Sök:

Sökresultat:

1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 17 av 103

Specialpedagogers syn pÄ sitt arbete i segregerad verksamhet

Studien har sin utgĂ„ngspunkt i konflikter med syftet att undersöka hur organisationer arbetar med konflikthantering i praktiken och synliggöra positiva effekter som kan komma ur en medveten hantering av konflikter.Studien har ett hermeneutiskt förhĂ„llningssĂ€tt med en kvalitativ undersökningsansats dĂ€r elva intervjuer ligger till grund för empiri. Merparten av respondenterna arbetar i olika ledande befattningar. Övriga Ă€r verksamma i yrkesroller som anses ha speciell kunskap inom Ă€mnet. Valet av intervju ligger till grund för att fĂ„ en helhetsbild i hur organisationer kan arbeta med konflikthantering, eftersom konflikter Ă€r komplext och en konflikt sĂ€llan Ă€r den andra lik.Större delen av teorin inriktar sig pĂ„ framgĂ„ngsrik hantering av konflikter och dess effekter. Det redogörs Ă€ven för forskning som visar vad en omvĂ€nd situation kan ge för utfall.

Den Konfliktfyllda Arbetsgruppen : En Studie av KĂ€nnetecken och Orsaker

Denna uppsats försöker besvara vad som kÀnnetecknar och orsakar konflikter i en arbetsgrupp. OmrÄdet var omfattande avseende litteraturen och vi har valt att ta fram de bitar som var vanligast pÄ den arbetsplats vi besökte. Uppsatsen Àr en kvalitativ undersökning.Undersökningen Àr genomförd pÄ ett callcenter i NÀrke och vi djupintervjuade sex kommunikatörer för att fÄ en bra bild av vad som dels orsakat men ocksÄ kÀnnetecknat konflikter i deras arbetsgrupp. Det framkom att det fanns flera orsaker. Bland annat togs det upp att kommunikationen brast mellan kollegorna och ledningen, en del skapade egna regler och rutiner för hur man skulle utföra arbetet vilket ledde till förbistringar hos andra, vidare pÄtalades att det var svÄrt att ha ett informellt ledarskap och ingen formell i arbetsgruppen.Det fanns flera kÀnnetecken pÄ konflikter ocksÄ.

Konfliktorsaker i skolan - nÀr och varför de uppstÄr : En kvantitativ studie kring konflikters uppkomst i idrott och hÀlsa

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningar:VÄr studie syftar till att undersöka orsaker till konflikter i idrott och hÀlsa.1. Hur ser fördelningen ut i antal konflikter mellan de olika konfliktorsakskategorierna i Àmnet idrott och hÀlsa för Är 1-2? (Princip, objekt och situation)2. Vilka Àr de vanligaste konfliktorsakerna inom Àmnet idrott och hÀlsa för Är 1-2?3.

Sexuellt vÄld som strategi och taktik i vÀpnade konflikter : En kvalitativ litteraturstudie

Sexuellt vÄld har förekommit frekvent i krig genom historien. PÄ senare Är har FN publicerat en rad olika publikationer som fastslÄr att sexuellt vÄld förekommer som taktik och strategi i krig. Detta Àr intressant ur ett krigsvetenskapligt perspektiv, inte minst med tanke pÄ att detta Àr nÄgot som Svenska förband kan komma att möta i en kommande insats. Uppsatsen syftar till att beskriva hur sexuellt vÄld kan ta sig form i vÀpnade konflikter samt att undersöka hur sexuellt vÄld kan betraktas som strategi och taktik. Förhoppningen Àr att uppsatsen ska belysa infallsvinklar och aspekter av Àmnet som behöver mer forskning.Studien bygger pÄ kvalitativ analys och utgÄr frÄn ett kÀllmaterial bestÄende av litteratur.Uppsatsen kategoriserar och problematiserar begreppet sexuellt vÄld och visar att sexuellt vÄld har ett samband med bÄde strategi och taktik pÄ ett direkt och ett indirekt sÀtt.

Sluta SkÀlla - En jÀmförande studie om barns och pedagogers syn pÄ konflikter och skÀll.

Syftet med denna studie var att synliggöra barns och pedagogers upplevelser av konfliktsituationer och skÀll. Ett problem som vi kunde se var att det idag saknas utbildning inom konflikthantering bland pedagoger, vilket i sin tur mÄnga gÄnger leder till att pedagogerna skÀller pÄ barnen istÀllet för att reda ut deras konflikter pÄ ett konstruktivt sÀtt. Vi ville med hjÀlp av samtal med barnen och teckningar som barnen skapade synliggöra barnens upplevelser och uppfattningar om konflikter och av att fÄ skÀll. Genom en enkÀtundersökning har pedagogerna fÄtt möjligheten att uttrycka sina tankar kring arbetet med konflikthantering i sitt yrke. Vi utgick frÄn det danska SkÊldud-projektet i och med att det fanns relativt lite forskning kring barns perspektiv pÄ Àmnet.

