Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 47 av 216

SprÄket i första eller andra hand? : En uppsats om sprÄkutveckling, modersmÄl och svenska som andrasprÄk.

Högskolan i GÀvle    Examensarbete C Akademin för utbildning och ekonomi   15 hp LÀrarprogrammet     VÄrterminen 2011Titel: SprÄket i första eller andra hand? En uppsats om sprÄkutveckling, modersmÄl och svenska som andrasprÄk.   Författare: Kajsa Hjelmblom Handledare: Daniel PetterssonSammanfattning Studiens syfte Àr att undersöka om lÀrare i grundskolans tidigare Är kÀnner till hela skolans sprÄkutvecklande uppdrag och ta reda pÄ hur klasslÀrare arbetar med att frÀmja elevernas sprÄkutveckling. Syftet Àr ocksÄ att ta reda pÄ om arbetet med elevernas sprÄkutveckling skiljer sig mellan skolor med fÄ eller mÄnga elever med invandrarbakgrund samt att undersöka om det finns nÄgot samarbete mellan klasslÀrare och modersmÄlslÀrare. Studien Àr en kvantitativ studie i liten skala.

Instruktionsvideo som undervisningsform : En analys av dess pedagogiska betydelse i gymnasieÀmnet Medieproduktion.

Syftet med denna uppsats var att analysera instruktionsvideon som undervisningsform i Àmnet Medieproduktion. Tidigare forskning visade att interaktiva lÀromedel pÄ ett positivt sÀtt kunde bidra till lÀrande. Med det som utgÄngspunkt var den övergripande frÄgestÀllningen i den hÀr studien ifall interaktiva lÀromedel kunde fungera som komplement till dagens undervisning och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt? PÄverkade anvÀndandet av instruktionsvideo lÀrarens roll i klassrummet? Vidare var meningen med studien att undersöka om det redan idag skedde en inlÀrning utanför skolans ramar via interaktiva lÀromedel. Samt om det i sÄ fall togs i beaktande av skolans lÀrare.

Kulturell identitet: ett hot eller en möjlighet? - pedagogers reflektioner kring interkulturellt arbete i skolan

UtgÄngspunkten för den hÀr uppsatsen Àr att pedagoger idag stÄr inför nya utmaningar pÄ grund av ett allt mer mÄngkulturellt Sverige. Flera av skolans styrdokument har tagit det mÄngkulturella i beaktande genom att införliva ett interkulturellt perspektiv som ska genomsyra hela skolans verksamhet. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och analysera hur pedagoger reflekterar kring att arbeta i dagens mÄngkulturella samhÀlle och hur medvetna de Àr om de riktlinjer som finns. VÄrt syfte Àr Àven att se hur pedagoger förhÄller sig till elevernas religiösa tillhörighet samt om tillhörigheten integreras i undervisningen. Som underlag för undersökningen ligger en teoretisk litteraturorientering.

Stöd och delaktighet pÄ gymnasiet specialpedagogers beskrivning av sin verksamhet

Syftet med denna kvalitativa studie Àr att undersöka och analysera hur specialpedagoger pÄ sex olika gymnasieskolor i en kommun beskriver sin verksamhet. Arbetet ger i litteraturdelen en översikt över gymnasieskolans utveckling och tidigare forskning kring normalitet och avvikelse, olika perspektiv pÄ specialpedagogik och lÀrande, stödundervisning i gymnasieskolan. Problem i dagens gymnasieskola belyses och Àven speciallÀrarens roll förr och specialpedagogens uppgifter idag. Den teoretiska utgÄngspunkten Àr utvecklingsekologisk och sociokulturell. Undersökningen Àr en semistrukturerad intervjumetod utförd i en kommuns sex gymnasieskolor dÀr mÄlgruppen har varit elva specialpedagoger.Resultatet av studien visar att specialpedagogens uppgift i gymnasieskolan Àr övervÀgande kompensatorisk med undervisning pÄ individ eller gruppnivÄ.

Hur fÄr man dem att göra nÄgot?: Fokus pÄ elevens delaktighet som drivkraft till studiemotivation.

