Sök:

Inkludering i den pedagogiska verksamheten

En studie kring arbetet med barn i behov av särskilt stöd

Temat för arbetet är musikskapande och har som syfte att undersöka min individuella kreativitet och dess kännetecken. Men syftet består också i att avgöra användbarheten av detta. Det rör sig om en psykologisk självstudie med ett fenomenologiskt angreppssätt. I mitt fall har detta inneburit att jag, efter att ha arrangerat en i mitt tycke kreativ upplevelse, beskrev denna händelse för att sedan analysera texten på fenomenologiskt vis. P.g.a. en komplikation som uppstod, då jag både var försöksperson och analytiker, resulterade undersökningen i, förutom den strukturella beskrivningen, innehållande min kreativitets individuella kännetecken, en kombinerad modell för självanalys. Användbarheten av undersökningen är kunskap d.v.s. förslag till kreativitetsfrämjande åtgärder och vad att vidare undersöka psykologiskt sett. För den största upptäckten i denna undersökning är att kunskap inte är en slutgiltig konstruktion utan visar på nya undersökningsmöjligheter i sin egen bristfällighet.

Författare

Anna Ekström Emilie Jakobsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..