Sök:

Sökresultat:

2024 Uppsatser om Samhällets insatser - Sida 40 av 135

HÄllbar undervisning ? om Àmnesintegration och hÄllbar utveckling

Syftet med arbetet Àr att se vilka skÀl det finns för att bedriva Àmnesintegration och hur detta kan appliceras pÄ hÄllbar utveckling. MÄlsÀttningen var Àven att undersöka hur en skolas lÀrare och skolledare arbetar med Àmnesintegration, hÄllbar utveckling och de tvÄ gemensamt. För att fÄ svar pÄ frÄgorna har det utförts en enkÀtundersökning samt intervjuer. Trots att skolans styrdokument innefattar hÄllbar utveckling Àr inte detta nÄgot som i allt för stor grad undervisas om pÄ den undersökta skolan. Begreppet Àr svÄrtolkat och i en del fall bedriver lÀrarna omedvetet en undervisning om hÄllbar utveckling.

"Det kÀnns som frÄn tvÄ hÄll sÄ dÀr" : En kvalitativ studie om upplevelsen av att ha ett personligt ombud

Syftet med uppsatsen var att undersöka hur personer som har ett personligt ombud för psykiskt funktionshindrade upplevde dennes insatser. Undersökningen gjordes med kvalitativa individuella intervjuer. Dessa genomfördes, i likhet med hela forskningsprocessen med ett fenomenologiskt förhÄllningssÀtt. Detta teoretiska val kÀndes naturligt dÄ syftet med uppsatsen var att undersöka informanternas egna upplevelser. Intervjuerna transkriberades ordagrant och analyserades sedan enligt en fenomenologisk analysmetod och presenterades dÀrefter i undersökningens resultatkapitel.

Hur formar Skatteverket sina arbetsrutiner för att uppnÄ en preventiv effekt mot skattefel?

Bakgrund och problembeskrivning: Skatteverket har stÀllt upp ett antal lÄngsiktiga mÄl ochett av dessa Àr att innan Är 2012 ha halverat skattefelet i Sverige. Skatteverket har i sitt arbeteolika insatser för att försöka uppnÄ detta mÄl. Dessa Àr kontroller, informationsinsatser,attitydpÄverkan och systemÄtgÀrder.Förutom nÀmnda insatser finns Àven en annan faktor som spelar in vad gÀller inbetalandet,nÀmligen den sÄ kallade preventiva effekten. NÀstan 30 procent av skatteintÀkterna uppstÄrpÄ grund av att skattebetalarna Àr medvetna om skattekontrollerna och vill undvika att bliupptÀckta vid eventuellt skattefusk. Den preventiva effekten fann författarna intressant attkartlÀgga.

TjÀnstvillighet för Internationell militÀr insats

Syftet med denna uppsats Àr att presentera bakomliggande orsaker som kan pÄverka tjÀnstvilligheten att genomföra internationella militÀra insatser. Uppsatsen bygger pÄ en enkÀtundersökning med fem kategorier mÀnniskor, som antingen innehar anstÀllning, eller Àr anhöriga till dem som Àr anstÀllda av Försvarsmakten. Dessutom har intervjuer med anhöriga genomförts för att fÄ en djupare insikt och förstÄelse. Resultatet av undersökningen skall svara pÄ vilka faktorer som pÄverkar tjÀnstvilligheten, samt dÀrigenom ge förslag pÄ omrÄden dÀr FM och dess uppdragsgivare kan intensifiera arbetet för att göra den internationella miljön mer attraktiv.Utredningen kan ses som ett komplement till Veteransoldatutredningen som genomförts vid Försvarsdepartementet under 2008..

?Va! GĂ„r du pĂ„ ÅtgĂ€rdsprogrammet?? En undersökning av gymnasieelevers upplevelser av sina Ă„tgĂ€rdsprogram.

