Sök:

Konstruktion av oljeflödesmätrigg


Företaget GM Powertrain Sweden AB utvecklar växellådor och drivlinekomponenter för den europeiska delen av General Motors. På grund av allt strängare lagkrav från myndigheterna, framförallt när det gäller miljö och utsläpp, tvingas biltillverkarna satsa allt hårdare på att reducera miljöpåverkan från bilens alla komponenter. En viktig del i att öka effektiviteten är en väl optimerad växellåda. Ett led i detta är att optimera mängden olja som är i kontakt med växellådans interna roterande delar då denna skapar ett motstånd. En sådan kontakt finns där olja rinner genom smörjhål i de ihåliga växellådsaxlarna och vidare ut till lager och synkroniseringsringar. Detta är i dagsläget en punkt där kunskapen är begränsad om hur mycket olja som flödar genom smörjhålen. Projektets syfte har varit att ta fram konstruktionsunderlag för en testrigg som skall kunna användas för att mäta oljeflödet. Informationen från dessa tester kan sedan användas för att optimera smörjhålens storlek och placering. Efter att befintlig utrustning och riggar hos företaget undersökts skissades ett antal koncept upp. Dessa skulle klara ett antal krav, bland annat olika axellängder och slirningsfri drivning. Det bestämdes tidigt att en befintlig grundrigg som redan fanns i företagets verkstad skulle användas till oljeflödesriggen. Det medförde ett antal fördelar, till exempel att ett komplett mätsystem redan var inkopplat samt att den innehöll en elmotor för drivning. Projektet resulterade i kompletta 3D-modeller och konstruktionsritningar. Dessa kan nu ligga till grund för att tillverka oljeflödesriggen.

Författare

Johan Larsson Peer Norberg

Lärosäte och institution

Luleå/Tillämpad fysik, maskin- och materialteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..