Sök:

Sökresultat:

14616 Uppsatser om Sjuksköterskors kunskap - Sida 63 av 975

Transformativt lÀrande och reell kompetens : Hur livserfarenheter tillvaratas i arbetslivet

Arbetsmarknadens villkor skapar behov av kompetens utöver den rent yrkesmÀssiga. Reell kompetens avser en persons totala kunskap och kapacitet, Àven sÄdan som inte gÄr att validera. Allt lÀrande förÀndrar dÀrför en persons kompetens, men vissa typer av kunskap Àr starkt förknippad med specifika situationer. Transformativt lÀrande medför förÀndringar i personens identitet och resulterar i en personlighetsintegrerad kunskap som individen bÀr med sig mellan olika sammanhang och situationer. OmvÀlvande livshÀndelser eller undervisning som utmanar tidigare kunskap kan utgöra startpunkter för transformativt lÀrande.

Kemikalier i klÀder-En butiksunersökning om kunskap, vÀrderingar och agerande

Syftet med den hÀr studien Àr att ta reda pÄ vilken kunskap och vilka vÀrderingar som finns i klÀdesbutiker angÄende kemikalier i klÀder och om ekologiska alternativ. Jag vill Àven undersöka pÄ vilket sÀtt information kan pÄverka butikerna till att agera i linje med en hÄllbar utveckling. SÀrskilt vill jag undersöka hur butikernas företagskultur pÄverkar deras strategiska arbete. Jag har gjort en kvalitativ undersökning och intervjuat 13 butiksinnehavare i centrala Malmö. Först trÀffade jag intervjupersonerna i deras butiker, nÄgra mÄnader senare ringde jag upp var och en för att se om de tÀnkt nÄgot pÄ det vi samtalat om eller till och med gjort nÄgra förÀndringar. De flesta av intervjupersonerna visste mycket lite om vad det finns för regler gÀllande kemikalier i textil, de hade dock viss kunskap om ekologiska klÀder.

Upplevelsen av praktisk erfarenhet som kompetensutveckling

Utbildning och livslÄngt lÀrande Àr idag aktuella begrepp i samhÀllet och det finns en sjÀlvklarhet i att skaffa sig en formell yrkesutbildning. Dock finns Àn i dag arbeten som krÀver fysiska handlingar och praktiska erfarenheter. Yrken dÀr individer tillsatt sig kunskap genom att arbeta, inte genom att studera. BadmÀstare Àr en sÄdan yrkesgrupp, dÀr flertalet anstÀllda saknar formell utbildning. Genom en fenomenologisk forskningsansats undersöks pÄ vilka sÀtt en praktisk yrkesgrupp upplever kompetensutveckling och möjligheten att utvecklas i arbetet.

Transsexuella personers upplevelse av bemötande inom hÀlso- och sjukvÄrd

SAMMANFATTNINGBakgrundTranssexualism bedo?ms idag vara en psykiatrisk diagnos. Diagnosen sta?lls av en psykiatriker och da?refter remitteras individen vidare fo?r att genomga? en ko?nsutredning. Fo?r ett juridiskt ko?nsbyte ma?ste en anso?kning go?ras till Ra?ttsliga ra?det vilket a?r en del av Socialstyrelsen.

Stabilitet eller förÀndring? : Personalomsa?ttningens inverkan pa? kunskapsdelning i tva? ledningsgrupper

Medarbetarnas kunskap och kompetens a?r fo?retagens viktigaste resurs fo?r att ha?lla sig konkurrenskraftiga. Det a?r da?rfo?r av sto?rsta vikt att denna resurs bevaras och utvecklas inom organisationen genom kunskapso?verfo?ring mellan ansta?llda. Fo?retags ledningsgrupper besta?r av individer som anses ha ho?g kunskap och kompetens och som tillsammans ansvarar fo?r hela verksamheten.

