Sökresultat:
1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 11 av 103
Det Àr inte ens fel att tvÄ trÀter : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattning och hantering av konflikter i förskolan
Undersökningens huvudsakliga syfte Àr att studera hur verksamma pedagoger uppfattar och hanterar konflikter som uppstÄr i den pedagogiska verksamheten. Fokus har Àven lagts pÄ hur betydelsefull kommunikationen Àr i samband med konflikthantering och hur ett sociokulturellt perspektiv pÄverkar hanteringen av konflikter.Konflikter förekommer dagligen i den pedagogiska verksamheten, och hur dessa konflikter uppfattas Àr betydande för hur de sedan hanteras. Litteraturen tar upp konflikt som begrepp, dess betydelse och olika förhÄllningssÀtt. Kommunikation diskuteras samt betydelsen av förstÄelse och empati i samband med konflikthantering.Resultatet baserar sig pÄ metoden stimulated recall, som bestÄr av bÄde videoobservationer och intervjuer, och dÄ sett utifrÄn fem pedagogers perspektiv. Undersökningen Àr av kvalitativ karaktÀr.
Social kompetens - i syfte att förebygga konflikter i skolan
VÄrt syfte med denna studie Àr att undersöka begreppet social kompetens och hur social kompetens kan förebygga konflikter. Studien bygger pÄ fyra fÀrdigheter: empati, ansvarstagande, identitet/trygghet och kommunikation. Den empiriska undersökning vi genomfört bygger pÄ kvalitativ forskning. Vi har intervjuat tolv stycken lÀrare för att fÄ veta deras syn pÄ begreppet social kompetens.Studien har visat att lÀrarens arbete med att utveckla elevens sociala kompetens Àr mycket viktigt, i syfte att förebygga konflikter. Detta har vi fÄtt bekrÀftat bÄde genom vÄr litteraturstudie samt vÄr empiriska undersökning.
Varför blir inte nÄgon förbannad pÄ kepsar nu för tiden? : En kvalitativ studie av gymnasielÀrares uppfattningar av konflikter och konflikthantering.
The purpose of this study is to examine secondary teachers' perceptions of conflict, conflict management, conflict prevention and conflict communication. In addition to theory, I conducted individual interviews and focus group discussions. Most teachers have a common view and argues that a conflict occurs when two or more individuals do not agree on something. Typical conflicts are about grades, teachers' changing professional roles and cellphones in the classroom. In my view, it seems as if the mobile phone has taken over the core conflict that caps created for some 10 years ago, functioning now as the dominant symbol in an ongoing development process providing space for meeting and dealing with conflicts in a constructive way..
Konflikter i skolan : En kvalitativ studie om hur pedagoger uttalar sig om konflikthanteringsarbete i skolan
VÄrt syfte med detta arbete Àr att synliggöra vilka konflikthanteringsmetoder sex pedagoger pÄ skolor i en mellanstor kommun i sydöstra Sverige sÀger sig arbeta med. Pedagogerna Àr verksamma inom Ärskurs 1-3 samt fritidshemmet. Syftet Àr ocksÄ att redogöra för pedagogernas erfarenheter och Äsikter om den konflikthanteringsmetod som möjligtvis anvÀnds. Vi vill Àven synliggöra vilka faktorer som kan bidra till konflikter i skolan. De forskningsfrÄgor vi arbetar utefter Àr: Vilka konflikthanteringsmetoder anvÀnds? Upplever pedagogerna att arbetet ger resultat? Vilka slags konflikter upplever pedagogerna finns mellan elev/elev och elev/pedagog i skolan?Arbetet ger en översikt av hur konflikthantering kan se ut i skolan, vilka faktorer som kan pÄverka konflikter och dess uppkomst samt hur man som pedagog arbetar med konflikthantering i skolan.
Betydelsen av fördomar, konflikter och grupprelationer i den svenska grundskolan
Fördomar, konflikter och gruppindelningar yttrar sig pÄ olika sÀtt i samhÀllet. Dessa Àr svÄra att undkomma men viktiga att belysa för att hitta sÀtt att reducera de problem de ofta medför. Syftet med denna studie har varit att ta reda pÄ hur fördomar, konflikter och gruppindelningar kan yttra sig i skolan bland elever och pÄverka deras skolsituation. Vi vill Àven se vad skolan gör för att förebygga och lösa dessa problem samt hur deras arbete kan förbÀttras.
UtifrÄn kvalitativa intervjuer drar vi slutsatsen att problem som uppstÄr pÄ grund av fördomar, konflikter och gruppindelningar förekommer pÄ de tvÄ skolorna vi undersökt men att dessa tvÄ skolor har olika sÀtt att angripa och hantera dessa problem.
Konflikter pÄ skolgÄrden : hur förebyggs och hanteras dessa?
