Sök:

Sökresultat:

1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 16 av 103

Demokratisering som konfliktlösningsmekanism Ett alternativ för ett sargat Rwanda?

Uppsatsens frÄgestÀllning Àr: PÄ vilket sÀtt kan demokratisering fungera som konfliktlösningsmekanism efter folkmordet i Rwanda?Folkmordet i Rwanda kan ses i ljuset av att det var ett inbördeskrig med etniska grunder. För att lösa konflikter av denna typ driver vi tesen att demokratisering Àr den konfliktlösningsmekanism som Àr mest lÀmpad pÄ sikt. Vi applicerar teorier frÄn konfliktlösning och demokratisering, och kombinerar dessa för att nÄ svar pÄ vÄr frÄgestÀllning. Consociationalteorin Àr vÄr huvudsakliga teori, dÄ den Àr utvecklad för etniskt splittrade samhÀllen.

Konflikter pÄ arbetsplatsen : En studie om hur butikschefer hanterar och förebygger mellanmÀnskliga konflikter pÄ arbetsplatsen

Syftet med denna studie Àr att bidra med kunskap kring hur medarbetarna pÄ det undersökta Företaget anvÀnder sig av samt vÀrderar anstÀllningsförmÄner beroende av generationstillhörighet och könsskillnader. Vi har Àven undersökt hur medarbetarna upplever att erbjudandet av förmÄner pÄverkar deras instÀllning till Företaget som attraktiv arbetsgivare. VÀrderandet av anstÀllningsförmÄner har i tidigare forskning undersökts i mycket liten omfattning. Studien har en kvantitativ ansats och vi har valt enkÀter som datainsamlingsmetod. EnkÀten distribuerades till 214 personer pÄ Företaget, och gav en svarsfrekvens pÄ 71,5 %.

Vem ska ta konflikten? :  En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv

Syftet med studien Àr att undersöka elevers attityder till lÀrares roll i att hantera interpersonella elevkonflikter. Uppsatsens forskningsfrÄgor Àr: Vilken roll anser elever att lÀrare har i att hantera konflikter mellan elever? Vilket ansvar anser elever medföljer den roll de tillskriver lÀrare? Studien Àr utförd mot bakgrund av att forskning inom omrÄdet frÀmst fokuserar pÄ konflikthanteringsmetoder eller lÀrarperspektiv. Studien Àr baserad pÄ kvalitativa intervjuer dÀr fokusgrupper anvÀndes. Fokusgrupperna utfördes pÄ en och samma skola dÀr tvÄ elevgrupper i Är nio intervjuades och grupperna bestod av fyra elever varav tvÄ var killar och tvÄ var tjejer.

Konflikter och konflikthantering bland unga och ledare pÄ en fritidsgÄrd i Nacka : Möjligheter och och faror med konflikter

In this essay I have examined how teenager and leaders handle conflicts on a recreation centre in Nacka, outside of Stockholm in Sweden.I have made qualitative interviews with two leaders and ten teeangers. Also I have read researchlitterature about conflicts and how to handle them. Then I have made observations watching how leaders and teeangers communicate and behave.The purpose of the examination is to describe differences with constructive and destructive handle with conflicts. I have also shown how conflicts can give possibilites for the involved people to get to understand themselves, the other parts and the whole complex social behavior better.But that demands that the involved people choose a constructive solution where both parts cooperate, understand eachother and can see how themselves have contributed in developing the conflict.I have worked as an employee at the recreation centre two evenings a week in sex months. During that time I have observed conflicts and different strategies among teeangers and leaders.My conclusions are that conflicts give opportunities for people to grow as human-beeings and get a mentally richer life.

Konflikter -En kvantitativ studie om effekter av konflikter och konfliktstrategier pÄ arbetsplatsen.

A quantitative study was conducted with the aim to investigate whether individuals use a specific conflict strategy when they are in a task conflict or a relationship conflict in their workplace. The study also examined whether individuals experience positive or negative effects of a task conflict or a relationship conflict when a specific conflict strategy have been used. Previous research explains the effects of task conflicts and relationship conflicts at the workplace (De Dreu, 2008) Likewise lifts the effects of the conflict strategies interaction, avoidance, and power and coercion (Hoerr, 2005; Meyer, 2004; Trudel & Reio Jr., 2011). However it does not tie together what the conflicts and conflict strategies have for effects together. This also means that it is impossible to discern if there is a strategy that is frequently used in a specific conflict type.

Stupad för fosterlandet : en analys av medvetenheten om strategiska risker till följd av Sveriges militÀra medverkan i dagens konflikter

Sedan mitten pÄ 1990-talet finns en uttalad politisk vilja att Sverige skall delta i internationellamilitÀra insatser i en större omfattning Àn tidigare. Ambitionsökning kommer att ske i en miljö dÀrhoten globaliseras och insatserna blir mer komplexa samtidigt som det militÀra engagemangetskall öka sÄ att en dubblering av utlandsstyrkans förmÄga Ästadkoms. Under de senaste 25 Ären harde konflikter och krig som definieras som inomstatliga, lÄgintensiva och asymmetriska samtbedrivs med okonventionella metoder kommit att betraktas som normgivande av flertaletbetraktare. De krig som vi ser idag innehÄller nya inslag avseende aktörer, drivkrafter ochmoraliska/etiska samt juridiska betingelser för vÄldsutövningen vilket Àven Äterspeglas i deinternationella insatser som genomförs i syfte att hantera dem. Det politiska och reella priset fördeltagande i dessa insatser har konstant ökat.