SyfteStudiens syfte var att undersöka hur elever, med upprÀttade ÄtgÀrdsprogram, sÀger sig uppleva sin situation i skolan, avseende bemötande, delaktighet och ÄtgÀrdsprogrammets betydelse för studierna. Ambitionen var dessutom att titta pÄ om eventuella skillnader finns, sett ur ett genusperspektiv.TillvÀgagÄngssÀttEn kvalitativ metod i form av intervjuer anvÀndes, för att fÄ en bild av elevernas subjektiva upplevelser. Totalt intervjuades sex elever, tre kvinnliga och tre manliga, pÄ de nationella programmen pÄ en gymnasieskola i en vÀstsvensk kommun.För att kunna diskutera och jÀmföra de resultat som undersökningen gett, har litteraturstudier och tidigare forskning varit en betydelsefull del arbetet.Resultat och slutsatserDet har inte varit möjligt att generalisera resultatet av denna begrÀnsade undersökning. Resultatet har dock gett upphov till en del funderingar angÄende specialpedagogiska insatser i allmÀnhet och i arbete med ÄtgÀrdsprogram i synnerhet.Majoriteten av eleverna i undersökningen ansÄg sig ha blivit vÀl bemötta och har varit delaktiga i utformningen av sina ÄtgÀrdsprogram. Bemötandet Àr en betydelsefull grundpelare i ett effektivt samspel, och arbetet med intervjuerna har ytterligare betonat denna aspekt.Resultaten avseende delaktighet har inte sammanfallit med tidigare studier, gÀllande grundskolan och gymnasiets IV-program.

Organiserad "myrtrafik" över Öresund : billig öl i Tyskland ger problem i Sverige

Den organiserade handeln av öl frÄn Tyskland till Sverige Àr ett stort problem. Dels genom försÀljning till ungdomar, privatpersoner, krogar och arbetsplatser dels genom förlorade skatteintÀkter. Det gÄr inte lÀgre att kontrollera konsumtionen av öl genom Systembolagets monopol. Detta problem kommer i framtiden att öka pÄ grund av de ökade införselkvoter som trÀder i kraft Är 2004. Det Àr svÄrt att komma Ät problemet dÄ införseln av öl Àr laglig, men inte försÀljningen.

Ung och brottsling : en studie om hur Brottsförebyggande rÄdet konstruerar ungdomars kriminella identitetsskapande

Vi kommer i denna uppsats med hjÀlp av kritisk diskursanalys, studera och analysera hur Brottsförebyggande rÄdet konstruerar ungdomsbrottslighet. Studiens syfte Àr att utifrÄn rapporten Kriminell utveckling ? Tidiga riskfaktorer och förebyggande insatser, undersöka vilka egenskaper och beteenden som enligt Brottsförebyggande rÄdet kan ses som tidiga riskfaktorer nÀr det gÀller att upptÀcka en kriminell utveckling. Vi kommer Àven att undersöka vilka ÄtgÀrder som enligt Brottsförebyggande rÄdet görs i Sverige för att förebygga en kriminell utveckling..

Ensamkommande flyktingbarns möte med Flyktingbarnteamet i Göteborg - En journalstudie

Studien undersöker 56 journaler frÄn ensamkommandeflyktingbarn som besökt Flyktingbarnteamet i Göteborg. Syftet var att samlakunskap om gruppen ensamkommande flyktingbarn och deras möte med ensvensk sjukvÄrdsinrÀttning. Bakgrundsinformation om barnen ochinformation om insatser som getts pÄ Flyktingbarnteamet presenteras.Barnens hjÀlpbehov, som det beskrivits av remittenter och av behandlare pÄFlyktingbarnteamet, analyserades med kvalitativ tematisk analys. Resultatetvisade att barnen har ett brett hjÀlpbehov med posttraumatisk stress, andraÄngesttillstÄnd, depression och somatiska besvÀr men Àven problemkopplade till vardagen i Sverige som ensamhetskÀnslor och grubblerier omframtiden. Omkring var tredje barn bedömdes nÄgon gÄng ha mÄtt sÄ dÄligtatt det hade svÄrt för att berÀtta om sina problem för behandlaren.

Att kunna lÀsa Àr en rÀttighet för alla barn : Hur jobbar skolorna för att ge alla barn chansen att lÀra sig lÀsa och skriva?

