Sök:

Specialpedagogik berör och stör i lärarutbildningen

En studie utifrån ett erkännandedialektiskt perpsektiv

Detta a?r en studie om vilken litteratur gymnasiela?rare i svenska anva?nder i sin undervisning, och de bakomliggande motiveringarna och faktorerna till detta urval. Syftet a?r att besvara fo?ljande fra?gesta?llningar: Finns det en outtalad kanon inom gymnasiets undervisning i svenska, och vilken litteratur be- sta?r den i sa? fall av? Mot vilken bakgrund och fo?rkunskap va?ljer la?rare i svenska pa? gymnasiet den litteratur de be- gagnar i sin undervisning?Fo?r att besvara fra?gesta?llningarna har en kvalitativ enka?tstudie genomfo?rts med 14 gymnasiela?- rare i svenska. Resultatet visar pa? tendenser i la?rarnas litteratururval som ligger na?ra en kanon. Det finns sto?rre likheter mellan vilka fo?rfattare la?rarna anva?nder sig av i undervisningen a?n de verk som anva?nds av samma fo?rfattare. Litteratururvalet som la?rarna go?r kan sa?gas spegla ett manligt, vitt och va?sterla?ndskt perspektiv.De mest fo?rekommande motiveringarna till att enskilda verk a?r viktiga att anva?nda i undervis- ningen a?r att de tillho?r kulturhistorien, har betydelse fo?r kulturarvet och att de tillho?r allma?n- bildningen. Faktorer som pa?verkar urvalet a?r framfo?rallt saker som finns i la?rarens vardag sa?som kollegor, utbud pa? skolan, elever, styrdokument och till mindre del eget intresse. Kanon, la?romedel och utbildning har historiskt haft stor betydelse fo?r litteratururvalet i skolan. La?rarna anser inte att de pa?verkas av detta i ho?g utstra?ckning idag.

Författare

Berit Willén Lundgren

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..