HUR MÅR DU EGENTLIGEN? En Littertaurstudie Om Hur Individer Med MigrĂ€n Upplever Livskvalitet

Bakgrund: MigrÀn Àr ett outtalat folkhÀlsoproblem dÀr kÀnnedom om dess pÄverkan pÄ individens livskvalitet saknas. Brist pÄ kunskap om migrÀn kan vara en faktor till att tillstÄndet inte klassas som en sjukdom bland omgivningen utan att den ses som en vanlig huvudvÀrk. Sjuksköterskan har som ansvar att inhÀmta kunskap angÄende migrÀns pÄverkan pÄ individen, dÄ ökad kunskap medför ett bÀttre bemötande och ökad förstÄelse och dÀrmed en bÀttre kvalitet pÄ vÄrden. Med utgÄngspunkt frÄn Joyce Travelbees teori om relationen mellan vÄrdare och vÄrdtagare poÀngteras vikten av att sjuksköterskan skapar en mellanmÀnsklig relation med patienten dÀr mötet prÀglas av empati och sympati. Syfte: Att belysa forskning angÄende upplevelsen av migrÀn och dess pÄverkan pÄ livskvalitet bland vuxna 18-45 Är.

Gör det rÀtt frÄn början : En studie om framtagande och lansering av nya varumÀrken i enskilda företag

Syftet med uppsatsen Àr att ur ett företagsperspektiv analysera och klargöra hur enskilda företag arbetar vid framtagande samt lansering av nya varumÀrken. Uppsatsen syftar ocksÄ till att identifiera samt utvÀrdera likheter och skillnader i varumÀrkesbyggandeprocessen mellan olika företag. I anslutning till uppsatsens syften har vi formulerat följande övergripande forskningsfrÄga; Vilka kÀnnetecken kan urskiljas i varumÀrkesbyggandeprocessen av ett nytt varumÀrke inom konsumenthandeln? För denna uppsats har vi valt att genomföra en kvalitativ studie som kommit att anta ett abduktivt perspektiv. Valet av metod baseras pÄ att vi Àmnade erhÄlla en fördjupad kunskap samt att metodens tillvÀgagÄngssÀtt tilltalar oss.

Gör dina egna kartor : undersökning om kartan som metod och kunskapsbyggare

PÄ vilka sÀtt kan kartor hjÀlpa oss i dagens samhÀlle? De flesta av oss har tillgÄng till en karta med GPS nÀr som helst, i vÄra telefoner. Behöver vi kartan i vÄrt dagliga liv pÄ andra sÀtt Àn genom denna (ganska) exakta positionering? Det Àr nÄgra av frÄgorna som stÀlls i detta examensarbete, dÀr kartan undersöks som metod och byggare av kunskap. I detta arbete har mitt intresse för kartor slagits samman med ett hantverksnÀra arbetssÀtt.

HÀlsostigen : -En studie om barns inlÀrning med spel som inlÀrningsmaterial

Syftet med denna studie var att undersöka om ett brÀdspel Àr ett bra inlÀrningsmaterial för barn i förskolan och i förskoleklassen. Studien syftade Àven till att studera om det finns nÄgon skillnad i resultat mellan de olika Äldrarna i förskolan respektive förskoleklassen. Spelet HÀlsostigen Àr ett egendesignat spel som Àr utformat av bÄde mig och min kurskamrat. Undersökningen har utförts pÄ 31 barn i bÄde förskolor och förskoleklasser vid tre olika tillfÀllen. Innan studien startade genomfördes ett test för att fÄ ett mÄtt pÄ vilka kunskaper barnen hade om kost och hÀlsa innan de hade spelat HÀlsostigen.

Sjuksköterskors erfarenheter av suicidriskbedömning vid telefonrÄdgivning inom primÀrvÄrden.

Att utföra en suicidriskbedömning inom telefonrÄdgivning Àr en komplex arbetsuppgift som krÀver erfarenhet och tyst kunskap. Trots flertalet utmaningar och upplevelse av otillrÀcklig kunskap utför ÀndÄ sjuksköterskorna dessa bedömningar. Syftet med denna studie Àr att belysa sjuksköterskors erfarenheter av suicidriskbedömning vid telefonrÄdgivning inom primÀrvÄrden för att försöka förstÄ detta fenomen nÀrmre. Studien Àr uppbyggt pÄ en kvalitativ design med induktiv ansats. Datainsamlingen har skett via fem stycken semistrukturerade intervjuer som analyserats med hjÀlp av Graneheim och Lundmans (2004) kvalitativ innehÄllsanalys med en manifest ansats.

