
Sökresultat:
40 Uppsatser om Rogers 4350 - Sida 3 av 3
Varför blir man frisk? En studie om självbildens, omgivningens och coachingens betydelse i en tillfriskningsprocess
Denna uppsats är delvis ett samarbete med ett projekt inom Försäkringskassan. Deltagarna i projektet är mellan 19 och 30 år och erhåller alla aktivitetsersättning. Inom projektet är två coacher/aktivitetssamordnare anställda. Projektets syfte är att i ett långsiktigt perspektiv förbättra arbetsförmågan hos deltagarna.
Vår förhoppning är att genom denna studie finna de framgångsrika komponenter eller ?nycklar? som kan underlätta vägledningssituationer med vilsna eller omotiverade sökande.
Eleven i centrum - Samarbetets magi och självinsiktens betydelse
Sammanfattning
Skolverkets allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering visar på
brister i studie- och yrkesorienteringen. De brister som detta arbete fokuserar på är att
vägledningsverksamheten inte genomsyrar hela verksamheten, såsom läroplanerna
föreskriver. Den berör inte all personal och den enskilde eleven får inte alltid den hjälp
den har rätt till. Carl Rogers betonade samtalet som vägledarens viktigaste hjälpmedel,
genom det skulle klinten få bättre självkännedom och bli bättre rustad inför
valsituationer (Lindh 2007).
I arbetet frågar vi oss hur kvaliteten ska kunna förbättras. Hur skulle samarbetet
kunna förbättras så att all personal på skolorna är involverad i vägledningsverksamheten
och hur kan den enskilde elevens självinsikt stärkas? Vi har gjort en kvalitativ
intervjuundersökning med två kategorier inom elevvården, kuratorer och
specialpedagoger, eftersom det inte finns så mycket tidigare forskning utifrån deras
perspektiv.
Med tidsandan som råvara : - så produceras en trend
Frågorna är många när det kommer till att förstå uppkomsten av trender i vårt samhälle. Trender kan antas påverka individers konsumtionsbeteende samt öppna upp nya marknader för företag att etablera sig på. Således borde det finnas ett intresse hos organisationer att på något sätt kunna påverka utvecklandet av nya trender. En utgångspunkt är att anta att det finns "trendsättare" som avsiktligt är med och bildar trender, men vilka är då dessa trendsättare? Den centrala forskarfrågan, som uppsatsen ämnar svara på är; Hur uppstår och skapas trender? Syftet är att undersöka huruvida det finns en medveten trendproduktion eller om det är så att trender uppstår på ett spontant sätt.
Utvecklingen av ett föråldrat medielandskap
Syfte: Vi vill ta reda pa? hur teknikutvecklingen relaterad till VoD pa?verkar beteendet hos unga vuxna och hur detta beteende fo?ra?ndrar tv-tittandet i denna ma?lgrupp.Teori: Denna studie anva?nder huvudsakligen tva? teorier fo?r att underso?ka problemet. Den fo?rsta teori som tas upp a?r Diffusion of innovation, Rogers (2003) som diskuterar innovationers spridning och pa?verkan i samha?llet. Fo?r att vidare underso?ka beteendet hos unga vuxna anva?nds Jakob Bjurs avhandling Transforming Audiences (2009) som underso?ker individualiseringens mo?nster inom tv-tittande.Metod: En kvalitativ empirisk fallstudie baserad pa? intervjuer av fokusgrupper samt personintervju.
Grön Rehabilitering En studie om deltagarnas upplevelser
Vi kom i kontakt med Grön Rehabilitering som har sin verksamhet i Nääs slottsområdei Lerums kommun. Verksamheten var ett projekt mellan Lerums kommun ochSamordningsförbundet fram till våren 2014 med möjlig förlängning. Syftet med våruppsats var att på uppdrag av Samordningsförbundet och Lerums kommun undersökahur deltagarna har upplevt sin rehabiliteringsprocess. Studien skulle fungera som en delav en utvärdering av Grön Rehabilitering. Vidare var syftet också att undersöka vad somhade varit av vikt under rehabiliteringsprocessen för deltagarna, samt om de hade fåttmed sig några metoder eller verktyg som de fortsatt att använda.
