Sökresultat:
1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 18 av 103
Mellanchefers upplevelse av konflikthantering : Hur mellanchefer pÄ sjukhus ser pÄ och uppfattar konflikter
Organisationer har flera chefsnivÄer, pÄ en av dessa befinner sig mellanchefen, Àven kallad linjechef. I stora drag innebÀr denna roll ett ansvar över personal pÄ operativ nivÄ samt ansvar att implementera ledningens beslut. DÄ vi i litteratur och i tidigare genomförda studier funnit att rollen som mellanchef kan vara pÄfrestande, dÄ speciellt i offentlig sektor, Àr det av vÄrt intresse att undersöka arbetsförhÄllanden för mellanchefer med fokus pÄ personalhantering.Denna studie syftar till att svara pÄ hur mellanchefer pÄ sjukhus upplever och ser pÄ hantering av konflikter. Genom djupintervjuer av ett antal avdelningschefer har en kvalitativ undersökning genomförts. UtifrÄn det insamlade materialet kan tre centrala slutsatser urskiljas.
Etiska dilemman och andra svÄrigheter som kan uppstÄ vid livsuppehÄllande ÄtgÀrder : En litteraturstudie
SammanfattningSyftet med studien var att uifrÄn patienter, nÀrstÄende och personal belysa de etiska dilemman och svÄrigheter som kan uppstÄ vid vÄrd av patienter som fÄr livsuppehÄllande ÄtgÀrder. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie. Litteraturstudien visade att etiska dilemman kunde uppstÄ vid beslut om att avstÄ, pÄbörja eller avsluta livsuppehÄllande behandling. I de granskade artiklarna framkom att det kunde vara stor skillnad pÄ allmÀnhetens och sjukvÄrdens förvÀntningar pÄ vÄrden. Beslut som togs vid vÄrd i livets slutskede var komplexa bÄde ur ett medicinskt och kÀnslomÀssigt perspektiv.
CivilsamhÀllets roll i etniska konflikter - hinder eller möjlighet? En fallstudie av Nigerias civilsamhÀlle
Nigeria Àr ett av vÀrldens mest etniskt mÄngfaldiga lÀnder. Landet har under senare Är, trots ett alltmer demokratiskt styre, erfarit ett uppsving av etniska konflikter. Med en konstruktivistisk syn pÄ etnicitet Àr orsaken till konflikterna inte given, utan kan elimineras. De nigerianska ledarna har dock inte lyckats med detta, utan snarare gjort problemen Àn mer komplicerade. DÀrför syftar denna fallstudie till att analysera civilsamhÀllets möjligheter och hinder att fÄ bukt med de etniska konflikterna.Genom tillÀmpande av teorier om inter- och intraetniskt civilsamhÀlle samt socialt kapital finner vi att civilsamhÀllet, som genom en bred definition Àr livfullt och heterogent i Nigeria, i dagslÀget Àr för svagt och fragmenterat.
VÄld mot barn - En analys av hur man kan förstÄ vÄld mot barn i konflikten i Darfur
I etniska konflikter utsÀtts ofta barn för vÄld. VÄld mot civila, som frÀmst inkluderar kvinnor och barn, kan diskuteras utifrÄn skapandet av "vi och dem" kÀnslor. I dessa krig har grÀnsen mellan civil och militÀr suddats ut vilket leder till att hela "det andra" kollektivet upplevs som en fiende vilket Ätföljs av att barn tillhörande etniska minoriteter blir mer utsatta.Eftersom det saknas teorier om vÄld mot barn i konflikter har vi valt att utgÄ ifrÄn feministiska teorier som behandlar förstÄelsen för nationsbyggande. Med utgÄngspunkt i dessa försöker vi analysera hur man teoretiskt kan förstÄ det vÄld barn utsÀtts för i konflikten i Darfur. Denna diskussion Àr viktig dÄ vÄld mot barn i konflikter tidigare inte varit föremÄl för vetenskaplig forskning.
