Sök:

Sökresultat:

1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 22 av 103

Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter.

AbstractExamensarbete inom lÀrarutbildningen 15 poÀngTitel: Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter? En kvalitativ intervjustudie, utförd pÄ sju lÀrare angÄende hur de hanterar konflikter i mÄngkulturella klassrum.Författare: Nastasha Fre WolduTermin och Är: VT 09Kursansvarig institution: LAU370: Sociologiska institutionenHandledare: Ivar ArminiExaminator:Rapportnummer: VT09-2611-001Nyckelord: mÄngkulturell, multietnisk, pedagoger, konflikthantering, konfliktlösning, interkulturell___________________________________________________________________________Syfte: Att ta reda pÄ hur lÀrare med yrkeserfarenhet i den mÄngkulturella skolan, löser de konflikter som uppstÄr iklassrummet?HuvudfrÄgor: Hur ser en typisk konflikt ut i ett mÄngkulturellt klassrum? Vilka pedagogiska strategier tillÀmpas vidkonfliktsituationer? Hur löser man konflikter, om eleverna har skilda uppfattningar beroende pÄ det kulturella bagaget ochtrosuppfattning i ursprungsfamiljen?Metod: Kvalitativa intervjuer. Samt ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt och ett sociokulturellt perspektiv vidlitteraturbearbetning.Material: Analys av det lÀrarna delgivit samt granskning av den litteratur jag lÀst avseende mÄngkulturalitet sÄvÀl somkonflikthanteringsmetoder. Samt litteratur kring konflikthantering i stort samt mÄngkulturell sÄdan.Resultat: Jag har funnit att de 7 olika lÀrarna jag intervjuat har rÀtt sÄ olika strategier samt olika handlingsmönster nÀrkonflikter vÀl har gÄtt överstyr. Pedagogerna har Àven olika konfliktförebyggande metoder.

SamhÀllsutveckling möter kulturmiljö : En fallstudie av projekt Citybanan och Gustaf Vasa kyrka

Studien analyserar ett samarbete dÀr frÄgan om kulturmiljöers vÀrde behandlas och dÀr olika aktörer Àr involverade. Den teoretiska utgÄngspunkten Àr att det kan uppstÄ konflikter mellan samhÀllsutveckling och vÄrd av kulturmiljö samt att dessa kan synliggöras med hjÀlp av en aktörsanalys. För att undersöka detta nÀrmare genomförs en kvalitativ studie med en fallstudie som innefattar projekt Citybanan och en av de kulturmiljöer som pÄverkas av bygget, Gustaf Vasa kyrka. Genom att intervjua personer frÄn de aktörer som har en koppling till fallstudien, LÀnsstyrelsen, RiksantikvarieÀmbetet, Stockholms stadsmuseum, Svenska kyrkan och Trafikverket, erhÄlls Äsikter och uppfattningar angÄende kulturmiljöns vÀrde. Studien visar att det finns konflikter, men inte i samma utstrÀckning som tidigare forskning indikerar samt att aktörerna tillskriver Gustaf Vasa kyrka olika vÀrden..

FrÄn en konflikt till en annan : En socialpsykologisk studie om hur personers handlande formar konflikter och hur det pÄverkar arbetsgruppen.

Den frÄgestÀllning som har vÀglett denna uppsats handlar om betydelsen av den enskilde personens handlande pÄ en arbetsplats och vilka de sociala konsekvenserna blir. Det huvudsakliga syftet Àr att skapa bredare förstÄelse för hur personer kan bidra till att skapa destruktiva och konstruktiva konflikter pÄ arbetsplatser. Studiens empiri har genererats genom en kvalitativ inriktning och bestÄr av elva tematiska intervjuer frÄn en analysenhet: Arbetsförmedlingen. Intervjuerna konstruerades utifrÄn vÄr egen förförstÄelse om konflikter som destruktiva och dÀrför söktes respondenter med mer arbetslivserfarenhet. Empirin har analyserats inom ramen för organisationskulturen, med hjÀlp av Johan Asplunds begrepp social responsivitet och asocial responslöshet, Thomas Scheffs hÀnsynsemotionssystem och Barbro Lennéer Axelssons förhandlingskommunikation.

