Sök:

Sökresultat:

76 Uppsatser om SIMULINK - Sida 4 av 6

VSM och 16 förluster

With background in the rapidly growing need to find solutions for sustainable energy production and the increasing interest for wind power, this report was written. With take-off point from the wind power plant Big Glenn, which has been built in the harbour of Gothenburg, a model of the adjacent power grid has been created in SIMULINK/SimPowerSystems. Parameters for the power grid and its components has been provided by Göteborg Energi Nät, that has also been the supplier of measurement data of produced power, the power need from loads in the vicinity, voltage levels, current values and also the variation of power factor at the wind power plant.The SimPowerSystems model has been used to perform simulations of power flow in the grid. These simulated values have then been compared to the measured values to verify the functionality of the model. Further, the model has been used to perform simulations of a grid fault, which causes a voltage drop.

Fo?rba?ttringsfo?rslag pa? automatisering av bagagehantering

This report will outline a proposal for the improvement of the baggage sorting facility at Arlanda airport. Swedavia is a state owned company group that operates, owns and develops airports in Sweden. One of their main roles is to create accessibility needed to facilitate and streamline the work at the airport.Swedavia is constantly working to develop new solutions and enhancements that will help to standardize and automate the work at airports without major impact on climate and above all adapt these solutions to work.The project has been aimed to identify and isolate the problem at the check-in counter, investigate the possibility of setting a speed control on the DC motor driving the luggage conveyer belt at the check-in desk so that the luggage does not lose tracking already there, as well as evaluate the new sorting systems planned to be introduce in the upcoming refurbishment of the sorting area.To determine the parameters that are used to regulate the speed of the baggage conveyor belt, information about the inputs and outputs that participated in the process was gathered. Information was collected both practically and theoretically. Process was followed and monitored by the supervisor of the company, and a theoretical study was done separately on my own.

Realtidsmodeller av däck och koppling för fordonssimulator

Syftet med detta arbete var att undersöka metoder för modellering och realtidssimulering av fordonskomponenterna koppling och däck. Avsikten skulle sedan vara att implementera utvalda modeller i SIMULINK för användning tillsammans med en befintlig fordonssimulator. Arbetet innehåller en litteraturstudie som ger fysikalisk förståelse för fordonskomponenterna samt vägledning vid valet av modelleringsmetod.Utmaningen med kopplingen var att modellera övergången mellan låst ochslirande tillstånd. Efter utvärdering av olika metoder valdes en metod som använder samma systemstruktur för båda fallen, dvs ett system med två frihetsgrader.Däcksmodellen valdes med hänsynen att ett trovärdigt beteende skulle uppnås utan att kräva för mycket beräkningskraft. En metod byggd på fysikaliska resonemang är svår att få verklighetstrogen med begränsad komplexitet.

Automatisk segelinställning hos en segelbåt

Syftet med detta examensarbetet är att ta fram en modell av ett segelinställande system hos en segelbåt. Detta för att ställa in storseglet hos båten per automatik. Anledningen till ett segelinställande system kan vara att man vill hålla nere vikten hos båten då manskap väger mer än systemet. Andra aspekter är att personer med segelbåtar som saknar kunskaper, eller tycker det är besvärligt att ställa in seglen vid turer med båten, kan använda systemet för att underlätta seglingen. Man undviker då att använda motorn på segelbåten och kan då spara bränslekostnader.Segelinställningen görs genom att en sensor mäter varifrån vinden blåser i förhållande till skrovet, samt efter vilken hastighet vinden har.

Befuktning av inandningsgas i en ventilator

Långtidsbehandling med ventilator utan tillräcklig befuktning kan torka ut en patients luftvägarmed olika komplikationer som följd. Målet för detta examensarbete var att utveckla en ny teknikför att befukta och värma inandningsgasen. Ett fungerande koncept och en prototyp som styrkerkonceptet skulle tas fram.Marknaden för befuktare studerades och de vanligast använda befuktningsmetoderna granskadesför att hitta svagheter som behövde åtgärdas. De två vanligaste befuktartyperna är HeatedHumidifier och Heat and Moisture Exchanger. Den främsta nackdelen med Heated Humidifiervar dess tendens att övermätta luften med kondensutfällning som följd, och med Heat andMoisture Exhanger att inte tillräckliga fukt- och temperaturnivåer nåddes.Därför togs en ny design fram med målet att kunna styra fukt och temperatur oberoende avvarandra.