The diffusion of minimum tillage in agricultural China : a study of the factors influencing the farmers? choice of tillage system
The Chinese government´s aim to be self-sufficient in food production in combination with the increased food consumption in China has put high pressure on the productivity within the Chinese agricultural sector (He j et al, 2010). In order to increase the productivity, modernization and adoption of new farming techniques are essential. The opportunity to adopt and import foreign technology has lately been possible in China, as more authority and decision rights have been given to the individual farmers and the country has opened up for foreign trade (Zheng, 2012 & Fan, 1991).
A more open Chinese market enables new opportunities for foreign agricultural companies to expand their businesses by introducing their products to Chinese farmers. But to succeed with this strategy the Chinese farmers must be willing to adopt these, for them new innovations.
Minimum tillage is a tillage practice used worldwide that is suitable in northern China where drought and erosion are the main problems in the crop production (pers.com., Arvidsson, 2012).
Potential users? opinion of new innovations such as minimum tillage is closely related to adoption (Rogers, 2003).
Varför köra grönt? : - En kvalitativ studie om vad som påverkar konsumenters adoption av miljöfordon
Miljön har kommit allt mer i fokus de senaste åren och en bransch som är särskilt viktig är bilbranschen vilken påverkar miljön i stor utsträckning. Exempelvis den svenska regeringen har framfört en önskan om att vara helt oberoende av olja år 2020 och detta är något som uppenbarligen skulle påverka bilbranschen och tydliggör behövet av miljövänliga fordon. Dessa så kallade miljöfordon lanserades i större omfattning redan på 1990-talet men har ännu inte nått kommersiell framgång. Anledningen till detta har sannolikt att göra med olika faktorer förknippade med produkten vilka påverkar konsumenters adoption negativt. Med adoption menas den process i fem steg av Rogers (1995) som förklarar hur en konsument blir först medveten om en produkt och fram tills det att personen ifråga blir en regelbunden användare.
När blir det aktivt att vara passiv? : en studie om varför det inte byggs fler passivhus i Sverige
Energianvändningen i Sverige måste minskas, eftersom den bidrar till stora utsläpp av växthusgaser som påverkar vårt klimat negativt. Byggnadssektorn bidrar starkt till dessa utsläpp, eftersom 40 procent av Sveriges energianvändning kommer från bostäder och lokaler. Passivhus, som är en byggnad utan traditonellt värmesystem, kan vara en lösning för att minska energianvändningen i byggnader. Ett passivhus värms upp av den energi som alstras från människor och de hushållsapparater som används i huset. Trots att passivhusen kan bidra positivt till klimatförbättring, har de ändå inte fått något större genomslag på den svenska marknaden.
Ängen och kyrkogården : värderingar kring ängsmark utifrån ett förvaltningsperspektiv
Energianvändningen i Sverige måste minskas, eftersom den bidrar till stora utsläpp av växthusgaser som påverkar vårt klimat negativt. Byggnadssektorn bidrar starkt till dessa utsläpp, eftersom 40 procent av Sveriges energianvändning kommer från bostäder och lokaler. Passivhus, som är en byggnad utan traditonellt värmesystem, kan vara en lösning för att minska energianvändningen i byggnader. Ett passivhus värms upp av den energi som alstras från människor och de hushållsapparater som används i huset. Trots att passivhusen kan bidra positivt till klimatförbättring, har de ändå inte fått något större genomslag på den svenska marknaden.
The One to One Master Thesis : Implementeringsprocessen av one to one marketing ur ett sällanköpsperspektiv
SammanfattningTitel: The one to one master thesis ? Implementeringsprocessen av one to one marketing ur ett sällanköpsperspektivKurs: FED 321, Marknadsföring i imaginära organisationer, Vt 2006Författare: Karolina Arestad, Christopher Horn, Christoffer RamstadiusHandledare: Stig G JohanssonExaminator: Stig G JohanssonNyckelord: One-to-one marketing, anpassning, lärande relation, värde, sällanköpsvarorBakgrund: Nytt fokus på kunden innebär att företag mer på en individuell nivå ska förstå kunden och dennes kräsenhet för att villkor och behov lättare ska kunna tillgodoses. Innebörden av detta leder till ett arbetssätt för marknadsföring som har blivit ett alltmer vanligt begrepp, nämligen one-to-one marketing, och som är myntat av Peppers och Rogers. De har teoretiskt presenterat ett tillvägagångssätt; implementeringsprocessen, för att införa one-to-one marketing. Processen innehåller fyra steg; identifiering, differentiering, interaktion och anpassning som ska hjälpa företag att mer optimalt förstå kunden så dennes behov kan tillgodoses genom anpassning av de produkter eller tjänster som erbjuds.