Sök:

E-HANDELSRETURER AV KONFEKTIONSVAROR -En studie av unga konsumenters returbeteende och vilja till ansvarstagande för ett mer miljömässigt hållbart returflöde

Detaljhandeln över internet har under de senaste åren ökat stadigt och konfektionsvaror(kläder, skor och accessoarer) tillhör de varor som svenska konsumenter e-handlar flitigast. Itakt med den ökade e-handeln ökar också antalet varor som måste returneras. Det faktum attkonsumenten inte har möjlighet att testa varorna innan köpet bidrar till osäkerhet och medföratt konfektionsvaror tillhör de varor som returneras mest. Möjligheten till returer värderashögt av konsumenterna och därför erbjuder många företag i dagsläget billiga eller heltavgiftsfria returer. Ett köpbeteende håller på att skapas där konsumenten beställer hembetydligt fler varor än annars och returnerar flertalet. De ökade returerna innebär på sikt ettsamhällsproblem då ett ökat antal onödiga transporter utförs samt negativa externaliteter församhället i form av mer utsläpp och trängsel.Denna uppsats syftar till att undersöka konsumenters returvanor och returbeteende av ehandladekonfektionsvaror för att beskriva deras inställning och vilja till ansvarstagande förett mer miljömässigt hållbart returflöde. För att möjliggöra detta genomfördes en kvantitativstudie i form av en enkätundersökning som delades ut bland studenter i Göteborg. Resultatetvisar att unga konsumenter både e-handlar och returnerar ganska sällan. Däremot uppvisar enmindre grupp konsumenter tendenser till att överbeställa varor. Trots att konsumenternavärdesätter fria returer högt verkar det kunna finnas en viss outnyttjad betalningsvilja förreturer som företagen inte utnyttjar idag. Majoriteten av konsumenterna verkar dessutom varapositivt inställda till att betala extra för en miljöanpassad returtransport. Extraanmärkningsvärt är att de som tenderar att överbeställa varor också verkar ha lite högrebetalningsvilja än övriga konsumenter oavsett returorsak. Detta skulle kunna tyda på att ungakonsumenter till viss del skulle vara beredda till ett större ansvarstagande för ett mermiljömässigt hållbart returflöde. Samtidigt går det inte att bortse ifrån osäkerheten attattityder och handling ibland kan skilja sig åt. Däremot borde det kunna finnas vissaförutsättningar för dagens företag att på ett bättre sätt fånga upp konsumenternas vilja tillansvarstagande i utformningen av morgondagens returpolicys. En returpolicy därkonsumenterna kan vara med och bära mer av kostnaden och ansvaret för ett returflöde somde själva är med och skapar.

Författare

Anton Marmelid David Storm

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..