Sökresultat:
2024 Uppsatser om Samhällets insatser - Sida 39 av 135
Ensamkommande flyktingbarn : integrationsarbete
Syftet med uppsatsen var att undersöka hur ensamkommande flyktingbarn och personal pÄ ett urval av boenden, upplever de insatser som görs för att underlÀtta integrering i samhÀllet, med fokus pÄ skola, fritid och sprÄk. Vi anvÀnde oss av fyra stycken halvstrukturerade intervjuer, med personal och boenden, fördelade pÄ tvÄ olika boenden. Detta för att fÄ en inblick i det aktiva arbetet med integration samt upplevelsen av huruvida det gett nÄgot resultat. Vi grundade vÄr analys pÄ identitetsteorin samt systemteorin. Viktiga resultat var bland annat vikten av att hitta rÀtt personer nÀr man som ensamkommande flyktingbarn kommer till ett nytt land.
Barns lÀsinlÀrning : Betydelsen av att kartlÀgga elevers lÀs- och skrivförmÄga under de tidiga skolÄren
God lÀsförmÄga Àr en förutsÀttning för att elever ska kunna tillgodogöra sig kunskaper i skolan. DÀrför Àr det viktigt att tidigt uppmÀrksamma de elever som Àr i riskzonen att utveckla lÀs- och skrivsvÄrigheter. Genom förebyggande arbete under de tidiga skolÄren borde antalet elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter minska. Studiens syfte var att undersöka om tidig kartlÀggning kan hjÀlpa oss att finna elever i riskzonen för att utveckla lÀs- och skrivsvÄrigheter. TvÄ skolors dokumenterade testresultat har utgjort grunden för studien.
TvÄ förstÄende ögon - En kvalitativ studie om anhörigas upplevelser av kuratorskontakt efter förlusten av en livskamrat
Tidigare forskning och debatten i media rymmer skilda Ă„sikter om professionell hjĂ€lp vid sorg. Ă
ena sidan beskrivs sorgeterapi vara potentiellt skadlig, ineffektiv och vĂ€nner sĂ€gs vara bĂ€ttre stöd Ă€n professionella. Ă
andra sidan pÄstÄs att professionella insatser vid sorg frÀmjar bearbetning och att de forskningsrön som hÀvdar att sorgeterapi kan vara skadligt saknar grund. Uppsatsens syfte Àr att undersöka och beskriva personers (anhörigas) upplevelser av kuratorskontakt i samband med att de förlorat sin livskamrat. Studiens frÄgestÀllningar Àr: Vad har den anhöriges kontakt med kuratorn innehÄllit? Hur har den anhörige upplevt att kuratorskontakten har inverkat pÄ sorgearbetet? Skulle den anhörige kunnat ha haft dessa samtal med nÄgon annan i omgivningen? Uppsatsens metod Àr kvalitativ och hermeneutisk fenomenologisk.
Att tÀnka jÀmstÀlldhet Àr en sak, att göra jÀmstÀlldhet Àr en annan : En kvalitativ studie om hur bistÄndshandlÀggare beaktar jÀmstÀlldhet i utredningar
The aim with this study is to analyze how Swedish social services interpret men's and women's needs and whether it is possible to discern any pattern in the social services investigations. The following questions are of importance: how men and women are described in the assistance investigations and if there are any differences between men and women in assistance investigations. The analysis is based on a qualitative text analysis of twenty assistance investigations. The investigations have been studied gradually and interesting patterns emerged which were analyzed by the theory of gender.The results are multifaceted and demonstrate on the one hand that men and women receive the help they apply for and the assessment of their needs is conducted in an equitable way. On the other hand, the study demonstrates that there is a difference in how men and women are described in the investigations..
?Det finns alltid allting att l?ra sig? En kvalitativ intervjustudie om tidigare elevers erfarenhet av l?rande p? apl och betydelsen av apl f?r anst?llning efter anpassad gymnasieutbildning
Andelen unga med intellektuell funktionsneds?ttning som kommer i arbete efter avslutad
gymnasieutbildning ?r oproportionerlig l?g. Forskningsl?get visar p? en bild av en
marginaliserad grupp i samh?llet som i ?verg?ngen mellan skola och arbetsliv st?lls inf?r en
komplex verklighet med flera inblandade akt?rer. Elevernas m?jlighet att under gymnasietiden
prova olika typer av arbete n?mns som en av flera framg?ngsfaktorer f?r anst?llning men
elevernas r?ster om betydelsen av arbetsplatsf?rlagt l?rande, apl, saknas i stort sett helt inom
forskningen.
