Sök:

Sökresultat:

471 Uppsatser om Scania - Sida 15 av 32

Utveckling av provmetodik för HVAC på lastbil : - Klimatprovning i vindtunneln CD7

I detta examensarbetet undersöks hur provningen av HVAC på lastbilar skall utföras iklimatvindtunneln CD7 som Scania färdigställer till år 2013. HVAC omfattar kupéuppvärmning,ventilation samt AC och har därmed en stor betydelse för klimatkomforten inne i lastbilshytten.Med klimatvindtunneln CD7 kommer olika tester att kunna utföras i en kontrollerad miljö medallt från ökenklimat till snöig vinter. De nya möjligheterna som kommer med klimatvindtunnelnCD7 är även anledningen till att en ny provmetodik behöver undersökas och tas fram.Studien föreslår fyra stycken provmetoder för HVAC samt en struktur för dokumentationen.Provmetoderna som har valts fokuserar på sol-, regn- och snösimuleringar. Dessa provmetoder ärbaserade efter vad som kan samt bör testas i CD7, vilket är en del av syftet med examensarbetet.Solsimuleringar har i empirin visat sig vara bland de mest förekommande proven när det gällertestning av HVAC och klimatkomfort.Provmetoderna syftar till att skapa en utgångspunkt för konstruktörer och testingenjörer vidutformningen av prover. Det gör testningen repetitiv samtidigt som tid sparas genom attdokumenterat underlag finns att tillgå.En av målsättningarna med examensarbetet har varit att studien ska användas förvidareutveckling av provmetoder för HVAC på Scania.

Utveckling av heltäckande gångbord

This thesis work is a 30hp D-level assignment in design as a co-operation between MälardalenUniversity and Scania CV AB in Södertälje. The purpose was to develope a close fitted catwalk.The market has seen an increasing value for these types of applications and have the ambition to keep up with the rest of the competitors. The catwalks of todays standards shall be estetical attractive, have a non slippery surface and be costefficient.While working with this project I have spent a lot of time with the concept proposals and with the evaluation of the concepts, resulting in a final CAD model and a approximation of the cost estimate. The new catwalk fulfils all the new recommendations and rules as sharp edges, ADR, the height of the stepup and a non slippery surface with built in drainage..

Remote concept

Projektet avser en konceptuell utveckling av en produkt för Scania. Scania är idag en världsledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar och industri- och marinmotorer med huvudkontor i Södertälje. Syftet för projektet har varit att utreda vilka funktioner som chauffören har behov av att kunna kontrollera utanför lastbilshytten. Genom att undersöka arbetsflödet, analysera och lyfta fram var förbättringar kan göras, utveckla ett effektivt och innovativt koncept för att sedan kunna ge rekommendationer för framtida arbete. Tanken har även varit att öka varumärket Scanias exklusivitet genom att tillföra ett mervärde för kunden.Rapporten beskriver metoder, genomförande och resultat för projektet som har utförts som ett examensarbete för civilingenjörsutbildningen Teknisk design vid Luleå tekniska universitet.

Fem-studie av rörelser i planet mellan bakaxelbrygga ADA1100 och centralväxelhuslock R780

This thesis has been performed at Scania CV AB Technical Centre in Södertälje and its aim hasbeen to study the causes and effects of deformations in the interface between the rear axlehousing ADA1100 and the central gear house R780 during operation. Design changes that wouldincrease the sealing capability of the studied interface are also suggested. Finite element (FE)and CAD software have been the primary tools in this study.Finite element (FE) simulations are used in the industry to predict and develop engineeringdesigns. The main motive for FE simulations has traditionally been to identify weak spots in thedesign, regarding high tensions and large deformations.The FE model is an aggregation of submodels and interface models that represents the rear axlehousing, suspension, central gear, central gear housing, wheels, bolts and weldings, and theirinteractions. The submodels have different material properties and they are connected withcontact interface models.Boundary conditions are defined on the bushings in front of the rear axle and on the air bellowsbehind the rear axle.

Metodik för kravhantering inom materialhantering

Dagens industrier strävar efter kapitalrationaliseringar i form av bland annat effektivare materialhantering. Det gäller att i ett tidigt skede integrera produktutvecklingsstadiet och produktionsutvecklingen för att på så sätt få ett transparant system i hela ledet. För att kunna arbeta på det sättet krävs en grundlig och noggrann planering av hela processen.Syftet med detta examensarbete är att ta fram ett underlag för beslut om transportlösningar och materialhantering. Ett annat syfte är att med hjälp av fallstudie observera olika transportlösningar och materialhantering som sker i olika system för att i sin tur kunna utveckla och ta fram en generell process för materialhantering. Fallstudien utfördes på företaget Scania, avdelning Scania Motorverkstad.Examensarbetet inleddes med en grundläggande litteraturstudie.