Ibland Àr fröken ett monster: Att hantera och möta konflikter i förskolan

Syftet med denna studie var att synliggöra och skapa förstÄelse för barns och pedagogers uppfattningar om skÀll. Pedagogernas osÀkerhet av konflikthantering framkom under intervjuerna vilket beror pÄ att pedagogerna i denna studie saknar utbildning inom konflikthantering, vilket i sin tur kan leda till att pedagogerna skÀller pÄ barnen istÀllet för att reda ut deras konflikter pÄ ett konstruktivt sÀtt. Jag ville med hjÀlp av samtal med barnen och teckningar som barnen skapade synliggöra barnens upplevelser och uppfattningar om konflikter och av att fÄ skÀll. Genom en intervju med pedagogerna har de fÄtt möjligheten att uttrycka sina tankar kring arbetet med konflikthantering i sitt yrke. Jag inspirerades utifrÄn det danska SkÊldud-projektet kring barns perspektiv pÄ skÀll.

Framkomlighet för cyklister : en jÀmförelse mellan policy och verklighet pÄ tvÄ platser i centrala Uppsala

Mitt syfte med detta arbete var att undersöka cyklisters undermÄliga framkomlighet i anslutningen till Uppsala centrum och att studera vilka problem som uppstÄr dÄ cykeltrafikens förutsÀttningar förÀndras. FrÄgestÀllningen preciserade syftet genom att avgrÀnsa undersökningen till vilka faktorer i den fysiska miljön som motverkar framkomligheten till Uppsala centrum för cyklister. För att svara pÄ min frÄgestÀllning valde jag att undersöka tvÄ vÀlanvÀnda platser dÀr cykelvÀgar ansluter till Uppsala centrum. Jag sammanstÀllde ett protokoll utifrÄn TRAST (Banverket, Boverket, Sveriges kommuner och landsting & VÀgverket 2007) med kriterier för att undersöka platsernas fysiska miljö med avseende pÄ kontinuitet, kapacitet, tillförlitlighet, orienterbarhet, bekvÀmhet och överblickbarhet. För att kunna dra slutsatser av denna inventering utförde jag Àven en observation pÄ var plats dÀr jag registrerade konflikter som uppstod och mellan vilka typer av trafikanter. Inventeringen och observationen utgjorde tillsammans underlag för min analys av platserna, vilken Àr den del av arbetet som i högst grad svarar pÄ min frÄgestÀllning. Resultatet visar att det uppstÄr konflikter pÄ de tvÄ undersökta platserna och att dessa kan hÀrledas till den fysiska miljöns utformning.

Flexibel för vem eller vad och till vilket pris? : En kvantitativ studie om flexibel arbetstid, hushÄllsarbete, jÀmstÀlldhet och konflikter.

FrÄgestÀllningarna som presenteras i uppsatsen Àr om flexibel arbetstid kan leda till att kvinnor och mÀn delar mer jÀmstÀllt pÄ hushÄllsarbetet samt om flexibel arbetstid pÄverkar konflikterna i hushÄllet om fördelningen av hushÄllsarbetet och hur parterna arbetar. Bakgrunden till detta Àr att flextid i debatt framstÀlls som nÄgot sjÀlvklart positivt. Ett hjÀlpmedel för kvinnor att uppnÄ balans mellan arbete och familj. NÄgot som i sin tur skulle öka jÀmstÀlldheten i hemmet och förbÀttra kvinnors situation pÄ arbetsmarknaden.UtifrÄn den teoretiska referensramen och den tidigare forskningen formuleras tvÄ hypoteser:1.Flexibel arbetstid har ingen betydelse för fördelningen av hushÄllsarbete.2.Flexibel arbetstid minskar meningsskiljaktigheter med partnern nÀr det gÀller hushÄllsarbete och/eller egen och partners arbetstid.Syftet med uppsatsen Àr att testa om flexibel arbetstid leder till ökad jÀmstÀlldhet i hemmet samt mindre slitningar mellan familj och arbetsliv.Studien Àr kvantitativ och baseras pÄ den femte och senaste av levnadsnivÄundersökningarna; LNU 2000 som bygger pÄ intervjuer med 5411 personer om deras levnadsvillkor.I undersökningen medverkar alla yrkesverksamma kvinnor som har en yrkesverksam partner (man) vilket Àr 919 stycken. Av dessa 919 kvinnor har 58 procent flexibel arbetstid.I den första analysen var syftet att granska sambandet mellan flexibel arbetstid och fördelningen av hushÄllsarbetet.

