Sök:

Sökresultat:

191 Uppsatser om Religionsdidaktik. läromedel - Sida 2 av 13

Religionspedagogiska och religionsdidaktiska teorier : En jÀmförande studie

Denna uppsats Àr en studie av olika religionspedagogiska och religionsdidaktiska teorier och hur dessa teorier pÄverkar undervisningen av religion i den svenska skolan. För att kunna göra en komparerande studie sÄ har tre olika teorier valts ut och studerats mer i detalj. Dessa tre teorier Àr hermeneutik, fenomenologi och fenomenografi. Anledningen till att dessa tre teorier valdes Àr för att det Àr Äterkommande i litteraturen och framhÄlls och har framhÄllits som mest inflytelserika inom skolans pedagogik och didaktik..

Den poetiska (religions)kunskapen

Detta examensarbete behandlar den sufiska poeten Jalal Ud-din Rumis dikter som lÀromedel inom Àmnet religionskunskap. Genom att föra samman de tvÄ fenomenen religion och poesi undersöker jag pÄ vilket sÀtt de förhÄller sig till varandra i frÄga om kunskap om och förstÄelse inför livet och vÀrlden. Vidare behandlar jag sedan hur dessa kopplingar, mellan poesin och religionen, i sÄ fall skulle kunna anvÀndas inom religionsundervisningen. Studien Àr i huvudsak teoretisk med ett religionsdidaktiskt fokus och kretsar kring tolkningen av tvÄ dikter..

Enligt eleverna sjÀlva : En undersökning om vad gymnasieelever tycker Àr mest intressant respektive minst intressant inom religionskunskap A

En undersökning av vad gymnasieelever finner mest respektive minst intressant inom religionskunskap A.

Kan man förebygga mobbning i skolan?

Jag har gjort en undersökning för att fÄ en beskrivning av mobbning och förebyggande ÄtgÀrder mot denna företeelse, genom litteraturstudium och tvÄ intervjuundersökningar. Resultatet utgör idéer om hur man ska förebygga mobbning. Det jag har kommit fram till Àr, att det Àr viktigt att tidigt identifiera mobbning genom medvetenhet och engagemang hos vuxna. Till resultatet hör slutsatsen att det som Àr av största prioritet i förebyggande ÄtgÀrder mot mobbning Àr lÀrarrollen, öppen kommunikation i kollegiet, ett bra socialt klimat i klassen samt ett vÀlordnat rastvaktssystem..

En smak av hinduism : ett undervisningsexperiment med integrativ religionsundervisning pÄ gymnasienivÄ

Syftet med denna uppsats var:Att planera, genomföra samt utvÀrdera en alternativ undervisningsmodell i hinduism pÄ gymnasienivÄ som syftar till att lÀra av och frÄn religionen snarare Àn om.Att jÀmföra denna alternativa undervisningsmodell och sÀtta den i relation till tidigare och med mer traditionell undervisning av religion pÄ gymnasienivÄ.Att blicka vidare och se om denna undervisningsmodell eventuellt skulle kunna implementeras Àven inom andra skolÀmnen sÄvÀl som i övriga kommunikativa och sociala kontexter..

Tala Àr silver, tiga Àr guld, nÀr ett etiskt fall dyker upp? : en fenomenografisk studie av nÄgra elevers uppfattningar om etiska stÀllningstaganden

?Synen pÄ barnet och barndomen borde vidgas till ett helhetsperspektiv, ett perspektiv som ocksÄ innefattar en mÀnniskosyn. [?]: barn Àr ocksÄ mÀnniskor. Satsen ansluter till en humanistisk tradition dÀr vördnaden för mÀnniskans vÀsen förenas med ivriga studier av hennes egenskaper.

