Sökresultat:
8679 Uppsatser om Sammanställd teori - Sida 10 av 579
FrÄn idé till succé - See everything you miss when you fly to Nice
Uppsatsen behandlar insourcing av stödtjÀnster dÀr fokus ligger pÄ att klargöra tjÀnstens allt större betydelse för företags kÀrnverksamheter. Forskningen gÀllande insourcing av tjÀnster brister eftersom den inte tar hÀnsyn till det mervÀrde som tjÀnster skapar och den interna kontroll över resurser som insourcing medför. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och analysera insourcing av stödtjÀnster. För att uppnÄ syftet med uppsatsen har teori samlats in som beskriver de aktiviteter ett företag bestÄr av. Vidare har teori som beskriver vikten av alla aktiviteter i ett företag behandlats samt teori som beskriver tjÀnsters sÀrart och vikten av interna relationer.
Produktionen av skillnad i andrasprÄksteori
Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka pa? vilka sa?tt facklitteratur avsedd fo?r la?rare och la?rarstudenter i a?mnet svenska som andraspra?k reproducerar den koloniala skillnadsdiskursen. Jag har med sto?d i framfo?r allt postkolonial teori gjort en textanalys av en antologi inom a?mnet andraspra?ksforskning och funnit att den koloniala diskursen oavsiktligt reproduceras genom fo?rmedlingen av en statisk kultursyn, fo?renklande dikotomier och en assimilationsideologi. Min slutsats a?r att detta riskerar att fa? kontraproduktiva konsekvenser fo?r andraspra?ksundervisningen och att la?rare i svenska som andraspra?k beho?ver ett medvetet kritiskt fo?rha?llningssa?tt i sin hela fo?rsta?else av a?mnet. .
Parlamentet - politik pÄ humornivÄ : en narrativ och samtalsanalytisk studie
DÄ humor spelar en stor roll i vÄra vardagliga liv, inte minst som förmedlare av seriösa samhÀllsfenomen (Palmer, 2004), kÀndes det intressant för oss att belysa en medieform som har sÄvÀl humor som samhÀllspolitiska Àmnen pÄ agendan. I anknytning till vÄrt syfte och vÄra frÄgestÀllningar, vilka innefattar en jÀmförelse mellan tvÄ utvalda avsnitt ur TV-serien Parlamentet, har vi anvÀnt oss av tvÄ teoretiska utgÄngspunkter; narrativ teori och samtalsanalys. Vi har arbetat med en kvalitativ och textanalytisk metod och applicerat de teoretiska utgÄngspunkterna narrativ teori och samtalsanalys till vÄrt empiriska material i analysen. De begrepp vi valde ur narrativ teori Àr Mishlers modell, innehÄll och humor som berÀttarstrategi, och ur samtalsanalysen valde vi att fokusera pÄ struktur, tur- och turtagning och multimodalitet. Vi har lÄtit begrepet politikens medialisering fungera som en fond till vÄr studie, och vi har följt upp vÄra resultat genom dessa glasögon i slutdiskussionen. Analysen visar att det finns likheter, men framför allt skillnader mellan avsnitten, ur bÄde narrativ och samtalsanalytisk synvinkel. Med hjÀlp av teorin har vi studerat helheter och delar ur avsnitten för att kunna ge en övergripande bild av vÄr analys.
LÀrande, utveckling eller tidsfördriv : Pedagogers syn pÄ fritidshemmets fria lek
Syftet med arbetet Àr att undersöka förskollÀrarnas syn pÄ begreppet jÀmstÀlldhet, hur de arbetar med det i praktiken och om det Àr svÄrt att omvandla teori till praktik. Metoden som anvÀnts Àr halvstrukturerade intervjuer. Fem förskollÀrare intervjuades, fyra kvinnor och en man i olika Äldrar och med olika lÄng erfarenhet inom yrket. Arbetet grundas pÄ forskning inom jÀmstÀlldhet i förskolan. Resultatet visade att jÀmstÀlldhet för förskollÀrarna betydde att ge alla barnen samma möjligheter. FörskollÀrarna sÄg pÄ begreppet jÀmstÀlldhet som allas rÀtt att utvecklas och utmanas oavsett kön, detta lÄg ocksÄ till grunden för hur de arbetar med jÀmstÀlldhet i verksamheten. Tre av fem förskollÀrare tyckte det var lÀtt att omvandla teori till praktik, de pekade dÄ pÄ vikten av ett bra arbetslag.
