Sök:

Sökresultat:

3066 Uppsatser om Sjukvćrdsutrustning och medicinsk teknik - Sida 3 av 205

Pedagogers förhÄllningssÀtt och barns möjligheter till teknik i förskolan

Syftet med studien Àr att undersöka vilket förhÄllningssÀtt pedagoger har till teknik samt hur deras förhÄllningssÀtt pÄverkar teknik som innehÄll i förskolan. Studien Àr Àven fokuserad pÄ vad pedagoger ser som hinder respektive möjligheter för att barn ska fÄ uppleva teknik i förskolan.Metoden Àr kvalitativa intervjuer med 10 pedagoger frÄn 8 olika förskolor.Resultatet visar pÄ en nyfikenhet till Àmnet men samtidigt en stor osÀkerhet om vad teknik egentligen innebÀr eftersom teknik inte synliggörs tillrÀckligt konkret i Lpfö 98 (Skolverket 2006), enligt pedagogerna. Pedagogernas brist pÄ kunskap och intresse ses som det största hindret för att kunna erbjuda teknik i förskolan, men Àven vilket material som erbjuds och hur det anvÀnds Àr ett hinder.I diskussionen uppmÀrksammas vikten av pedagogens roll som medforskare samt miljöns betydelse för att barn ska kunna utforska sin omvÀrld..

Temarbete inom teknik: en undersökning om elevers intresse
för Àmnet teknik ökar nÀr vi arbetar temainriktat i skolan

Syftet med vĂ„rt arbete var att undersöka om man kan öka elevers intresse för Ă€mnet teknik dĂ„ man arbetar temainriktat med VA-system i deras nĂ€rmiljö. Undersökningen genomfördes med 15 elever i Ă„r nio vid Svansteins Centralskola i ÖvertorneĂ„ Kommun under sju veckor tid. Arbetet med eleverna omfattade ett temaarbete, med teoristudier, studiebesök och modellbygge, dĂ€r de fick undersöka hur VA-systemet var uppbyggt i deras by. De mĂ€tmetoder vi anvĂ€nde oss av var enkĂ€ter, intervjuer samt observationer. VĂ„r undersökning visar att ett temainriktat arbetssĂ€tt inom teknik bidrar till att öka elevers intresse för Ă€mnet teknik..

Medicinsk yoga vid stress och utmattningssyndrom

Stress Àr en alarmreaktion som uppstÄr nÀr individen hamnar i en situation som innehÄller nya eller ovÀntade stimuli. Det blir skadligt för individen dÄ kroppen inte fÄr tillrÀckligt med ÄterhÀmtning och stressen blir lÄngvarig. Utmattningssyndrom trÀder in dÄ individen ignorerat kroppens signaler tillrÀckligt lÀnge. Medicinsk yoga Àr en typ av komplementÀrmedicin och inriktar sig pÄ hela mÀnniskan, vilket Àr effektivt pÄ individer som upplever stress och utmattningssyndrom. Det Àr en relativt nyutvecklad form av yoga men blir allt vanligare inom hÀlso- och sjukvÄrden.

"With great power comes great responsibility" : En studie av teknik och biologi i superhjÀltefilmer

VÄr tids syn pÄ teknik ser vi tydliga spÄr av i dagens filmer, och kanske framförallt superhjÀltefilmer. DÀr anvÀnder sig bÄde hjÀltar och skurkar av avancerad teknik i sin kamp mot varandra. Men Àven synen pÄ biologi avspeglas i dessa filmer, och det mest intressanta Àr nÀr dessa stÀlls mot varandra. Vi har jÀmfört tvÄ av vÄr tids största hjÀltar, en som anvÀnder sig av teknik och en som har biologiska krafter, för att se vilka likheter och skillnader som finns. HjÀltarna det rör sig om Àr Spider-Man och Batman..

Kursen TMS, en intervjuundersökning bland lÀrare om kursen Teknik, MÀnniska, SamhÀlle

A query using telephone interviews of technology teachers teaching the course "Teknik, MÀnniska, SamhÀlle", a core course of the technique programme at the swedish gymnasium..

Teknik för yngre barn : en litteraturstudie

Studiens syfte Àr att belysa teknikens mÄngfald samt att analysera hur man kan vÀcka barns intresse för teknik och hur man kan skapa inlÀrningstillfÀllen i förskolan. Undersökningen bygger pÄ en litteraturstudie. Forskning och teknikprojekt har studerats. Resultatet visar att framför allt förebilder, teknikmedvetenhet och undervisningsmetod har pÄverkan pÄ barns teknikintresse. Vidare behöver barn komma i kontakt med gammal, enkel och synlig teknik, vilket man kan utgÄ ifrÄn vid planering av förskoleverksamheten i teknik.

Teknik i förskolan : medvetet eller omedvetet

Pedagogerna i förskolan ska ge barnen erfarenheter och kunskaper kring tekniska fenomen i vardagen, vilket Àr ett mÄl som finns med i förskolans lÀroplan. Denna undersökning syftar till att bÄde ge handledning och inspiration inför ett medvetet och aktivt arbete med teknik. I undersökningen genomfördes tvÄ observationsperioder pÄ tvÄ förskoleavdelningar, en arbetande aktivt med teknik och en inte. Fyra intervjuer har Àgt rum, tre stycken pÄ de valda förskoleavdelningarna med pedagoger som bÄde har och inte har utbildning inom teknik. Samtliga pedagoger arbetar med barn i tre till fem ÄrsÄldern. Den fjÀrde intervjun Àr gjord med en fortbildare inom naturvetenskap och teknik.

teknik : i förskolan och grundskolans tidigare Är- finns den?

teknik, skola, förskola, styrdokument, arbeta praktiskt.

