Från idé till succé - See everything you miss when you fly to Nice
New service developmentKonceptutvecklingInnovationCo-creation"leader" och "follower"Market studyMarknadsanalysBusiness and Economics
Uppsatsen behandlar insourcing av stödtjänster där fokus ligger på att klargöra tjänstens allt större betydelse för företags kärnverksamheter. Forskningen gällande insourcing av tjänster brister eftersom den inte tar hänsyn till det mervärde som tjänster skapar och den interna kontroll över resurser som insourcing medför. Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera insourcing av stödtjänster. För att uppnå syftet med uppsatsen har teori samlats in som beskriver de aktiviteter ett företag består av. Vidare har teori som beskriver vikten av alla aktiviteter i ett företag behandlats samt teori som beskriver tjänsters särart och vikten av interna relationer. Detta material har med en kvalitativ intervju och annan form av sekundärdata som illustreras i fallföretag legat till grund för analysen. Insourcing av stödtjänster bidrar till att ett företag återfår kontrollen av servicerelationer, kompetens och kostnader. Genom denna kontroll stärks kärnverksamheten.