Denna komparativa studie gick ut pÄ att undersöka vilket stöd som tre skolor kan ge till elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter och dyslexi. Studien gjordes genom att med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer, intervjua rektor och speciallÀrare pÄ tre skolor och sedan sammanstÀlla resultatet för att kunna göra en jÀmförelse mellan dem. Resultatet visade att det fanns en del skillnader mellan skolorna men Àven inom skolorna fanns det meningsskiljaktigheter. Vad dessa skillnader beror pÄ var svÄrare att se men jag har gjort antaganden som grundar sig pÄ till exempel elevsammansÀttningen, förÀldrainflytande och skolans arbetssÀtt..

AnhörigvÄrdares uppfattningar av hÀlsa och ohÀlsa vid vÄrdande av en nÀrstÄende med demenssjukdom

ABSTRAKTIntroduktionAtt vÄrda en nÀrstÄende med demenssjukdom Àr vanligen psykiskt och fysiskt anstrÀngande och uppfattas ofta stressframkallande, samt emotionellt belastande. Forskning visar att Àven om anhörigvÄrdandet upp-fattas svÄrt inom flera omrÄden innehÄller det samtidigt positiva aspekter som kan underlÀtta vÄrdandet, stÀrka hÀlsan och bidra till att vÄrdandet kÀnns meningsfullt och tillfredsstÀllande.SyfteSyftet med studien Àr att beskriva anhörigvÄrdares uppfattningar av vÄrdandets pÄverkan pÄ den egna hÀl-san/ohÀlsan, samt olika faktorer som pÄverkar vÄrdandet av en nÀrstÄende med demenssjukdom.MetodStudien Àr kvalitativ med fenomenografisk och induktiv ansats dÀr datainsamlingen sker via intervjuer, vilka analyseras med hjÀlp av kvalitativ fenomenografisk innehÄllsanalys. Metoden har prövats i en pilot-studie dÀr tvÄ anhörigvÄrdare intervjuades. Vid en fullskalig studie planeras att 8-10 anhörigvÄrdare inter-vjuas.ResultatAnalysen av pilotstudien resulterade i ettt övergripande tema: FörÀndrad Livssituation, 3 domÀner: HÀlso-frÀmjande aspekter, Upplevelse av ohÀlsa och Stödjande insatser, samt 24 variationer av uppfattningar. Temat Äterspeglar vÄrdandets pÄverkan pÄ den anhöriges livssituation och hÀlsa, domÀnerna vad som pÄ-verkats, medan variationerna av uppfattningar beskriver hur de pÄverkats.DiskussionResultatet visar pÄ faktorer som kan vara hÀlsofrÀmjande, bidra till ohÀlsa, samt stödjande insatser som kan underlÀtta och frÀmja vÀlbefinnandet i vÄrdandet.

Effektivt förÀldrastöd? : En kvantitativ utvÀrdering av FörÀldrakraft

I Sverige finns en mÄlsÀttning att erbjuda förÀldrautbildningar till alla förÀldrar. Dessa insatser bör utvÀrderas eftersom det Àr viktigt att de program som erbjuds har effekt. Syftet med denna utvÀrdering Àr att undersöka om deltagare i FörÀldrakraft Àr nöjda med utbildningen, om det skett förÀndringar i familjernas beteende samt vilka verktyg som förÀldrarna haft mest nytta av. Med hjÀlp av skattningar frÄn deltagare och ledare har tvÄ kurser i en norrlÀndsk kommun studerats. Resultaten visar att en stor majoritet av förÀldrarna Àr nöjda med programmet, men nÄgra beteendeförÀndringar har inte kunnat identifieras.

Renkavlens biologi - möjligheter till kontroll

Renkavle har under lĂ„ng tid varit ett stort problem för lantbrukare i stora delar av norra Europa och har etablerat sig pĂ„ större arealer Ă€ven i Sverige. Genom sin bio-logi Ă€r renkavle mycket vĂ€l anpassad till odling av höstsĂ„dd spannmĂ„l, speciellt i kombination med reducerad jordbearbetning. Det finns en ökande trend av bĂ„de höstsĂ„dd spannmĂ„l och reducerad jordbearbetning som talar för att problemen med renkavle kommer att öka framöver. Även den pĂ„gĂ„ende klimatförĂ€ndringen mot ett varmare klimat i Sverige förbĂ€ttrar förutsĂ€ttningarna för att renkavle ska etablera sig lĂ€ngre norrut. Renkavle Ă€r ett ogrĂ€s som krĂ€ver en mycket hög grad av kontroll för att inte öka kommande Ă„r eftersom fröproduktionen hos renkavle kan vara mycket stor.

