Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 46 av 216

Grundskolans lÀroböcker - bÄde för flickor och pojkar? : En undersökning av en kommuns lÀroböcker i matematik och svenska ur ett genusperspektiv

Enligt skolans styrdokument ska skolan aktivt och medvetet frÀmja jÀmstÀlldhet mellan flickor och pojkar. Skolan har ansvar för att motverka traditionella könsmönster samt med bestÀmdhet ta avstÄnd frÄn allt som strider mot dessa grundlÀggande vÀrden. Studiens syfte har varit att granska grundskolans lÀroböcker i matematik och svenska ur ett genusperspektiv i relation till skolans styrdokument avseende jÀmstÀlldhetsmÄlen. Studien har fokuserat kring frÄgestÀllningarna;Hur fördelas lÀroböckernas bildutrymme mellan flickor/kvinnor och pojkar/mÀn?Hur Àr fördelningen i bildutrymme mellan flickor/kvinnor och pojkar/mÀn i lÀroböcker utgivna innan och efter införandet av Lgr 11?Hur fördelas lÀroböckernas författarskap mellan kvinnor och mÀn?Data har baserats pÄ avkodade bilder frÄn aktuella (2014) lÀroböcker i skolÀmnena matematik och svenska, Ärskurs ett till nio, i en svensk kommun.

"Dom sÀger att hans mamma Àr lebb" : En kvalitativ intervjustudie om barn som har homosexuella förÀldrar

Denna uppsats syfte Àr att ta reda pÄ om barn till homosexuella hÀmmas i det sociala, med det menar vi barnets utveckling av sjÀlvkÀnsla, empati, ansvarskÀnsla och samspelet med andra.  Vi ska Àven försöka ta reda pÄ pedagogernas tankar om deras arbete angÄende detta i skolans verksamhet. Genom intervjuer har vi fÄtt fram att förÀldrar med yngre barn inte ser sina barn som nÄgra som kommer bli hÀmmade i framtiden, medan de förÀldrar som har Àldre barn, tillsammans med forskningen, pÄpekar att i situationer dÀr barnen blir tvungna att söka nya kontakter kan det uppstÄ svÄrigheter. Pedagogerna pÄpekar Àven att det kan uppstÄ problem under perioden dÄ barnen identifierar sig sexuellt. Intervjuerna har skett med totalt tio personer, fem av dessa Àr homosexuella förÀldrar och de andra fem Àr pedagoger som kommit i kontakt med regnbÄgsbarn ett begrepp som anvÀnds för att förklara barn som lever tillsammans med homosexuella förÀldrar, i förskolans/skolans verksamhet. Resultatet av intervjuerna visade att förÀldrarna och pedagogerna pekade pÄ hur viktigt det Àr med öppenhet, bÄde gentemot pedagoger i förskolan/skolan, andra förÀldrar men speciellt mot barnen. Det visade sig Àven att pedagogerna har fördomar men att de Àr noga med att de inte försöker att pÄverkar barnen utan de bearbetar fördomarna sjÀlva eller tillsammans i sitt arbetslag. Vi har kommit fram till att barn till homosexuella förÀldrar inte hÀmmas mer Àn ett barn till heterosexuella förÀldrar, dock ser vi att i vissa situationer kan det vara svÄrare att vara barn till homosexuella Àn till heterosexuella, men att det pÄ samma gÄng inte behöver vara nÄgot negativt..

Kreationism och Biologism - om hur lÀrare hanterar religion och vetenskap i gymnasieskolans biologiundervisning

Det hĂ€r arbetet Ă€r en undersökning om hur religion och vetenskap behandlas i biologiundervisningen inom de frivilliga skolformerna med inriktning mot gymnasiet. I undersökningen anvĂ€nds kreationism och biologism som exempel pĂ„ förhĂ„llandet mellan religion och vetenskap. Arbetet börjar med en litteraturstudie som förklarar vad kreationism och biologism Ă€r, samt vad skolans styrdokument sĂ€ger om dessa begrepp i biologiundervisningen. I den andra delen redovisas en enkĂ€tundersökning om hur biologilĂ€rare frĂ„n sju olika skolor i Östergötlands lĂ€n ser pĂ„ evolution, kreationism och biologism samt pĂ„ kreationismens och biologismens roll i undervisningen. Kreationism Ă€r en antievolutionsteori som grundar sig pĂ„ att en ?kapare? har skapat jorden och allt liv pĂ„ den.

