Sök:

Penisar och könsöppningar

Konstruktioner av kön och sexualitet i läroböcker i biologi 1958-2013


Syftet med denna underso?kning har varit att kartla?gga vilka delkonstruktioner av ko?n och sexualitet som elever i a?rskurs 7-9 har mo?tt i la?romedel i biologi, och mer specifikt de kapitel som handlar om sex och samlevnad. Vidare har studien syftat till att underso?ka hur dessa beskrivningar av konstruktioner av ko?n och sexualitet har fo?ra?ndrats historiskt, med start 1958 fo?r att avslutas a?r 2013.De fra?gesta?llningar underso?kningen haft fo?r avsikt att besvara a?r:? Hur har beskrivningarna av ko?n och sexualitet konstruerats i a?mnet sex och samlevnad?? Hur har beskrivningar av konstruktioner om ko?n och sexualitet fo?ra?ndrats mellan 1958 och 2013 i la?roböckerna?Med hja?lp av en kritisk diskursanalys, som utarbetats av Norman Fairclough, har de kapitel som handlar om sex och samlevnad i biologibo?cker fo?r grundskolans ho?gstadium studerats. Fo?r att analysera materialet har en genusteoretisk ansats inspirerad av queerteori anva?nts. Detta fo?r att kartla?gga socialt konstruerade fo?resta?llningar om ko?n, men a?ven fo?r att belysa heteronormativa ordningar som uppra?ttha?lls i samha?llet.Resultatet av studien har visat att la?robo?ckerna i biologi reproducerar fo?resta?llningar om hierarkier och dikotomier mellan ko?nen, samt hur kvinnans sexualitet har kontrollerats och begra?nsats inom dessa strukturer. Vidare betraktas icke-heterosexualitet som na?gonting avvikande i samtliga la?robo?cker, a?ven om fo?rfattare idag har som ambition att anva?nda ett mer inkluderande spra?kbruk. Detta inom ramen fo?r de heteronormativa ordningar som uppra?ttha?ller heterosexualitet som o?verordnad annan sexualitet. 

Författare

Petra Eriksson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..