Syftet med undersökningen var att belysa skolgÄrdens konflikter sett ur ett pedagog- och elevperspektiv samt att undersöka hur konflikterna förebyggs och hanteras i enlighet med styrdokumenten. Undersökningen utfördes pÄ tvÄ stycken F-5 skolor och var av kvalitativ karaktÀr. Metoderna var observationer av skolgÄrdens konfliktsituationer samt intervjuer med fyra pedagoger och samtal med fyra elever. Resultatet visade att de konfliktsituationer som uppstÄr pÄ skolgÄrden oftast Àr av liten karaktÀr, dÀr inte sÄ stora ÄtgÀrder behövs för att stoppa dem. Av resultatet framkom ocksÄ att det förebyggande arbetet styrs av likabehandlingsplanen som varje skola ansvarar för att utforma.
?LĂ€mna tillbaka bilen? En studie i hur pedagoger agerar vid konflikter mellan barn
BAKGRUND: Konflikter sker dagligen i förskolans vÀrld. Det spelar en avgörande roll för barnen hur pedagogerna hanterar konflikterna. Genom att ge barnen de rÀtta verktygen till att lösa konflikterna sjÀlva sÄ stÀrks barnens sjÀlvförtroende och de kÀnner sig trygga i sig sjÀlva. Vi lyfter fram olika författares syn pÄ vad konflikter Àr, hur de uppkommer och hur de kan lösas. Studiens utgÄngspunkt Àr Vygotskijs syn pÄ relationen mellan barn och vuxna som innebÀr att barn lÀr sig i samspel med andra, samt Johanssons syn pÄ pedagogens perspektiv vid konflikter i förskolan.SYFTE: Syftet med arbetet Àr att se hur konfliktlösningen gÄr till ute i tvÄ olika förskole-verksamheter och hur samtliga pedagoger i dessa verksamheter agerar i barnens konflikter.METOD: Vi Àr nyfikna pÄ att se hur det ser ut i förskoleverksamheterna.
Inte utan min slöja : en studie i hur gymnasielÀrare upplever religiösa konflikter/kulturkrockar i skolan
Syftet med uppsatsen Àr att belysa lÀrares Äsikter om religiösa konflikter/kulturkrockar i gymnasieskolan. Fokus ligger pÄ konflikter i Sverige mellan kristendom och Islam, pÄ grund av att det enligt migrationsverkets statistik nu anlÀnder flest invandrare frÄn det muslimska landet Irak. Elva stycken gymnasielÀrare deltog i en enkÀtundersökning angÄende deras attityder kring frÄgor som slöjans vara eller icke vara i skolan och hur man som lÀrare ska kunna följa Lpf 94 och samtidigt vara verksam i en skola för alla. Jag intervjuade Àven en lÀrare och samordnare pÄ IVIK; Individuella programmets introduktionskurser för invandrare och bad om hennes tankar och Äsikter, dÄ detta Àr omrÄden hon arbetar med dagligen. Sveriges integrations- och jÀmstÀlldhetsminister Nyamko Sabuni har Àven hon svarat pÄ frÄgor om slöjförbud i den svenska skolan.
Konflikthantering ? en studie av en privatÀgd psykiatrienhet och ett kommunalt Àldreboende i Markaryds kommun
VÄrt syfte med denna uppsats Àr att fÄ en ökad förstÄelse för hur konflikter hanteras i arbetslivet samt identifiera metoder som anvÀnds för att förebygga konflikter. Vi granskar hur konflikter hanteras inom ett kommunalt Àldreboende och en privatÀgd psykiatrienhet i Markaryds kommun. En kartlÀggning av ledares sÀtt att hantera konfliktsituationer Àr av intresse för bÄde medarbetare och ledare samt för vidare forskning. Det förefaller som att konflikter uppfattas som nÄgot negativt och obehagligt. Kan detta bero pÄ mÀnniskors oförmÄga att konstruktivt handskas med dem? Eller beror det pÄ att man tidigare har haft dÄliga erfarenheter och dÀrför vÀljer att förtrÀnga eller ignorera dem? Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metodansats och intervjuar sex personer.
"Att strÀva efter en konfliktfri arbetsplats Àr en fullstÀndig utopi" : En kvalitativ undersökning om hur enhetschefer inom mÀnniskovÄrdande organisationer ser pÄ konflikter pÄ arbetsplatsen och hur de vÀljer att hantera dem
Konflikter Àr och har alltid varit en del av mÀnniskors liv ? bÄde det privata och det yrkesmÀssiga. Det Àr ocksÄ ett fenomen som aldrig kommer att kunna undvikas helt. DÀremot kan man lÀra sig att hantera konflikter och som enhetschef inom en mÀnniskovÄrdande organisation Àr det av stor vikt att vara förberedd pÄ att hantera de konflikter som kommer att uppstÄ i organisationen. För att lyckas med detta Àr det viktigt att skapa sig en förstÄelse för vad det Àr som orsakar konflikter och hur man bör bemöta detta.