Specialpedagogik berör och stör i lÀrarutbildningen : En studie utifrÄn ett erkÀnnandedialektiskt perpsektiv

Detta a?r en studie om vilken litteratur gymnasiela?rare i svenska anva?nder i sin undervisning, och de bakomliggande motiveringarna och faktorerna till detta urval. Syftet a?r att besvara fo?ljande fra?gesta?llningar: Finns det en outtalad kanon inom gymnasiets undervisning i svenska, och vilken litteratur be- sta?r den i sa? fall av? Mot vilken bakgrund och fo?rkunskap va?ljer la?rare i svenska pa? gymnasiet den litteratur de be- gagnar i sin undervisning?Fo?r att besvara fra?gesta?llningarna har en kvalitativ enka?tstudie genomfo?rts med 14 gymnasiela?- rare i svenska. Resultatet visar pa? tendenser i la?rarnas litteratururval som ligger na?ra en kanon.

Religionsundervisningen igÄr, idag och imorgon : en uppsats om hur religionsundervisningen sÄg ut, ser ut och kommer att se ut

Jag hÀvdar att religionsundervisningen för ungefÀr tre decennier sedan var mindre öppen för flera religioner, till skillnad frÄn dagens religionsundervisning pÄ grundskolan. DÀrför Àr mitt syfte att undersöka om religionsundervisningen förr var lika öppen för andra religioner som dagens undervisning Àr och dessutom försöka fÄ nÄgra Äsikter om framtidens undervisning. För att besvara mitt syfte anvÀnder jag följande frÄgestÀllningar:Hur sÄg religionsundervisningen ut för tre decennier sedan?Hur ser religionsundervisningen ut i dag?Vad lÄg/ligger fokus pÄ i undervisningen?Hur sÄg/ser lÀrarna pÄ lÀroplanerna?Hur kan religionsundervisningen komma att se ut i framtiden? .

Antisemitism i Malmös skolor

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur antisemitism, samt preventivt arbete mot detta, yttrar sig i nÄgra av Malmös högstadie- och gymnasieskolor, med hjÀlp av frÄgestÀllningarna; Kommer antisemitism till uttryck i Malmös skolor, och i sÄ fall, vilka former tar sig denna antisemitism, och motarbetas den aktivt i skola och stad? Vi har vidare valt att anvÀnda oss av kvalitativa, semistrukturerade intervjuer för att söka svar pÄ vÄra frÄgor. För att fÄ en ny infallsvinkel har vi anvÀnt oss av ett socialkonstruktivistiskt perspektiv pÄ problemformuleringen, nÄgot som tydliggjordes i vÄrt resultat, genom att pÄvisa hur elevers uppfattade sanningar kring Israel/Palestina konflikten upprÀtthÄlls i deras hemmiljö..

Barns moraliska tÀnkande : frÄn regelstyrning till inre förstÄelse

Min strÀvan med detta arbete har varit att sÀtta mig in i hur barns tÀnkande i moralfrÄgor utvecklas och hur denna kunskap kan ha betydelse för den pÄverkan vi utsÀtter barnen för i skolan.För att ge mitt arbete en mer konkret karaktÀr, har jag valt inriktningen normer och normöverföring och arbetar efter följande huvudfrÄga:Hur kan barn i olika Äldrar uppfatta och hantera regler och normer och vilka erfarenheter mÄste barn göra för att de av inre övertygelse skall hÄlla sig till reglerna?.

Elevers vÀrderingar i skolan : i konkreta fall och enligt Lpo-94

I det hÀr arbetet har jag genom en enkÀtundersökning försökt att finna elever som kan sÀga att de har en egen vÀrdering. Jag ville genom att intervjua dessa elever, se hur de upplever att skolan arbetar med vÀrderingar, och hur de upplever sin situation i skolan. Resultatet visar att det Àr vÀldigt fÄ elever som överhuvudtaget kan sÀga att de har en egen vÀrdering. De som sÀger sig ha en egen vÀrdering, upplever att det inte Àr nÄgot som man jobbar med i skolan, utan det sker hemma. Jag har ocksÄ jÀmfört med tidigare forskning om detta, och sett att resultatet Àr liknande nu som dÄ, trots nya direktiv i nuvarande lÀroplan..