Funktionsnedsattas tillgÄng till LSS : Vad kan pÄverka behovsbedömningen enligt handlÀggare vid en stadsdelsförvaltning

I studien har handlÀggare frÄn en och samma stadsdelsförvaltning deltagit och dÀr samtliga handlÀggare vid intervjutillfÀllet arbetade inom avdelningen för funktionsnedsatta. Syftet med studien var att undersöka och analysera om beslutsskillnaderna inom LSS kunde förklaras med hjÀlp av handlÀggarnas erfarenhet av behovsbedömningar. Studiens syfte besvarades med hjÀlp av att intervjua Ätta handlÀggare. Det unika för den aktuella stadsdelen var att beslutfattandet inte gjordes av handlÀggarna utan av enhetschefen under diskussion med övriga handlÀggare. Resultatet av studien visade att de pÄverkande faktorerna vid beslutsfattandet var handlÀggarens erfarenhet, kunskapsbrist kombinerat med otydliga lagar, riktlinjer och direktiv pÄ arbetsplatsen.

Hur arbetar man med elever i behov av sÀrskilt stöd i den spanska grundskolan?

SyfteSyftet med arbetet Àr att göra en jÀmförande studie mellan vad de spanska styrdokumenten förordar och hur den faktiska verkligheten ser ut nÀr det gÀller arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd i den spanska grundskolan.MetodJag har gjort en kvalitativ studie genom enkÀter och intervjuer, för att ta reda pÄ hur de spans-ka pedagogerna arbetar med elever i behov av sÀrskilt stöd. DÄ detta Àr en kvalitativ under-sökning har enkÀterna endast anvÀnts som introduktion inför intervjuerna.Metoden i undersökningen har dels varit att lÀmna ut en enkÀt till sju pedagoger och tre för-Àldrar, dels att göra djupintervjuer. Totalt har pedagoger frÄn sex skolor i MadridomrÄdet del-tagit, dÀr tre av skolorna Àr privatskolor och de övriga tre kommunala. EnkÀterna har föregÄtt intervjuerna, dÀr förtydliganden och fördjupning av enkÀtsvaren kunnat göras.ResultatUndersökningen har tydligt visat att det finns en rad specialpedagogiska insatser för elever i behov av sÀrskilt stöd i den spanska grundskolan. Det mesta handlar dock om att ÄtgÀrderna riktas mot eleven.NÄgon direkt handledning av pedagogerna förekommer inte, mer Àn att de specialteam som finns i alla kommuner och som Àr behjÀlpliga med att göra modifieringar av kursplanerna för de elever som inte uppnÄr mÄlen.

FÄr jag vara med och leka? : En studie om barns sociala samspel i förskolan.

En meningsfull tillvaroSyftet med denna studie har varit att undersöka i vilken grad en omsorgsmottagare upplever en meningsfull tillvaro utifrÄn beviljade hemtjÀnstinsatser. Studien har bedrivits genom en halvstrukturerad, kvalitativ intervjumetod med omsorgsmottagare, omsorgsgivare samt bistÄndshandlÀggare och analyser av empirin har utgÄtt frÄn symbolisk interaktionism och dramaturgisk rollteori. Vi har funnit att det som Àr centralt för den enskilde för att kÀnna meningsfullhet Àr den sociala interaktionen tillsammans med andra mÀnniskor, att boendemiljön Àr trivsam och önskvÀrd samt att den enskilde har en kÀnsla av trygghet. Trots det faktum att omsorgs- och serviceinsatser, i olika grad, pÄverkar dessa aspekter Àr studiens viktigaste slutsats att de enskilda vanligtvis inte sammankopplar beviljade insatser med kÀnslan av meningsfullhet. .

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->