Designförändring och Kalibrering av provrigg för flödesmätningar av insprutningsinjektor.

SammanfattningDetta examensarbete är utfört av två KTH studenter på uppdrag av avdelningen för insprutningsprestanda (NMCX) på Scania CV AB i Södertälje. Projektets huvudsyfte var att vidareutveckla och utföra utredande provning på en testrigg som nyligen konstruerats för att studera bränsleinjektorers prestanda. En ny testmetod existerar som genom att utföra tester i luft istället för vätska ger bättre noggrannhet i mätningar av multipla injektioner. Detta tack vare att mindre oscillationer uppstår med den nya mätmetoden.Mätmetoden ger även möjligheten att utföra hål till hål jämförelser för flödet genom hålen i spridaren på injektorerna. Baserat på denna så kallade impulsmätmetod, utvecklades nyligen en provrigg och målet med examensarbetet är att färdigställa denna genom såväl konstruktionsförändringar och att utvärdera mätdata så att den kan tillämpas vid provning för insprutningsinjektorer på Scania.Mätmetoden är baserad på principen att med hjälp av en tryckgivare mäta sprayernas kraft när de träffar givarens spets och på så sätt analysera injektorns prestanda.

Virtuell verifiering av montering i tidiga faser i Scanias motorutveckling

Vid utgången av 2011 hade Scania det året levererat omkring 72 000 lastbilar, 8 000 bussar och 7 000 marin- och industrimotorer. Denna jätte inom branschen för tillverkning av tunga fordon är välkänd för sin företagsfilosofi där de tre kärnvärdena kunden först, respekt för individen och kvalitet utgör grunden. Utifrån dessa utvecklas hela företagets verksamhet. Virtuella metoder för monteringsverifiering har använts vid Scanias chassimontering och hyttmontering sedan ett antal år under benämningen digital provmontering (DTA). Idén har varit att säkra monterbarheten i tidiga faser i produktutvecklingsprocessen, innan fysiska prototypartiklar beställs.Syftet med detta examensarbete är att undersöka om virtuella metoder skulle kunna införas även vid motormonteringen.

Sveriges första flerbostadshus med plusenergiteknik : Köldbryggors inverkan på energianvändningen, en jämförelse mellan plusenergiteknik och konventionellt byggande

The thesis presented in this report has been made on behalf of Scania and their basic frame design department with the subject to solve an implementation of a weight sensing system in the chassis. The system is supposed to be implemented in the seat springs, and the reason for this is that all the force will have to go through the weight sensing transducers. With all the force going through the transducers the weight sensing system will not be sensitive for the differences in tolerances from manufacturing. The transducers could be pre-calibrated to avoid a calibration of the whole vehicle after it?s completed from the manufacturing line.Weight sensing systems is today a reality in trucks with air springs.

Kvalitetssäkring i manuell svetsline

Detta examensarbete har genomförts på Ferruform AB, Luleå, som är ett helägt dotterbolag till Scania AB. Här produceras bakaxelbryggor, tvär- och sidobalkar samt stötfångare till lastbilar och bussar. Ferruform arbetar ständigt med att förbättra sin produktion och en del i detta förbättringsarbete är att höja den interna kvaliteten och därmed minska slöserier. Ett problem finns idag med att kvalitetssäkra de bakaxlar som kommer från den manuella svetslinen. Syftet med arbetet har varit att identifiera grundorsaker till dessa problem och finna lösningar för att eliminera dem.

Optimering av testning av säkerhetskritiska funktioner

Inom industrin används olika testmetoder för att uppnå hög kvalitet i mjukvarukontrollerade system. Kvalitetskraven är särskilt höga för säkerhetskritiska system t.ex. styr- och reglersystem i fordon. I det här examensarbetet används två analysmetoder (Fault Mode and Effects Analysis och Fault Tree Analysis) för att ta fram ett nytt säkerhetstest för ett broms- och växlingssystem som Scania tillverkar. Det studeras även hur formella metoder kan användas för att ytterligare öka kvalitet ochh tillförlitlighet.

