Sök:

Sökresultat:

21 Uppsatser om Returer - Sida 1 av 2

Returlogistik inom e-handeln - En fallstudie av fyra modeföretag i Sverige

E-handeln med mode karaktäriseras av hög returandel och ofta lågvärdiga varor med relativt kort livslängd. Det ställer stora krav på företag att effektivt hantera Returer, både operativt men också strategiskt. Denna studie undersöker fyra modeföretag med försäljning online. Företagen har olika egenskaper vilket ger ett komparativt underlag till studien. Exempelvis har företagen olika affärsstrategier, olika antal försäljningskanaler och olika historia, som påverkat utformningen av deras respektive returhantering.

Att styra returflödet inom e-handeln

Undersökningen behandlar med vilka handlingssätt och beslut e-handelsföretag inom den svenska marknaden kan påverka andelen returnerade varor. En kvalitativ undersökningsstrategi har valts, där datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer med utvalda personer från respektive företag. I undersökningen har nio stycken företag medverkat där samtliga bedriver e-handel inom detaljhandel på den svenska marknaden. Undersökningens syfte är att undersöka och förklara med vilka medel e-handelsföretag kan påverka andelen Returer, samt att skapa förståelse kring utformningen av e-handelsföretagens returpolicy, för att sedan jämföra om företagens metoder överensstämmer med befintliga teorier och modeller. Analysen visar hur e-handelsföretag resonerar kring Returer och vilka parametrar de tar i beaktning vid utformandet av deras Returns Management som sedan kopplats till tidigare forskning.

Vägen mot noll fel till kund

Detta examensarbete är utfört vid Volvo Car Corporation Transmission & Chassi som tillverkar och delmonterar chassi- och transmissionskomponenter till Volvo personbilar. Examensarbetet är utfört vid avdelningen för chassikomponenter. Bakgrunden till examensarbetet är att andelen Returer från kund ökat de senaste åren. Syftet med examensarbetet är att utvärdera arbetet med Returer genom kund leverantör kedjan Köping, Bulycke och Torslanda. Målet är att ge konkreta förslag på hur företaget kan arbeta för att nå målet med nollfelsprincipen.

Returhantering inom e-handeln : En studie av e-handelsföretag inom hemelektroniksbranschen

Ett studium av tre e-handelsföretag och dess hantering av Returer..

E-handelns framgång : Med köpupplevelsen i fokus för ökad lönsamhet

"Ginger Rogers did everything Fred Astaire did - only going backwards"Citatet används i flera litteraturer om returlogistik, detta för att ge uttryck åt den anspråkslösa betydelse returlogistik haft inom logistikvärlden, men som idag fått allt större betydelse. Uttrycket grundar sig i det rykte Fred Astaire hade, världens främste dansare. Vad som ofta kom i skymundan var prestationen från hans danspartner Ginger Rogers, trots att hon gjorde samma rörelser, fast baklänges och i högklackat.Det är enkelt, det är snabbt och du behöver inte trängas, fördelarna med e-handel är för konsumenten många, men hur påverkar denna utveckling företagen som bedriver butikerna? Handel av modevaror på internet har de senaste åren ökat markant, men det finns en problematik i att bedöma en produkt utifrån en bild, vilket är en bidragande faktor till att Returer ökat avsevärt. Det finns många aktörer på marknaden och deras produktutbud är dessutom förhållandevis lika.

E-HANDELSRETURER AV KONFEKTIONSVAROR -En studie av unga konsumenters returbeteende och vilja till ansvarstagande för ett mer miljömässigt hållbart returflöde

Detaljhandeln över internet har under de senaste åren ökat stadigt och konfektionsvaror(kläder, skor och accessoarer) tillhör de varor som svenska konsumenter e-handlar flitigast. Itakt med den ökade e-handeln ökar också antalet varor som måste returneras. Det faktum attkonsumenten inte har möjlighet att testa varorna innan köpet bidrar till osäkerhet och medföratt konfektionsvaror tillhör de varor som returneras mest. Möjligheten till Returer värderashögt av konsumenterna och därför erbjuder många företag i dagsläget billiga eller heltavgiftsfria Returer. Ett köpbeteende håller på att skapas där konsumenten beställer hembetydligt fler varor än annars och returnerar flertalet.