Hinder och konflikter : en fallstudie om ett förÀndringsarbete pÄ Akademiska sjukhuset
Titel:Hinder och konflikter ? En fallstudie om ett förĂ€ndringsarbete pĂ„ Akademiska sjukhuset.NivĂ„: C-uppsats i Ă€mnet företagsekonomiFörfattare: Joakim Lundin, Lars ĂkvistHandledare: Tomas KĂ€llqvistDatum: 2011 ? majSyfte: Uppsatsen har sitt syfte i att kartlĂ€gga hinder och konflikter i en organisationsförĂ€ndring hos Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Ambitionen Ă€r att försöka identifiera motsĂ€ttningar som pĂ„verkar fortlöpandet av förĂ€ndringen. Metod: I studien har vi med hjĂ€lp av utvecklingsenheten pĂ„ sjukhuset fĂ„tt fram ett undersökningsomrĂ„de som lĂ€mpar sig för arbetets syfte. DĂ€refter har vi fördjupat oss i det utvalda omrĂ„det genom personliga intervjuer.
Kvinnor och fred: En studie om hur representanter för fyra fredsorganisationer i Israel upplever relationen mellan medlemmarnas fredsbenÀgenhet och könstillhörighet
I fokus för denna uppsats stÄr en hypotes inom forskningsfÀltet genus och internationella konflikter som stadgar att kvinnor Àr mer fredsbenÀgna Àn mÀn i internationella konflikter. I studien testas denna hypotes giltighet i Israel, genom en undersökning av om representanter för israeliska fredsorganisationer upplever att det existerar en skillnad mellan manliga och kvinnliga medlemmar nÀr det gÀller deras vilja till kompromissande i svÄra frÄgor och i deras instÀllning till vÄld som ett lÀmpligt medel i arbetet för fred..
Den moderna HR-funktionen : En kvalitativ studie av hur Sandvik översatt och arbetat med idén HR som affÀrspartner
Syftet med detta utvecklingsarbete var att undersöka huruvida dramapedagogik med fokus pÄ forumspel/rollspel kunde ge en ökad förstÄelse för konflikter hos elever. Vi ville Àven synliggöra hur konflikter kan hanteras och förebyggas pÄ ett effektivt sÀtt. Med detta arbete ville vi Àven strÀva efter att öka elevernas sjÀlvkÀnsla. Verktyg som anvÀnts för dokumentation för vÄrt utvecklingsarbete var observationer, reflektioner samt instudering av tidigare forskning. Vi har planerat och genomfört sex lektionstillfÀllen i en Ärskurs trea dÀr behovet av konflikthantering var stort.
Homo Epistolicus : Om brevstÀllare som socialisationsinstrument
Till sjöss Ă€r den hierarkiska organisationsstrukturen den vanligast förekommande. Detta strĂ€cker sig frĂ„n befĂ€lhavaren till den individuella sjömannen. Ăverstyrman, nummer tvĂ„ i dĂ€cksbefĂ€lsordningen, har flera olika ansvarsomrĂ„den. NĂ„gra vanliga exempel Ă€r bland annat att prioritera underhĂ„ll av fartyget, övervaka och leda arbetet pĂ„ dĂ€ck samt att ha huvudansvar för lastning och lossning. Med detta i Ă„tanke Ă€r det inte svĂ„rt att tĂ€nka sig att man i denna roll upplever konflikter ombord, bĂ„de arbetsrelaterade och privata.
Engelskundervisning i tidiga Äldrar : En kvalitativ studie om nÄgra lÀrares uppfattningar om tidig engelskundervisning och barns kognitiva sprÄkinlÀrning
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningar:VÄr studie syftar till att undersöka orsaker till konflikter i idrott och hÀlsa.1. Hur ser fördelningen ut i antal konflikter mellan de olika konfliktorsakskategorierna i Àmnet idrott och hÀlsa för Är 1-2? (Princip, objekt och situation)2. Vilka Àr de vanligaste konfliktorsakerna inom Àmnet idrott och hÀlsa för Är 1-2?3.