SmÄ barns samspel i den fria leken

Karlsson, Hanna (2010). SmÄ barns samspel i den fria leken. Malmö högskola: LÀrarutbildningen. I denna studie var syftet att undersöka och smÄ barns samspel i den fria leken. FrÄgor jag utgick ifrÄn var: Hur ser smÄ barns samspel ut i den fria leken? I vilken utstrÀckning förekommer konflikter i smÄ barns samspel? Hur anvÀnder smÄ barn kroppssprÄket i det sociala samspelet? Undersökningen genomfördes pÄ en smÄbarnsavdelning, urvalsgruppen bestod av tolv smÄ barn i Äldern ett- till tvÄ Är.

Unga vuxnas vÀrderingar av arbete : En kvalitativ studie

Undersökningen har utgÄtt frÄn frÄgestÀllningen ?hur arbetar företagsledningen med konflikthantering??. Syftet som ledde fram till frÄgestÀllningen var att fÄ en djupare förstÄelse kring hur personer med ledningsansvar tÀnker kring och hanterar konflikter pÄ sin arbetsplats. Uppsatsen innefattar en teoretisk del som tagit form genom tillgÀnglig litteratur pÄ Àmnet samt en metoddel. Undersökningen grundar sig i teorier gÀllande olika typer av och olika synsÀtt pÄ konflikter samt hanteringen av dem.

?FĂ„r jag vara med?? En studie om barns samspel i deras lekar

Syftet med vÄr studie var att fÄ en förstÄelse för hur samspel mellan lekande barn ser ut i förskolan. Vi ville ta reda pÄ vad det Àr som gör att samspelet i barns lekar ibland fungerar och ibland inte. VÄrt intresse lÄg i att ocksÄ att fÄ veta vilka tankar pedagogerna har om barns samspel och hur de hanterar konflikter i barns lekar. Vi utgick ifrÄn frÄgestÀllningarna: Hur ser samspelet ut mellan barn i barnens lek pÄ förskolan? Vad Àr det som gör att det uppstÄr konflikter i barns lekar? Vilka tankar har pedagogerna pÄ vÄr valda förskola om samspel? Undersökningen gjordes pÄ tvÄ avdelningar pÄ tvÄ olika förskolor, den ena förskolan bedrev en femÄrsverksamhet och den andra hade barn i Äldrarna ett till fem.

Vuxnas instÀllning till dator/TV-spel : En kvantitativ analys om vuxnas instÀllning till dator och tv-spel

Denna rapport behandlar tvÄ teoriskolor ? Kosmopolitism och Kommunitarism ? vilka Àr sammanfattande modeller som omfattar flera olika teoriinriktningar. Anledningen till dessa teoriers inkludering i rapporten var avsikten att förenkla den internationella arenan till att enbart omfatta tvÄ olika inriktningar, och pÄ sÄ sÀtt utröna om nÄgon av dessa kunde anvÀndas till att förklara fenomenet internationell aggression.Arbetet har strukturerats sÄ att tre konflikter har studerats för att finna bevis för nÀrvaro av sex indikatorer som karakteriseras av de av de tvÄ teoriinriktningarna.FrÀmst tryckta verk har nyttjats, men Àven nÄgra digitala tidningsartiklar samt elektroniska databaser har ocksÄ anvÀnts.Slutsatsen efter studiens genomförande Àr att ingen av de tvÄ teoriinriktningarna enskilt kan nyttjas för att djupanalysera konflikter pÄ den internationella arenan. Dock har resultatet visat pÄ att en kombination av de tvÄ effektivt ger relevanta verktyg till att förklara uppkomsten av internationell aggression..

Internationell aggression och krigs uppkomst : - En studie av tvÄ teoriinriktningars förklaringsvÀrde

Denna rapport behandlar tvÄ teoriskolor ? Kosmopolitism och Kommunitarism ? vilka Àr sammanfattande modeller som omfattar flera olika teoriinriktningar. Anledningen till dessa teoriers inkludering i rapporten var avsikten att förenkla den internationella arenan till att enbart omfatta tvÄ olika inriktningar, och pÄ sÄ sÀtt utröna om nÄgon av dessa kunde anvÀndas till att förklara fenomenet internationell aggression.Arbetet har strukturerats sÄ att tre konflikter har studerats för att finna bevis för nÀrvaro av sex indikatorer som karakteriseras av de av de tvÄ teoriinriktningarna.FrÀmst tryckta verk har nyttjats, men Àven nÄgra digitala tidningsartiklar samt elektroniska databaser har ocksÄ anvÀnts.Slutsatsen efter studiens genomförande Àr att ingen av de tvÄ teoriinriktningarna enskilt kan nyttjas för att djupanalysera konflikter pÄ den internationella arenan. Dock har resultatet visat pÄ att en kombination av de tvÄ effektivt ger relevanta verktyg till att förklara uppkomsten av internationell aggression..