Ett effektivt returflöde - Centrala aspekter att beakta vid utformande av returflöden inom e-handeln

Den växande e-handelsbranschen präglas av stora returmängder och i den konkurrens sområder på marknaden idag kan en enkel returprocess bidra till både kundlojalitet ochkostnadseffektivisering. E-handelsföretagens och transportföretagens gemensamma mål är attgöra konsumenten nöjd, eftersom utan konsumentens köp uteblir intäkten för bägge parter.Med samma slutgiltiga mål finns det en anledning att undersöka närmare hur dessa aktörerförhåller sig till varandra. Studiens fokus är returflödet från konsument tillbaka till ehandelsföretagetmed tillhörande tre parallella flöden: information, fysiska varor och kapital.Syftet är att belysa såväl e-handelsföretags som transportföretags uppfattningar och hanteringrelaterat till e-handelsReturer, för att därigenom bidra med ökad kunskap och förståelse förcentrala aspekter att beakta vid utformandet av ett effektivt returflöde. Ett effektivt returflödehandlar om såväl kostnads- som måleffektivitet och inkluderar även miljöaspekten,kundservice, ledtider, förmågan att se till returflödeskedjan ur ett helhetsperspektiv ochhållbarhet inför framtiden. Studien grundar sig på intervjuer med e-handelsföretag,sakkunniga inom e-handel och anställda på ett transportföretag samt en kartläggning av fyrasvenska transportföretags Returerbjudande utifrån deras hemsidor.

Hallå, är någon där? : En studie om informationsnyttjande mellan handelskanaler

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur företag samlar in och utnyttjar kundinformation mellan försäljningskanalerna. Men även att utreda motiven bakom att bli en multikanalåterförsäljare samt produkttypens roll i beslutet. En kvalitativ fallstudie med semistrukturerade intervjuer har tillämpats, där fyra företag och en expert deltagit. Studien har visat att information om kunden har varit värdefull och har använts emellan handelskanaler för att anpassa butikens sortimentsmix, skapa välgrundade kampanjer och styra kunder till butik. De mindre företagen, sett till omsättning, har haft mer användning av kundinformation vid beslutet att öppna fysiska butiker än de större.

Returer och reklamationer: en kartläggning av kvalitetsbristkostnader på Elektro Elco AB

För att ett företag ska lyckas med en kvalitetssatsning krävs det att dess ledning visar ett tydligt engagemang i frågan och att alla berörda blir involverade och delaktiga i arbetet. Men det kan vara svårt att motivera en förändring av nuvarande arbetsätt utan att påvisa varför detta är nödvändigt. Ett sätt att göra detta är att lyfta de ekonomiska konsekvenser som avsaknaden av kvalitet leder till. Fördelen med detta är att det blir lättare för de anställda att relatera till kvalitetsbristerna om det går att sätta kronor och ören på de kostnader de leder till. Denna studie har genomförts på Elektro Elco AB i Jönköping, vilket är ett företag som säljer belysningsarmaturer med LED-teknik.

Returflöden inom e-handel av kläder

The purpose of this thesis is to find out the reasons and perhaps some answers to the problem as we see it, the sickness benefit expiration of those who experience this. By this said we have also taken into account the different laws and adjustments in the long-term sickness benefit, but also major reformation of the security net in the Swedish society. The efficiency of the law on passive long-term sickness absence was added in July 2008, but was later in January 2010 supplemented. The purpose of this law wasn?t only to reduce the long-term sickness absence but also to reduce exclusion.