Reglering av matarsystem vid höghastighetskapning

Today small metal parts are mass-produced as for example rollers in cylinder bearings. At high velocity cutting the metal is cut with a great force in a scissor-like device. Both precision and repeatability is important to be able to guarantee good quality, but from an economical point of view it is also important to keep a great manufacturing capacity. The part of the process that is most time consuming is when the metal bar, that is about to be cut, is fed to the right position. Therefore it is interesting to examine if the time used for positioning can be reduced.

Modellering och simulering av det evaporativa bränslesystemet i en personbil

This thesis work has been performed at the department of diagnosis and dependability at Volvo Car Company, Torslanda. The background of this project is based on interest in ascertaining how different factors possibly can affect a diagnosis method, which has been developed to find leaks in the fuel tank and evaporation system. According to the OBD II requirements leaks with an orifice diameter larger or equal to 0,5 mm, must be detected. The idea of the diagnosis method is to create an over pressure in the system with an air-pump. The current through the pump is measured and correlates to the power consumed by the pump.

Implementering av konstruktionsändringar inom ett globalt företag : En fallstudie på en indisk produktionsenhet

Långtidsbehandling med ventilator utan tillräcklig befuktning kan torka ut en patients luftvägarmed olika komplikationer som följd. Målet för detta examensarbete var att utveckla en ny teknikför att befukta och värma inandningsgasen. Ett fungerande koncept och en prototyp som styrkerkonceptet skulle tas fram.Marknaden för befuktare studerades och de vanligast använda befuktningsmetoderna granskadesför att hitta svagheter som behövde åtgärdas. De två vanligaste befuktartyperna är HeatedHumidifier och Heat and Moisture Exchanger. Den främsta nackdelen med Heated Humidifiervar dess tendens att övermätta luften med kondensutfällning som följd, och med Heat andMoisture Exhanger att inte tillräckliga fukt- och temperaturnivåer nåddes.Därför togs en ny design fram med målet att kunna styra fukt och temperatur oberoende avvarandra.

Modellering och reglering av tvåarmad golfrobot

SammanfattningDetta examensarbete har utförts delvis på University of Florida i Gainesville, USA, och delvis på KTH i Stockholm, Sverige. Syftet med arbetet har varit att undersöka hur en pneumatiskt driven golfswings robot kan modelleras och automatiseras för att kunna konkurrera med existerande golfswings robotar som t.ex. Iron Byron. Fördelen med prototypen som byggts av studenter på University of Florida är att den har två armar vilket enligt Hunt och Wiens (2003) ger en mer realistisk och noggrann avbildning av en människas golfswing.I denna rapport beskrivs modellering, simulering och reglering av den pneumatiskt drivna golfswings robot som utvecklats på University of Florida. En kinematisk och en dynamisk modell har härletts enligt trigonometriska funktioner, respektive en metod av Kane och Levinson (1983) för härledning av dynamiska modeller.

Grafisk utvecklingsplattform för signalbehandling - Design och implementation

We have different kinds of signal processing everywhere around us in our everyday life, in our cellphones, when we are listening to music, watching TV etc. This makes signal processing a very interesting and important technical area, where the demand of skilled engineers sets the limit of what is possible.Working with signal processing requires in-depth knowledge in areas such as mathematics, physics, electronics, and other related areas. For this, it has traditionally been demanded by a talented developer to also master the advanced programming languages such as C / C + + and Assembler.This has begun to change; today there are several companies that offer graphical development environments for signal processing, environments where programming skills are not needed anymore, and the focus can be on signal processing instead.The goal with this project is to build a corresponding graphical development environment to reach an understanding of what is required of these systems, and also to grasp what opportunities that are available within graphic programming. Inspiration for the work has partly arise from some of the tools available on the market, and partly from previous theses that have been written about graphic programming.The challenge lies in creating a program that can execute signal diagrams in real time from given signal blocks, and be able to handle feedback loops in an efficient way and to do so at the lowest "cost" in terms of clock cycles as possible. This should also be compared against to code, compile and run a complete signal diagram directly.To increase the usability it should also be possibility to externally manage in real time the parameters of the signal diagram during execution.The interface is a separate program, which is to some extent similar to Matlab SIMULINK, where a signal diagram is drawn up graphically by connecting wires between different signal blocks.

