Sök:

Formgivning och konstruktion av handikapphjälpmedel

Vid utgången av 2011 hade Scania det året levererat omkring 72 000 lastbilar, 8 000 bussar och 7 000 marin- och industrimotorer. Denna jätte inom branschen för tillverkning av tunga fordon är välkänd för sin företagsfilosofi där de tre kärnvärdena kunden först, respekt för individen och kvalitet utgör grunden. Utifrån dessa utvecklas hela företagets verksamhet. Virtuella metoder för monteringsverifiering har använts vid Scanias chassimontering och hyttmontering sedan ett antal år under benämningen digital provmontering (DTA). Idén har varit att säkra monterbarheten i tidiga faser i produktutvecklingsprocessen, innan fysiska prototypartiklar beställs.Syftet med detta examensarbete är att undersöka om virtuella metoder skulle kunna införas även vid motormonteringen. Det är en förundersökning inriktad på organisation och arbetsmetoder vid avdelningarna för motorutveckling respektive motormontering. Undersökningarna sker genom intervjuer och studier interna dokument och litteratur. Teorier för referens i studierna av det organisationella gränssnittet mellan produktutveckling och montering på Scania utgörs framförallt av datorstödda metoder (CAx), produktdatahantering (PDM) och konstruktion för monterbarhet (DFA).För att identifiera ett behov av virtuell verifiering av monterbarhet studeras registrerade avvikelser från ett avslutat utvecklingsprojekt. 25 av 357 avvikelser antas bero på något av två alternativ: (1) underlåtande att använda existerande standardiserade metoder för säkring av kollisionsfri placering av komponenten på motorn, eller (2) brist på användning av existerande men ännu inte standardiserade metoder för verifiering av monterbarhet. Medelvärdet för tiden att avsluta ett avvikelseärende är 32 veckor.Förslaget på en generell plan för Scanias motorutveckling och produktionsverifiering är:1. Utarbeta en plan för att uppmana varje konstruktör att följa existerande standardiserade arbetssätt för geometrisk positionering och interferensanalys av 3D-modeller.2. Standardisera metoder för att verifiera 3D-modeller i relation till komponenternas monteringssekvens, med monteringsverktyg och med människomodeller för simulering av ergonomiska aspekter. Integrera dessa metoder i produktutvecklingsprocessen.3. Utför dynamisk monteringssimulering där så bedöms användbart.4. Simulera den geometriska variationen som uppstår i tillverkningen av komponenter, med avsikt att kunna förutsäga toleranskedjor och eliminera samtliga avvikelser som är möjliga att upptäcka med virtuella metoder.Genom detta förslag kan Scania minska ledtiden för utvecklingsprojekt och spendera fler resurser på värdeskapande aktivitet i stället för avvikelser. På sikt kommer det att medföra färre avvikelser hos kund och ett bättre flöde inom organisationen såväl som i produktion.

Författare

Kristoffer Olofqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.