Sök:

Hur arbetar man med elever i behov av särskilt stöd i den spanska grundskolan?

SyfteSyftet med arbetet är att göra en jämförande studie mellan vad de spanska styrdokumenten förordar och hur den faktiska verkligheten ser ut när det gäller arbetet med elever i behov av särskilt stöd i den spanska grundskolan.MetodJag har gjort en kvalitativ studie genom enkäter och intervjuer, för att ta reda på hur de spans-ka pedagogerna arbetar med elever i behov av särskilt stöd. Då detta är en kvalitativ under-sökning har enkäterna endast använts som introduktion inför intervjuerna.Metoden i undersökningen har dels varit att lämna ut en enkät till sju pedagoger och tre för-äldrar, dels att göra djupintervjuer. Totalt har pedagoger från sex skolor i Madridområdet del-tagit, där tre av skolorna är privatskolor och de övriga tre kommunala. Enkäterna har föregått intervjuerna, där förtydliganden och fördjupning av enkätsvaren kunnat göras.ResultatUndersökningen har tydligt visat att det finns en rad specialpedagogiska insatser för elever i behov av särskilt stöd i den spanska grundskolan. Det mesta handlar dock om att åtgärderna riktas mot eleven.Någon direkt handledning av pedagogerna förekommer inte, mer än att de specialteam som finns i alla kommuner och som är behjälpliga med att göra modifieringar av kursplanerna för de elever som inte uppnår målen. Specialteamen eller rådgivarna skriver dessa planer efter att man först gjort en rad undersökningar och diagnoser av dessa elever. Föräldrarna tillfrågas mycket lite om de insatser som görs i skolan för deras barn.Stödåtgärderna kan vara i form av stödundervisning i liten grupp i matematik eller spanska, undervisning i studieteknik eller att eleven stannar kvar ett år i samma årskurs. Stödundervis-ningen kan ske under någon förlängd rast under skoldagen eller direkt efter ordinarie under-visnings slut på eftermiddagen. Det föreslås också att familjen själv anlitar någon lärare privat för extra studier i hemmet.Denna undersökning vänder sig i första hand till de pedagoger och specialpedagoger vilka arbetar eller planerar att arbete i svenska skolor i Spanien. Naturligtvis kan det även vara av intresse för pedagoger i Sverige, vilka önskar få inblick i hur andra länder bedriver undervis-ning för elever i behov av särskilt stöd.

Författare

Tuula Pelas

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..