
Sökresultat:
11845 Uppsatser om Sjuksköterska-patient-relation - Sida 13 av 790
Två år av sorg Anhörigas livsberättelser om sin sorgeprocess
The study is based on a new approach on how Swedish healthcare is supposed to be controlled and organized. There is a renowned administration problem within Swedish healthcare, which seems to be an obstacle to exploit the resources to the fullest. The latest venture within the healthcare system is patient involvement, where the patients become co-producers of their own care, which aims to both improve and make healthcare more efficient. A few wards in Sweden have implemented this new approach whereupon the study intends to discuss the effectiveness and efficiency in some of these.The study is restricted to three wards, whereof two of these are inpatient wards and the other one is an outpatient ward, within the medical clinic in Jönköping County Council, which has implemented the patient involvement approach in their daily work. The methodology for this study is qualitative in its nature where a time study of personnel time allocation and supplementary interviews with managing nurses on the wards have been conducted.
Betydelsen av patientinformation och kommunikation mellan tandvårdsteamet och patient - En litteraturöversikt
Syftet med min studie är att genom att studera frånvarostatistik, betygstatistik, nationella prov åk 5 och intervju med elever och skolpersonal försöka hitta ett mönster i orsakerna till skolk samt metoder för att motverka skolk..
Bemötande på en akutmottagning.
Dagligen söker många patienter sig till akutmottagning, dessa patienter är oftast oroliga och ångestfyllda. Syftet med litteraturstudien var att beskriva kritiska aspekter av bemötande bl a gällande information, trygghet och bekräftelse hos patienter som söker på en akutmottagning. Granskning och bearbetning av 13 vetenskapliga artiklar genomfördes för att besvara syftet. Resultat av denna studie visar att många gånger brister det i informationen angående väntetider. Många känner sig otrygga och känner att de inte blir bekräftade som människa.
Upplevelsen av att stå i transplantationskö ur ett patient- och anhörigperspektiv : en studie av självbiografier
Väntan på transplantation kan vara en komplex situation för patient och anhörig. Studiens syfte var att belysa vad patienter och deras anhöriga upplever när de står i kö för en organtransplantation. Metoden som användes var en kvalitativ ansats där fyra självbiografier lästes och analyserades.I resultatet framkom att upplevelserna startade med beskedet om att transplantation var nödvändig för den fortsatta överlevnaden, tills beskedet om transplantation kom och patienterna lades in för operation.Analysen av den insamlade datan resulterade i fem kategorier: Insikten om sjukdomens allvar, Mellan hopp och förtvivlan, Tankar kring döden, Samvetskval och Ett efterlängtat besked. Resultatet kan användas till att öka förståelsen hos vårdpersonal för vad patienterna och deras anhöriga genomgår känslomässigt under deras väntan på organtransplantation..
Patienters upplevelser av bemötandet och sjuksköterskans stöd vid akut hjärtinfarkt
Syftet med litteraturstudien var att beskriva hur patienter som drabbats av hjärtinfarkt upplever mötet med sjukvårdspersonal i samband med insjuknandet samt hur sjuksköterskan genom sitt bemötande och sina omvårdnadsåtgärder kan stödja och hjälpa patienten.Metod: Litteraturöversiktens resultat baserades på 18 vetenskapliga artiklar. Dessa granskades, analyserades och sammanställdes av båda författarna. Resultat: Resultatet i studien visar på att sjuksköterskans bemötande gentemot patienten har en stor betydelse för hur patienten upplever vården. Ett bra bemötande är en förutsättning för att det skall bli en god relation för en bra vård. Patienter som har fått ett bra bemötande, information och är involverad i behandlingen är mer till freds och detta har stor betydelse för patientens tillfrisknande.
Patienters upplevelser av mötet med sjuksköterskor på akutmottagningar
Vid akut sjukdom eller skada är det i huvudsak akutmottagningen som handhar det akuta omhändertagandet av en skadad, orolig och ostabil patient. Det påvisades i denna studie att patienten som söker vård på akutmottagningen ofta känner sig underlägsen, ignorerad och bortglömd av sjuksköterskan. Det är därför av stor vikt att sjuksköterskan bedriver en omvårdnad som inger trygghet och säkerhet hos patienten. Syftet med studien var att beskriva patienters upplevelser av mötet med sjuksköterskan på akutmottagningen. Syftet besvarades genom en litteraturstudie där 12 kvalitativa artiklar analyserades.
Att leva i skuggan av bröstcancer Partners erfarenheter av den förändrade relationen
I Sverige insjuknar 15-20 kvinnor varje dag i bröstcancer. Att få beskedet att man lider av bröstcancer är en livskris som inte enbart påverkar kvinnan utan även hennes partner. Kvinnans lidande är det som uppmärksammas, och männen lider oftast i det tysta. Som sjuksköterska är det viktigt att skapa en vårdrelation till patienten, men det är lika vik-tigt att skapa en vårdrelation till närstående, det är därför viktigt att man ser familjen som en helhet. Att ha en helhetssyn i vårdrelationen innebär att genom att stödja man-nen i dennes lidande kan detta bidra till en förbättrad relation mellan paret och även minskat sjukdomslidande för kvinnan.Vårt syfte var att belysa vad det kan innebära att leva i en relation med en bröstcancer-drabbad kvinna, samt att belysa vårdrelationens betydelse.
Mötets betydelse för patientens inställning till vården
Bakgrunden behandlar vårdsituationen i mötet mellan patient och vårdare. Mötet
påverkar och kan därför ha betydelse genom att det ligger till grund för
patientens inställning till vården. Joyce Travelbees teoretisk referensram har
valts då den fokuserar på mellanmänskliga dimensioner i omvårdnad. Syftet med
studien var att undersöka upplevelsen i mötet mellan patient och vårdare, och
dess betydelse för patientens inställning till vården. Syftet besvarades genom
en kvalitativ innehållsanalys av vetenskapliga artiklar.