Utomhuspedagogik - anvÀnds det?

Syftet med denna uppsats Àr att pÄ en skola i Halmstads kommun se i vilken omfattning pedagogerna anvÀnder sig av utomhuspedagogik och i sÄ fall nÀr och om den anvÀnds. Vi ville se om det skiljde sig mellan de olika Ärskursena. Vi genomförde en kvalitativ intervju med totalt sju lÀrare pÄ vÄr valda skola. Materialet transkriberades sedan. Resultatet visade att skolans pedagoger anvÀnde sig av utomhuspedagogik men i varierande omfattning.Resultatet visade Àven att vÄr hypotes om att utomhuspedagogik anvÀndes mer i de yngre Ärskursena stÀmde..

Betydelsen av pedagogers kompetens och arbetsÀtt i naturvetenskap för barns lÀrande i förskolan

Bakgrund Under den verksamhetsförlagda tiden pÄ lÀrarutbildningen har jag vid flertalet tillfÀllen sett lektioner inom ramen för livskunskap eller EQ (emotionell intelligens). Genom övningar, rollspel och diskussioner trÀnar man eleverna att utveckla sina sociala och emotionella förmÄgor. Syftet Àr, att med hjÀlp av dessa lektioner, pÄverka eleverna, inte bara till bÀttre medmÀnniskor, utan ocksÄ förebygga mobbing och skapa ett bÀttre klassrums- och arbetsklimat. Men hur ser diskursen ut gÀllande skolans vÀrdegrundsuppdrag och hur talar och tÀnker lÀrare om deras socioemotionella arbete med elever i grundskolan? Syfte Syftet Àr att finna diskursen om skolans vÀrdegrundsuppdrag samt ur ett lÀrarperspektiv, studeras lÀrares arbetssÀtt och tankar kring lÀroplanens vÀrdegrundsuppdrag i grundskolan, med fokus pÄ socioemotionellt arbete med elever. Metod Genom en enkÀtundersökning, vÀnd till grundskollÀrare, undersöktes arbetssÀtt och attityder kring ovan nÀmnda syfte.

Skicka vidare: en bild av morgondagens lÀrare

Syftet med det hÀr arbetet Àr att kartlÀgga vilka egenskaper och fÀrdigheter framtidens lÀrare behöver ha. Kravintressenterna Àr fler Àn tidigare och det Àr mÄnga som vill ha ett ord med i hur skolans verksamhet sköts och kanske framför allt, hur lÀrarna ska vara. Den svenska skolan har under det senaste decenniet blivit hÄrt kritiserad för elevernas bristande och försÀmrade kunskaper och lÀrarnas status har sjunkit som en tung sten. De sociala problemen bland barn och unga har ökat och skolans fostransansvar har medfört att undervisning och uppfostran upptar ungefÀr lika stor del av en lÀrares arbetstid. Och samtidigt som lÀrarna mer eller mindre jobbar ihjÀl sig, verkar ingen vara nöjd med resultatet.

?LÀsförstÄelse Àr grunden för hela skolans arbete? : TvÄ rektorers tankar om lÀsförstÄelse

Do the principals who have the pedagogical responsibility of the school find reading comprehension important? This is the underpinning of my thesis for the special teacher-training program. The survey was conducted through interviews with two principals. The results show that they believe reading comprehension is important but it has not been given priority in the organization. The essay could form the basis for further research into reading habits, home environment influences and other factors that may contribute to improve reading comprehension performance..