Studiens syfte Àr att belysa om elever i grundskolans Är Ätta kÀnner sig delaktiga i sina studier, och vad som pÄverkar deras delaktighet, samt om undervisningen frÀmjar delaktighet utifrÄn skolans styrdokument. I denna studie redogör vi för begreppet delaktighet för att pÄ sÄ sÀtt skriva fram olika tolkningar av begreppet. De frÄgor som informanterna i vÄr studie, elever i Ärskurs 8, framförallt fÄtt fundera över Àr hur de uppfattar begreppet delaktighet och nÀr de kÀnner sig delaktiga. Utöver dessa frÄgor sÄ har de Àven ombetts redogöra för vilken betydelse lÀraren har för upplevelsen av delaktighet.Vi belyser i vÄr bakgrund Àven begreppet delaktighet ur olika perspektiv och vad skolans lÀroplaner sÀger om begreppet delaktighet. Studien Àr en kvalitativ studie, med forskningsfrÄgor som uppmanar till en kvalitativ ansats.

Discourse on values in elementary school ? Working and thoughts from a teacher ?s perspective

Bakgrund Under den verksamhetsförlagda tiden pÄ lÀrarutbildningen har jag vid flertalet tillfÀllen sett lektioner inom ramen för livskunskap eller EQ (emotionell intelligens). Genom övningar, rollspel och diskussioner trÀnar man eleverna att utveckla sina sociala och emotionella förmÄgor. Syftet Àr, att med hjÀlp av dessa lektioner, pÄverka eleverna, inte bara till bÀttre medmÀnniskor, utan ocksÄ förebygga mobbing och skapa ett bÀttre klassrums- och arbetsklimat. Men hur ser diskursen ut gÀllande skolans vÀrdegrundsuppdrag och hur talar och tÀnker lÀrare om deras socioemotionella arbete med elever i grundskolan? Syfte Syftet Àr att finna diskursen om skolans vÀrdegrundsuppdrag samt ur ett lÀrarperspektiv, studeras lÀrares arbetssÀtt och tankar kring lÀroplanens vÀrdegrundsuppdrag i grundskolan, med fokus pÄ socioemotionellt arbete med elever. Metod Genom en enkÀtundersökning, vÀnd till grundskollÀrare, undersöktes arbetssÀtt och attityder kring ovan nÀmnda syfte.

Fritidspedagogens funktion i skolans verksamhet : hur nyttjas kompetensen?

Studiens syfte Àr att synliggöra fritidspedagogers funktion i skolan. Vilka arbetsuppgifter fÄr de? Hur de upplever att deras kompetens tas till vara? PÄverkar deras utbildning vilka arbetsuppgifter de fÄr? Studien har genomförts med bÄde kvantitativa och kvalitativa metoder. Vi har insamlat vÄra data genom enkÀter med fyra öppna frÄgor. EnkÀterna har analyserats med meningskategoriserings- och ad hoc metoden.

FörÀndringsarbete i skolans vÀrld - en fallstudie av Spjutspetsskolan i Trelleborg

Titel: FörĂ€ndringsarbete i skolans vĂ€rld - en fallstudie av Spjutspetsskolan i TrelleborgSeminariedatum: 2007-06-04Ämne/kurs: FEK582 Kandidatuppsats 10 poĂ€ng (15 ECTS)Författare: Carina Nertlinge & Johan NordgrenHandledare: Per-Hugo SkĂ€rvadNyckelord: OrganisationsförĂ€ndring, skola, konflikt, kultur, projekt Syfte: Syftet Ă€r att undersöka om förĂ€ndringsprocessen bidragit till den kritik som Spjutspetsskolan har mött.Metod: Studien grundar sig pĂ„ en kvalitativ ansats och har som empiri ett flertal intervjuer med inblandade i förĂ€ndringen.Empirisk grund: Trelleborgs kommunala skola Teoretiska perspektiv: OrganisationsförĂ€ndring, kultur, konflikterSlutsatser: Det Ă€r vĂ„r slutsats att förĂ€ndringsarbetet har varit bristande i vissa aspekter, vilka sedermera har skapat och bidragit till den kritik som uppkommit. Title: School change ? a case study of SpjutspetsskolanAuthors: Carina Nertlinge & Johan NordgrenAdvisors: Per-Hugo SkĂ€rvadDate: 2007-06-04Course: FEK582, Bachelors thesis in Business Administration, 10 Swedish credits, (15 ECTS)Key words: Organisational change, school, conflict, culture, projectPurpose: The purpose of this study is to examine if the the organisational change itself has contributed to the criticism against the project Spjutspetsskolan. Methodology: The study is based on a qualitative approach, and has as its empirical foundation several interviews with individuals involved in the project. Empirical foundation: Trelleborg municipal schoolTheoretical perspectives: Organisational change, culture, conflictsConclusions: It is our conclusion that the project has been lacking in certain respects, which has both created and contributed to the criticism against it..

