Sök:

Transformativt lärande och reell kompetens

Hur livserfarenheter tillvaratas i arbetslivet


Arbetsmarknadens villkor skapar behov av kompetens utöver den rent yrkesmässiga. Reell kompetens avser en persons totala kunskap och kapacitet, även sådan som inte går att validera. Allt lärande förändrar därför en persons kompetens, men vissa typer av kunskap är starkt förknippad med specifika situationer. Transformativt lärande medför förändringar i personens identitet och resulterar i en personlighetsintegrerad kunskap som individen bär med sig mellan olika sammanhang och situationer. Omvälvande livshändelser eller undervisning som utmanar tidigare kunskap kan utgöra startpunkter för transformativt lärande. Dock leder livserfarenhet inte automatiskt till lärande. Studien undersöker hur människor kan tillvarata sina livserfarenheter genom transformativt lärande så att detta kan bidra till att utveckla kompetens som de har nytta av i arbetslivet.Studien baseras på semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma personer i åldrarna 35-53 år som alla varit med om att byta yrke eller arbetsuppgifter. Intervjusvaren visar att transformativa lärprocesser kan resultera i en god cirkel av lärande. Den största vinsten av lärandet var enligt respondenterna den trygghet och empowerment som kommer av att lära känna sig själv, veta vem man är och vad man vill. Detta resulterar i förändring av personliga egenskaper som upplevs som tillgångar i arbetslivet: förmåga till empati och att lyssna på andra samt ökad omsorg om andra människor utifrån den egna tryggheten. Lärandet består också i att personerna genom sina livserfarenheter utvecklar bedömningsförmågan för vad man ska acceptera och var man ska dra sina gränser, samt ett nytt förhållningssätt till lärande och förändring, där feedback och kritik ses som användbara tillgångar för att ytterligare växa som människa och utveckla sin kompetens.

Författare

Jessica Gustafsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..