Sjuköterskestudenters attityder till hivrelaterad sjukdom och hivpositiva patienter : En litteraturstudie

Syftet med litteraturstudien var att beskriva sjuksköterskestudenters attityder till hivrelaterad sjukdom och mÀnniskor som lever med hiv. Ett ytterligare syfte var att granska undersökningsgrupperna utifrÄn urval och bortfall i de valda artiklarna som ingick i studien. Föreliggande studie har en deskriptiv design och omfattar 13 artiklar med kvantitativ och kvalitativ ansats. Resultatet visade att negativa attityder förekom i varierande utstrÀckning bland sjuksköterskestudenter i alla vÀrldsdelar. Detta trots att majoriteten av deltagarna i studierna var positivt instÀllda till vÄrda och behandla mÀnniskor som lever med hivrelaterad sjukdom.Faktorer som visade sig kunna pÄverka attityder var Älder, arbetslivserfarenhet, kunskap om hivrelaterad sjukdom och att personligen kÀnna nÄgon som lever med hiv.

Att vara resurspersonal i förskolan ? tre pedagoger resonerar kring sitt uppdrag

I denna kvalitativa studie har jag intervjuat tre informanter vilka arbetar som resurspersonal i förskolan. Syftet med studien Àr att synliggöra deras bild av sitt uppdrag. FrÄgestÀllningen löd följaktligen: Hur resonerar resurspersonalen kring sitt uppdrag, det vill sÀga arbetet med funktionsnedsatta barn? Vilken roll har resurspersonalen i den dagliga verksamheten? Vilka faktorer anser resurspersonalen vara av största betydelse för barnets utveckling? I studien diskuteras resultatet i förhÄllande till Enös (2005) om förskolepersonalens professioner. DÀr vill hon synliggöra personalens kompetens och kunskap. Tideman (2005) och Lutz (2009) tar upp begreppen normalitet och avvikande och menar att alla ska inkluderas i den pedagogiska verksamheten.

Livet efter en brÀnnskada : - ett individperspektiv

Individer som blivit brÀnnskadade upplever bÄde fysiska och psykiska hinder. En acceptans av den nya kroppen kan ta lÄng tid. Under rehabiliteringsprocessen pÄ sjukhuset arbetar det multiprofessionella teamet med denna patientgrupp för att de ska kunna klara av vardagen. Sjuksköterskan bör ha god kunskap av att vÄrda brÀnnskadade patienter. Syftet med litteraturstudien var att belysa hur individen upplever sin livssituation efter en brÀnnskada för att sjuksköterskan ska fÄ en ökad kunskap och dÀrigenom kunna ge en god omvÄrdnad.

Inkludering i den pedagogiska verksamheten : En studie kring arbetet med barn i behov av sÀrskilt stöd

Temat för arbetet Àr musikskapande och har som syfte att undersöka min individuella kreativitet och dess kÀnnetecken. Men syftet bestÄr ocksÄ i att avgöra anvÀndbarheten av detta. Det rör sig om en psykologisk sjÀlvstudie med ett fenomenologiskt angreppssÀtt. I mitt fall har detta inneburit att jag, efter att ha arrangerat en i mitt tycke kreativ upplevelse, beskrev denna hÀndelse för att sedan analysera texten pÄ fenomenologiskt vis. P.g.a.

Sjuksköterskans metoder för att minska spridningen av meticillinresistenta staphylococcus aureus i sjukhusmiljö

Syfte: Syftet med denna litteraturstudie Àr att undersöka vad som publicerats angÄende vilka metoder sjuksköterskan kan anvÀnda sig av för att förhindra spridning av meticillinresistenta Staphylococcus aureus (MRSA) i sjukhusmiljöer. Bakgrund: Infektioner orsakade av MRSA gör MRSA till en av de största utmaningarna i modern sjukhusmiljö runt om i vÀrlden. Dominerande Àr att smittan sprids frÄn patient till patient genom vÄrdpersonalens hÀnder eller förorenade handskar. I enlighet med gÀllande riktlinjer Àr sjuksköterskan skyldig att förebygga smitta. Metod: Litteraturstudie med artiklar frÄn primÀrkÀllor. Dessa granskades med Willmans granskningsmall. Resultat: Totalt identifierades och beskrevs fyra olika teman. 1.

<- FöregÄende sida 63 NÀsta sida ->