IdrottslÀrares uppfattningar om hÀlsobegreppet

Syftet med denna studie var att fÄ en djupare förstÄelse för hur idrottslÀrare uppfattar hÀlsobegreppet samt hur de utformar undervisningen för att frÀmja elevernas hÀlsa. Som metod för studien anvÀndes den kvalitativa intervjun. Resultaten som framkommer visar att idrottslÀrarna tycker att hÀlsa Àr ett samspel mellan fysiska, psykiska och sociala aspekter. Vidare framkommer det att skolans undervisning i hÀlsa bör baseras pÄ fysisk aktivitet, för att utifrÄn denna plattform förgrena sig i hÀlsobegreppets och kursplanens övriga bestÄndsdelar..

Dialektbruk och dialektattityd : Hur lÀrare förhÄller sig till dialekter i klassrummet

Dialekter jÀmnas allt mer ut och utprÀglade dialekter Àr sÀllsynta i dagens samhÀlle. I denna utjÀmning har skolan spelat en stor roll dÄ det under 1800-talet föresprÄkades en utrotningspedagogik pÄ grund av sprÄkliga fördomar. Trots att det idag finns en större medvetenhet om dialektens betydelse för den enskilda individen Àr skolans sprÄknorm Ànnu rikssvenska. Denna studie har för avsikt att undersöka hur lÀrare hanterar motsÀttningen mellan skolans sprÄknorm och elevers identitetsutveckling i sin yrkesroll. Deras egna dialektbruk och dialektattityder studerades för att fÄ en uppfattning om hur de förhÄller sig till dialekter i klassrummet.För att undersöka hur verksamma lÀrare i de lÀgre Ärskurserna pÄ Gotland förhÄller sig till dialekter genomfördes en enkÀtundersökning och en intervjuundersökning.

Samverkans betydelse för APL : Samverkan mellan skola och arbetsmarknad ? en studie om arbetsplatsförlagt lÀrande, APL

Kommunikation och ett bra samarbete mellan skola och arbetsmarknad Àr nödvÀndigt för att fÄ till professionella utbildningar för vÄra elever, sÄ kallad arbetsplatsförlagt lÀrande (APL). Detta examensarbete inriktar sig pÄ att undersöka samarbetet mellan lÀrare och handledare ute pÄ arbetsplatser samt undersöka vilka faktorer som kan bidra till att samarbetet blir bÀttre och hÀrigenom förbÀttra kunskapsutvecklingen för eleverna.Fyra arbetsplatser samt tvÄ skolor i olika delar av Sverige, dÀr handledare och lÀrare i varierande Äldrar med yrkeskunskaper prÀglar respektive bransch, utgör resultatdelen i denna studie. FrÀmst har fokus legat pÄ hur kommunikation mellan skola och arbetsliv fungerar och om eller hur förbÀttringar mellan skola och arbetsliv skulle kunna ske utifrÄn arbetsplatsernas perspektiv och erfarenhet av APL.Av de tillfrÄgade lÀrare, som besvarade frÄgor kring hur kommunikation mellan skola och arbetsliv upplevs, svarade majoriteten i runda ordalag att den kÀnns tillfreds men att mycket kan göras för att förbÀttra denna samverkan. Handledarnas uppfattning om samarbetet kunde liknas vid lÀrarnas, att arbeta för en bÀttre samverkan, men de saknade Àven kontinuerlig uppföljning frÄn skolans sida pÄ de bedömningar som de utför pÄ eleverna efter avslutad APL-period för att veta om huruvida deras praktiska undervisning motsvarat skolans förvÀntningar eller inte.Genom denna rapport har vi fÄtt veta att handledarna önskar att eleverna fÄr en undervisning i skolan och ökad förstÄelse för hur viktigt beteende och förhÄllningssÀtt Àr ute pÄ arbetsplatserna. Dessa faktorer Àr kanske de viktigaste att fÄ gehör för ute pÄ skolorna och pÄ sÄ sÀtt skapa ett framgÄngsrikt samarbete mellan skola och arbetsliv..

