Sök:

Hallå, är någon där?

En studie om informationsnyttjande mellan handelskanaler


Syftet med denna studie har varit att undersöka hur företag samlar in och utnyttjar kundinformation mellan försäljningskanalerna. Men även att utreda motiven bakom att bli en multikanalåterförsäljare samt produkttypens roll i beslutet. En kvalitativ fallstudie med semistrukturerade intervjuer har tillämpats, där fyra företag och en expert deltagit. Studien har visat att information om kunden har varit värdefull och har använts emellan handelskanaler för att anpassa butikens sortimentsmix, skapa välgrundade kampanjer och styra kunder till butik. De mindre företagen, sett till omsättning, har haft mer användning av kundinformation vid beslutet att öppna fysiska butiker än de större. Motivationen bakom att bli multikanalhandlare har varit potentialen att nå fler kunder men även bättre kundfokus. Andra faktorer än produkttyp har varit av intresse för företagen vid öppnandet av de fysiska butikerna men arbetet med returer har visat att produkttyp kan spela roll.

Författare

Robert Hurtig Elisabeth Forsberg

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..