KULTURANALYS OCH SKOLUTVECKLING PÅ SÖDERSKOLAN

Bakgrund: I samband med Söderskolans 10-Ă„rsjubileum kĂ€nde skolledning och personal attutvecklingen gĂ„tt lite i stĂ„ och att vi behövde en nystart. Jag föreslog att jagkunde göra en kulturanalys med hjĂ€lp av brevmetoden som ett led i minmagisterutbildning.Syfte: Jag vill bidra till skolans utveckling genom att kartlĂ€gga och sammanstĂ€lla olikaförslag och idĂ©er i breven för att hitta lĂ€mpliga utvecklingsomrĂ„den. FrĂ„n minsynvinkel fanns ytterligare ett syfte och det Ă€r att fĂ„ prova pĂ„ att sjĂ€lv göra enstudie med hjĂ€lp av brevmetoden för att se hur den fungerar i praktiken och attkunna jĂ€mföra med aktuell litteratur och min tidigare erfarenhet av skolutveckling.Teori: Den teoretiska basen för detta arbete har jag till stora delar hĂ€mtat frĂ„n professorGunnar Bergs förlĂ€sningar och hans tvĂ„ böcker Skolkultur ? nyckeln till skolansutveckling och Att förstĂ„ skolan. Även litteratur av Andy Hargreaves har varittill stor nytta och försett mig med tankar och teoretiska modeller, som t ex denrörliga mosaiken, en flexibel organisationsstruktur som kan svara upp motframtidens krav.Metod: Jag anvĂ€nde mig av en modifierad variant av kulturanalys genom brevmetoden,som förklaras utförligt i ovanstĂ„ende böcker av professor G Berg.

LÀs- och skrivinlÀrning i Waldorf-, Montessori- och Reggio Emiliapedagogiken

Uppsatsens syfte Àr att göra en jÀmförande undersökning om vilka likheter och skillnader det finns nÀr det gÀller lÀs- och skrivinlÀrningen mellan Waldorfskolans-, Reggio Emiliaskolans- och Montessoriskolans pedagogik. I vÄr empiriska undersökning anvÀnder vi oss av de kvalitativa undersökningsmetoderna, observation och intervju för att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i skolans lÀgre Äldrar arbetar med lÀs- och skrivinlÀrningen pÄ de olika skolorna. Vi har intervjuat en pedagog pÄ vardera skolan och observerat lÀs- och skrivundervisningen i tre dagar pÄ varje skola..

Förverkligandet av en inkluderande skola : Rektorers uppfattningar om möjligheter och hinder för skapandet av en inkluderande skola

Syftet med studien Àr att undersöka vilka faktorer och/eller förutsÀttningar rektorer uppfattar som avgörande för att kunna frÀmja den samhÀlleliga integreringstanken i skolverksamheten och utveckla förutsÀttningarna för en inkluderande skola. En fördjupad förstÄelse kan vara av betydelse för att hitta bra och anvÀndbara arbets- och ledarformer. Det handlar om att lyfta fram vilka förhÄllanden och/eller faktorer, som rektorer uppfattar frÀmjande eller inte. Skolans styrdokument sÀger bland annat att utbildningen i skolan ska vara likvÀrdig och att rektor ska garantera elevernas rÀttsÀkerhet. Att garantera elevernas rÀttsÀkerhet handlar för rektor om att se till att alla eleverna i grundskolan oavsett funktionshinder eller inte fÄr de rÀttigheter som Àr faststÀllda i skolans styrdokument.

Att tillvarata barns och ungas  sprÄkfÀrdigheter. Samverkan för aktiv flersprÄkighet.

Det har konstaterats att i skolor dÀr mÄnga elever har utlÀndsk bakgrund Àr uppfyllelsen av skolans kunskapsmÄl lÄg. Ofta förklarar man detta faktum med att eleverna har bristande kunskaper i svenska. Genom min undersök-ning ville jag ta reda pÄ om det var hela förklaringen. För att stödja elever-nas möjligheter att nÄ skolans mÄl pÄgÄr sprÄksatsningar i Göteborg, dÀr Ätta skolor har fÄtt förstÀrkta resurser i form av flersprÄkig personal. Efter-som denna skolpersonal Àr indelad i team och arbetar i lokala projekt, sÄg jag en möjlighet att fÄ insyn i hur samarbetsinriktade arbetsformer kan för-bÀttra villkoren för nyanlÀnda elevers sprÄkutveckling.