Prevention of catheter-associated urinary tract infection
AbstractBackground: After a while the usage of urinary catheters leads to UTI which for the patient means inconvenience, suffering and pain. Aim: The aim of this study was to illuminate how to prevent UTI from patients with indwelling catheter. Method: This study was a literature review in which the articles have been searched for in PubMed, Cinahl and ELIN@Kristianstad. Results: It is important for the nurse to clean the periutheral area before inserting the catheter, and has the knowledge of different cathetermaterials. Silver alloy-coated catheters reduces the rate of UTI.
Operationssjuksk?terskans kompetens f?r en effektiv operation och minskad komplikationsrisk
Bakgrund: En operation leder i vissa fall till on?digt lidande f?r patienten i form av
postoperativa s?rinfektioner, hypotermi samt tryck- och nervskador. Forskning visar att det
finns samband mellan dessa komplikationer och l?ng operationstid. F?r att undvika dessa
beh?vs mer kunskap om vilka faktorer som kan f?rkorta operationstiden.
Icke-verbal kommunikation i vården : mellan vårdpersonal och patient
Bakgrund: Det finns två olika typer av kommunikation; verbal kommunikation och icke-verbal kommunikation. Den icke verbala-kommunikationen rör allt som inte har med ord att göra exempelvis kroppsspråk, beröring och ögonkontakt. Studier visar en brist på icke-verbal kommunikation i akuta vårdsituationer samt att patienter önskar mer icke-verbal kommunikation från vårdpersonalen. Det är även viktigt att vårdpersonal ser patienter som unika individer.Syfte: Syftet meddenna studie är att beskriva hur icke-verbal kommunikation mellan vårdpersonal och patient uttrycks i vården.Metod: Detta examensarbete är baserat på en litteraturstudie där relevant litteratur för syftet sökts i diverse databaser. Tio stycken artiklar valdes ut som alla berörde den icke-verbala kommunikationen mellan vårdpersonal och patient.Resultat: Tre teman kunde identifieras; Rädsla och osäkerhet hos vårdpersonal, Vårdpersonalens personliga förutsättningar och Beröring ? en balansgång mellan genuinitet och förtryck.
Avslappning och massage i omvårdnadsarbetet. En litteraturstudie om hur avslappning och massage kan befrämja hälsa.
The purpose of this literature review is to gain knowledge of how a nurse can relieve a patient´s suffering and promote a patient´s health on his/her own without pharmacologic aid. The method is a literature review based on 10 scientific articles. The study is influenced by Antonovskys view of health. The result showed four clear themes: (1) reduced anxiety / worry and physiological effects, (2) well-being and quality of life, (3) steps towards self-care and (4) relations. Relaxation and massage proved to have calming and pain-relieving effects.
Patienters upplevelse av delaktighet i sin vård : en litteraturstudie
Bakgrund: Relationen mellan sjuksköterska och patient har genomgått stora förändringar. Från att patienten tidigare sågs som ett objekt utan egna resurser, till att idag ses ur ett holistiskt perspektiv, som en individ med styrkor, tillgångar och som är expert på sin egen person. Begreppet patientdelaktighet uppmärksammades år 1978 av World Health Organization i Alma-Ata deklarationen och har sedan dess fått större utrymme i vården. Patienters lagliga rätt till delaktighet i sin vård är idag omfattande och det är vårdpersonalens skyldighet att informera och involvera sina patienter. Patienter idag ställer allt högre krav på sjukvården och det är en utmaning för sjuksköterskor att kunna förhålla sig till dessa.Syfte: Syftet var att belysa faktorer som påverkar patienters delaktighet i sin vård.Metod: En litteraturstudie baserad på elva vetenskapliga artiklar analyserade med induktiv ansats.Resultat: Författarna fann elva underteman som påverkade patienters upplevelse av delaktighet i sin vård.
Humor - ett hjälpmedel i omvårdnaden : ur sjuksköterskans och patientens perspektiv
Patienter som drabbas av sjukdom eller skada kan vara i behovav stöd och uppmuntran i omvårdnaden. Sjuksköterskans uppgift är att lindra lidande och främja hälsa där humor kan vara ett hjälpmedel för både sjuksköterska och patient. Syftet med litteraturstudien var att undersöka humorns användning inom omvårdnaden ur sjuksköterskans och patientens perspektiv. Litteraturstudiens resultat grundas på tio vetenskapliga artiklar som söktes i olika omvårdnadsdatabaser, kvalitetsgranskades och analyserades. Resultatet visar att humor är relationsskapande och förbättrar kommunikationen mellan sjuksköterska och patient.
KVINNORS UPPLEVELSE AV LIVMODERTRANSPLANTATION
Bakgrund: Livmodertransplantation ?r en behandling mot ofrivillig barnl?shet som
beforskats vid bland annat Sahlgrenska Universitetssjukhuset de senaste decennierna.
Absolute Uterine Factor Infertility (AUFI) inneb?r en avsaknad av livmoder.
Livmodertransplantation inneb?r att kvinnor som lider av absolut infertilitet f?r en m?jlighet
att motta en livmoder fr?n en donator f?r att kunna b?ra och f?da sina egna barn. Tidigare har
det inte funnits n?gra behandlingar mot denna typ av infertilitet och d?rf?r har adoption eller
surrogatmoderskap varit de enda alternativen f?r dessa kvinnor. Livmodertransplantation ?r
fortfarande i forskningsstadiet i Sverige men kommer med stor sannolikhet att erbjudas som
behandling inom snar framtid.