Privata angelÀgenheter pÄ arbetstid : En kvalitativ studie inom offentlig sektor

Undersökningen har utgÄtt frÄn frÄgestÀllningen ?hur arbetar företagsledningen med konflikthantering??. Syftet som ledde fram till frÄgestÀllningen var att fÄ en djupare förstÄelse kring hur personer med ledningsansvar tÀnker kring och hanterar konflikter pÄ sin arbetsplats. Uppsatsen innefattar en teoretisk del som tagit form genom tillgÀnglig litteratur pÄ Àmnet samt en metoddel. Undersökningen grundar sig i teorier gÀllande olika typer av och olika synsÀtt pÄ konflikter samt hanteringen av dem.

Betydelsen av lÀrares teoretiska och praktiska kunskaper i konflikthantering

Denna studie fokuserar pÄ konflikthantering och dess egenskaper. Jag har fördjupat mig i praktiska och teoretiska kunskaper i konflikthantering med eleverna. I denna studie kommer jag att intervjua fyra pedagoger, tvÄ erfarna lÀrare och tvÄ nyexaminerade pedagoger. Jag kommer ocksÄ att förklara vilka kÀnslor har för roll i konfliktlösning. Varför jag har valt att skriva om konflikten Àr pÄ grund av min osÀkerhet nÀr det gÀller att lösa konflikter med elever sÄ jag har valt att intervjua tvÄ erfarna pedagoger.

TvÄ policys pÄ kollisionskurs?: en kvalitativ undersökning av grundskolans miljöpolicy

En central frÄga som hela tiden har Äterkommit Àr: hur ska staten organiseras för att pÄ bÀsta möjliga sett ta tillvara pÄ demokratins fördelar, utan att riskera att jordens resurser blir överexploaterade? FN:s miljökonferenser, i exempelvis Stockholm och Rio de Janerio har lett till att ekologismen och den liberala demokratin varit tvungen att existera sida vid sida. PÄ den teoretiska nivÄn finns stora konflikter mellan den liberala demokratin och ekologismen. Med bakgrund av konflikten mellan ekologismens skyldigheter och liberalismens rÀttigheter Àr uppsatsens syfte att undersöka huruvida dessa konflikter existerar och utgör ett problem i skolans verksamhet. Detta blir relevant att studera dels pÄ grund av att Agenda 21-handlingsplanen tillskriver skolan ett stort ansvar nÀr det gÀller att utbilda miljömedvetna medborgare och dels pÄ grund av att begreppet hÄllbar utveckling fÄtt allt större prioritet pÄ den politiska dagordningen i de liberala demokratierna.

TvÄ policys pÄ kollisionskurs?: en kvalitativ undersökning av grundskolans miljöpolicy

En central frÄga som hela tiden har Äterkommit Àr: hur ska staten organiseras för att pÄ bÀsta möjliga sett ta tillvara pÄ demokratins fördelar, utan att riskera att jordens resurser blir överexploaterade? FN:s miljökonferenser, i exempelvis Stockholm och Rio de Janerio har lett till att ekologismen och den liberala demokratin varit tvungen att existera sida vid sida. PÄ den teoretiska nivÄn finns stora konflikter mellan den liberala demokratin och ekologismen. Med bakgrund av konflikten mellan ekologismens skyldigheter och liberalismens rÀttigheter Àr uppsatsens syfte att undersöka huruvida dessa konflikter existerar och utgör ett problem i skolans verksamhet. Detta blir relevant att studera dels pÄ grund av att Agenda 21-handlingsplanen tillskriver skolan ett stort ansvar nÀr det gÀller att utbilda miljömedvetna medborgare och dels pÄ grund av att begreppet hÄllbar utveckling fÄtt allt större prioritet pÄ den politiska dagordningen i de liberala demokratierna.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->