Vardagliga konflikter : Hur lÀrare hanterar konflikter mellan elever

I dagens samhÀlle Àr det viktigt att ha god social kompetens. I skolan Àr det lÀrarna som skall vara goda förebilder för eleverna och visa pÄ strategier att lösa konflikter. En del av det förebyggande arbetet mot konflikter Àr att skapa ett gott klassrumsklimat. I en klass dÀr det rÄder ett gott klimat kommer konflikttillfÀllena att bli fÀrre. Examensarbetet innehÄller intervjuer med fyra lÀrare som arbetar med elever i Ären 1-7.

Kommunikationen Àr A och O : Konflikt och konflikthantering i arbetet som första linjenschef ? En kvalitativ studie

Konflikter med förÀldrar, vÀnner, arbetskollegor, chefer med fler Àr ett naturligt fenomen i det dagliga livet, alla av oss har erfarenheter av dem och alla har vi olika metoder för hur vi hanterar konflikterna. I den vetenskapliga forskningen och litteraturen existerar det mÀngder av arbeten om Àmnet men ingen berör pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt konflikthantering bland första linjens chefer i offentlig Àldreomsorg. Syftet med studie har dÀrför varit att belysa hur första linjens chefer i offentlig Àldreomsorg uppfattar och beskriver konflikter inom arbetsorganisationen samt undersöka hur första linjens chefer hanterar konflikter mellan personal pÄ arbetsplatsen. Tre frÄgor stÀlldes Àven för att kunna besvara syftet: Hur definierar cheferna konflikt begreppet och vilka personliga upplevelser har första linjens chefer av konflikt bland personal i arbetet?; Vilka pÄverkningar upplever första linjens chefer konflikter har pÄ arbetsplatsen?; och Vilka konflikthanteringsstrategier anvÀnder första linjens chefer vid hantering av konflikter mellan personal pÄ arbetsplatsen? Arbetet vilar pÄ en kvalitativ grund med semi-strukturerade intervjuer som insamlingsmetod, intervjuerna har genomförts med första linjens chefer i offentlig Àldreomsorg i en mellanstor kommun i norra Sverige.

Har FN blivit bÀttre pÄ att etablera fredsfrÀmjande operationer i Afrika?

Kalla krigets avslut markerade en skiljelinje i antalet FN fredsoperationer i vĂ€rlden. DĂ„ denbipolĂ€ra vĂ€rlden upphörde 1989-91 utlöste den i sin tur en rad av inomstatliga konflikter pĂ„ mĂ„ngahĂ„ll i vĂ€rlden, men inte minst i Afrika Uppsatsen avser att behandla FN och dess förmĂ„ga attkunna ingripa med militĂ€ra medel i afrikanska konflikter. Den observation som ligger till grundför Ă€mnesvalet Ă€r att det verkar vara svĂ„rt att mobilisera vilja och handling att ingripa i afrikanskakonflikter. Även nĂ€r man beslutat om FN-insats tar det oftast lĂ„ng tid och det Ă€r svĂ„rt att fĂ„kvalificerade förband att stĂ€lla upp, sĂ„vida det inte finns koloniala band som gör att enskildanationer snabbt ingriper. Vad beror denna svĂ„righet pĂ„? FN har försökt analysera och bestĂ€mmavad som krĂ€vs för att organisationen ska bli en trovĂ€rdig och kraftfull aktör för att hanterainomstatliga och mellanstatliga konflikter i vĂ€rlden.

?DEN SOM ALDRIG DANSAR FEL, ?R DEN SOM ALDRIG DANSAR? En kvalitativ intervjustudie om ?ldre personers upplevelser av gammaldans utifr?n ett h?lsoperspektiv

Bakgrund: Att ?ldras ?r en naturlig process som kan leda till f?r?ndringar i meningsfulla aktiviteter, vilket kan p?verka ?ldre personers h?lsa och delaktighet. Arbetsterapeuter m?ter ?ldre personer i sin vardag f?r att delvis uppr?tth?lla h?lsan genom aktivitetsbaserade insatser, samt fr?mja sj?lvst?ndighet och deltagande i aktiviteter. Tidigare studier har visat att aktiviteten dans, som meningsfull aktivitet, har bidragit till ett aktivt och h?lsosamt liv, samt skapa en k?nsla av samh?righet hos ?ldre personer.

