Sök:

"Bara den som är helt död kan undvika konflikter"

åtta lärares attityder till konfliktsituationer samt deras föreställningar om det egna agerandet vid dessa.


Denna undersökning bygger på lärares attityder till konfliktsituationer och deras föreställningar om hur de agerar vid dessa. Det vi i vår undersökning eftersöker är dels om lärarnas agerande skiljer sig mellan år 1 och år 6 och dels om deras utsagor tyder på en bakomliggande teoretisk kunskap. Med hjälp av en kvalitativ ansats görs åtta intervjuer med behöriga lärare, fyra verksamma i år 1 och fyra verksamma i år 6. Analysen av det insamlade materialet visar att varje lärare har skilda sätt att se på konflikter och majoriteten anser att de både har positiva och negativa aspekter. När det gäller sättet att hantera konflikter har vi funnit att en gemensam grundmodell används. Dock har alla lärare sina egna konflikthanteringsstrategier som de använder beroende på situation och ålder på barnen. Trots att lärarna säger sig ha ytterst lite utbildningen om konflikter och konflikthantering tyder deras utsagor på en bakomliggande teoretisk kunskap.

Författare

Åsa Horppu Sofia Karlsson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för tematisk utbildning och forskning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..