Svenska kyrkan : En explorativ studie om konflikter inom Svenska kyrkan
Syftet med detta arbete Àr att utifrÄn given struktur och organisation, befintlig personal och medarbetare, identifiera och analysera de mest vÀsentliga konfliktomrÄdena inom Svenska kyrkan och söka förklaringar till dessa utifrÄn organisatoriska och/eller ledarskapsmÀssiga faktorer.Vi har funnit att den kritik som riktats mot Kyrkan de senaste decennierna kvarstÄr Àn idag. Den stora, komplicerade och byrÄkratiska organisationens tvedelade karaktÀr, i en synodal och en andlig struktur samt det svaga individuella ledarskapet och en oförmÄga att hantera konflikter utgör kÀlla till de flesta konflikter. Det pÄgÄr en maktkamp inom organisationen och biskoparnas marginalisering frÄn makten kan ses som ett exempel. Den demokratiska linjens inflytande Àr starkt och pÄverkar i mÄnga stycken Àven det andliga arbetet. Organisationen har inte förmÄga att förÀndra sig, att anpassa ledning och struktur efter de nya förhÄllandena, att möta kraven pÄ modernt ledarskap och att möta förÀndringar i en allt mer sekulariserad omvÀrld, vilket kan förklaras med svagt ledarskap, otydlig ledningsstruktur och oförmÄga att implementera fattade beslut.
Synskadad pÄ UmeÄs museer : SvÄrigheter och förutsÀttningar
Till sjöss Ă€r den hierarkiska organisationsstrukturen den vanligast förekommande. Detta strĂ€cker sig frĂ„n befĂ€lhavaren till den individuella sjömannen. Ăverstyrman, nummer tvĂ„ i dĂ€cksbefĂ€lsordningen, har flera olika ansvarsomrĂ„den. NĂ„gra vanliga exempel Ă€r bland annat att prioritera underhĂ„ll av fartyget, övervaka och leda arbetet pĂ„ dĂ€ck samt att ha huvudansvar för lastning och lossning. Med detta i Ă„tanke Ă€r det inte svĂ„rt att tĂ€nka sig att man i denna roll upplever konflikter ombord, bĂ„de arbetsrelaterade och privata.
Teorier om krig eller krig om teorier? : En militÀrteoretisk fallstudie av kriget i Bosnien- Hercegovina 1992-1995
Att förstÄ krigets vÀsen Àr ett tidlöst och viktigt problem, inte minst i den tid vi lever. Det Àr av stor vikt att kunna definiera krig och hÀrigenom skilja det frÄn andra typer av konflikter. Denna problematik kommer pÄ ett tydligt sÀtt i fokus bland annat nÀr det gÀller tillÀmpligheten av krigets lagar. Carl Von Clausewitz Àr en teoretiker som i hög grad kommit att prÀgla vÄr förstÄelse av krigets karaktÀr och vÀsen och han ges fortfarande ett relativt stort utrymme i bland annat militÀra utbildningssammanhang. Det finns dock problem kopplade till Clausewitz, bland annat Àr hans teorier intimt förknippade med begreppet staten.
Konflikter pÄ gÄng och cykelbana. : Ett skadepreventivt perspektiv.
Att vistas pÄ gÄng- och cykelbanor kan vara en situation som upplevs som otrygg av de oskyddade trafikanterna som delar pÄ detta utrymme. Samexistens och hÀnsyn till medtrafikanter Àr av vikt för att minska konflikter och skador som uppstÄr i denna miljö.En anledning till konflikter mellan fotgÀngare och cyklister Àr den höga hastigheten som cyklister kan fÀrdas i. Denna hastighet skapar otrygghet bland fotgÀngare samt hos de cyklister som fÀrdas i ett lÄngsammare tempo. Otryggheten, beteende hos de bÄda trafikantgrupperna samt hastigheten leder i vissa fall till konflikter med kollisioner och personskador som följd. Att separera gÄng- och cykeltrafiken minskar till viss del konflikterna mellan dessa tvÄ grupper, men konflikten mellan cyklister som fÀrdas fort och de cyklister som fÀrdas lÄngsamt kvarstÄr samt att otryggheten till viss del kvarstÄr hos fotgÀngarna, speciellt i de fall separeringen enbart skett med fÀrgmarkering.