Att bevara eller inte bevara : lÀrares syn pÄ dialektanvÀndande i skolan

Syftet med undersökningen var att belysa skolgÄrdens konflikter sett ur ett pedagog- och elevperspektiv samt att undersöka hur konflikterna förebyggs och hanteras i enlighet med styrdokumenten. Undersökningen utfördes pÄ tvÄ stycken F-5 skolor och var av kvalitativ karaktÀr. Metoderna var observationer av skolgÄrdens konfliktsituationer samt intervjuer med fyra pedagoger och samtal med fyra elever. Resultatet visade att de konfliktsituationer som uppstÄr pÄ skolgÄrden oftast Àr av liten karaktÀr, dÀr inte sÄ stora ÄtgÀrder behövs för att stoppa dem. Av resultatet framkom ocksÄ att det förebyggande arbetet styrs av likabehandlingsplanen som varje skola ansvarar för att utforma.

Konflikthanteringssystem i mikro- och smÄföretag

Denna studie behandlar hur konflikthantering pÄ arbetsplatsen, ett alltid aktuellt ochekonomiskt viktigt omrÄde för mÄnga större organisationer, kan appliceras pÄ mindreföretag och deras förutsÀttningar. Forskningen har hittills varit fokuserad pÄ hur storaorganisationer kan hantera och förebygga konflikter, men det hÀr arbetet menar attmindre organisationer har fundamentalt annorlunda förutsÀttningar som gör att ettnytt synsÀtt mÄste tillÀmpas i deras fall. Det finns ekonomisk och social vinning Àvenför mindre företag att förebygga och hantera konflikter och studien visar att för attvara framgÄngsrika i det avseendet mÄste de fokusera pÄ att utveckla sina icke-pÄtagligaresurser..

Arbetsliv, familjeliv och hushÄll ur ensamstÄende och gifta/samboende mammors perspektiv

Syftet med denna studie var att jÀmföra ensamstÄende och gifta/samboende mammors syn pÄ arbetsliv, familjeliv och hushÄll samt konflikterna mellan dessa. En enkÀt lÀmnades till kvinnor pÄ tvÄ förskolor och mailades Àven till en grupp deltagare, varav 64 svarade. Resultatet visade signifikanta skillnader mellan grupperna; ensamstÄende mammor upplevde större konflikter angÄende de nÀmnda omrÄdena Àn gifta/samboende mammor. Resultatet visade Àven att ju sÀmre upplevd ekonomi, desto större konflikter gÀllande dessa omrÄden. Upplevd ekonomi visade sig vara en viktigare faktor Àn civilstÄndet.

Konflikter och konflikthantering i förskolan : en studie som visar pÄ vikten av pedagogers bemötande och nÀrvaro i konfliktsituationer

Uppsatsen Àmnar att undersöka vad man bör behandla om Islam i Religionskunskap Specialisering som Àr en kurs i den nya gymnasieskolan. Den Àmnar ocksÄ att undersöka hur man bör behandla Islam i Religionskunskap Specialisering samt varför man bör vÀlja visst faktastoff om Islam i Religionskunskap Specialisering och varför man bör fokusera pÄ att anvÀnda vissa metoder framför andra. Denna undersökning Àr gjord med hjÀlp av ett litteraturstudium.Studien pekar mot att man bör anvÀnda sig av sociala medier för att undervisa om Islam i Religionskunskap Specialisering samt att det Àr av stor vikt att man individualiserar undervisningen i Religionskunskap Specialisering..

Konflikthantering i politiska organisationer

Syftet med denna uppsatts var att ta reda pÄ vilka konflikthanteringsstilar som man anvÀnder i en politisk grupp samt att se om det finns likheter i konflikthanteringen mellan de olika nivÄerna i gruppen. De olika nivÄerna som undersökts Àr: medlemsnivÄ dÀr fem aktiva medlemmar ingÄr, och ledarnivÄ dÀr fem ledare och tvÄ före detta ledare ingÄr. I empiridelen söks svar till frÄgestÀllningarna med hjÀlp av den teoretiska begreppsramen (konflikt, konfliktorsaker och konflikthantering), genom tolv halvstrukturerade intervjuer med politiker pÄ olika nivÄer. Konflikter uppstÄr ofta pÄ grund av brist pÄ komunikation. Andra orsaker Àr maktkamp, missförstÄnd och olika förvÀntningar.

Konfliktstrategier i förskolan ur ett genusperspektiv

Abstract Titel: Konfliktstrategier i förskolan ur ett genusperspektiv. Författare: Annette Gustavsson & Susanne Karlsson Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö Högskola. Barn Unga SamhÀlle, Barndoms- och Ungdomsvetenskap,(2009). Syftet med detta examensarbete Àr att utifrÄn ett genusperspektiv se hur förskolebarn hanterar konflikter i den fria leken. VÄr frÄgestÀllning bestÄr av tvÄ frÄgor; Vilka konfliktstrategier anvÀnder förskolebarn? Vilka skillnader kan vi se i hur flickor respektive pojkar löser konflikter? För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi genomfört observationer av barn i den fria leken som vi dessutom har filmat. De teoretiska utgÄngspunkterna har varit konflikt och konfliktlösning samt utifrÄn ett könsperspektiv.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->