Sverige och slöjan - En kvalitativ intervjustudie om bemötandet av kvinnor med slöja
Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om Sverige som ett multikulturellt samhÀlle begrÀnsar religionsfriheten och det fria valet av kultur utifrÄn anvÀndandet av slöja. Teorierna Àr Bhikhu Parekhs teori om och nÀr man Àr skyldig att respektera en annan kultur; Susan Moller Okins teori om att grupprÀttigheter bidrar till förtryck av kvinnor inom minoriteter; och Anne Phillips teori om att sökandet efter ett jÀmstÀllt samhÀlle i sjÀlva verket kan begrÀnsa den fria viljan. Anne Sofie Roald och hennes redogörande av religionsfrihet i Sverige har anvÀnts som tidigare forskning. Kvalitativ forskningsintervju utgör metoden. Intervjuer av tre unga kvinnor om hur de blir bemötta i det svenska samhÀllet utgör empirin och resultatet av undersökningen Àr att det svenska bemötandet inte begrÀnsar eller bryter mot religionsfriheten med undantag om grupprÀttigheter frÄntas och slöjan förbjuds, dÄ det begrÀnsar det fria valet till kultur..
US Army mot Bagdad : en fallstudie om hur manöverteori blev manöverkrigföring i Irak
Under operation Iraq Freedom uppvisades i media en bild av en snabb och tempofylldframryckning mot Bagdad. Denna bild kontrasterade mot den som normalt förknippas med USArmy och dess krigföring. Skulle denna bild kunna vara med verkligheten överrensstÀmmande?Har nya tankegÄngar och doktriner fÄtt ett sÄdant genomslag att US Army anammatmanöverkrigföringens elementa och faktiskt nyttjar det, Àven pÄ taktisk nivÄ? Har teori sÄledesblivit praktik?Syftet med denna uppsats Àr följaktligen att verifiera eller falsifiera en hypotes, utgÄende i frÄnatt amerikanska enheter ur US Army anammat manöverteorins nyckelbegrepp och numeraanvÀnder sig av manöverkrigföring pÄ taktisk nivÄ och sÄledes lyckats implementera en ny teori ipraktiken. Detta har gjorts genom att genomföra en fallstudie av den tredje amerikanskainfanteridivisionen (mek) och dess agerande vid olika hÀndelser frÄn dess att framryckningenstartar i Kuwait den 20 mars och intill Bagdad faller den 9 april.Analysen visar att divisionens agerande under dessa studerade hÀndelseförlopp i hög gradprÀglades av manöverkrigföring och att förbandet följde gÀllande doktrin vilken i sin tur byggerpÄ hörnstenarna i manöverteorin.
Arbetsförmedlingens försöksverksamhet med etableringssamtal - en studie om försöksverksamheten med etableringssamtal inför kommande Lag (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlÀnda invandrare
Detta Àr en studie om Arbetsförmedlingens försöksverksamhet med etableringssamtal inför den kommande Lag om etableringsinsatser för vissa nyanlÀnda invandrare som trÀder i kraft den 1 december 2010. Syftet Àr att ge en bakgrund till den nya lagen och att studera organisationen kring Arbetsförmedlingens försöksverksamhet med etableringssamtal i Malmö. Detta genomfördes genom en litteraturstudie samt intervjuer med framstÄende personer i försöksverksamheten pÄ Arbetsförmedlingen i Malmö. Teorier om implementering; uppifrÄn-och-ner samt nerifrÄn-och-upp och nyinstitutionell teori anvÀndes för analys. Försöksverksamheten med etableringssamtal kan ses genomföras för att sÀkerstÀlla en bra implementering utav den kommande lagen.