Product/Service-Systems ? en litteratur undersökning för att definiera och differentiera forskningsområdet

Inom industrin används olika testmetoder för att uppnå hög kvalitet i mjukvarukontrollerade system. Kvalitetskraven är särskilt höga för säkerhetskritiska system t.ex. styr- och reglersystem i fordon. I det här examensarbetet används två analysmetoder (Fault Mode and Effects Analysis och Fault Tree Analysis) för att ta fram ett nytt säkerhetstest för ett broms- och växlingssystem som Scania tillverkar. Det studeras även hur formella metoder kan användas för att ytterligare öka kvalitet ochh tillförlitlighet.

Kvalitetssäkring av godstransport: En studie om sidobalken på Scania Ferruform

Detta examensarbete är utfört på Scania Ferruform AB i Luleå, helägt dotterbolag till Scania. Scania och Ferruform arbetar ständigt med förbättringar där en del av förbättringsarbetet handlar om att minimera avvikelser som uppkommer i produktionen. Sidobalken har under en längre tid omgärdats av avvikelser när det gäller hantering och transport av produkten. Företaget har idag en önskan om att kunna minska de negativa orsaker som påverkar produkten sidobalk. Examensarbetets syfte har varit att se över vad som händer under hantering och godstransport av sidobalken samt säkra kvaliteten av processen fram till produktionsort.

Ytstrukturer och processer för hårdbearbetning av kugghjul och axlar

Detta examensarbete har utförts vid Linköpings universitet i samarbete med Scania Transmission i Södertälje och behandlar kravsättning av ytstrukturer samt processer för hårdbearbetning av kugghjul och axlar. Aktuella artikelritningar innefattar endast krav för Ra-värde, den aritmetiska medelavvikelsen för ytjämnhetsprofilen (R-profilen). Förslag på nya parametrar enligt av Scania tillämpade SS-EN ISO standards har tagits fram, detta för att ge en noggrannare beskrivning av vilken ytstruktur som skall uppnås. Resultatet är generellt tillämpningsbart men fokuseras mot kugghjulens hål, plan och diametrar. Vidare presenteras en jämförelse mellan metoder så att transmissionsverkstäderna kan tillverka kugghjul/axlar på ett kostnadseffektivare sätt.

Statistisk processtyrning: ny utformning av den mättekniska produktionsberedningsprocessen vid Scania CV AB

Syfte: Detta arbete ämnar skapa förutsättningar för transmissionsavdelningen (DG) och Scania CV AB i stort att förbättra sin konkurrenssituation genom att introducera ett standardiserat arbetssätt för variationsreducering och korrekt tillämpning av koncept inom statistisk processtyrning. Dessutom är förhoppningen att arbetet bidrar till en ökad förståelse för hur andra företag som befinner sig i liknande situationer, kan angripa problemet med oönskad variation. Metod: Ett teoretiskt ramverk kallat MEST-modellen angav ett antal komponenter som är vitala för en framgångsrik implementering av statistisk processtyrning. De framtagna arbetssätten för dessa komponenter är främst en kombination av Scanias tidigare arbetssätt, SKF: s koncernsvida arbetssätt och en litteraturstudie, som sedan påverkats av interna och externa krav gällande deras utförande. Resultat: Den slutliga produkten av detta arbete är en sekventiell modell, som behandlar mätningars kvalitet, statistiska grundantaganden, föreslår lämpliga styrstrategier samt hur verifiering av denna styrstrategi skall gå till.

Hur leker lika barn bäst? : - Utvecklande av generella riktlinjer vid förhandlingar mellan svenskainköpsavdelningar och tyska leverantörer

Titel: Hur leker lika barn bäst? ? Utvecklande av generella riktlinjer vid förhandlingar mellansvenska inköpsavdelningar och tyska leverantörerFörfattare: Karin Axelsson, Martina Hult och Sara SvenbladHandledare: Lisa MelanderBAKGRUND: Många studier har bedrivits om förhandlingsmönster, och på senare tid äveninternationella sådana. Detta på grund av internationaliseringen som ägt rum under de senasteårtiondena. Man har fokuserat på att beskriva svårigheter och utmaningar i exempelvis västerländsk-asiatisk förhandling, medan förhandlingar mellan två västerländska parter som allmäntanses vara relativt lika varandra har fått betydligt mindre uppmärksamhet. Den geografiska,kulturella och språkliga närheten vilseleder oss att tro att interaktioner av olika slag inte innebärnågra svårigheter för tyska respektive svenska parter.

<- Föregående sida 15 Nästa sida ->