Syftet med studien var att unders?ka hur n?gra elever som avslutat sina studier p? anpassad
gymnasieutbildning upplevde och erfor l?rande p? apl och syftet var ocks? att unders?ka deras
uppfattning om betydelsen av apl f?r att komma in p? arbetsmarknaden, vilket preciserades i
f?ljande fr?gest?llningar: Vilka erfarenheter av och uppfattningar om l?rande p? sin apl-plats
har tidigare elever p? anpassat gymnasium? Vilken betydelse anser eleverna att apl har f?r
m?jligheten till anst?llning? Studien tog sin teoretiska utg?ngspunkt i sociokulturellt och
specialpedagogiskt perspektiv och metoden som anv?ndes var semistrukturerade kvalitativa
intervjuer som sedan analyserades tematiskt.
Resultatet visade att apl givit studiens deltagare viktiga erfarenheter och yrkesrelaterade
f?rdigheter som f?r de flesta lett till syssels?ttning och arbete.
Den relationella kommunen? : En intervjustudie av privat/offentlig samverkan inom krishanteringsomrÄdet pÄ kommunal nivÄ i VÀrmlands lÀn
Bakgrund. Forskning har visat att fÄ barn, vuxna och ungdomar nÄr rekommendationerna gÀllande frukt- och grönsaksintag, fysisk aktivitet, skÀrmtid och regelbunden mÄltidsordning. I Sverige finns inga rekommendationer för skÀrmtid men i Kanada rekommenderas skÀrmtiden till max tvÄ timmar per dag. Forskning har visat tendenser till att skÀrmtiden ökar, samt att fysisk aktivitet och frukt- och grönsaksintaget minskar med stigande Älder.Syfte. Syftet med studien var att undersöka graden av fysisk aktivitet, skÀrmtid, mÄltidsordning och intaget av frukt och grönsaker hos gymnasieelever i UmeÄ.Metod.
Interoperabilitet vid marina internationella insatser
FörmÄgan att hantera konflikter och kriser har blivit en huvuduppgift för mÄnga av Europasförsvarsmakter. Marinstridskrafternas förmÄga att kunna operera med andra nationer stÀller krav pÄinteroperabilitet. Att kunna kommunicera med varandra och kunna delge information i realtid Àr avyttersta vikt för att undvika vÄdabekÀmpning vid internationella insatser.Denna uppsats syftar till att ge en sammanstÀlld beskrivning av tre taktiska datalÀnkar för marint bruk.Vidare skall uppsatsen kunna ligga till grund för ett framtida val av datalÀnk. Inledningsvis görs enredovisning av de interoperabilitetsmÄl som Sverige ingÄtt med Nato samt erfarenheter frÄninternationella övningar dÀr svenska marina förband deltagit. De lÀnkar som ligger till grund för dentekniska beskrivningen Àr: 8000-systemet, Link 11 samt Link 22.
SÀrskilt stöd i grundskolan : En komparativ fallstudie i en kommun
Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur stödÄtgÀrderna ser ut för elever som Àr i behov av sÀrskilt stöd i engelska, fysik och hem- och konsumentkunskap och om de skiljer sig Ät mellan Àmnena. Undersökningen har genomförts i form av en kvalitativ fallstudie dÀr datainsamlingsmetoden har varit fokusgruppsintervjuer. Dessa har utförts pÄ samtliga kommunala skolor i Är 7-9 i en ?pendlingskommun?. PÄ varje skola intervjuades en engelsk-, en fysik- och en hem- och konsumentkunskapslÀrare.
Resultatfördelning i joint venture : Hur skall resultatfördelning ske i joint venture och ger reglerna tillrÀcklig förutsebarhet?
Samarbetsformen joint venture Àr inte rÀttsligt definierat i svensk rÀtt. Joint venture betraktas dock i allmÀnhet som enkla bolag.FrÄgan uppkommer hur resultatfördelning skall ske enligt gÀllande rÀtt mellan bolagsmÀnnen inom joint venture som bedrivs i form av enkelt bolag.Enligt 4 kap. 1 § BL kan bolagsmÀnnen genom dispositiv reglering fritt avtala om hur resultatfördelningen mellan dem skall se ut. Avtal kan ingÄs muntligt, skriftligt eller genom konkludent handlande. Om resultatfördelning inte avtalats gÀller att resultatet skall fördelas lika mellan bolagsmÀnnen, detta enligt 4 kap.
SprÄkutvecklande arbetssÀtt med flersprÄkiga elever
Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lÀrare och pedagoger arbetar med
sprÄkutveckling och med flersprÄkiga elever pÄ en mÄngkulturell grundskola. Genom en
kvalitativ studie i form av intervjuer ville vi fÄ djupare kunskaper om hur en god
sprÄkutvecklande undervisning bedrivs. VÄra vÀgledande frÄgor var vilka insatser skolan gör
för att frÀmja sprÄkutvecklingen samt vilka arbetssÀtt och metoder som anvÀnds. VÄr slutsats
Àr att en sprÄkutvecklande undervisning krÀver att eleven Àr i fokus och att undervisningen
bör anpassas efter varje enskild individ i varierade former. Grundprincipen Àr att anvÀnda
sprÄket sÄ mycket som möjligt, enligt informanterna mÄste eleven stÀndigt fÄ tala sprÄket för
att utveckla det och vara aktiv i allt lÀrande..