Bilder och byggen Àr bra Àven för de bÀsta matematikeleverna : en studie om femteklassare som löser rika problem

Elever med varierad matematisk fo?rma?ga finner matematisk utmaning i olika sorters uppgifter. Fo?r att ge alla mo?jlighet att utmanas ha?nvisas eleverna ofta till enskild ra?kning i la?romedel, en undervisningsform som kraftigt har kritiserats bland annat fo?r att den ger litet utrymme fo?r interaktion eleverna emellan. Den ha?r studien redogo?r fo?r hur elever i heterogena elevgrupper lo?ser matematiska problem som a?r konstruerade fo?r att utmana alla gruppens elever, inklusive elever med sa?rskild matematisk fo?rma?ga.

LÀroboksbilder av judendomen : en analys av bildmaterialet i tre religionskunskapsböcker för gymnasieskolan

Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ vilka bilder som har valts ut att representera judendomen i de tre lÀroböckerna. Jag vill visa pÄ att lÀromedelsbilden bÀr pÄ vÀrderingar utan att vi kanske reflekterar över detta. Jag har Àven valt att analysera vilken funktion bilderna i lÀromedlen har. TvÄ av lÀroböckerna jag kommer att anvÀnda mig av omfattar gymnasiets A-kurs i religionskunskap. En Àr en lÀrobok som omfattar bÄde A- och B-kursen.HuvudfrÄgorVad förstÀller bilderna som finns i lÀromedlens kapitel om judendomen och vilken bild fÄr man av judendomen genom att titta pÄ dessa bilder?Vilken funktion har bilden i ett lÀromedel?.

Penisar och könsöppningar : Konstruktioner av kön och sexualitet i lÀroböcker i biologi 1958-2013

Syftet med denna underso?kning har varit att kartla?gga vilka delkonstruktioner av ko?n och sexualitet som elever i a?rskurs 7-9 har mo?tt i la?romedel i biologi, och mer specifikt de kapitel som handlar om sex och samlevnad. Vidare har studien syftat till att underso?ka hur dessa beskrivningar av konstruktioner av ko?n och sexualitet har fo?ra?ndrats historiskt, med start 1958 fo?r att avslutas a?r 2013.De fra?gesta?llningar underso?kningen haft fo?r avsikt att besvara a?r:? Hur har beskrivningarna av ko?n och sexualitet konstruerats i a?mnet sex och samlevnad?? Hur har beskrivningar av konstruktioner om ko?n och sexualitet fo?ra?ndrats mellan 1958 och 2013 i la?roböckerna?Med hja?lp av en kritisk diskursanalys, som utarbetats av Norman Fairclough, har de kapitel som handlar om sex och samlevnad i biologibo?cker fo?r grundskolans ho?gstadium studerats. Fo?r att analysera materialet har en genusteoretisk ansats inspirerad av queerteori anva?nts.

Ungdomars livsfrÄgor : ?vad Àr viktigt i livet??

Forskning har visat att ungdomarnas livssituation och framtidsfrÄgor har stor betydelse i ungdomarnas vÀrld. Jag vill med min uppsats beskriva hur ungdomarna tÀnker om livsÄskÄdning, livsfrÄgor och vad som Àr viktigt för dem i livet. Jag har satt mig in i Àmnet dels genom litteraturstudier och genomfört intervjuer med skolpersonal samt elever pÄ den högstadieskola dÀr jag gör min praktik, som blivande lÀrare. Intervjuerna har gett en större förstÄelse för hur dagens ungdomar tÀnker i dessa frÄgor. Resultatet visar en pÄfallande samstÀmmighet mellan litteraturstudier och de intervjuer som jag har gjort, hur dagens ungdomar ser pÄ sin livsÄskÄdning, sina livsfrÄgor och vad som Àr viktigt för dem i livet..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->