Svenska muslimer och svensk skola - konflikter, attityder och skolavslutning i kyrkan : Ett socialkonstruktivistiskt perspektiv
Föreliggande uppsats har utgÄtt frÄn en socialkonstruktivistisk vetenskapsansats. Det övergripande syftet med uppsatsen har varit att undersöka relationen mellan muslimer och svensk skola. Detta har gjorts genom att söka svar pÄ tre tematiska frÄgor: 1 Vilka utmaningar eller konflikter kan uppstÄ mellan muslimer och svenska skolor? 2 I vad mÄn bidrar religionsundervisning om islam och muslimer till att utveckla elevernas förstÄelse och kÀnsla för tolerans i anslutning till muslimer? 3 Vilket förhÄllningssÀtt finns till en skolavslutning i kyrkan bland elever med olika trosÄskÄdning? Metoden har varit kvalitativ och kvantitativ och praktiserats pÄ tvÄ högstadieskolor. MÀtinstrumenten har varit en enkÀt och semistrukturerade intervjuer.
Konfliktens paradoxala roll i förÀndringsarbete - En diskursiv studie om hantering av potentiella och utvecklade konflikter i förÀndringsarbete kring jÀmstÀlldhet och mÄngfald.
Syftet med uppsatsen Àr att inventera och undersöka förÀndringsarbetares förhÄllningssÀtt och hantering av potentiella och utvecklade konflikter i förÀndringsarbete som fokuserar pÄ jÀm-stÀlldhet och mÄngfald i arbetsorganisationer. Studien Àr avgrÀnsad till sex förÀndringsarbet-are, anstÀllda i eller arbetande för vÀlfÀrdsorganisationer i Göteborg, som arbetar utbildande med jÀmstÀlldhets- och mÄngfaldsfrÄgor.Tidigare forskning i uppsatsen har behandlat forskning som rör det komplexa i att arbeta praktiskt med jÀmstÀlldhet och mÄngfald i arbetsorganisationer, motstÄnd mot förÀndrings-arbete med jÀmstÀlldhets- och mÄngfaldsfrÄgor och det paradoxala i deltagarinflytande i utbildningar som rör frÄgorna. Teoribildningen som utgjort uppsatsens analytiska verktyg Àr diskursanalysens diskursteori, anvÀnd för att undersöka meningsskapande diskursiva utsagor om hantering av potentiella och utvecklade konflikter och kategoriseringsmodellen ABC-triangeln, anvÀnd för att kategorisera verksamma konfliktaspekter i utbildningssituationerna.Metoden för uppsatsen Àr öppet tematiska kvalitativa intervjuer med en induktiv ansats. Inter-vjuformen valdes för att möjliggöra sökandet efter diskursiva mönster i intervjupersonernas tal och den induktiva ansatsen gjorde det möjligt att sÀtta den insamlade empirin i centrum för uppsatsen.Resultatet av undersökningen visar en variation av meningsskapande strategier, som förÀnd-ringsarbetare anvÀnder sig av för att hantera potentiella och utvecklade konflikter i utbild-ningssituationer med fokus pÄ jÀmstÀlldhet och mÄngfald. Resultatet visar ocksÄ att de meningsskapande strategierna Àr verksamma i tvÄ diskurser med olika fokus ? den ena mer uppdragsstyrt och med mindre strÀvan efter djupgÄende förÀndring och den andra vice versa..