LÀrande pÄ elevers villkor : En studie om lÀrande pÄ omvÄrdnadsprogrammet, med fokus pÄ medicinsk grundkurs.

Arbetets syfte Àr att ta reda pÄ om det finns kunskap om lÀrstilar bland lÀrare och elever pÄ gymnasiets omvÄrdnadsprogram. Vidare har arbetet fokuserat pÄ hur undervisningen ser ut i medicinsk grundkurs och hur den kan utvecklas för att anpassas till elevers olika sÀtt att lÀra in. Uppsatsen anknyter till tidigare pedagogisk forskning och teori dÀr nyckelorden Àr lÀrande, lÀrstilar och undervisning.Studiens empiri bestÄr av en lÀrstilsanalys som genomförts i tvÄ klasser samt intervjuer av vÄrdlÀrare och elever, dÀr lÀrarna har undervisat nÄgon av eleverna i medicinsk grundkurs. Arbetet begrÀnsas till att omfatta Richard Bandlers och John Grinders lÀrstilar samt de faktorer som enligt Gardner pÄverkar elevernas inlÀrning.Studien visar att det finns kunskap om de olika lÀrstilarna, sÄvÀl bland lÀrare som elever och att undervisningen i medicinsk grundkurs Àr flexibel. Avslutningsvis hÀvdar uppsatsen att undervisningen kan utvecklas genom att pedagoger bl.a.

Teknikhjulet : En studie över vilken pÄverkan spelet har i barns lÀrande

Denna studie handlar om teknik i förskola. Teknik finns i vÄr vardag och nÄgot man kommer i kontakt med dagligen. Barn behöver fÄ undersöka och uppleva teknik i tidigare Äldrar för att de lÀttare ska kunna sÀtta in teknik i olika sammanhang. Syftet med undersökningen Àr att studera hur spelet pÄverkade barnens lÀrande inom teknik och om spelet kan anvÀndas som inlÀrningsmaterial. MÄlet Àr att öka förstÄelsen av teknik och att vÀcka teknikintresset hos bÄde barn och vuxna.

Flickors och pojkars tankar om teknik: pÄverkas de av ett innovationsprojekt?

Studien undersöker flickors och pojkars tankar om teknik och hur de pÄverkas av ett innovationsprojekt. Undersökningen utfördes i klasserna 6-9 pÄ en liten F-9 skola och de metoder som anvÀndes var enkÀt, observationer och intervjuer. Elevernas tankar om teknik var traditionella, de ansÄg att maskiner, el-motorer och datorer var teknik. Under projektets gÄng hade flickorna svÄrt att hitta problem att jobba med och deras tidigare erfarenhet begrÀnsade deras uppfinningsrikedom. De krÀvde Àven mycket handledning för att fÄ fÀrdigstÀllt sina innovationer.

Genus och teknik : Flickor och pojkars förhÄllningssÀtt till teknik

I lÀroplanen Lpo 94 stÄr det att förhÄllningssÀtten mellan flickor och pojkar skiljer sig ofta Ät. DÄ detta har vÀckt mitt intresse vill jag undersöka om förhÄllningssÀtten skiljer sig Ät mellan flickor och pojkar i teknikÀmnet. Studien innefattar och behandlar detta omrÄde..

Teknik i förskolan - FörskollÀrare om teknik i förskola

I detta examensarbete ville jag studera pedagogernas syn pÄ teknik i förskolan. Tekniken behöver belysas och synliggöras i vardagen för att kunna skapa en grundförstÄelse för vad lÀrandet av teknik innebÀr. Syftet med denna studie var att undersöka vilken medvetenhet som yrkesverksamma pedagoger i förskolan har i teknikÀmnet och pÄ vilket sÀtt pedagogernas innehÄllsmÀssiga kompetens kan pÄverka deras uppdrag i förhÄllande till barns lÀrande samt till lÀroplanen för förskolan. Vad, hur och varför arbetar man med teknik i förskolan? Denna studie fokuserar pÄ förskolans arbete med lÀroplanens innehÄllsaspekter om teknik.

Teknik pÄ lika villkor: en studie av flickors och pojkars
intresse för teknik, sett ur ett genusperspektiv

Detta examensarbete behandlar flickors och pojkars intresse för teknik sett ur ett genusperspektiv. Syftet med arbetet var att identifiera om vi kunde pÄverka flickors och pojkars intresse för teknik med metoden LÀrande cykeln, en konstruktivistisk arbetsmodell bestÄende av tre faser direkt beroende av varandra. Ett konstruktivistiskt synsÀtt innebÀr att lÀrandet Àr aktivt, dvs. att eleven sjÀlv konstruerar sin kunskap. För att utvÀrdera syftet har vi som metod valt att genomföra en enkÀtundersökning, detta för att fÄ en generell bild av den utvalda populationen i undersökningen.

ELF-EAR, Teknik i Levande Rollspel

VÄrt mÄl Àr att förhöja deltagarnas upplevelse i levande rollspel (Àven kallat lajv). Idag finns det inga möjligheter att visualisera övernaturliga förmÄgor. I den hÀr rapporten visar vi ett exempel pÄ hur detta kan realiseras med hjÀlp av teknik. Vi har inriktat oss pÄ att simulera alvers övernaturliga hörsel. Levande rollspel Àr mycket kÀnsligt för störningar frÄn ?vÀrlden utanför?, exempelvis modern teknik och sprÄk.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->