Nationell obegriplighet i praktiken: exempel pÄ hur kursplanen för gymnasiekursen Svenska A genomförs i klassrummen

Examensarbetet undersöker hur ett antal lÀrare har valt att förverkliga kursplanen för gymnasieskolans kurs Svenska A ute i klassrummen. Följande frÄgor har fungerat som utgÄngspunkt för arbetet: ? Vilka arbetsomrÄden tas upp vid olika kurstillfÀllen och hur stort utrymme ges de? ? Hur stora Àr skillnaderna mellan olika lÀrares planeringar vad gÀller kursinnehÄll och vilka Àr dessa skillnader? Som arbetsmetod valdes en enkÀtundersökning, riktad till svensklÀrare pÄ gymnasieskolans estetiska program pÄ skolor i Norrbottens lÀn. En beskrivning av skolans styrsystem och en analys av den aktuella kursplanen tjÀnar som bakgrund till undersökningen och diskussionen. Resultatet av enkÀten visar att de sex lÀrarna i undersökningen utnyttjat tolkningsutrymmet i kursplanens formuleringar pÄ ett sÄdant sÀtt att de genomfört kurser som sinsemellan ser helt olika ut.

Religionsbokens utveckling frÄn 1950-talet till 2000-talet : En jÀmförande analys av tvÄ religionsböcker frÄn svenska skolans undervisningsmaterial

Denna uppsats Àr skriven i syfte att genom en vÀrderande textanalys undersöka likheter och skillnader mellan tvÄ av svenska skolans lÀroböcker i religion. Erland EhnmarksVÀrldsreligionerna frÄn 1955 samt Söka Svar frÄn 2009, av Leif Eriksson, Malin Mattsson FlenngÄrd och Uriel Hedengren. Denna jÀmförelse anser jag vara ett sÀtt att nÀrma sig en förstÄelse för olika generationers sÀtt att se pÄ religionen och att pÄ sÄ sÀtt fÄ en inblick i hur generationsklyftan skapats. De frÄgestÀllningar jag har anvÀnt mig av Àr följande.? Tolkas religionerna opartiskt eller ur en kristen synvinkel?? FörÀndras texternas vÀrderingar mellan de tvÄ böckerna?? I sÄ fall, hur skiljer sig detta Ät?Det resultat jag kommit fram till Àr att det har skett en utveckling bÄde nÀr det gÀller genusperspektiv och centrering kring kristna begrepp i lÀroböckerna.

Barn och stress - Specialpedagogens roll i det förebyggande arbetet/Childern and stress - the roll of the education teacher in the stress prevention

Sammanfattningvis visar resultaten pÄ att barn och ungdomar Àr och upplevs mer stressade idag. Det finns mÄnga orsaker till barns stress och och den tar sig i olika uttryck. Skolans inre och yttre miljö Àr en stor stressfaktor som pÄverkar bÄde yngre och Àldre barn. För att kunna förebygga och motverka stress Àr det viktigt att identifiera stressen tidigt i livet..

"Jag vill ju bara att dom ska bli bra mÀnniskor" : En kvalitativ studie om la?rares arbete med och tankar om skolans va?rdegrund

Syftet med fo?ljande kvalitativa studie a?r att med hja?lp av intervjuer underso?ka la?rares arbete med och tankar om skolans va?rdegrund na?r det kommer till demokrati, fostran, ett ma?ngkulturellt samha?lle och ja?mlikhet. Fra?gesta?llningarna inkluderar a?ven en avsikt att studera hur undervisningen ga?r till, om denna enbart a?r planerad eller om de intervjuade la?rarna vittnar om icke planerade la?rsituationer. Metoden som anva?nds a?r semistrukturella intervjuer som sammansta?lls, transkriberas och analyseras genom att applicera Deweys teorier om intelligent action pa? resultatet.

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->