Realisering av returer vid rundvirkestransport med lastbil : hinder, möjligheter, vinster och vinstdelning

Holmen Skog, region Norrköping, is located in an area with good potential for backhauling because a large number of geographically scattered mills. However, despite these factors there are many difficulties preventing the realization of this potential. The purposes of this study were twofold. First, from a hauling contractor perspective, to calculate backhauling profits and suggest a profit sharing scheme. Second, to identify and quantify obstacles and possibilities for realization of backhauls.The study required the use of three different types of methods.

Bokbranschen : Hur kommunikation och samordning av information påverkar returflödet i varudistributionen

 Den här uppsatsen handlar om bokbranschen som är en konkurrensutsatt marknad där utbudet av böcker är större än efterfrågan vilket skapar Returer och därmed kostnader. Gapet mellan utbud och efterfrågan tenderar dessutom att bli större och detta medför ökade kostnader för varudistributionen. Idag är bokbranschens varudistribution komplex med många aktörer på marknaden där avstånden mellan dessa tenderar att öka. Förlagen pressas hårt från olika håll inte bara av konkurrenter, författare och nya aktörer på marknaden utan också av bokhandeln via bokhandelskedjor och andra formationer som pressar priserna tillsammans. Detta gör att marginalerna minskar och förlagen tvingas omfördela sina kostnader för att vara konkurrenskraftiga och överleva på marknaden.

TRUPP - Modell för uppföljning av åkeriernas rundvirkestransporter hos Norra Skogsägarna

Effektiv styrning av ett logistiskt system kräver vanligtvis en uppföljningsprocess som ger feedback. Historiskt har dock utvecklingen inom virkeslogistik fokuserat på modeller och beslutsstöd enbart för destinering och ruttplanering. Målet med denna studie var därför att utveckla en modell för Norra Skogsägarna som på åkerinivå möjliggör effektiv uppföljning av utfört transportarbete under en avgränsad tidsperiod (dygns- till veckonivå). Den utvecklade modellen ? TRUPP (TRansportUPPföljning) ? baserades på en sorteringsmetodik i Excel. Det första steget består av en sortering av utförda frakter, per åkeri och tidsperiod, i olika kategorier med potentiellt inoptimala frakter.

Långvarig ventialtorvård hos patienter med hög ryggmärgsskada- tid för urträning och bakslag i form av returer till intensivvårdsavdelning

Background: Patients with cervical spinal cord injuries are often dependent on a mechanical ventilator due to the damage on the innervation to breathing musculature. During rehabilitation they have to be trained to regain own breathing. This unweaning process may give respiratory complications, which are main causes to morbidity and death. These respiratory complications are traditionally treated in an intensive care unit (ICU), which means that the patients have to return back to these emergency units.Aim: To investigate number, length and causes of returns to intensive care units and the length of the weaning process. Further, to compare if a multidisciplinary approach to the weaning process may reduce ICU returns and to shorten the weaning process.

Bedrägerier och förväntningar : En studie av små företags åtgärder mot interna bedrägerier och deras förväntningar på revisorn gällande upptäckten av interna bedrägerier

Problem: Vilka åtgärder använder sig små företag inom kontantbranschen av för att förhindra och upptäcka bedrägerier? Hur ser företagen och revisorerna på ansvaret för att upptäcka bedrägerier utförda av anställda och skiljer sig företagens förväntningar från revisorns skyldigheter?Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur små företag arbetar för att förhindra och upptäcka bedrägerier. Syftet är även att studera om det finns ett förväntningsgap mellan företagsledningen och revisorerna gällande ansvaret att upptäcka interna bedrägerier utförda av personal.                                                                                            Metod: Denna rapport grundar sig på av en litteratur- och en empiristudie.  Empiristudien genomfördes med hjälp av totalt sju intervjuer, fyra med företag inom kontantbranschen samt tre revisorer. Även kompletteringsfrågor skickades till tre av respondenterna. Litteraturstudien består av böcker och artiklar som erhölls från databaser och biblioteket på Mälardalens högskola samt Västerås stadsbibliotek.

1 Nästa sida ->