Sök:

Ansiktsriggning för datorspel med Facial Action Coding System

Hur teorier om ansiktsmuskulatur och uttryck kan appliceras på digitala karaktärer


Det här examensarbetet undersöker om ett anatomiskt system framtaget för att kategorisera ansiktsrörelser inom psykologisk forskning kan anpassas på en ansiktsrigg för att effektivare kunna framställa ansiktsanimation för datorspel. Rapporten beskriver varför Facial Action Coding System skapades, hur det används samt tar upp olika sammanhang som systemet tidigare använts för. Rapporten beskriver det praktiska arbetet för att konstruera en ansiktsrigg ämnat för datorspel och diskuterar skillnader mellan att rigga för datorspel och film. Examensarbetet beskriver klassiska användbarhetsprinciper och vad man bör tänka på när produkten skall bli så användningsbar som möjligt. Ett animationsverktyg baserat på FACS och de ?Action Units? som systemet innehåller har tagits fram för att genomföra undersökningen på animatörerna från min praktikplats på Starbreeze Studios AB. Produkten uppskattades av dess användare och slutsatser gick att dras i förhållande till rapportens frågeställning. FACS-systemet utvecklades dock inte för datorspel, vilket märks eftersom funktioner såsom fonems dessvärre saknas bland de fördefinierade ?Action Units? som annars hade effektiviserat systemet ytterligare. 80 % av respondenterna skulle kunna tänka sig att använda det framtagna systemet för en spelproduktion vilket pekar på FACS potential inom Spelproduktion.

Författare

Emil Claeson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..