Vem best?mmer i Biskopsg?rden? En studie om medborgardeltagande
Uppsatsen unders?ker medborgardeltagande med fokus p? planprogrammet Biskopsg?rden. Detta planprogram inneb?r stora f?r?ndringar inom planomr?det, vilket dagens Biskopsbor kommer erfara.
Studien syftar till att unders?ka hur ber?rda medborgare och yrkespersoner upplevt medborgardeltagandet i Biskopsg?rden. Uppsatsen utg?r fr?n fr?gest?llningar som ber?r medborgares samt yrkespersoners uppfattningar och upplevelse av medborgardeltagande, samt vad dessa personer anser kr?vs f?r produktivt medborgardeltagande.
Mötet handledare - student i VFU: handledares perspektiv pÄ
handledaruppdraget
Syftet med denna studie var att undersöka hur handledare upplever handledarskapet för lÀrarstudenter under deras VFU med utgÄngspunkt frÄn delaktighet i verksamheten, relationen handledare ? student samt kopplingen praktik ? teori. För denna studie anvÀnde jag mig av sÄvÀl kvantitativ som kvalitativ metod. EnkÀterna och de inspelade intervjuerna analyserades med hermeneutisk ansats. Resultatet visar att handledare tar stort ansvar i att vÀgleda lÀrarstudenter under praktiken, nÀr det handlar om att planera, stödja och evaluera deras insatser.
Silkesvante eller piska - SocialtjÀnstens och polisens insatser och samverkan kring kriminella ungdomsgÀng
The purpose of this essay was to study social workersÂŽ and polices contributions with criminal youth gangs and get an insight in how co-operation in the contributions between these governments comes to rank and works.To find out, we carried out a study with a qualitative design based on document studies and interviews with social workersÂŽ and polices who were meeting youths in their work.Our findings were that it's hard to define a criminal youth gang. The social workersÂŽ and polices have both individual and common contributions with criminal youth gangs. One of their most important lining is to prevent new recruitment of young people to criminality. The social workersÂŽ and polices both have an intention to cooperate but they can?t agree about the method of work they shall use, ?the kid-glove or the whip?..
"Bara för mig" à tergÄngsprocessen efter lÄngtidssjukskrivning : kvinnors beskrivning av möten med arbetsgivarringen
Bakgrund: SjukfrÄnvaron i Sverige Àr hög i jÀmförelse med andra EU-lÀnder.LÄngtidssjukskrivning till följd av stressrelaterade sjukdomar domineras av kvinnor.Det finns ett stort behov av en effektivare ÄtergÄngsprocess till arbetslivet efter ensjukskrivning dÀr olika insatser bör prövas och utvÀrderas. I vissa fall kan en neutralpart i form av en oberoende samordnare vara till hjÀlp för den sjukskrivne iÄtergÄngsprocessen. Syfte: Syftet med studien var att beskriva kvinnors erfarenheter avmöten med arbetsgivarringens representant i ÄtergÄngsprocessen till arbete, efter enstressrelaterad lÄngtidssjukskrivning. Metod: Data insamlades genom kvalitativaintervjuer med tio kvinnor. Inklusionskriterer var att ha varit lÄngtidssjukskriven förstressrelaterade sjukdomar, att ha varit i kontakt med en arbetsgivarring, samt att underÄren 2007-2008 ÄtergÄtt till tidigare arbete eller annat lönearbete i en omfattning avminst 25 procent och ha arbetat under minst sex mÄnader.
Att se matematiken : i lek och omsorg pÄ en smÄbarnsavdelning
I förskolans uppdrag ingÄr att se den matematik förskolans yngsta barn utforskar. Min erfarenhet Àr att det inte alltid upplevs som omedelbart enkelt. Förskolan har dessutom att hantera ett delvis nytt matematiskt lÀrandeuppdrag. Syftet med den empiriska studien var dÀrför att urskilja faktorer som pedagoger erfar pÄverkar möjligheter att se den matematik barn utforskar för att öka medvetenheten om vilka faktorer som pÄverkar pedagogers möjligheter att se det matematiska utforskandet och medvetenheten om vilka fortbildningsinsatser som kan vara betydelsefulla i sammanhanget.Analysen utgÄr frÄn en fenomenografisk forskningsansats. En utgÄngspunkt för fenomenografin Àr att det sÀtt pÄ vilket mÀnniskan tar itu med problem speglar och förÀndrar förstÄelsen av inblandade fenomen och den situation i vilken fenomenen urskiljs.