Sök:

Bilder och byggen är bra även för de bästa matematikeleverna

en studie om femteklassare som löser rika problem


Elever med varierad matematisk fo?rma?ga finner matematisk utmaning i olika sorters uppgifter. Fo?r att ge alla mo?jlighet att utmanas ha?nvisas eleverna ofta till enskild ra?kning i la?romedel, en undervisningsform som kraftigt har kritiserats bland annat fo?r att den ger litet utrymme fo?r interaktion eleverna emellan. Den ha?r studien redogo?r fo?r hur elever i heterogena elevgrupper lo?ser matematiska problem som a?r konstruerade fo?r att utmana alla gruppens elever, inklusive elever med sa?rskild matematisk fo?rma?ga. Fokus ligger pa? elevernas anva?ndning av olika representationsformer samt sociala och sociomatematiska normer i klassrummet. Studien bygger pa? lektionsobservationer, skriftliga elevlo?sningar och intervjuer med elever fra?n a?rskurs fem som lo?ser rika problem med va?xande mo?nster. Resultaten visar att alla elever mo?tte matematisk utmaning i uppgifterna, delvis utifra?n den tolkning de gjorde av problemen. Elever som visade god problemlo?sningsfo?rma?ga so?kte tidigt generella lo?sningar till problemen och mo?tte pa? sa? sa?tt en annan form av utmaning a?n o?vriga elever. Representationer med laborativt material samt ritade bilder bidrog till o?kad interaktion mellan eleverna och alla elever deltog i matematiska samtal. I de gemensamma diskussionerna va?lkomnade la?raren en variation av lo?sningar och uppmuntrade eleverna till att kritiskt granska och argumentera fo?r olika lo?sningar, detta bidrog till att lektionerna gav eleverna goda fo?rutsa?ttningar att utveckla olika matematiska fo?rma?gor, fo?rma?gor som finns beskrivna i grundskolans la?roplan. 

Författare

Frida Gleisner

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..