Hantering av konflikter

InledningKonflikter sker dagligen pÄ ett eller annat sÀtt, mÀnniskor har olika Äsikter och enas inte alltid. I förskolans verksamhet Àr det pedagogernas ansvar att hitta lösningar pÄ konflikterna och ge barnen verktyg som hjÀlper dem i konfliktsituationer. Hur konflikter hanteras pÄverkar barns utveckling och det Àr dÀrför av största vikt att de hanteras pÄ ett konstruktivt sÀtt.SyfteSyftet med denna undersökning Àr att undersöka hur nÄgra pedagoger hanterar konflikter i förskolans verksamhet.MetodI denna studie har vi valt att anvÀnda oss av observationer och kvalitativa intervjuer. Det gjordes observationer pÄ tvÄ olika förskolor, samt tvÄ intervjuer med tvÄ olika pedagoger. UtgÄngspunkten har kommit ifrÄn etnografin som forskningsansats dÄ vi studerat sociala processer mÀnniskor emellan.ResultatStudien har visat olika metoder att anvÀnda sig av i hantering av konflikter.

Konflikter pÄ jobbet - ett problem för chefer. VÄrdenhetschefers hantering av interpersonella konflikter

IntroduktionInterpersonella konflikter Ă€r vanligt pĂ„ arbetsplatser, vilket har en negativ pĂ„verkan pĂ„ arbetsklimat och trivsel. Även patienternas omvĂ„rdnad kan beröras av konflikter i personalgruppen. Chefen Ă€r den som förvĂ€ntas ingripa för att lösa sĂ„dana problem, men för chefer Ă€r konflikthantering ett omrĂ„de som upplevs svĂ„rt, som tar mycket tid och dĂ€r man saknar kunskap.SyfteAtt undersöka vilka konflikthanteringsstrategier vĂ„rdenhetschefer anvĂ€nder vid interpersonella kon-flikter, och vad som pĂ„verkar valet av konflikthanteringsstrategi.MetodStudien Ă€r en litteraturstudie i vilken 7 vetenskapliga studier/artiklar ingĂ„r. IngĂ„ende artiklar hĂ€mtades frĂ„n databaserna PubMed, CINAHL och Scopus, samt med manuell sökning i tidskrifterna Journal of Nursing Management och Journal of Advanced Nursing. Artiklarna var publicerade mellan 1991 och 2008.ResultatStudierna visade att vĂ„rdenhetschefer ofta anvĂ€nder konflikthanteringsstrategier som endast ger kort-variga lösningar, och som inte Ă€r effektiva.

?Det Àr kul nÀr det rockar pÄ? ? en studie om gruppdynamik och konflikter inom en verksamhet

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att försöka förstÄ hur arbetsgrupperna inom verksamheten upplever och hanterar problem inom arbetsplatsen, som rör samarbetet kollegor emellan.FrÄgestÀllningar: 1) Hur hanteras uppkomna konflikter mellan anstÀllda? 2) Vilken typ av konflikter förkommer inom arbetsgruppen? 3) Kan vissa konflikter förebyggas organisatoriskt?Metod och material: Kvalitativ metod och intervjustudie.Vi har gjort en kvalitativ studie i en verksamhet som jobbar med ungdomar. En verksamhet som Àr relativt liten med fÄ arbetsgrupper. Arbetet Àr mycket individuellt och det finns en bred och varierande akademisk bakgrund bland personalen. Empirin har tagits fram genom en halvstrukturerad intervjuguide dÀr resultatet delades in olika teman.

Etniska konflikter ? nÀr uppstÄr de inte? En fallstudie av Zambia frÄn sjÀlvstÀndigheten till idag

Zambia Àr ett land med 71 olika folkgrupper dÀr mÄnga olika sprÄk talas, ÀndÄ Àr kÀnslan av etnisk tillhörighet inte sÀrskilt stark. I motsats till grannlÀnderna dÀr vÄldsamma konflikter utefter etniska skiljelinjer har varit vanligt har detta aldrig utgjort en grund för vÄldsam konflikt i Zambia. Inte ens de olika regimomvandlingarna, kallat de tre republikerna, som landet genomgÄtt har haft nÄgon större inverkan pÄ konflikter i samhÀllet. Vi anvÀnder oss av teorier kring varför etniska konflikter uppstÄr för att försöka förklara varför Zambia har varit skonade frÄn dem. NÀr Zambia studeras nÀrmre inser man att det inte verkar sÄ sjÀlvklart att det ?borde? vara drabbat av etniska konflikter.

Konflikter -En kvantitativ studie om effekter av konflikter och konfliktstrategier pÄ arbetsplatsen.

