
Sökresultat:
262 Uppsatser om Religionsämnet - Sida 5 av 18
Utv?rdering av intensivl?sning enligt RTI-metoden med sva-elever i ?rskurs 4
Bakgrunden till studien ?r att unders?kningar och statistik visar att elever med utl?ndsk bakgrund i Sverige har st?rre utmaningar att f?rst? texter j?mf?rt med elever med inhemsk bakgrund. Att kunna avkoda och f?rst? en text har en avg?rande betydelse f?r elevernas skolframg?ng. En god l?sf?rm?ga ?r dessutom av central betydelse f?r att kunna delta i ett demokratiskt samh?lle.
Islam och hinduism ur ett genusperspektiv : En granskning av ett urval religions lÀroböcker pÄ grundskole- och gymnasienivÄ
Syftet med vĂ„rat examensarbete har varit att göra en lĂ€romedelsanalys ur ett genusperspektiv i Ă€mnet religion. Vi har studerat tvĂ„ lĂ€romedel som riktar sig till grundskolans senare Ă„r och tvĂ„ lĂ€romedel som riktar sig till gymnasiet. I analyserna har vi kommit fram till att det i lĂ€romedlen för grundskolan finns en stor avsaknad av genusmedvetenhet. Ăven om genusmedvetenheten Ă€r större i lĂ€romedlen för gymnasiet uppnĂ„r det inte den genusmedvetenhet som vore önskvĂ€rt..
LÀrobok vs Internet : En studie av elevsvar utifrÄn olika informationskÀllor
Syftet med denna studie a?r att undersoka de elevsvar eleverna ger na?r de anva?nder sig av en la?robok i svenska?mnet som informationska?lla eller av internet som informationska?lla. Dessa elevsvar sa?tts i perspektiv genom betygsa?ttning ba?de av oss samt av en extern la?rare. Studiens forskningsansats a?r en kvalitativ och kvantitativ undersokningsmetod med en experimentell tendens.
SolhÀlsa : sjuksko?terskans profylaktiska arbete mot solskador
SAMMANFATTNINGBakgrundHudcancer a?r en av Sveriges vanligaste cancerformer. Omkring 50 000 ma?nniskor insjuknar varje a?r i de tre olika hudcancerformerna basalcellscancer, skivepitelcancer och malignt melanom. Forskning har konstaterat att hudcancer a?r en av de mest o?kande cancerformerna i Sverige samt att tidig diagnos a?r viktigt fo?r o?verlevnadsmo?jligheterna.
Inspiration genom interaktion : En observationsstudie med fokus pa? balansen mellan praktiska och teoretiska moment i geho?rs- musikteoriun- dervisning.
Syftet med denna studie a?r att, med inspiration av etnografiska tillva?gaga?ngssa?tt, ut- forska hur na?gra la?rare utformar sin undervisning i a?mnet musikteori (och geho?r) pa? gymnasial niva?, med fokus pa? framfo?rallt balans mellan teoretiska och praktiska mo- ment. Den litteratur som tas upp i uppsatsens bakgrund beskriver hur elever eller la?rare kan utfo?ra olika la?robo?ckers o?vningar, dels med hja?lp av praktiska verktyg, dels utifra?n teoretiska resonemang. Den tidigare forskning som tas upp handlar om elever och la?ra- res syn pa? a?mnet geho?rs- och musikteori.
Webbsökning: En genvÀg till ett idiomatiskt sprÄkbruk för frÀmmandesprÄksinlÀrare?
Spra?kbruk inneha?ller till stor del konventionaliserade spra?kliga mo?nster. Det kan handla om specifika ord, mer eller mindre fasta eller kompositionella flerordsenheter, hela yttranden eller grammatiska strukturer. En god ka?nnedom av dessa spra?kliga mo?nster ho?jer graden av idiomaticitet i spra?kanva?ndningen.
Vems islam och kristendom? : En undersökning av tre gymnasielÀroböckers beskrivningar och rekontextualiseringar
The purpose of this paper has been to highlight how three different highschool textbooks portrays Christianity and Islam. The aim of the paper has been to higlight and pinpoint how the three different textbooks uses different angles and perspectives on recontextualization; which ergo in turn creates a different field of transferred knowledge from each individual textbook.The paper uses an applied model of Bernstein?s theory of recontexualization, and from it derives two analytical tools to process and make an analysis of the textbooks transferred knowledge. The first analytical methodical tool of Bernstein?s theory is positioning, which is used in the paper to highlight what the different textbooks value and evaluate different kinds of knowledge of Christianity and Islam.
?r verkligen alla med p? noterna? En systematisk litteratur?versikt ?ver specialdidaktiska verktyg och musikl?rares utmaningar kring elever med NPF i musikundervisningen i grundskolans ?vre ?rskurser.
Avsikten med den h?r litteratur?versikten var att unders?ka vilka specialdidaktiska verktyg som anv?nds i musikundervisningen f?r elever med NPF i ?ldrarna 11 ? 16 ?r. Uppsatsen ?r utformad som en systematisk litteratur?versikt med 23 internationella forskningsstudier, vilka publicerats mellan 2013 och 2024. Musik?mnet i grundskolan ?r ett ?mne som kan vara utmanande f?r elever med NPF.