Skolans möte med barn med förvÀrvade hjÀrnskador.

Syftet med denna studie var att undersöka hur rehabiliteringspersonal, lÀrare och förÀldrar upplever skolans beredskap för att ta emot barn med en förvÀrvad hjÀrnskada.Ansatsen utgÄr frÄn en metodtriangulering med intervjufrÄgor och enkÀtfrÄgor. Intervjuer har genomförts med rehabiliteringspersonal och enkÀter har skickats till förÀldrar respektive lÀrare. Sex intervjuer har genomförts med personal som arbetar med rehabilitering av barn med förvÀrvade hjÀrnskador. EnkÀtfrÄgor till sju lÀrare och postenkÀter med missivbrev har sÀnts ut till 16 familjer.Av dessa har elva familjer svarat.HÀlften av lÀrarna och förÀldrarna som besvarat enkÀten anser att skolan inte har den beredskap som krÀvs för att ta emot ett barn med en förvÀrvad hjÀrnskada. De övriga lÀrarna och förÀldrarna som besvarat enkÀterna har varit nÄgot mer positivt instÀllda.LikasÄ finns det en viss samstÀmmighet mellan de intervjuade personerna som arbetar med hjÀrnskadade barns rehabilitering.

Retorik i pedagogiska filmklipp : Att skapa pedagogiska filmklipp pÄ klassisk retorisk grund

Genom att betrakta skolan som arbetsplats vill vi undersöka hur skolan som organisation stödjer utbildningsverksamheten. Syftet med vÄr kvalitativa fallstudie Àr att utveckla kunskap om relationen mellan organisationsstruktur, organisationskultur och organisationsutveckling i skolan. Studien utgÄr frÄn en generell undran över hur organisationsstrukturen bidrar till att forma pedagogernas förhÄllningssÀtt till och tankar kring organisationen och verksamhetens uppdrag. Fokus riktas mot arbetslags- och avdelningsindelningen i det specifika fallet. Datainsamlingen har gjorts pÄ en grundskola genom semistrukturerade intervjuer samt observationer.

Var försvann personalen? : En fallstudie om rektorers upplevelse av sitt HR-arbete

I debatten om den svenska skolans försÀmrade resultat lyser forskning och diskussion om rektorers HR-arbete med sin frÄnvaro. Syftet med denna fallstudie var dÀrför att skapa förstÄelse för hur rektorer ser pÄ sitt HR-arbete. Detta angreps utifrÄn tre olika infallsvinklar, rektorernas upplevelse av; vilken plats HR har i det övergripande uppdraget, vilket handlingsutrymme de har i HR-frÄgor samt den egna HR-kompetensen. Detta undersöktes i tvÄ steg: inledningsvis gjordes en kartlÀggning av rektorernas organisatoriska HR-kontext med hjÀlp av dokument frÄn kommun och förvaltning och i steg tvÄ genomfördes intervjuer med rektorer. Intervjuerna behandlade sju olika HR-omrÄden och analyserades dÀrefter utifrÄn syftet och frÄgestÀllningarna.

Samarbete mellan hem och skola : ett historiskt perspektiv

Kortfattat handlar arbetet om förÀldrars medverkan i styrdokumenten under 1900-talet iSverige. Studien Àr gjord enbart med hjÀlp av litteratur, och dÄ frÀmst de styrdokument som varit gÀllande under 1900-talet, det vill sÀga Undervisningsplan för rikets folkskolor 1919, Undervisningsplan för rikets folkskolor 1955, LÀroplan för grundskolan Lgr62, LÀroplan för grundskolan Lgr69, LÀroplan för grundskolan Lgr80 samt LÀroplan för det obligatoriska skolvÀsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo94. Ur dessa styrdokument har citat hÀmtats för att pÄvisa förÀldrarnas och skolansansvar gÀllande barnens fostran samt kontakt mellan hem och skola.FörÀldrarna betraktades som nÀst intill okunniga i början av 1900-talet. Det förÀndrades över tid och förÀldrarna anses nu vara högst delaktiga i ansvaret om deras barn. Samarbetet mellan hem och skola har ocksÄ vÀxt över tid och blivit ett stort ansvar förbÄda parter.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->