A quantitative study was conducted with the aim to investigate whether individuals use a specific conflict strategy when they are in a task conflict or a relationship conflict in their workplace. The study also examined whether individuals experience positive or negative effects of a task conflict or a relationship conflict when a specific conflict strategy have been used. Previous research explains the effects of task conflicts and relationship conflicts at the workplace (De Dreu, 2008) Likewise lifts the effects of the conflict strategies interaction, avoidance, and power and coercion (Hoerr, 2005; Meyer, 2004; Trudel & Reio Jr., 2011). However it does not tie together what the conflicts and conflict strategies have for effects together. This also means that it is impossible to discern if there is a strategy that is frequently used in a specific conflict type. The study group consisted of 62 participants from different workplaces that responded to a survey.

Metod för att hantera aggressioner

Studiens preciserade problem bestÄr av att undersöka vilka effekter Aggession Replacement Training (ART-metoden) ger, och om hur pedagoger kan möta, förebygga och hantera konflikter och aggressioner i skolan med hjÀlp av metoden. Genom litteratur, intervjuer, samt genom inhÀmtad kunskap om ART-metoden, redogör vi för hur pedagoger i den utvalda undersökningsgruppen kan arbeta förebyggande och hantera uppkomna konflikter. Slutsatsen vi kom fram till Àr, att man mÄste arbeta regelbundet med ART-metoden och ha tÄlamod om inte effekterna Àr omedelbart synliga. Pedagogerna skall arbeta med förebyggande ÄtgÀrder för att stÀrka individen och förbÀttra det psykosociala klimatet i gruppen och se de smÄ men betydelsefulla förÀndringarna - effekterna..

Konflikthantering till sjöss : En studie i hur överstyrmÀn upplever och hanterar konflikter till sjöss

Till sjöss Ă€r den hierarkiska organisationsstrukturen den vanligast förekommande. Detta strĂ€cker sig frĂ„n befĂ€lhavaren till den individuella sjömannen. Överstyrman, nummer tvĂ„ i dĂ€cksbefĂ€lsordningen, har flera olika ansvarsomrĂ„den. NĂ„gra vanliga exempel Ă€r bland annat att prioritera underhĂ„ll av fartyget, övervaka och leda arbetet pĂ„ dĂ€ck samt att ha huvudansvar för lastning och lossning. Med detta i Ă„tanke Ă€r det inte svĂ„rt att tĂ€nka sig att man i denna roll upplever konflikter ombord, bĂ„de arbetsrelaterade och privata.

FörhÄllandet mellan arbete och familj/fritid : Samband mellan konflikter och arbetsvillkor, livsfas, kön

Studiens syfte Àr att undersöka förhÄllandet mellan arbete och familj/fritid samt att undersöka om faktorerna kön, livsfas, ledningsposition, arbetskrav och arbetskontroll pÄverkar förhÄllandet mellan arbete och familj/fritid. NÀrmare bestÀmt om anstÀllda upplever konflikter mellan arbete och familj/fritid eller en balans samt om det finns nÄgot samband mellan ovanstÄende faktorer och konflikter. Studien Àr av en kvantitativ ansats som genomförts genom webbenkÀt som mÀtinstrument. Populationen Àr anstÀllda pÄ ett vÀrldsledande stÄlföretag i Norra VÀrmland med cirka 800 anstÀllda. I denna studie har vi anvÀnt oss utav ett strategiskt urval dÀr vi har delat upp populationen i tvÄ strata och dessa Àr kollektivanstÀllda och tjÀnstemÀn.

Gammalt men fortfarande relevant? : En teoriprövande fallstudie i syfte att ifrÄgasÀtta rÄdande paradigm rörande irreguljÀra konflikter

Uttryck för funderingar har pÄfunnits om befolkningens stöd innehar den signifikans i irreguljÀra konflikter som förmedlas av prominenta teoretiker i dagslÀget, och dÀrmed avspeglas i aktuella doktriner. Somliga menar att teoretikernas irreguljÀra krig inte överensstÀmmer med dagens dÄ dessa författades primÀrt för att kontra revolutionÀra uppror. Dessa motsÀttningar mynnar ut i det vetenskapliga problemet som avses avhandlas, nÀmligen: innehar faktorn ?stöd frÄn befolkningen? för hög signifikans, i relation till att försÀtta motstÄndarens stridande enheter ur stridbart skick, i aktuella styrdokument för irreguljÀra konflikter?Syftet med detta arbete Àr att undersöka om incitament finns för fortsatt, mer djuplodande undersökning i problematiken. Detta görs genom en teoriprövande fallstudie dÀr Sir Charles Edward Callwells teorier i Small Wars: Thier Principles & Practice, vilka uttalat föresprÄkar att motstÄndarens enheter ska slÄs, appliceras pÄ Vietnamkriget dÀr den uttalade strategin inledningsvis innebar vinnandet av befolkningens stöd.Slutsatsen av studiens resultat anses vara att fortsatt forskning Àr önskvÀrd för att kunna befÀsta eller förkasta kritiken mot rÄdande paradigm.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->