Vattenprivatiseringen i Cochabamba - en studie av Washingtonkonsensus
Vattendistributionsproblem Àr ett allvarligt hinder för utveckling i fattiga lÀnder. VÀrldsbankens strategi för utvecklingslÀnder har sedan 80-talet styrts av neoklassisk teori, vilket i praktiken har haft stor betydelse för privatiseringar av statligt Àgda företag. PÄtryckningar frÄn VÀrldsbanken ledde till att Vattenverket SEMAPA i staden Cochabamba, Bolivia, Är 1999 lades ut till försÀljning. Företaget Agua del Tunari tog över driften och chockhöjde vid tilltrÀdandet i november vattenpriserna. Privatiseringen och höjningen av vattenpriserna ledde till att folkrörelsen La Coordinadora bildades och efter massiva protester och upplopp vÄren 2000 tvingades den bolivianska regeringen att riva Agua del Tunaris kontrakt.
Hatar ni ____ sÄ tryck gilla! Ett arbete om digital mobbning.
Sammanfattning/abstract
Syfte: Syftet med detta arbete Àr att fÄ större förstÄelse kring hur mobbning utspelar sig i dagens skolmiljö, samt att göra mÀnniskor uppmÀrksamma pÄ vad mobbning via sociala medier innebÀr och vilka ÄtgÀrder som möjligen finns tillgÀngliga.
Teori: I arbetet har Olweus (1999) teori om mobbning tillÀmpats och Dunkels (2007) teori om mobbning som förekommer via sociala medier.
Metod: Metoden som anvÀnts har varit anonyma enkÀtundersökningar med elever i Ärskurs fem och sex pÄ tre olika skolor, samt en enkÀtundersökning med organisationerna Friends och BRIS.
Resultat/Slutsats: Resultatet som kommit fram i detta arbete visar bland annat att om man krÀnker nÄgon via internet sÄ kan man vara anonym, samt att det Àr lÀttare att krÀnka nÄgon via sociala medier dÄ man inte behöver se hur den man behandlar illa reagerar. UtifrÄn elevenkÀterna kunde man tyda att eleverna vill ha bÀttre vuxennÀrvaro pÄ internet, och menade bland annat att det ska finnas nÄgon som har uppsikt om i fall mobbning förekommer..
StrÀvan efter den idela identiteten som kvinna : En studie om invandrarkvinnors upplevelser av kvinnorollen
Syftet med denna undersökning var att fördjupa förstÄelsen av invandrarkvinnors livssituation, vilket gjordes med hjÀlp av frÄgan hur upplever invandrarkvinnor kvinnorollen? Vi valde att arbeta utifrÄn Grundad teori och genomförde Ätta intervjuer och nÀrmade oss studiefÀltet sÄ förutsÀttningslöst som möjligt för att fÄnga kvinnornas upplevelser i sin helhet. Tre urval genomfördes och ledde oss successivt till det som Àr kÀrnan i kvinnornas livssituation ?StrÀvan efter idealet?. Genom analysen framkom ytterligare kategorier som Àr sammankopplade med huvudtemat.
Samspel genom sprÄk i undervisningen
Studien avser att spegla tvÄ lÀrares dagliga verksamhet pÄ tvÄ kommunala grundskolor. Den
ena lÀraren har varit yrkesverksam i över trettio Är, den andra i ett Är. Syftet Àr att titta nÀrmare pÄ lÀrarnas arbete med utgÄngspunkt i samspel, sprÄkliga val samt kopplingen mellan teori och praktik. UtifrÄn syftet har frÄgestÀllningar skapats. TvÄ kvalitativa datainsamlingsmetoder, observation och intervju, anvÀnds för att söka svar pÄ studiens frÄgestÀllningar.
Resultatet av vÄr studie visar pÄ tydliga skillnader i lÀrarnas sÀtt att undervisa.
LÀrplattformar - En ny arena för lÀrande?