Barn och religion : En studie om barns tankar om sin egen religion och andras religion
The objective of the essay has been the studying of the importance of religion for children. To answer and satisfy my objective, I have some questions: How do children talk about their own and others? religions? In what way do children associate themselves to religion? Which meaning does religion have for children?s identities? Which thoughts rise about religiontuition in the school?To answer the problem formulation, I have done a qualitative interview study with five children of different religious and cultural backgrounds in a Swedish communal school. The results showed that children?s thoughts about religion are mostly inherited from the parents.
?NÀr du pratar lÄter det som du har krÀk i halsen? En undersökning om hur man didaktiskt kan arbeta med invandrarfientlighet i skolan ?When you speak it sounds like you have vomit in your throat? A study on how to work with xenophobia in school
Denna undersökning Àr en analys av hur lÀrare pÄ konkret didaktiskt sÀtt kan arbeta med invandrarfientlighet, men framförallt islamofobi i skolan. Resultatet av undersökningen kommer att visa att invandrarfientlighet fortfarande Àr ett stort problem i Sverige och att bÄde media med internet i spetsen har en stor roll i förmedlandet av denna bild. I skolan Àr kunskapen om hur man arbetar med denna problematik vÀldigt bristfÀllig, speciellt nÀr fokus ligger pÄ islamofobi. Ett antal stiftelser och organisationer arbetar med att fÄ fram mer utbildningsmaterial för lÀrare som ska förenkla arbetet med denna problematik..
"Det hade ju varit vÀrre om det var gris" : en jÀmförande studie om matreglerna inom islam
Den hÀr uppsatsen grundas pÄ intervjuer med nio olika muslimer som praktiserar olika i frÄgan om matregler. Uppsatsens syfte Àr öka att förstÄelsen för de skillnader som finns vad gÀller hur muslimer förhÄller sig till sin religions matregler. Fokus har legat pÄ alkohol- och grisförbudet.Resultatet har analyserats utifrÄn Anthony Giddens socialisationsteori samt diskuterats i förhÄllande till tidigare islamforskares förklaringar till dessa förbud. Resultatet visar att informanterna förhÄller sig olika till alkohol och grisförbudet och att det framförallt beror pÄ huruvida de har socialiserats in i att inte Àta eller dricka de livsmedel, som uppsatsen behandlar, under sin barndom..
Islam sett ur tvÄ perspektiv : om elevers bild av islam före och efter gymnasieundervisning
Undersökningar visar att mÄnga mÀnniskor Àr negativt instÀllda till islam. Syftet med denna underökning Àr att ta reda pÄ vilken bild eleverna har av islam före respektive efter religions-undervisningen om islam, samt att se om elevernas bilder har förÀndrats.För att ta reda pÄ detta har jag i tvÄ gymnasieklasser delat ut en enkÀt, dels före och dels ef-ter undervisningen.Slutsatser som jag har kommit fram till genom min undersökning Àr att antalet elever som uppgav att de Àr positivt instÀllda till islam ökar frÄn 13 % till 17 %. I det stora hela anser jag att elevernas förestÀllningar har blivit mer positiva. DÀrmed har undervisningen i skolan bi-dragit till att minska frÀmlingsfientlighet och intolerans..
Byte mellan tÄg och buss : En studie om att navigera i stationsmiljöer under tidspress
Detta examensarbete a?r skrivet inom a?mnet informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning. A?mnet som studerats a?r orienterbarhet i stationsmiljo?er med syfte att utveckla navigeringsmo?jligheter pa? stationer vid byte mellan olika fa?rdmedel. Da?rfo?r har ett konceptfo?rslag tagits fram som ska underla?tta fo?r resena?rer att hitta sin transport, a?ven i en tidspressad situation.
Sjuksk?terskors upplevelse av att ge amningsst?d i barnh?lsov?rden - en tv?rsnittsstudie med mixad metod. ?Kunskap ?r aldrig tungt att b?ra?
Bakgrund: Det finns m?nga f?rdelar med amning, b?de f?r barnet och den ammande. Att f?
till en fungerande amning kan vara en komplicerad process som tar tid. D? det uppst?r
problem h?nvisas mamman till barnh?lsov?rden (BHV) f?r att f? st?d och sjuksk?terskan har
en viktig roll i detta.
Den vanmÀktige allsmÀktige : FramstÀllningen av Gud i tvÄ senmoderna svenska romaner
Both contemporary research in History of Religions and current public debate tell us that Christianity as a religious form is challenged in today?s society. Nevertheless, Christianity is often present in secular artistic expression such as fictional literature. The purpose of this paper is to examine how God is portrayed in two late-modern Swedish novels, DjÀvulen och Gud by Mare Kandre (1993) and Boken by Niklas RÄdström (2013).The examination is based on a hermeneutic method using close reading in order to answer the questions asked. The result of the examination shows that God in the late-modern novels is portrayed as a figure with shifting emotions, and in both novels God goes through changes which are in some ways similar.