Sök:

Med tidsandan som råvara

- så produceras en trend

Frågorna är många när det kommer till att förstå uppkomsten av trender i vårt samhälle. Trender kan antas påverka individers konsumtionsbeteende samt öppna upp nya marknader för företag att etablera sig på. Således borde det finnas ett intresse hos organisationer att på något sätt kunna påverka utvecklandet av nya trender. En utgångspunkt är att anta att det finns "trendsättare" som avsiktligt är med och bildar trender, men vilka är då dessa trendsättare? Den centrala forskarfrågan, som uppsatsen ämnar svara på är; Hur uppstår och skapas trender? Syftet är att undersöka huruvida det finns en medveten trendproduktion eller om det är så att trender uppstår på ett spontant sätt. Empiriinsamlingen bestod av intervjuer med tre stycken trendanalytiker. Ytterligare en intervju gjordes med en före detta marknadsansvarig på ett magasin, som idag är medlem i ett nätverk med tvåhundra trendspanare världen över. Förutom intervjuerna så besöktes även ett trendseminarium. De teorier som användes för att analysera empirin var Pierre Bourdieus teorier om produktionsfält, Malcolm Gladwells teorier om den tändande gnistan, Rogers diffusion av innovationer samt litteratur inom populationsekologi, där Charles Darwins teori om det naturliga urvalet fått mest uppmärksamhet. Analysen och diskussionen visade att uppkomsten och skapandet av trender är ett svårforskat område, då trender uppstår och skapas på ett flertal olika sätt. Tre olika synsätt framhävs i uppsatsens slutsats. En aspekt är att trender skapas i ett system av aktörer, där aktörerna på olika sätt bidrar till att skapa och sprida trender. I detta system har olika produktionsfält identifierats och i dessa fälts skärningspunkter skapas en produktion, som leder fram till nya trender. En annan aspekt är att trender uppstår i samhällets subkulturer, där individer som utan syfte att skapa en trend, gör något som blir uppmärksammat av andra individer/organisationer. En slutlig aspekt är att trender uppstår spontant, med förklaringen att det är trender som är anpassade till den rådande tidsandan, som tack vare den anpassningsförmågan kan sprida sig snabbt i ett samhälle.

Författare

Sofia Lindberg

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..