Sök:

Sökresultat:

21 Uppsatser om Rigg - Sida 2 av 2

Ansiktsriggning för datorspel med Facial Action Coding System : Hur teorier om ansiktsmuskulatur och uttryck kan appliceras på digitala karaktärer

Det här examensarbetet undersöker om ett anatomiskt system framtaget för att kategorisera ansiktsrörelser inom psykologisk forskning kan anpassas på en ansiktsRigg för att effektivare kunna framställa ansiktsanimation för datorspel. Rapporten beskriver varför Facial Action Coding System skapades, hur det används samt tar upp olika sammanhang som systemet tidigare använts för. Rapporten beskriver det praktiska arbetet för att konstruera en ansiktsRigg ämnat för datorspel och diskuterar skillnader mellan att Rigga för datorspel och film. Examensarbetet beskriver klassiska användbarhetsprinciper och vad man bör tänka på när produkten skall bli så användningsbar som möjligt. Ett animationsverktyg baserat på FACS och de ?Action Units? som systemet innehåller har tagits fram för att genomföra undersökningen på animatörerna från min praktikplats på Starbreeze Studios AB.

Komponentdatabas samt felanalys av luftsystemkomponenter

STOTP-M (SAS Component) har fått luftRiggar från SAS-Braathens Stavanger och uppgiften är att iordningställa dessa och fasa in komponenter för provning.STOTP-M har tidigare ej utfört komponentprovning i Rigg och ska nu ta fram procedurer för dokumentation av detta. Som ett led i detta ska en databas arbetas fram där provaren kan lagra information från provning. Denna information ska senare kunna användas för att åtgärdsbestämma underhållet av komponenter. Åtgärdsbestämning av de nya komponenternas fel är i nuläget svårt då inget tidigare underhåll är utfört av verkstaden.När en komponent kommer in för underhåll kan det vara svårt att direkt säga vad som är fel på den. Därför utför man en pre-test för att bestämma de åtgärder och reparationer som sedan ska genomföras.Detta examensarbete syftar till att skapa en databas för lagring av detta testresultat samt utfört underhåll på komponenter.

Konstruktion av oljeflödesmätrigg

Företaget GM Powertrain Sweden AB utvecklar växellådor och drivlinekomponenter för den europeiska delen av General Motors. På grund av allt strängare lagkrav från myndigheterna, framförallt när det gäller miljö och utsläpp, tvingas biltillverkarna satsa allt hårdare på att reducera miljöpåverkan från bilens alla komponenter. En viktig del i att öka effektiviteten är en väl optimerad växellåda. Ett led i detta är att optimera mängden olja som är i kontakt med växellådans interna roterande delar då denna skapar ett motstånd. En sådan kontakt finns där olja rinner genom smörjhål i de ihåliga växellådsaxlarna och vidare ut till lager och synkroniseringsringar.

Glidlagrade lättviktsapplikationer inom motorcykelindustrin

Syftet med examensarbetet är att studera vevstaksprototyper åt det Linköpingsbaserade företaget MX Composites. Dessa har för närvarande patent på en tillverkningsmetod och lagringslösning för ett speciellt material kallat MMC, eller metallmatriskomposit. Materialet i sig är bra lämpat som vevstake på grund av dess relativt låga vikt och höga styvhet. Studierna har bedrivits i smörjningssyfte, aspekter som friktion och funktioner av friktion har varit intressanta. Fokus har legat på att praktiskt kunna verifiera de teoretiska beräkningarna med hjälp av en Rigg tillverkad för detta ändamål.

Salvuppföljning: Mätning och analys av skillnaden i indrift före och efter skrotning

Syftet med examensarbetet var att följa upp tillredningens salvor genom att mäta indriften före och efter skrotning och sedan analysera mätdata. LKAB Malmberget har ett behov av att följa upp sprängsalvor för att kunna förbättra och effektivisera driften av orter. Målen med examensarbetet har varit att undersöka om längden på borrstängerna, antalet hål i borrplanen och om gaveln befinner sig i malm eller gråberg påverkar det behövda skrotningsarbetet. Arbetet har innefattat litteraturstudie av ortdrivning och dess processer, fem veckors fältstudie vid tillredningen i LKAB Malmberget där insamling av mätdata skedde, analys, jämförelse och slutligen dokumentering i rapportform. Tillredningen är det första steget i utvinningen av malm.

Utvärdering av produktionsplaneringssystem på Scania Utvärdering av produktionsplaneringssystem på Scania

Det här arbetet sammanfattar resultatet av ett examensarbete med syfte att utvärdera produktionsplaneringssystemet som används på vissa av linerna vid Scania CV AB:s motorbearbetningsavdelning, även kallat DM, i Södertälje, och att bedöma systemets potential. DM består av ett gjuteri och flera bearbetningsverkstäder. Den största kunden är Scanias motormontering i Södertälje, dit leveranser sker flera gånger dagligen.DM lider generellt av långa ledtider genom produktionen, långa omställningstider och framförallt en väldig stor variation i produktmixen. För att kunna hantera detta bättre infördes under 2008 ett nytt planeringssystem på kamaxelline, och senare även på vevaxelline, vevstakeline och cylinderfoderline. Systemet bygger på cyklisk planering, där kundernas behov jämnas ut under en arbetsvecka och visualiseras i början av varje line.

<- Föregående sida