemensamma nÀmnare som alla bör vara överens om.Detta arbete fokuseras pÄ uttrycket ?demokratisk vÀrdegrund?. Syftet med studien Àr att beskriva och tolka hur lÀrare uppfattar och förstÄr skolans demokratiska vÀrdegrund i betydelsen allas lika vÀrde, dels i lÀrsituationen, dels i mötet lÀrare-elev. I studien har jag anvÀnt mig av intervjuer.

Thomasgymnasiet : En rapport om en gymnasieskolas nya marknadsföringsmaterial

Denna rapport redovisar utvecklingen av grafiskt material som skapades Ät Thomasgymnasiet i StrÀngnÀs kommun i ett försök att uppdatera deras image om att dem Àr en modern skola. Under utvecklingen sÄ skapades det ett flertal olika skisser, en moodboard och slutligen nio flyers och tvÄ olika affischer. Jag anvÀnde mig av StrÀngnÀs kommuns officiella grafiska profil för att ledsaga utvecklingen, men försökte ÀndÄ att introducera nya element som kunde anses som acceptabelt av skolans ledning. Slutresultatet blev godkÀnt av skolans rektor, dÀremot sÄ hann dem inte skrivas ut och skickas ivÀg till potentiella elever..

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->