Sök:

Flickors och pojkars tankar om teknik

påverkas de av ett innovationsprojekt?


Studien undersöker flickors och pojkars tankar om teknik och hur de påverkas av ett innovationsprojekt. Undersökningen utfördes i klasserna 6-9 på en liten F-9 skola och de metoder som användes var enkät, observationer och intervjuer. Elevernas tankar om teknik var traditionella, de ansåg att maskiner, el-motorer och datorer var teknik. Under projektets gång hade flickorna svårt att hitta problem att jobba med och deras tidigare erfarenhet begränsade deras uppfinningsrikedom. De krävde även mycket handledning för att få färdigställt sina innovationer. Pojkarna däremot hittade lösningar på sina problem med mer eller mindre komplicerade metoder och jobbade självständigt. Det sista intervjutillfället visade att elevernas syn på teknik hade breddats och mest tydligt var det hos flickorna. Många elever hade nu insett att det mesta är teknik på ett eller annat sätt.

Författare

Jessica Lindbäck Carina Tammilahti

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..