Flickor berÀttar hemligheter och pojkar slÄss!? : en studie i konflikthantering ur ett genusperspektiv
Konflikter Àr nÄgot som ofte förekommer i skolan, dock uppfattas konflikter vanligen som negativa och svÄra att lösa. Litteraturen tar upp konflikters betydelse och vikten av att hantera dem direkt. Konflikthantering Àr avgörande för barns instÀllning till konflikter och möjligheten att uppfatta dem som utvecklande Àr viktigt. Problematiken med genusperspektiv som ett svÄrdefinierat begrepp tas upp och den allmÀna uppfattningen om de olika könen diskuteras. Syftet med denna uppsatsen Àr att undersöka hur lÀrare ser pÄ arbetet med konflikhantering utifrÄn ett genusperspektiv. Uppsatsen belyser Àven hur lÀrare uppfattar skillnaderna i att lösa konflikter mellan könshomogena eller könsheterogena grupper.
Konflikthantering mellan lÀrare och elever i klassrummet
Examensarbetets syfte Àr att fungera som en förberedelse i hur man som lÀrare kan hantera konflikter i klassrummet mellan sig sjÀlv som lÀrare och elever. Arbetets frÄgestÀllningar har varit: Vad Àr en konflikt? Vilka orsaker till konflikter finns i klassrummet mellan lÀrare och elever? Hur kan man förebygga och hantera konflikter i klassrummet mellan lÀrare och elever? En kvalitativ studie har gjorts med en teoretisk och en empirisk del. Litteraturstudien bygger pÄ olika författares syn pÄ konfliktdefinition, orsaker till konflikter rent allmÀnt och vilka orsaker till konflikter som finns i klassrummet, och hur de tycker man som lÀrare skall gÄ tillvÀga vid konflikthantering. Modeller och mer konkreta förslag har hittats.
"Bara den som Àr helt död kan undvika konflikter": Ätta lÀrares attityder till konfliktsituationer samt deras förestÀllningar om det egna agerandet vid dessa.
Denna undersökning bygger pÄ lÀrares attityder till konfliktsituationer och deras förestÀllningar om hur de agerar vid dessa. Det vi i vÄr undersökning eftersöker Àr dels om lÀrarnas agerande skiljer sig mellan Är 1 och Är 6 och dels om deras utsagor tyder pÄ en bakomliggande teoretisk kunskap. Med hjÀlp av en kvalitativ ansats görs Ätta intervjuer med behöriga lÀrare, fyra verksamma i Är 1 och fyra verksamma i Är 6. Analysen av det insamlade materialet visar att varje lÀrare har skilda sÀtt att se pÄ konflikter och majoriteten anser att de bÄde har positiva och negativa aspekter. NÀr det gÀller sÀttet att hantera konflikter har vi funnit att en gemensam grundmodell anvÀnds.
?Söker du en perfekt vÀn sÄ lÀr du bli utan? ? En kvalitativ studie om konflikter i kvinnliga vÀnskapsrelationer.
Tema: Konflikthantering mellan vÀnnerSyfte: Att undersöka bakgrunden och förekomsten för hur konflikter tar sig uttryck i vÀnskapsrelationer samt hur konflikter hanteras i deras relation. Studien tar Àven upp respondenternas tankar kring kön och Älders inverkan av vÀnskapsrelationen.FrÄgestÀllningar: Vilken betydelse fÄr konflikter och hur hanteras dem i en vÀnskapsrelation? Vad kÀnnetecknar de konflikter som uppstÄr i vuxnas vÀnskapsrelationer? Vad anser respondenterna vara orsakerna vara till att en konflikt uppstÄr i en vÀnskapsrelation?Teorianknytning: Intervjupersonernas berÀttelser analyserades med hjÀlp av tre teorier vilka utgjordes av Konfliktteori, Anknytningsteori samt Kommunikationsteori. Metod: Studie Àr av deskriptiv karaktÀr, vi har valt att göra en kvalitativ studie vilket Àr en bÀttre metod för att fÄnga erfarenheter och betydelser utifrÄn respondenternas vardag. Med hjÀlp av en intervjuformulÀr-guide undersöks kvinnors upplevelser av deras vÀnskapsrelationer med betoning pÄ konflikter och relation.Resultat: Vi kan utifrÄn vÄrt resultat urskilja att respondenternas beskrivningar av vad som Àr en bra vÀn innehÄller bÄde beteenden och egenskaper.
Defensiv stolthet : En fenomenologisk undersökning av stolthet i konflikter
Defensiv stolthet kan fÄ konflikter att uppkomma, trappas upp eller hindras frÄn att lösas. En fenomenologisk undersökning genomfördes med syfte att identifiera vad defensiv stolthet, som fenomen, innebÀr. FrÄgestÀllningen löd; Vad konstituerar defensiv stolthet i konflikter? Resultatet baserades pÄ 30 skriftliga protokoll samt fyra intervjuer. Analysen genomfördes enligt Karlssons EPP-metod.