Sök:

Teknik på lika villkor

en studie av flickors och pojkars
intresse för teknik, sett ur ett genusperspektiv


Detta examensarbete behandlar flickors och pojkars intresse för teknik sett ur ett genusperspektiv. Syftet med arbetet var att identifiera om vi kunde påverka flickors och pojkars intresse för teknik med metoden Lärande cykeln, en konstruktivistisk arbetsmodell bestående av tre faser direkt beroende av varandra. Ett konstruktivistiskt synsätt innebär att lärandet är aktivt, dvs. att eleven själv konstruerar sin kunskap. För att utvärdera syftet har vi som metod valt att genomföra en enkätundersökning, detta för att få en generell bild av den utvalda populationen i undersökningen. Vi fann att flickornas och pojkarnas intresse för teknik ökat samt att de fann stimulans i den valda arbetsmodellen. Påverkande faktorer till vårt resultat finner vi i vår positiva inställning, könstillhörighet samt vår medvetna planering och undervisning. Vårt mål var att ge flickorna och pojkarna en öppen och rättvis bild av teknik så att de själva kunde ta ställning till om teknik för dem var fascinerande och användbart.

Författare

Susanne Genberg Veronika Malmbo Erika Strömberg

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..