Körsimulator

Dagens höga utvecklingstempo och komplexa fordonssystem gör det svårt och kostsamt att undersöka alla designparametrars effekt på förarmiljön. Vissa tester genomförs först vid förserietestning och förändringar blir således kostsamma och tidsödande. I takt med att datorsystem blir allt kraftfullare och kapaciteten ökar skapas större möjligheter för att med simuleringar tidigt i produktutvecklingsprocessen kunna testa och verifiera olika systemlösningar. Simuleringarna ger dock ingen information om hur en förare upplever fordonet i just den uppställning som simuleras. Användandet av en rörelseplattform kopplad till en körsimulator kan ge denna information.

Kopplingsstyrning för ökad drivlinekomfort

SammanfattningDen serie komponenter hos en lastbil där drivande moment skapas och överförs kallas drivlina. Vid överföring av stora moment uppstår torsion i främst drivaxlarna och vid transienter i överfört moment kan drivlinans trögheter därför komma i svängning. Scania erbjuder sedan en tid sitt automatiska växlingssystem Opticruise med en automatisk koppling som styrs med elektromekanisk aktuator. Syftet med detta examensarbete är att modellera relevant drivlinedynamik med hjälp av SIMULINK och SimDriveline, att undersöka huruvida kontrollerat kopplingsslip skulle kunna dämpa drivlinesvängningar, samt att ta fram en strategi för reglering av kopplingsposition med hjälp av den elektromekaniska kopplingsaktuatorn vid växelurlägg.En drivlinemodell tas fram och valideras, där endast en styvhet, i drivaxlarna, modelleras. Kopplingens momentöverföringskaraktäristik som funktion av kopplingsposition anpassas mot mätdata.

Modellering av Åkkomforten i en Skotare

Sammanfattning Denna avhandling avser en Skotare ? Valmet 860,4 ? från Komatsu Forest, som har hög produktivitet, men saknar såväl primärt fjädringssystem för fram- och bakaxel som hyttfjädringssystem för att isolera mot vibrationer från ojämnt underlag. Tidigare projekt har praktiskt mätt upp accelerationer (vibrationer) i förarstol, hytt, framvagn och bakvagn, liksom fyra boggievinklar. I detta examensarbete har en simuleringsmodell av skotaren utvecklats i SimMechanics baserat på vissa antaganden och förenklingar, och utvärderats gentemot tidigare mätdata. Gjorda simuleringar matchas mot mätdata i både tids- och frekvensdomänen för att demonstrera att simuleringsmodellen reflekterar huvuddragen i den verkliga skotaren.

Analys av system för rening av avloppsvatten i en anaerob membranbioreaktor

The most common way to treat wastewater in Sweden today is by a combination of an activated sludge process and a chemical treatment. These processes are not very energy efficient and may not be the most environmentally friendly. That is why it is interesting to evaluate new alternative methods to see if they can be less harmful to the environment and help to a lower resource consumption. New techniques are tested in a pilot installation at Hammarby Sjöstad, Sjöstadsverket. To be able to evaluate these techniques in a wide perspective system analyses are conducted where different impacts can be considered, advantages and disadvantages in the systems.Five system structures for water treatment have been constructed in Matlab/SIMULINK in this study.

Modell och analysverktyg för beräkningav frekvensförlopp

The power system modelled in this thesis work has been developed for simulationwhen e.g. the production in some part of the power system is changed. The powersystem has been modelled according to the swing mass of the system, the frequencydependency of the load and the turbine governor. The model determines the systemfrequency, the period of regulation and the power exchange between the differentsubsystems in the Nordic synchronized system.In this model the system frequency is assumed to be the same in all different parts ofthe power system and the voltage conditions in the power system are neglected. Forthat reason power swings does not occur between different subsystems in the powersystem, which usually occur as a result of the swinging connection between thetransmissions line.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->