Allt fler kommuner införskaffar idag lÀrplattformar att anvÀndas i skolor, men ofta saknas kunskap kring hur elevens lÀrande pÄverkas. Denna studie undersöker detta utifrÄn tre olika aspekter; kontext, ansvar och sjÀlvreglerat lÀrande. En sociokulturell teori och en teori för sjÀlvreglerat lÀrande anvÀnds för tolkning och analys. Undersökningsmetoden Àr en enkÀtsstudie med bÄde lÀrare och elever som informanter. Studiens resultat styrker i hög grad tidigare forskning pÄ omrÄdet och visar att elevers och lÀrares uppfattning Àr att lÀrplattformen har möjligheter att underlÀtta lÀrandet för elever och att detta i sin tur kommer att innebÀra ett större ansvarstagande i de egna studierna..
FrÄn sjuksköterska till chef. En empirisk studie
Syftet med studien var att undersöka vilka handlingar som leder till att sjuksköterskor blir avdelningschefer och vilka konsekvenser det kan fÄ för sjuksköterskor att vara chefer, vilka faktorer de uppfattar har pÄverkat valet och hur de upplever och ser pÄ sin egen roll. Metoden som anvÀndes Àr grundad teori och studien baseras pÄ djupintervjuer med sex avdelningschefer som i sin grundprofession Àr sjuksköterskor. Resultatet utmynnade i en processmodell bestÄende av fyra faser dÀr kategorin vÀndpunkt identifierades som kÀrnkategorin. Resultatet analyserades sedan utifrÄn det teoretiska perspektivet i symbolisk interaktionism..
Pianisters tekniska utveckling : vÀgen till ett efterstrÀvat uttryck
Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare i Ärskurs 1 respektive 3 beskriver och motiverar sitt arbete med sprÄkutveckling och lÀsförstÄelse tillsammans med höglÀsning. Studien utgÄr frÄn följande frÄgestÀllningar:Hur beskriver och motiverar lÀrare sitt arbete med höglÀsning?Vilka arbetssÀtt anvÀnds för att förstÀrka höglÀsningens effekt pÄ elevernas sprÄkutveckling?Hur arbetar lÀrare sÄ att elevernas lÀsförstÄelse gynnas tillsammans med höglÀsningen?Skiljer sig det aktiva arbetet med höglÀsning Ät mellan Ärskurs 1 och Ärskurs 3 i just de hÀr skolorna? I sÄ fall hur?Studien gjordes med hjÀlp av en enkÀt som har besvarats av 50 lÀrare och intervjuer med fem lÀrare som arbetar i Ärskurs 1 och Ärskurs 3. Studien utgÄr fyra teorianknytningar och dessa Àr Lev Vygotskijs teori om sociokulturellt perspektiv, Vygotskijs teori "Zone of proximal development", Aidan Chambers teori om boksamtal och Barbro Westlunds teori om lÀsstrategier. Resultatet av studien visar att lÀrarna beskriver höglÀsning som ett positiv arbetssÀtt som utvecklar elevernas sprÄkkunskaper och lÀsförstÄelse.
GROUPTHINK
Syfte med denna uppsats Àr att kritiskt granska och analysera Irving Janis begrepp groupthink samt bedöma om det Àr en hÄllbar teori.De frÄgestÀllningar jag valt att behandla Àr:? Vilken kritik har och kan riktas mot Irving L Janis groupthink teori?? PÄ vilket sÀtt har groupthink teorin utvecklats sedan uppkomsten?För att besvara frÄgorna och uppfylla mitt syfte sÄ genomförde jag en litteraturstudie dÀr jag utgick frÄn en kvalitativ ansats.Resultatet visade att sedan Janis myntade begreppet 1972 har kritiken frÀmst riktats mot det bristfÀlliga stöd teorin fÄtt, dess negativa utformning samt Janis snÀva inriktning pÄ nÀr groupthink leder till fiaskon. UtifrÄn denna kritik och min egna analytiska förmÄga kommer jag fram till groupthink teorin inte Àr att ses som en hÄllbar teori. Det sÀtt groupthink teorin utvecklats pÄ Àr att den gett upphov till flera andra förklaringsmodeller nÀr det gÀller beslutsfattande i grupp samt att den verkat som en katalysator för detta omrÄde inom smÄgruppsforskningen..